Penn Havoysund Festival Maikel

Met de Heilbottrekkers naar het Penn Havoysund Festival.
September 2022

Nadat we afgelopen jaar met de groep naar Nappstraumen waren geweest stond dit jaar het Penn Havoysund Festival op de planning. Voor sommige van de groep was dit de 2de keer in Havoysund, dit geweldig visgebied met prachtige natuur een vele eilanden waar je altijd wel ergens rustig uit de wind kunt vissen. Één van de sportvissers van onze groep was nog niet eerder in Noorwegen geweest dus voor hem werd het een spannende tijd voor wat er komen gaat. Na een jaar van gezellige avonden en een goede voorbereiding was het dan zover.

Eindelijk was het dan zover en vertrokken we richting Schiphol. Deze dag liep niet zoals gepland en kwamen we rond 00.30 uur aan op onze geweldige accommodatie. Helaas waren er 26 koffers niet meegekomen met de vlucht. Balen! Zo zie je maar weer wat een puinhoop het is op de vliegvelden.

Eindelijke de 1ste visdag. Doordat we maar 2 van de 8 koffers hadden, misten we bijna alle visspullen. Gelukkig konden we enkele hengels lenen en met een aantal shads en pilkers die we wel hadden gingen we de eerste winderige, natte dag tegemoet. Het was zoeken naar de vis. Gelukkig, halverwege de dag kregen we het goede bericht dat alle koffers de volgende dag werden bezorgd.

Dag 2
De ochtend was winderig met weinig vis. Rond 12.00uur gingen we terug naar het camp om de gebrachte koffers op te pikken en de boot te vullen met onze eigen hengels en vismaterialen. In de middag hadden we visgids Douglas aan boord, leuke spontane gast met veel kennis. We gingen voor de heilbot maar na een aantal uren geen beet gehad te hebben,  probeerde we het even op de kabeljauw.  Na enkele minuten kreeg Jeroen een beet van een dikke Heilbot. Na een gevecht van 15 minuten was de eerste heilbot van 127 cm een feit. GEWELDIG. De volgende drift over exact dezelfde onderwaterberg kreeg Jeroen weer een heilbot van  116 cm aan de haak. Een dag met veel wind en regen konden we de dag  afsluiten met 2 mooie heilbotten. Na het fileren van de vis lag de eerste 20 kilo heilbotfilet in de vriezer.

Dag 3
Na alle regen en wind werd het weer beter en mooier. Vandaag konden we verder van het camp richting het zuiden. Deze dag konden we vele mooie gullen vangen. Ze waren wel van klein formaat 60-70 cm, maar dit mocht de pret niet drukken. De vis zat op 80 tot 120 meter diepte. Nadat  Jeroen een gul binnen haalde klapte er een heilbot op van 150-200 cm, de vis bleef maar zwemmen en er was geen stoppen aan. Helaas brak de lijn door de kracht van de heilbot. Rond 17.00 uur weer teruggekeerd naar de haven om de vis te fileren. Elke avond op het Havoysund festival verzamelen we om 20.30 uur in het restaurant om de dag en het weer door te spreken voor de volgende dag.

Dag 4
Het weer is ons GEGUND . Elke dag is anders in Noorwegen. Vandaag een groot visgebied afgevist. In de ochtend met visgids Andreas mee geweest op de heilbot. Dit was lekker ontspannen, maar helaas geen heilbot. ’S Middags op de kabeljauw. Na vele driften vonden we op een onderwaterberg van 60 diep naar 120 diep enkele mooie grote kabeljauwen met de grootste voor Christ met 117 cm, koolvis, lom en schelvis en ving Jeroen zijn 3de heilbot van 87 cm. Hij was tot nu toe de enigste heilbottrekker van de boot met 3 stuks.  Dit was een Top dag met een leuke visserij en de 72 kilo visfilet was verpakt en ingevroren.

Dag 5
Iets meer wind. Vandaag richting dezelfde stekken als gisteren . Dit bleek een goede keuze te zijn.  Na een mooie aanbeet voor Manus landde hij zij eerste heilbot van 120 cm. Na vele mooie foto’s gemaakt te hebben mocht deze mooie sterke vis weer zwemmen in de zee. De volgende drift over dezelfde onderwaterberg kreeg Maikel zijn eerste heilbot van de vakantie aan de lijn het was een kleinere van 102 cm. De derde drift kreeg Christ een aanbeet. We dachten dit wordt nr 3 maar het bleek een grote kabeljauw van 117 cm te zijn. Als je in Noorwegen denkt het gebeurt niet vandaag,  dan zie je dat je altijd de bonusvangsten binnenhaalt. Weer een grandioze dag. En elke dag sluiten we af met een meeting om 20.30 uur met een gezellige groep vissers en een lekker potje bier.

Dag 6. Wind en Koud.
Vandaag de laatste dag en geprobeerd op de heilbot. De onderwaterbergen lagen bezaaid met koolvissen van +50 cm.  Toen we daar vanaf waren en we over een zandplaat driften van 80m diep zat Jeroen vast aan de bodem, na het los proberen te slaan van zijn doodaas begon deze aan te zwemmen .

Toen bleek het een heilbot te zijn van 110 cm voor Jeroen. De laatste dag op tijd terug richting de haven om de boot te poetsen en alles op te ruimen voor de terugreis.

’s Avond was er de prijsuitreiking voor de grootste Vissen met mooie kadobonnen van Penn.

1ste       Thijs van Schoten          Heilbot             145cm  €750.00
2de       Jelle Deckers                 Heilbot             142cm  €500.00
3de        Martien Klaassen          Heilbot             135cm  €250.00

De terugreis
Na een geweldige busrit van 3.5 uur door de schitterende natuur van Noorwegen  met rendieren en elanden kwamen we aan op het vliegveld. Af en toe moesten we rennen om de volgende vlucht te halen maar alles verliep vlekkeloos. Wij kijken terug op een geweldige vakantie met een prachtige groep mensen. Vele mooie dieren gespot. Otter, zeehond, zeearenden, bruinvissen, rendieren en elanden. We hebben in totaal 6 mooie heilbotten kunnen vangen en 7 vissen van boven 1 meter kunnen vangen. Cordes travel bedankt voor het mogelijk maken van deze visreis. Ook de andere sportvissers bedankt voor de gezelligheid.