Penn Havoysund Festival 2019 Sjouke

Penn Havoysund Festival 2019

28 augustus, eindelijk was het zo ver! Harry was al eens eerder geweest, voor mij was dit de eerste keer. De Cordes Traveldag waren we helaas misgelopen, omdat we redelijk laat nog geboekt hadden.

28 augustus dus, met 38 personen eerst vliegen naar Oslo ff een pitstop voor 1 (kort) nachtje en door naar Alta, waarna we nog 3 uur in een bus naar Havøysund moesten. Eenmaal aangekomen, boodschappen doen, meeting met de gidsen en bier drinken.

30 augustus
1e dag vissen. Wij besloten om de eerste dag achter Jørgen aan te sluiten op een half uurtje varen van ons kamp. Al redelijk gauw had ik mijn 1e heilbotje gevangen (aangezien Harry en zijn maat vorige keer maar 3 vingen over een hele week, was dit een super start). Harry ving een tijdje later ook zijn eerste, maar daarna viel het wat stil en besloten we een andere stek te proberen, waar Harry de vorige keer was geweest met de gids en met succes, maar dit jaar helaas zonder succes! We besloten om nog een keer naar de stek te gaan waar we waren begonnen en warempel ving ik daar er nog 2 bij! Een beetje te laat keerden we huiswaarts, waar we de meeting van 8 uur misten. Oeps!

31 augustus
Op naar de baby baai!!!! Deze dag hadden we de visgids Jørgen aan boord, rustige jongen, met veel kennis! Aangekomen was het binnen een kwartier raak voor mij en een kwartier later nogmaals maar toen was het de beurt aan Harry en hoe…. waar Jørgen en ik de missers aaneen reigden, ving Harry 9 stuks achter elkaar aan, was net of zat hij in een aquarium te vissen halverwege de dag moesten wij een half uur varen om de gids over te laten stappen helaas, had er nog wer 3/4 uurtjes willen vissen.

32 augustus (je hebt echt geen benul meer van de dagen en datums)
Nogmaals naar de baby baai geweest, maar vandaag wilden ze de bekken moeizaam openen. Hier en daar werd er nog wel eens 1 gevangen maar door ons helaas geen 1!

2 september
Vandaag weer een gids aan boord in de vorm van Douglas prima kerel en heel veel kennis (werd een paar weken eerder 2e op het wk knikkeren.. uh ik bedoel WK heilbot vissen met kunstaas, waar Johan (de 3e gids) 3e werd). Kwaliteit visgidsen dus. Aangekomen op de stek na een uurtje varen met 6/7 boten was dit ook weer een heilbotwalhalla. Die dag werd ook de grootste van het festival gevangen door onze buren op het kamp en moest Douglas hen even bijstaan. 157 cm, wat een vis!! Wij hadden die dag een stuk of 7 meende ik waarvan ik er 0,000 had peter 2 rick 1 en harry een stuk of 4.

3 augustus
Het weer was iets minder, ook iets later vertrokken vanwege de regen, maar uurtje of 11 was het alweer prima te doen. Wel was er wat meer deining, wat Harry fantastisch vond. Dit was een dag om qua visserij snel te vergeten, maar als er op een gegeven moment 5! Zeearenden om je boot zweven, dan onthou je zo’n dag ook weer.

4 augustus
Laatste visdag! Helaas! Ik had er nog wel een weekje aan willen plakken. Deze dag waren we met z’n 3en op de boot en met nog een boot (met rick en sven) richting opnieuw de baby baai!
Dit keer wilden ze wel weer bijten, maar bijna alleen maar op dode koolvis. Van de 25 vissen die we met ons 5en vingen waren er 3 op kunstaas. 1e dag in de babybaai hadden we bijna alles op kunstaas.
Toen we de 25ste heilbot hadden, zijn we tevreden huiswaarts gekeerd, daar waar we de boot nog ff schoon moesten maken en aftanken. In totaal hebben we op onze boot 36 heilbotten gevangen !

‘S avonds nog lekker gegeten in het restaurant, prijsuitreiking er achter aan en daarna het bier nog ff opgemaakt. Ook nog ff geboekt voor het Penn Havoysund Festival 2020, volgend jaar.

Kortom: een fantastische week gehad, met een hele gezellige groep mensen, alles tot in de puntjes geregeld door Linda en Raffie, super bootjes, geweldige gidsen, huisjes zijn zeer netjes! En de natuur is er wonderschoon!!!!