Penn Havoysund Festival 2019 Raffie

Penn Havoysund Festival 2019

Hier ons verslag van het Penn Havoysund Festival 2019

28-08 tm 05-09-2019

Dinsdag 28 augustus 2019 verzamelen we om 19:00 op Schiphol, bijna iedereen is op tijd en het inchecken verloopt soepel, veel bekende maar ook veel nieuwe gezichten, vissers die vaker mee zijn geweest en vissers die al veel vaker via Cordes Travel op visreis zijn geweest.

We vliegen naar Oslo en op het vliegveld hebben we een hotel geboekt voor de hele groep, dit doen we bewust om op die manier ipv 21:00 of later aan te komen in het huisje, zijn we er nu al om 15:00, de reis is nu wat relaxter en zoals gezegd vroeg in het huisje. Voordeel van al vroeg in het huisje te zijn is dat je alle tijd hebt om boodschappen te doen, hengels op te tuigen en de boot in te richten, zalig op het gemakje.

De volgende ochtend vliegen we naar Alta en vanaf daar met een luxe touringcar door het mooie Noorwegen, naar Havoysund, onderweg hebben we zelfs rendier-garantie. Onderweg stoppen we even voor iets te eten en rookpauze en dan gaat het door. Rond 15:00 komen we aan in Havoysund en worden de huisjes toegewezen, elke groep heeft zijn eigen huisje en eigen boot, je hoeft dus niets met “vreemde” te delen. Daarna is het boodschappen doen, 300m lopen vanaf het huisje en ik rijd heen en weer met onze eigen huurauto om de tassen met boodschappen, eten, limonade en bier mee te nemen, die eerste keer boodschappen moet je natuurlijk meer inkopen dan door de weeks, dus dan rij ik even heen en weer.

In de avond hebben we een buffet met lasagne en verse vis en de 3 visgidsen leggen alles uit over de visboot, vissen op heilbot, kabeljauw en koolvis. We bespreken de stekken, technieken en materialen, zeer veel informatie, die meer dan welkom. Tijdens dit Festival krijgt elke groep 2x 4u een visgids aan boord die je dan alles kan leren over stekken, het verplaatsen boven een stek, de techniek en kan alles uitleggen over de GPS/dieptemeter.

Ideaal 2x een TOP-visgids aan boord tijdens deze Festival week. Douglas, Johan en Jorgen, de topvisgidsen van Havoysund kennen alle stekken en weten precies waar we heen moeten en blijven de hele week aanwezig. Elke ochtend en elke avond laten de visgidsen hun gezicht zien en 6 dagen vd week zijn ze ook op het water met onze gasten, echt super om zoveel kennis en ervaring die week bij ons te hebben. Maar ik zeg er wel bij dat dit niet alleen tijdens een Festival is.deze visgidsen zijn altijd aanwezig bij Havoysund en elke groep krijgt 1 dag gratis de visgids aan boord.

Na het buffet en de uitleg is er nog voldoende tijd om de materialen in orde te maken en gaat men op tijd naar bed. De volgende ochtend is het om 08:30 verzamelen bij de boten, volgt er een extra bootuitleg en gaan we op pad, met de snelle, grote stabiele zeewaardige 23.5ft visboten met 150pk en twee grote schermen, eentje voor dieptemeter/fishfinder en de andere met GPS/Plotter, varen we snel en veilig naar de stekken. De hele week krijgen we wederom te horen dat de boten echt top zijn, iedereen is meer dan blij met deze geweldige TOP visboten, veel groepen boeken alleen nog huisjes waar deze boten liggen.

Ik ga niet alles van dag tot dag alles beschrijven, dat is voor ons niet te doen en bij te houden. Dus het wordt een korte samenvatting vh vissen in Havoysund vd die week. Havoysund is een locatie waar je 95% vd tijd kunt vissen, behalve als het echt extreem slecht weer is. Wij kunnen gelukkig elke dag vissen en naar de beste stekken, soms een 10 min. varen soms een uurtje, dat is dan een “verre” stek, maar goed hoeveel heilbotten vaar je voorbij als je een uur vaart ?

Tijdens dit Penn Havoysund Festival, waar bijna alles mag en bijna alles kan en niets moet, ben je vrij om te vissen waar en wanneer je wil, je bent met je eigen groepje, eigen boot, deelt alles met je eigen groepje en bent nergens toe “verplicht” uiteraard is het wel een groepsreis en is het leuk als je meedoet met de groep, zoals bv tijdens de meetings. Het is altijd erg gezellig tijdens zo’n groepsreis/Festival, er zijn alleen maar vissers uit NL en België, dus je kunt met iedereen een praatje maken, er zijn geen geheime stekken of technieken en iedereen helpt elkaar het is één grote gezellige groep met in totaal 38 vissers waarvan 3 dames, Linda, Katty en Henriette.

Om het een beetje spannend te maken hebben we een kleine wedstrijd, men kan een prachtige Penn hengel + molen winnen en een exclusieve unieke trofee als aandenken, deze prijzen gaan naar de 3 vissers die de langste vis vd week weten te vangen, dat is vaak een heilbot. Maar er zijn ook regels, heilbotten boven de 130cm aan boord getrokken of aan land gebracht, tellen niet mee voor de wedstrijd, om zo geen heilbotten voor een wedstrijd onnodig dood te maken of te beschadigen. Ons en ook dat van al onze visgidsen in Noorwegen dringend “advies” is, om geen heilbotten boven de 130cm in de boot trekken voor een foto, de kans is 90% dat je zijn rug breekt of hem zwaar beschadig, dat is inmiddels bewezen. Verder tellen heilbotten gevangen met een visgids aan boord niet mee, om het eerlijk te houden.

De week verloop vlot, er wordt goed gevangen, het weer zit ons mee en regelmatig volle zon en lekker weer, ook af en toe wat wind, maar elke dag kunnen vissen. We hebben 6 boten met “ervaren” vissers en 6 boten met vissers die voor het eerst in Noorwegen zijn. De meeste zijn op de Cordes Traveldag geweest en hebben een gratis prive-les bij ons op kantoor genomen en dat zij zich goed hebben voorbereid bleek wel bij de vangsten aan het einde vd week.

Elk avond om 20:00 verzamelen we in de ontbijtzaal waar ook elke ochtend het ontbijtbuffet is (incl. in de prijs). Ik (Raffie) bespreek dan de dag met iedereen, hoeveel heilbotten er zijn gevangen, wat er nog bijzonder was, het weer voor de volgende dag en waar de visgidsen heen gaan en bij wie deze aan boord zijn. De visgidsen zijn hier ook aanwezig, dus kun je nog eens wat informatie inwinnen over materialen, technieken en stekken, dus volop mogelijkheid om heel veel te leren, onder het genot van een biertje of iets anders natuurlijk. Na de meeting gaat de viswinkel open en kan men nog wat verloren materialen bijvullen, ideaal zo’n viswinkeltje op het camp. Ander voordeel van Havoysund is dat je er ook drijf/warmtepakken en hengels kunt huren en er een grote droogruimte is voor de pakken en schoenen.

Bij Havoysund is er ook een restaurant, waar je heel goed kunt eten, oa spareribs, steak, hamburgers, rendier en vis, ideaal als je geen zin hebt om te koken, het eten is er echt goed, de eigenaar is tevens ook kok, dus dat zit wel goed. De huisjes hebben in de winter van 2018 allemaal een upgrade gehad en alles ziet er weer top uit. Havoysund is echt een toplocatie in Noord Noorwegen met de boten direkt voor de deur, met een aantal stekken ter hoogte vd Noordkaap, dus echt noord noord Noorwegen.

En zo verloopt de week soepel en gezellig, iedereen vangt zijn visje, de vissers die voor het eerst in Noorwegen zijn hebben 24u per dag een grote glimlach op hun gezicht en andere groepen willen weten wat er nog vrij is voor 2020, want willen weer boeken, gezellig toch ? Er wordt van alles gevangen, heilbot, kabeljauw, zeewolf, schelvis, zeeduivel, roodbaars en schol.

De groepen die vis mee willen nemen kunnen hun kisten prima vullen. Vis meenemen is geen probleem, je mag 20kg visfilet per persoon meenemen, ze verkopen ter plaatse piepschuim (styropor) visboxen voor 15,-, ideaal dus. Maar 90% vd vissers nemen geen vis mee terug, die eten de hele week hun visje en dat is voor hun voldoende.

Er worden heel veel heilbotten gevangen, men is op zoek naar aantallen en sport en zoekt niet echt naar die hele grote heilbotten, zij vangen liever 10 kleine dan 1 hele grote. Zo worden er op de 1e dag 20 heilbotten gevangen, de 2e dag 76, 3e dag 18, 4e dag 47, 5e dag 14 en de laatste dag 43, wat een totaal maakt van 218 heilbotten !! Leuk detail is dat van deze 218 heilbotten er 210 weer zwemmen, er zijn maar 8 heilbotten mee aan land gekomen om op te eten. 218 heilbotten in 6 dagen vissen, dat is een flink aantal wetende dat we 6 groepen hadden die voor het eerst in Noorwegen waren en dat niet alle groepen elke dag op de heilbot hebben gevist, hadden we met z’n allen allemaal elke dag op de heilbot gaan vissen, hadden we er wel 350 of meer kunnen vangen.

Nergens kun je zoveel heilbotten vangen, Havoysund staat echt bekend om de aantallen en uiteraard worden hier ook regelmatig grote gevangen, in 2018 vingen we er twee van 180cm tijdens het Festival. Er werden ook veel heilbotten gevangen op licht kunstaas tot 150gr, prima vissen met bv de Penn HSX en de Conflict II 5000, supersport op mooie heilbotten. Maar ook met doodaas en groter kunstaas werd er heilbot gevangen, Crazy Daisy en Halibandit waren de toppers bij het zwaardere kunstaas.

Leuk om te zien was ook het enorme aantal Penn materiaal op de boten, zeker 90% vd groep viste met Penn materialen en dat zegt genoeg dacht ik zo. Zelf viste wij met deze Penn molens: Conflict II 5000, Penn Slammer III 5500, Penn Spinfisher VI 5500 en als reel de Penn Fathom 25 two-speed. Een deel vd molens gevuld met 30/00 Spiderwire Smooth en één molen en de reel met 35/00 gevlochten lijn Spiderwire Smooth 8 carrier, die laatste met zware lijn voor de grote heilbotten. Als je denkt dat 30 en 35 zwaar is, de visgidsen vissen zelfs met 40/00, kun je nagaan. Als hengels hadden we bij ons de Penn Battalion Jig, Penn Conflict Jig, de Halibut 50lbs, Penn Battalion Tuna Spin, de HSX voor de lichte visserij en een Inliner met reel. Die Jigs (korte stokken) zijn ideaal voor de heilbot-visserij.

En zo komen we aan bij de laatste dag van deze geweldige week, aan het einde vd dag worden de boten vol getankt, dat is trouwens ideaal bij Havoysund, gaat met creditcard via een pomp, dus slang er in en vullen, ideaal. Daarna de spullen vd boot, boot schoonmaken met de hoge druk-reiniger en klaar. Om 20:00 is er de meeting en meteen ook de prijsuitreiking. 218 heilbotten, wat een aantal, geweldig ! Iedereen is dan ook méér dan tevreden en krijgen veel bedankjes en complimenten voor de organisatie. Ook veel groepen die voor het eerst in Noorwegen zijn, zijn enorm blij en geven aan dat het een geweldige ervaring was. Tja zo zie je maar dat als je net even iets meer uitgeeft en kiest voor een top-service en goede kwaliteit dat je eerste keer Noorwegen een groot succes kan zijn, zeker tijdens een Festival.

Hoofdvisgids Douglas bedankt de groep en dan gaan we over tot de prijsuitreiking waar de winnaars dus een mooie Penn hengel met molen en een trofee krijgen, uiteraard krijgt de 1e plaats een duurdere molen en hengel dan de 3e plaats. De winnaar en ook de 3e plaats zijn voor vissers die voor het eerst in Noorwegen kwamen vissen, dat zegt genoeg !

1e plaats voor Gerrit Kleine met een heilbot van 157cm
2e plaats voor Anthonie v Ojik met een heilbot van 154cm
3e plaats voor Jan van Oers, met een heilbot van 131cm

Daarna is het gezellig met z’n allen nog wat drinken, ervaringen delen en telefoonnummers uitwisselen en er worden vriendschappen gesloten en kijken we met z’n allen terug op een geweldige visweek. De volgende ochtend rijden we naar Alta, vanaf daar vliegen we naar Oslo en daarna door naar Amsterdam, we zijn dezelfde dag weer thuis. Geen koffers vermist, geen vertragingen, geen ongelukken en iedereen blij ! Kijk en daar doen we het voor !

Wij willen service en kwaliteit bieden, we nemen geen 1000 huisjes in 100 landen in ons programma waarvan een deel “niet zo goed is” of gebieden/landen waar we zelf nog nooit zijn geweest, wij kiezen voor kwaliteit ipv kwantiteit, we willen geen “massa” reisbureau worden, we willen kwaliteit en service blijven bieden. Zo ook met de Festivals/groepsreizen, geen 10 groepsreizen per jaar organiseren waarvan een deel geannuleerd wordt, omdat er te weinig aanmeldingen zijn, of een groepsreis waar er niemand vh reisbureau zelf bij aanwezig is en we organiseren ook geen “groepsreis” voor maar 8 man, dat is geen groepsreis.

Wij kiezen voor 3 of 4 groepsreizen per jaar, waar we altijd zélf bij zijn, die we ook zelf organiseren en zelf boeken, die ook daadwerkelijk volgeboekt zijn en waar alléén maar NL-ers en Belgen aanwezig zijn. Zo heb je een echte groepsreis, kun je kwaliteit en service bieden en heb je alles zelf onder controle omdat je er zelf bij bent, daarom kiezen we vaak voor dezelfde accommodaties, waar je weet dat alles goed verloopt, dik in orde is, de visserij goed is, we de stekken kennen.

We kiezen die accommodaties waar de visgidsen extra hulp bieden en boeken niet elk jaar een groepsreis bij een andere accommodatie, nee we zijn trouw aan onze partners/visgidsen en willen dat de gasten een topweek hebben en dat hebben we ook deze keer wéér laten zien. Samen met de visgidsen hebben we iedereen kunnen helpen en zijn we er elke dag voor de groep geweest, een echte samenwerking tussen Cordes Travel en de visgidsen. Uit mijn hoofd was dit ons 26e Festival en ook deze was weer een groot succes, natuurlijk spelen de vangsten en het weer ook mee, maar dat hebben we niet zelf in de hand.

Wil jij ook eens mee met een Festival/groepsreis, meld je dan snel aan, want deze Penn Festivals zijn vaak al 1 jaar voor vertrek volgeboekt, wees er dus op tijd bij, dat ze al zo snel vol zitten, zegt eigenlijk al genoeg. Wij bedanken alle deelnemers voor hun inzet, hun gezelligheid en hun vertrouwen in Cordes Travel, het was een toffe groep, we hebben veel gelachen en maken ons klaar voor het volgende Festival.

Meer informatie over Havoysund >>>

Meer informatie over de Penn Festivals >>>

Bedankt en tot de volgende keer !