Penn Havoysund Festival 2018

Reisverslag Havoysund 2018

Penn Havoysund Festival - 14Na maanden te hebben gewacht was het eindelijk zo ver op woensdag 5 september, het Penn Havoysund festival! Rond 18.00 verschenen de eerste groepjes enthousiaste vissers op Schiphol met al hun hengelkokers. Nadat iedereen compleet was gingen wij met z’n allen de bagage afgeven wat helaas iets langer duurde omdat Norwegian niet op alle ‘’odd sized luggage’’ had gerekend. Enfin, na een korte vlucht landden we ’s avonds in Oslo waarna we met de gehele groep incheckten in het naastgelegen hotel. De kamer was prima net als het zeer uitgebreide ontbijt! Nadat iedereen de maagjes had gevuld gingen we weer richting vliegveld om hier de laatste vlucht naar Alta te nemen. Ook deze binnenlandse vlucht verliep vlekkeloos waarna we s ’middags landden in Alta. Het eerste dat meteen opviel was het zonnige weer en de weinige wind. De vooruitzichten zagen er dan ook perfect uit voor aankomende week met weinig wind en regelmatig zon. Helemaal top dus!

De busrit van 3 uur naar Havoysund gaf een goede impressie van het landschap, waarin het laatste stuk vooral de fjorden steeds beter zichtbaar waren. Tijdens deze rit hebben we ook talloze rendieren gezien die soms ook nonchalant over de weg liepen. Eenmaal aangekomen in Havoysund stonden de gidsen ons op te wachten om de groep welkom te heten. Hierna werden alle huisjes verdeeld en kon iedereen beginnen met het indelen van zijn huisje. De eerste avond aten we met de hele groep in het naastgelegen restaurant waar ook elke dag de meetings na een visdag plaatsvinden. Nadat de visgidsen het een en ander aan informatie hadden uitgelegd kon iedereen naar zijn huisje om de laatste spullen op te tuigen en lekker te gaan slapen.

Penn Havoysund Festival - 10Daar was visdag 1 dan! Om 06.30 de wekker waarna vervolgens om 07.00 ontbeten kon worden (inclusief in de prijs) in het restaurant. Elke boot krijgt tijdens het festival 2x een halve dag een visgids mee. Wij zouden op de 1e dag in het 2e dagdeel Douglas aan boord krijgen. De 1e dag zouden wij meteen samen met de andere boot een verre heilbot stek kiezen vanwege het gunstige weer. Toen wij ’s ochtends uitvoeren was de zee zo vlak als een spiegel en konden we vol gas opstomen naar de eerste stek in een baai. Eenmaal aangekomen begonnen we met koolvisjes te vangen om deze later als dood aas te kunnen gebruiken. Kort hierna had de boot met Douglas het eerste heilbotje al te pakken. Dit beloofde wat! Ongeveer een uur later was het Ron die bij ons de eerste heilbot van 75 cm aan boord wist te krijgen. Rond het middag uur stapte Douglas bij ons in de boot zodat we gericht op jacht konden naar de heilbot. Na enkele uren vissen zonder heilbot besloten we terug te varen naar een heilbot stek niet ver van Havoysund vandaan. Eenmaal aangekomen was het mijn vader die als eerste in het water lag met zijn kunstaas en gelijk een beste dreun op zijn hengel kreeg, heilbot dus! Eindelijk de vis waar we op hoopten, de hengel gekromd en een molen welke als een gek door de slip werd getrokken. Na 2 runs kwam de vis eindelijk bij de boot en kon deze door Douglas keurig geland worden. Een heilbot van 126 cm ! Hier waren we voor gekomen en dat beloofde nog wat voor de komende week.

Penn Havoysund Festival - 1De 2e visdag waren we vrij om te gaan en staan waar we wilden. Omdat de eerste visdag qua aantallen niet je van het was, besloten we op deze dag wat meer voor de soorten en aantallen te gaan. Op een klein half uurtje varen hebben wij onze eerste stekken aangedaan. Hier vingen we ontzettend veel gulletjes en koolvisjes met af en toe wat groters. De zee was nu ook weer nagenoeg vlak, en toen de zon ook nog eens goed doorbrak was het bijna zomers! Begin van de middag lagen we op een stek waar ook Joey zijn eerste heilbot ving van 85 cm. Hierna kreeg ik zelf nog een geweldige aanbeet en run op mijn hengel. Helaas door draadbreuk ontkwam deze vis, waarschijnlijk een knap formaat heilbot. De vangsten voor de rest van de dag waren zeker niet onaardig, maar er moest af en toe wel gezocht worden voor vangstrijke stekken. Rond een uur of half 6 voeren we weer de haven binnen met allemaal rozige hoofden.

Dag 3 hadden we Douglas weer aan boord, waarin we dit keer het eerste ochtenddeel gebruik konden maken van zijn kennis. De avond ervoor hebben wij aangegeven dat we wel wat grotere kabeljauw wilden vangen. Aangezien de wind deze dag aantrok zijn we niet overgestoken. Op de stekken vingen we goed vis waarna we het dieper gingen proberen. Hier vingen we  grote kabeljauwen op de Big Bob en Crazy Daisy. Nadat Douglas op de andere boot is overgestapt hebben wij nog op de eerste stekken gevist en volop gevangen.

Penn Havoysund Festival - 9Dag 4 was weer een schitterende dag waarna we besloten om op de grotere koolvis te gaan vissen. Toen we op de stek aankwamen lagen er meer boten van ons camp en kwamen er ook geregeld mooie grote koolvissen naar boven. Zelf vingen we ook een aantal mooie formaten op c.a. 100 meter diep op een pilker.

Dag 5 zou de winderigste dag worden waardoor we ook ietsje later zijn uitgevaren. Doordat Havoysund tussen meerdere rotswanden in ligt zijn er nagenoeg altijd wel stekken in de luwte te bereiken. Op deze dag vingen we veel kleinere formaten en ook nog een klein heilbotje. Andere boten die gericht op de heilbot gingen hadden ook een mooie dag met forse formaten niet ver van het camp. Zelf besloten we begin van de middag weer terug te gaan omdat de wind nog meer aantrok. De boten zijn super veilig overigens en van goede kwaliteit.

Dag 6 was alweer de laatste dag van ons Noorwegen avontuur. De wind was weer gaan liggen en we besloten weer naar de kabeljauw stek te gaan waar we ook succes hadden met Douglas. Op de laatste dag is het ook de bedoeling om ’s middags weer op tijd in de haven te zijn en de boot schoon op te leveren. Ook op de laatste dag hebben we mooie vissen gevangen op deze stekken.

De terugreis verliep net als de heenreis zonder problemen. Na de overstap op Oslo waar je jezelf toch een aantal uurtjes moet vermaken landden we weer ’s avonds in Amsterdam. De hele reis was weer een succes met mooie vangsten, prima visgids, prachtig weer, het noorderlicht, gezellig gezelschap en een perfecte organisatie door Raffie en Linda. Boeken bij Cordes Travel betekent goede informatie en perfecte service. Wij hebben dan ook alweer geboekt voor het Nappstraumen festival in 2020 wat ongetwijfeld ook weer een succes zal gaan worden. Raffie en Linda nogmaals bedankt voor deze perfect verlopen visreis !

Martyn

Penn Havoysund Festival - Penn Havoysund Festival - 3 Penn Havoysund Festival - 13 Penn Havoysund Festival - 14 Penn Havoysund Festival - 6

Penn Havoysund Festival - 10 Penn Havoysund Festival - 9 Penn Havoysund Festival - 8 Penn Havoysund Festival - 1 Penn Havoysund Festival - 2 Penn Havoysund Festival - 4

Penn Havoysund Festival - 5 Penn Havoysund Festival - 7 Penn Havoysund Festival - 11 Penn Havoysund Festival - 12 Penn Havoysund Festival - 15 Penn Havoysund Festival - 16