Visreis naar Nappstraumen 2014 Jaap

Visreis naar Nappstraumen Juni 2014

Jaap-Nappstraumen-2014 14Wat moet ik zeggen over Nappstaumen we hebben alweer geboekt voor volgend jaar, dat zegt eigenlijk al genoeg, maar omdat Raffie liever een langer verslag  heeft, probeer ik er toch iets over te schrijven.

Na een toch wel lange reis van 14 uur kwamen we (8 personen) rond negen uur ‘s avonds aan, alles ziet er hier gelikt en schoon uit en we komen er na een uurtje achter waarom dit zo is, we zitten met acht man in het grote huis hier waren we een beetje bang voor, dit  in verband met de stapel bedden. Onze oudste is 71, die mocht op het benedenbed, wij zijn geen klootzakken, maar het viel reuze mee er is op de kamers zelf weinig opbergruimte maar er staan wel een paar kasten in de gang.

Het grote huis, is ook een groot huis, in de woonkamer kun je ook met 16 man zitten als het moet, je hebt twee wc’s, maar èèn badkamer, dan moet je wel een beetje verdeeld over de dag douchen met acht naar vis stinkende mannen, want je stinkt hier na een dag vissen, naar vis, veel vis.

We kwamen aan met meerdere ploegen en een uurtje na aankomst moesten we op appèl komen bij Erik de visgids, dit hebben we in tien jaar Noorwegen nog nooit meegemaakt hier zijn regels en dat zijn goede regels of je je er aan houd moet je zelf weten maar we wisten nu waarom het hier netjes is, de boten moeten iedere dag schoongespoten worden, het visafval moet meteen na het fileren op zee worden weggebracht en in de koelcel die spik en span is moet alle filets in dozen of bakjes verpakt zijn. Erik geeft een goede uitleg over de boot en de stekken en gaat ook een dag mee vissen dit was allemaal top. Erik heeft ook een winkel met kunstaas waar menig Nederlandse winkel jaloers op kan zijn, drijfpakken zijn er ook te huur voor 47 euro per week.

Jaap-Nappstraumen-2014 19We vissen weer met ligt materiaal spinhengels tot 180 gram en dunne lijnen maar ook met een 80 gram spinhengel en 16/00 lijn halen we mooie kabeljauw naar boven als je maar niks forceert als we trollen op heilbot met dode vis, 20 tot 30 lbs hengels en iets dikkere lijnen. Als aas gebruiken we eigenlijk alles door elkaar grote shads tot 15 cm met loodkoppen tussen de 120 en 160 gram en pilkers in diverse gewichten en kleuren maar niet zwaarder dan 150 gram, zoals ieder jaar hebben we weer teveel kunstaas mee je verspeeld hier bijna niks. Ook hebben we dit jaar een paar lichte reishengels gekocht om uit te proberen, ook dit beviel erg goed zodoende konden we met èèn hengelkoker reizen en wat boodschappen meenemen uit Nederland

De eerste dag gaat Erik om drie uur ‘s middags met ons vissen daarvoor hebben we zelf al mooie vissen gevangen niet ver van het kamp, met Erik gaan we voor de heilbot dit ligt echter niet klaar na drie uur driften hebben we het wel gezien en gaan aan de zuidkant de zee op, de noordkant is niet te bevissen door de hoge golven. Na een half uur varen ben je op volle zee zowel naar de noord als de zuidkant, hier konden we weer even lekker kabeljauw tikken achter elkaar vissen van een meter volgens Erik zat er weinig of geen schelvis nadat Niels er drie ving in tijd van een half uur moest hij deze woorden terug nemen, als we gewild hadden zouden we op de eerste dag onze vijftien kilo file al bij elkaar kunnen vissen, maar wij hoopten op heilbot file en lieten alles weer zwemmen op vier vissen na die hadden de pech prijs wij moeten ook eten.

Jaap-Nappstraumen-2014 11De volgende dag weer naar de zuidkant er is nog steeds een beetje teveel deining aan de noordkant, de stek waar we gisteren met Erik waren is nu verlaten na een kwartier niks te hebben gevangen gaan we op zoek naar de vis hier en daar even een paar korte driften op een gegeven moment krijgen we weer aanbeten en dan is het hek weer van de dam, mooie dikke kabeljauw en af en toe een koolvis van een meter dit gaat zo de hele dag door en om tien uur in de avond kan hij wel weer. Nou moet ik wel zeggen dat we het mazzel hadden van de hele week perfect weer, dan vis je wel lekker scherp. We hebben ook nog een paar uur op schol gevist met Noorse garnalen in de baaitjes, iedere dag kabeljauw eten gaat ook vervelen na een uurtje heb je schol genoeg voor acht man dus dat is ook geen probleem.

Na het weekend konden we ook aan de noordkant vissen omdat er weinig wind was en de deining er uit was Hier hetzelfde laken en pak vis vis en nog eens vis, ik kan er niks aan doen maar het is niet anders. Een week is snel om en nu weten we een beetje de manier van vissen hier, echte stekken zijn er niet veel, maar als je even zoekt naar een kleine verhoging of kuil dan zit er meestal wel vis. Echt grote heilbot hebben we ook niet gevangen maar de Duitse ploeg had er wel een paar van dik in de meter, ze zitten er wel wij hebben een mooie verspeeld maar daarom gaan we volgend jaar weer en dan moet de heilbot echt uitkijken. Meter kabeljauw is vrij normaal hier, je bent een topper als je kleintjes vangt om met aas te vissen dat is soms moeilijker dan grote vis.

Al met al een top week met veel grote vis en een goede organisatie zowel bij Cordes als bij Nappstraumen in Noorwegen.

Tot de volgende keer,
Jaap

Jaap-Nappstraumen-2014 3 Jaap-Nappstraumen-2014 28 Jaap-Nappstraumen-2014 30 Jaap-Nappstraumen-2014 27 Jaap-Nappstraumen-2014 26 Jaap-Nappstraumen-2014 25 Jaap-Nappstraumen-2014 23

Jaap-Nappstraumen-2014 22 Jaap-Nappstraumen-2014 24 Jaap-Nappstraumen-2014 21 Jaap-Nappstraumen-2014 20 Jaap-Nappstraumen-2014 19 Jaap-Nappstraumen-2014 18 Jaap-Nappstraumen-2014 17

Jaap-Nappstraumen-2014 16 Jaap-Nappstraumen-2014 15 Jaap-Nappstraumen-2014 14 Jaap-Nappstraumen-2014 13 Jaap-Nappstraumen-2014 12 Jaap-Nappstraumen-2014 11 Jaap-Nappstraumen-2014 10

Jaap-Nappstraumen-2014 8 Jaap-Nappstraumen-2014 7 Jaap-Nappstraumen-2014 6 Jaap-Nappstraumen-2014 5 Jaap-Nappstraumen-2014 4 Jaap-Nappstraumen-2014 2 Jaap-Nappstraumen-2014 1

Jaap--2014 1 Jaap--2014 3 Jaap--2014 4 Jaap--2014 5 Jaap--2014 6 Jaap--2014 7 Jaap--2014 8

Jaap--2014 9 Jaap--2014 10 Jaap--2014 11 Jaap--2014 12 Jaap--2014 13 Jaap--2014 14 Jaap--2014