Nappstraumen juni 2019 Harry

Nappstraumen-Noorwegen 2019 door Harry Boon

Dinsdag 11 juni om 18.15u opgehaald door vismaten Willem Siebers en Marcel Hiddinga en daarna doorgereden naar Schiphol alwaar het vliegtuig richting Oslo om 21.45 vertrok. Overnachting aldaar in Park Inn hotel. De volgende dag vroeg met het vliegtuig naar Evenes alwaar wij gedurende een rit van 3,5 uur in een huurauto door een schitterend landschap Lofoten naar Nappstraumen reden.

Via de supermarkt naar ons vakantiehuis alwaar wij van de visgids de nodige instructies en regels te horen kregen alsmede uitleg van de boot. Het huis was top met 3 slaapkamers, 2 toiletten, 2 massagestoelen kortom perfect, daar kon het allemaal niet aan liggen dus na de boel visgereed te hebben gemaakt zijn we met een fijne Arronet boot 23,5ft en150 pk motor een paar uur gaan vissen. In een korte tijd vingen we ieder 2 leuke vissen waaronder een schol van 55 cm door Willem en die ging mee en dat was meteen ons avondeten voor de volgende dag, de rest weer teruggezet.

De volgende dag met een gids aan boord ging het los maar wat een deining stond er, 2 man katterig en toch gevist van 10.00-17.30 en hadden we over de 100 vissen. Het leeuwendeel was gul/kabeljauw en ik ving er eentje van 93cm maar weer teruggezet want deze vis was kuitziek. Willem ving nog een koolvis van 102cm en die namen we mee en de rest niet.

Vrijdag 14 juni mochten we weer en gingen dit keer naar de oostkant ipv westkant want daar was het water wat rustiger, daar haalde ik een kabeljauw van 110cm naar boven en ook een koolvis van 110cm, voor de rest vingen we nog andere mooie vissen maar helaas geen heilbot.

Zaterdag 15 juni wat een dag: volop zon en zijn we toch maar weer naar de oostkant gegaan want als je verkeerd gokt richting west open zee kan je een zeker een half uur terugvaren en daar hadden we geen zin in. ’s Ochtends alle vis nog teruggezet want de vis ligt anders te lang in een bak al zijn ze van ingewanden ontdaan en ‘s middags behielden we de vis; er werden veel koolvissen van 60-80cm naar bovengehaald, een aantal mooie gullen en ik ving nog een zeewolf en een kleine schelvis en die laatste 2 kregen ook weer hun vrijheid. De rest ging mee en na het fileren hadden we net als de dag er voor om en nabij 20 pakjes in de vriezer kunnen leggen. Dat vis takelen was behoorlijk inspannend maar geweldig om te doen en te beleven. ’s Avonds hebben we het nog op heilbot geprobeerd maar helaas.

Zondag 16 juni hebben we net als de dag ervoor de luwte opgezocht alhoewel achteraf bleek dat we wel naar de andere zeekant hadden kunnen gaan. Alle gevangen vis ging weer overboord want dat fileren en inpakken is nog een klusje en de nodige kilo’s vangen we de resterende 2 dagen nog wel. Heilbot bij ons weer niet gelukt wel elders door een andere boot waarop men er eentje van 120cm ving. Wij hadden onderling de afspraak gemaakt alle botten vrij te laten. Bij het varen naar de visstek zwom/dook een kleine bultrug naast onze boot en dat blijft toch wel spectaculair. Deze zelfde dag ging om 00.00 uur een boot met een gids naar een plek op 1 uur varen en wij besloten daar achteraan te varen maar sjonge jonge er was gezegd dat de zee rustig zou zijn maar de werkelijkheid was wel ff anders; enorme deining en zeeziekte kon ik net aan de kop indrukken, enorme golven en af en toe werd de boot compleet uit het water getild: wat een geweld en hoe nietig ben je daar dan.

Het was zeker de moeite waard om 2x een uur daar doorheen te varen dwz per rit ongeveer 20 km, maar wat een visserij in dat gebied: ik ving een kool van 88cm en 2 kabeljauwen van tegen/rond de 90cm en nog een behoorlijke gul. Willem ving een grote pollak en Marcel ook een grote koolvis, het barstte er van de vis maar de grote exemplaren moest je echt trickeren hetgeen mij aardig lukte met mijn nieuwe speeltje de Abu Garcia McBeast shad, ook de Westin Hypo Teez shads. deden het uitstekend: super die aanvallen van die kabeljauwen daarop. Alle vis teruggezet.

We hadden overdag al gevist en om dan ook aansluitend die nacht te vissen is eigenlijk best pittig alleen had ik daar geen last van (wel overdag een wat brakkerig gevoel) maar een van de maten kreeg enorm last van een oververmoeid been en daarom moesten we wel terug maar daardoor ontmoetten we onderweg wel een groep orca’s die links en rechts van de boot zwommen: schitterend  zo vlakbij een mannetje, wat vrouwtjes en kleinere exemplaren. We lagen 05.30 in onze kooi en sliepen uit tot in de middag.

Nu om 18.00u benzine halen, te eten en dan de laatste avond weer vissen want onze 2e mee te nemen bak was nog lang niet vol. Het was voor het eerst bewolkt en er stond buitengaats een behoorlijke wind en we probeerden er doorheen te komen naar de oostkant (oceaan westkant was niet te doen). Wat een golven (deining) en vroegen ons af of het wel zou lukken maar op het wijde water was het gelukkig iets rustiger dan de doorgang om er te komen en het was meer dan de moeite waard: we vingen na 45 minuten varen ons klem aan hoofdzakelijk koolvis en wat gullen en uiteindelijk konden we 10 mooie kolen v rond de 70cm en 1 kabeljauw v 88cm meenemen (alles kleiner dan 60/70 ging terug) en na het fileren waren onze 2 mee terug te nemen tempex bakken gevuld met elk 20kg visfilet.

Dinsdag 18 juni gingen we voor de laatste keer naar open zee een nieuwe plek proberen en na ruim 30 min. varen is er nog een kleine 4 uur gevist en zijn er zeker 80-100 (de tel kwijtgeraakt) prachtig gekleurde kelpgullen (goud-brons vanwege de kreeftjes die ze eten) gevangen, ook veel koolvisjes en nog een pollak en wat ‘blanke’ kabeljauwen.

Het begon voor het eerst deze vakantie te regenen dus hebben wij enorme mazzel gehad met het weer.

Al met al was het een geweldige week.