Nappstraumen Festival Lofoten 2023

Penn Festival Nappstraumen

10-17 mei 2023

Dag 1: 10 mei 2023
Om 4:00 de wekker gezet om vervolgens om 4:45 richting Schiphol te vertrekken. Rond 6:00 uur kwamen we aan en stonden Raffie en Linda ons al op te wachten. Nadat de gehele groep compleet was op naar de incheckbalie. Het visavontuur in Noorwegen gaat beginnen. Na tussenstops in Trondheim en Bodo kwamen we aan in Leknes. Daar stonden de visgidsen Calle en Gustav klaar om ons te verwelkomen. Eerst inkopen doen in de plaatselijke supermarkt om vervolgens nog 5 minuutjes door te rijden naar de accommodaties. Een heel mooi huisje met een nog mooier uitzicht. Tot dusver verliep alles prima. Na ons gesetteld te hebben, werden we voor een korte briefing van Raffie en Linda verwacht. Hierna konden we de hengels en visspullen prepareren en naar onze visboot brengen.

Dag 2: 11 mei 2023
Vandaag de eerste visdag. 9:30 de visboot gereed maken. Visgids Calle zou ons 4 uur lang begeleiden en ons wegwijs maken met de boot en de visstekken. We vertrokken uit de haven richting “Zuid”. Wat een power zit er in de boot met een 150 PK motor. Zodra we op de visstek waren konden we voor het eerst uitgooien. Vrij snel was het raak. Peter ving een grote kabeljauw oftewel een “Cod”. 102 cm lang en 12,5 kg. Wat een ervaring. S’middag nog een paar mooie vissen gevangen. Kabeljauw en koolvis waren de hoofdmoot. Maar ook nog een Lom en Polak weten binnen te hengelen. Al met al een mooie visdag!

Dag 3: 12 mei 2023
Alleen er op uit getrokken. Er stond veel wind. Maar met de uitstekend varende schipper Angelique voelden we ons steeds beter op ons gemak en werd er uiteindelijk door iedereen vis gevangen. Kabeljauw 92 cm en koolvis 84cm !

Dag4: 13 mei 2023
Een onstuimige dag. Terwijl veel vissers besloten om niet uit te varen waagden wij het er met 2, 3 andere groepen wel op. Man man dit wordt het echte werk. De boot onder controle houden viel ons niet mee maar het is ons gelukt en we vingen vis. Onder andere een Heilbot en een kabeljauw van elk 84 cm. Uiteindelijk op tijd weer naar ons huisje om ons op te warmen en te genieten van ons zelf gevangen koolvis. Kibbeling werd er gemaakt en het smaakte heerlijk.

Dag 5: 14 mei 2023
Wat gaat de tijd snel. Alweer de 5e dag. Maar wat voor dag. Heerlijk weer en af en toe zagen we zelfs het zonnetje. Eerst in het kanaal maar eens proberen. En dit ging voortreffelijk. Binnen de kortste keren vingen we 40 vissen. Voornamelijk kleine kabeljauw en koolvis. S’middags visgids Kristian aan boord. We vroegen hem of we zeewolf konden vangen. We will try zei hij. Kristian hield woord. 2 zeewolven…. Wat een beesten zijn dat. Sterk en uiterst gevaarlijk voor je vingers. Hierna nog een stukje verder varen en daar vingen we nog 2 mooie schollen en diverse kleinere kabeljauw. Ja een hele goeie visdag. Stuks of 80 stuks vissen. Kabeljauw, koolvis, schol en zeewolf.

Dag 6: 15 mei 2023
Vertrek naar “Noord”. Veel wind en moeilijke visserij. Een schar en een schol gevangen. Op tijd weer terug en met z’n 3en lekker wezen eten in het centrum van Leknes.

Dag 7: 16 mei 2023
De laatste visdag helaas. Het weer voorspelde niks goeds. Vertrokken naar nog verder in Noord. Na een uurtje niks gevangen te hebben een andere stek gezocht. Dit hadden we beter niet kunnen doen. De wind trok aan en de golven werden hoger. Het weer werd slechter en slechter. We gaan terug riepen we. Dit wordt voor ons te gevaarlijk. Angelique voer ons gelukkig veilig en wel naar iets rustiger water. 2 kleine cods vingen we nog maar niet noemenswaardig. Thuis in de haven de boot schoon gemaakt en vis spullen opgeruimd. Het visavontuur zit erop. S’avonds nog een slotwoord van Raffie en Linda. Na de prijsuitreiking van grootste vis en bedankje voor de visgidsen vroeg naar bed. Om 5:30 stonden we weer klaar voor vertrek naar Nederland.

Conclusie. Het was een zeer geslaagde vis vakantie. Dankzij Raffie en Linda van Cordes Travel hebben wij een fantastische tijd gehad in Nappstraumen. Helaas was het weer niet optimaal maar dat heeft niemand in de hand. Voor ons was dit de eerste keer en zeker niet de laatste keer. Dankzij de goede zorg van Cordes Travel, van hengelhuur tot accommodatie was alles top verzorgt. Met vragen konden wij altijd bij hen terecht. Wat we nu allemaal beleefd en vooral geleerd hebben kan de volgende keer alleen nog maar mooier worden. Wij zullen zeker nog een keer boeken. Dank je wel Raffie en Linda !!!!
Keep on the good work !!!