Kvaroy Sjohus 2017 Cor

Kvaroy Sjohus 2017

Kvaroy Sjohus - 17De parel boven op de poolcirkel  “KVAROY SJOHUS”

Eindelijk,we konden weer naar ONS eiland pal op de poolcirkel, Kvaroy Sjohus. Al de hele week de weerberichten in de gaten gehouden, die op dat moment niet braaf waren, maar gelukkig precies bij aankomst zou het opknappen. Op maandagmiddag 26 juni vertrokken uit Noordwijk met een auto met aanhanger en een 9 persoons bus met in totaal 7 personen. In de bus met dikke kussens 2 rustplaatsen gecreëerd en ook op de achterbank van de auto. Zodoende konden er maar liefst 3 personen tijdens de reis uitrusten. Dit is echt nodig omdat de reis ongeveer 2560 km bedraagt en je met een aanhanger natuurlijk niet zo hard mag rijden. De totale reisduur bedraagt dan ook 36 tot 38 uur. Maar we hebben nu eenmaal graag alles bij ons wat we eventueel nodig hebben. Elke 3 uur nemen we rust waarbij dan wat wordt gegeten en de volgende keer wordt er afgetankt.

De frisse man vanaf de rustplaats achter het stuur en karren maar weer. Wij nemen de pont in Puttgarden (Duitsland) naar Rodby(Denemarken) en daarna van Helsingor (Denemarken ) naar Helsinborg (Zweden). Het is qua kilometers iets meer maar dat verdien je dik terug omdat je in Zweden vlakker terrein hebt en je gemiddelde snelheid ruim hoger ligt dan in Noorwegen. Ongeveer 75km per uur in Zweden, tegen ongeveer 50 km per uur in Noorwegen. We rijden richting het 24 uur per dag licht, dus was het niet echt donker in de nacht in Zweden. Zo zagen we al snel de eerste dieren als reeën, vossen, dassen, kraanvogels en natuurlijk de eigenwijze rendieren en de grootste onder de geweidragers, de eland.

Kvaroy Sjohus - 3Na een voorspoedige reis woensdagochtend aangekomen in Stokkvagen waar we de laatste veerboot opgingen voor 45 minuten richting Kvaroy. Om precies 10.00 uur legt de boot aan en rijden we de laatste 300 meter naar ons huisje. Een zeer ruim 6 persoons huis gelegen boven op de rotsen aan de waterkant op 7 meter hoogte wat een adembenemend uitzicht over het water en de omgeving oplevert. Een man kwam per vliegtuig en snelboot nog onze richting uit zodat we in dit huis met 8 personen verblijven. Geen probleem huis is groot genoeg. We werden zeer hartelijk door onze hospita ontvangen omdat het alweer de5e keer dat we hier komen en zij veel van ons fotomateriaal gebruiken op de website. De schoonmaakster was nog bezig maar er kon alvast uitgeladen worden. Het meegenomen ingevroren eten was nog altijd bevroren en werd snel in de grote vriezer gelegen die bij het huisje hoort. Alvast werden de hengels opgetuigd, want er zou natuurlijk nog even gevist worden voordat onze laatste man om 19,45 uur zich bij ons zou voegen vanaf de snelboot.

Kvaroy Sjohus - 10We hadden dit jaar 3 kvaerno boten met een snelle 50 pk motor erachter. Spullen inladen en vanaf de haven een klein stukje richting het oosten naar het eilandje waarop het monumentje staat van de poolcirkel. Alle cruiseschepen die hier voorbij komen laten hier dan ook hun scheepstoeter galmen. Uit ervaring weten we dat er daar altijd wel wat kleine kabeljauw en wat heilbotjes zijn te vangen. Aangekomen was het water net even te ruw om lekker te vissen en werd er besloten wat dieper tussen de vele eilandjes te gaan. Al snel voelde je volop leven tegen de grote voor de heilbot bedoelde savage gear shads. Af en toe werd er een gulletje binnen gehaald van 50 tot 60 cm. Zoon lief, Marcel,vond dit geen sport en pakte een zeer licht binnenwater spinhengeltje tot 40 gram met een shadje om zo meer feeling met de gevangen gulletjes te hebben. Hij laat hem zakken, beweegt hem 1x en een gigantische aanbeet volgt. Vele meters lijn verlaten een in doodsnood verkerend gillend binnenwater molentje. Het dunne hengeltje kromt tot in het handvat en wil eigenlijk nog verder. Een titanen gevecht begint waarbij Marcel al zijn ervaring moet aanspreken om het te houden. De maat in de boot moet af en toe uiterst voorzichtig manoeuvrerend iets opvaren om de bijna leeggetrokken molenspoel weer wat lucht te geven. 45 Minuten zijn ze bezig geweest en dan is hij eindelijk binnen. Een heilbot van 127cm bij 22 kg. Het gebruikte warteltje was geheel kromgetrokken en kon het elk moment begeven. Wat een prachtvis. Op datzelfde moment staat Johan in een inhammetje verder ook te stoeien met een heilbotje van precies 100cm. Hij gebruikte een zwaardere zeespinner met 12/100ste  gevlochten lijn en weet het beest goed te mannen en binnen te krijgen. Dat is een goed begin van deze vakantie.

Kvaroy Sjohus - 13Nogmaals volgt er een duidelijke heilbot aanbeet op dit slechts 15 meter diepe water in het baaitje, helaas schiet die los na een paar harde runs. Tevreden keren we terug, voor de eerste dag is dit toch geweldig. Maatje Ralf, een vernederlandse Duitser arriveert  even nadat we van de steiger stappen en we zijn compleet. Aan de macaroni, en Ralf wordt even bijgepraat over onze eerste avonturen. Vol goede moed aan dag 2 begonnen, is er alweer die net even te harde wind die ons noodzaakt om binnen de bescherming van de eilandjes te blijven. Ook dag 3 + 4 verlopen zo. Er worden steeds wat gulletjes gevangen en 2x wordt er een heilbot gehaakt, maar helaas schieten beiden kort na de aanbeet los. Dan ineens achter Johan zijn grote shad verschijnt er een grote schaduw die deze volgt tot aan de oppervlakte. Hoezo grote stevige kerels. Als je dat aanschouwt, voelen je botten aan als rubber en giert de adreline door je shakende  lijf. Pakt tie hem, of pakt tie hem niet. Even duwt de heilbot, van zeker 140cm, nog met zijn snuit tegen de staart van de shad en zakt dan af naar de bodem. 2 Vissers ontgoochelt achterlatend.

Kvaroy Sjohus - 11Dag 5, volgens de weerberichten zou de wind er na 13.30 uur helemaal uitgaan tot zeker 21.00 uur. Dan kunnen we eindelijk naar buiten waar de grote vis huist. Na 3 kwartier varen komen we aan bij de beoogde stekken waar we in eerdere jaren zo goed vingen. De verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen. En we worden niet teleurgesteld. Al direct mooie kabeljauw op de shads  van 80 tot bij de 110 cm en 30 pond zwaar. We vissen op een plateautje van 15 tot 25 meter diep.  Na een aantal kabeljauwen gevangen te hebben op de pilkerhengels , besluiten we de zeespinhengels van de, Penn regiment serie, te pakken met een Penn slammer 460 erop met gevlochten whiples lijn van 12 /100. Kleine shads en sandeels tot 50 gram worden uitgegooid en langzaam binnen gedraaid. Al direct volgen de aanbeten van pollakken van 70 tot 100 cm. Wat een pracht sport op zo’n buigzame hengel. Dan opeens op een boot volgen er bijna tegelijkertijd 2 snoeiharde aanbeten bij Ralf en Roland, 2 molentjes gillen het uit als 2 ouwe wijven die een handvol ijsblokjes tussen hun borsten gegooid krijgen. Hengels krommen totaal en de 2 kunnen de eerste tijd niets anders doen dan zich schrap zetten en de slip het werk laten doen. Vele minuten lang worden er vele meters lijn van de molens getrokken. Voordat de eerste meter teruggewonnen kan worden, zijn er zeker al 120 meters afgetrokken. Na een stief kwartiertje knokken verschijnen er dan de boosdoeners aan de oppervlakte. 2 Zwarte koolvissen van respectievelijk 117 en 118 cm en rond de 28 tot 30 pond. Wat een spektakel.

En daar giert alweer een slip op een andere boot en Johan gaat zijn gevecht met een kool aan. Dit is direct ook de grootste, 120cm en 31 pond. Wat een giganten. Er volgen er nog een aantal en we vangen heel veel vis. Wat een dag, dit is er een die een vakantie helemaal goed maakt. We kappen om even voor negen ’s avonds en varen terug. Precies op tijd, want onder het varen komt de wind er weer zachtjes aan in.  Die wil je niet hebben daar buiten, de golven kunnen daar dan al gauw hoogtes bereiken van 7 a 8 meter doordat het water door de wind tegen het plateau opgezweept wordt. Tevreden zijn we en op de laatste dag wordt er niet veel meer gedaan en worden de spullen weer ingepakt voor de terug reis. Een reis die voorspoedig verloopt met tevreden vissers.

Kvaroy, wij zullen zeker terug keren.

Cor van Houten
Meer informatie over Kvaroy zie hier >>>

Kvaroy Sjohus - 1 Kvaroy Sjohus - 2 Kvaroy Sjohus - 3 Kvaroy Sjohus - 4 Kvaroy Sjohus - 5 Kvaroy Sjohus - 6

Kvaroy Sjohus - 7 Kvaroy Sjohus - 8 Kvaroy Sjohus - 9 Kvaroy Sjohus - 10 Kvaroy Sjohus - 11 Kvaroy Sjohus - 12

Kvaroy Sjohus - 13 Kvaroy Sjohus - 14 Kvaroy Sjohus - 15 Kvaroy Sjohus - 16 Kvaroy Sjohus - 17 Kvaroy Sjohus - 18 Kvaroy Sjohus -