Penn IJsland Festival Augustus 2014

19 ™ 26 Augustus 2014
Sudavik Westfjord IJsland

Op de Cordes Traveldag bleek het al een hele gezellige groep te worden, want daar maakte we kennis met de nieuwe deelnemers vh Penn IJsland Festival Augustus 2014. Tijdens dit festival ook een heel groot deel bekende gezichten waarvan sommige reeds voor de 5e keer mee gaan, dus het beloofde een gezellig week te worden en dat werd het ook.

Op dinsdag 19 augustus op naar IJsland, de sfeer zat er goed in want de weersvoorspellingen zagen er goed uit, dus een smile op het gezicht van iedereen ! Om 14:00 vlogen we richting IJsland en om 21:00 waren we in het huisje, waar de reeds voordien bestelde boodschappen al klaar stonden. Snel koffer uitpakken, hengels in orde maken en gaan slapen, want woensdagochtend ging het feest beginnen.

Woensdagochtend bootcontracten tekenen, uitleg over de boot en apparatuur en vervolgens het water op, helaas nog iets te veel wind om de open zee op te gaan, maar in het fjord kon men al goed vissen. De eerste meter kabeljauwen waren dan ook snel gevangen en iedereen had zijn eerste IJsland kabeljauw al binnen. Henri vd groep de “Kabeljoekels” wist de zwaarste vis vd dag te vangen met een gewicht van 22,34kg, leuke start voor de 1e dag zou ik zo zeggen. Tijdens dit Penn Festival hebben we elke dag een prachtige Penn prijs voor de zwaarste vis, namelijk een Penn Conflict 5000 molen, geschikt voor oa het zware werk in Noorwegen en IJsland. Henri mocht deze prachtige prijs dan ook in de avond meteen in ontvangst nemen.

Bij ons aan boord hadden we Jan vd Bovenkamp, ook wel bekend als de “hoofdlijnenman” als iemand veel afweet van hoofdlijnen dan is het Jan wel, Berkley is zijn lijfmerk en verteld je graag alles wat je wil weten over hoofdlijnen en dat is altijd meer dan leerzaam, want een goede hoofdlijn zorgt voor meer vis ! Met z’n drieën hebben we de hele week dan ook veel plezier gehad en hebben mooie momenten beleefd.

Donderdagochtend, prachtig weer en wij hadden Henri de visgids geboekt voor 1 dag, we zijn nooit te eigenwijs om bij te leren, dus ga maar mee en zet nog eens de puntjes op de I, zou ik zeggen. Henri is de visgids ter plaatse die men voor 150 euro kan boeken, hij gaat dan de hele dag met je op pad en laat je de beste stekken zien, leert je de verschillende technieken en zorgt vaak voor de grootste vissen aan boord. Het was een prachtige dag, zon, weinig wind en nauwelijks golven dus op naar stek 6 en nog noordelijker. Samen met de Kabeljoekels, Seawolves en Team Pro Fish stoomde we op naar de stekken waar wij de grote kabeljauwen hoopte te vangen en dat lukte ! Als snel kwamen er mooie vissen aan boord, Jan ving een kabeljauw van 18kg en verder wisten we een aantal 15+ kabeljauwen binnen te sleuren. Mooie kans om de allernieuwste reels van Penn eens flink te testen. Deze nieuwe serie Penn Fathom komt binnenkort met een 2speed versie, dus men kan dan snel indraaien als er geen grote of zware vis aan de haak hangt, maar heb je een zware vis, dan schakel je over naar de “lage” versnelling en heb je veel meer kracht. Echt een geweldige nieuwe reel, wij zijn er enorm blij mee, mede omdat deze reel nog steeds erg licht in gewicht is en soepel draait, dus een topper voor IJsland en Noorwegen.

Ook konden we eens flink kracht zetten op onze reishengels, Penn Regiment Travel en Penn Legion 20 en 30lbs, helemaal geen probleem, supersterk, licht lekker in de hand en kan heel wat hebben, ik zou met deze hengel gerust op de grote heilbot gaan vissen, de dikke kabeljauwen waren in ieder geval geen probleem. Samen met een Penn Conflict 5000 of Penn Spinfisher 5500 een topcombinatie voor de zwaardere visserij. Ik vis het liefste met de Penn Regiment Halibut hengel 50lbs, deze heeft een hele zachte top waar ik zelf 80gram pilkertje mee kan vissen en hij kan de allerzwaarste vissen aan, wil je een soepelere hengel, neem dan de 30lbs. Op deze hengel de Penn Conflict 5000 of 6000 molen en je kan elke dikke kabeljauw of mega heilbot met gemak aan. Als ik met een reel vis, de Penn Fathom serie, dan gebruik ik deze in combinatie met een Penn Regiment Inliner, een hengel zonder ogen met een prachtige actie en heerlijk licht, een genot om mee te vissen. Op mijn reels en molens hebben we Spiderwire Ultracast gevlochten lijnen met een dikte van 20 of 25/00 voor de zware visserij.

Goed terug naar het vissen, donderdag was de beste dag, achteraf gezien, ontzettend veel dikke 20+ vissen, 22, 23, 24, 27 en jawel op 20 gram na zelfs 30kg kabeljauwen !!! Als dat geen vangsten zijn uit het kabeljauwparadijs IJsland ? Een dikke vette 30kg kabeljauw (op 20 gram na) is toch echt een topvis waarvoor je naar dit soort landen gaat, wat een vangsten. Onder ons was ook de Belgische Lars, van 15 jaar, die voor het eerst met zijn vader Peter mee mocht op visreis, Lars wist een dikke kabeljauw te vangen van 24,4kg een record waar heel veel volwassen sportvissers van dromen, Peter en Lars vissen al jaren samen met veel plezier, dit keer mocht Lars mee voor het grote werk en wist daarmee zijn stempel te zetten, TOP gedaan Lars, respect. Willy Team Captain vd Seawolves greep net naast de dagprijs, zijn vis was met 26,7kg net iets lichter dan de winnaar, toch was Willy enorm blij met zijn dikke vangst. We hebben deze dag onderwater gefilmd met onze Garmin Virb Elite met onderwaterbehuizing op maar liefst 48m diepte, daarvan hebben we geweldige beelden, zie ons youtube kanaal voor het resultaat:  >>Cordes YouTube<<

Tja en met een 30kg kabeljauw, van 140cm, won Rick Sol van Team Pro-Fish uit Zegge, dan ook de dagprijs, wederom een prachtige Penn Conflict 5000 molen en was daarmee uiteraard zeer blij. Tijdens de prijsuitreiking in het restaurant Ammy Habby, waar we elke avond eten, was het dan ook na het diner een groot feest, samen met de mannen vd kabeljoekels, Seawolves, Pro Fish Team en vele andere “oude” bekende maakte we er een gezellige avond van.

Elke avond eten bijna alle deelnemers bij het restaurant aan de haven, voor het hoofdgerecht betalen we tussen de 9 en 14 euro en heeft men een groot vol bord met eten, waar elke sportvisser een volle buik van krijgt, voor dat geld gaat er niemand koken en eten we met z’n allen onder het genot van een drankje dus bij Amma Habby, de place to be voor tips, technieken en informatie. Alle vissers komen hier dagelijks bij elkaar, dus zo kan men van elkaar leren, je moet het dan wel even vragen, maar iedereen is meer dan bereid om elkaar te helpen, want ondanks de kleine wedstrijd is niemand te beroerd om zijn geheimen en stekken te delen.

Vrijdag is het alweer, wederom kunnen we naar stek 6 en zelfs nog iets verder. De visserij was taai, het was zoeken en hard werken, vis was er volop, daar lag het niet aan, maar ze wilde niet massaal bijten, dus moest je hard werken, maar als je er dan eentje ving, was het weer een dikke ! Vandaag gingen de mannen van Team Robby Fish op pad met de visgids, op deze dag doet men dan niet mee aan de wedstrijd natuurlijk, we moeten wel allemaal gelijke kansen hebben. Robby van Robby Fish uit Wommelgem, had samen met zijn vismaten een TOPdag, vele dikke 15+ kabeljauwen kwamen boven en men heeft vooral heel veel geleerd en daar gaat het om. Francois aan boord van Team Robby Fish ving een kabeljauw van 27kg, op deze boot zijn die dag alle persoonlijke records verbroken en dat op 1 dag in IJsland ! Telkens blijkt toch wel weer dat de visserij het hele jaar top is in IJsland, als de wind een beetje mee wil werken kun je hier flinke dikke kabeljauwen vangen en daar kom je voor. Hoeven die hele grote jongens niet, dan kun je een hele dag vis vangen tussen de 8 en 12kg dit formaat zwemt er zoveel dat honderden kilo’s op een dag geen uitzondering zijn.

De dagprijs van vrijdag ging deze keer naar Pedro, hij ving een kabeljauw van 28.8kg en won daarmee de dagprijs, deze “Seawolve” had de dag van zijn leven en was ontzettend blij met deze vette kabeljauw. Coen, ook vd groep “Seawolves” ving een kabeljauw van 24.7kg en Christ van Team Pro Fish ving een kabeljauw van 23.2kg, zelf ving ik nog een vetzak van 20kg. Nou als dat geen aantallen grote dikke vissen zijn en dit niet is wat je wil, dan weet ik het ook niet meer, dit is toch een topvisserij ? Oh ja er werden deze dag ook nog een paar zeeduivels gevangen, roodbaars en zelfs nog een zeewolf.

Jan vd Bovenkamp is vandaag flink aan het testen geweest met de “mooiste” lijn die ik ooit gezien heb, een prachtige zwarte lijn genaamd “Berkley Black Velvet” waarbij deze zwarte kleur ook echt blijft en niet na 2x missen meteen toch weer wit is, deze lijn gaat een echte knaller worden en zullen we nog veel van gaan horen, deze Berkley Black Velvet won al een dikke prijs op de Eftex en wordt rond Oktober bij de beste winkeliers verwacht, dus nog even geduld. Ik kan je wel vertellen, deze lijn wordt een topper voor IJsland en Noorwegen, om verschillende redenen, maar daar komen we tzt nog wel op terug, wij hebben er al mee gevist en hij vist echt grandioos.

Zaterdag, de weergoden vonden dat we genoeg dikke jongens hadden gevangen en hielden ons in het fjord, helaas….. we konden niet naar de 6 en 7 en dan ben je op het fjord aangewezen. Op zich geen probleem want zoals gezegd kun je in het fjord ook mooie vissen vangen, alleen zijn deze een stuk kleiner. Linda voelde zich verkouden en bleef thuis deze dag, misschien had ze ook wel spierpijn na haar 17kg zware kabeljauw van een dag eerder, over 2 weken gaan we naar Vaeroy en in Januari naar Panama, dus Linda zal nog veel spierpijn krijgen 😉 Omdat we toch niet naar buiten konden, zocht ik mijn bekende fjordstekjes af, tot we in de verte iets zagen liggen, Jan en ik dachten eerste een zeehond maar het bleek een hele dikke 15m lange Bultrug walvis te zijn van een kleine 20.000 kilo. Waaaaaaauuuuuuwwwww wat geweldig om te zien riep Jan, wij hebben het al vaker gezien hier in IJsland, maar deze keer bleef hij heel stil liggen en konden we op een paar meter naderen. Geweldig om te zien, wat een beest, wat super om dit monster in zijn eigen omgeving te mogen begroeten, we werden er stil van….. We hebben snel de Seawolves gebeld, want die lagen dichtbij en ook zij kwamen snel onze kant op. Op nog geen 3m afstand konden ze deze bultrug naderen en er werden honderden foto’s en films gemaakt, uiteraard kwamen ook de bekende selfie’s, die we nu even “walvie’s” noemde. Na 1,5 uur bij dit enorme beest te hebben gelegen, hebben we deze met rust gelaten en zijn we zelf weer wat wezen vissen. Honderden vissen hebben we gevangen tussen de 2 en 6 kilo, leuke sport op een lichte hengel met een kleine sandeel of een Ripple shad van Berkley.

Nu dat we toch geen drang hadden om groot te vangen, konden we ook eens met onze drone filmen, onze drone vliegt 55km p/u en zo konden we voor de boot uitvliegen. Helaas was het bewolkt weer, maar ondanks dat hebben we toch weer unieke prachtige beelden vanuit een hoek die nog niemand tot nu heeft kunnen laten zien…. Cordes Travel is ook op dat gebied wéér uniek bezig.

Robby Florus van Robby Fish wist op zaterdag de zwaarste vis te vangen, een zeeduivel van 10,7kg en won daarmee de dagprijs, 1/3 aan gewicht van de winnaar van donderdag, tja dat noemen ze vissen, de ene dag is beter dan de andere dag. Robby won een prachtige Penn Conflict en was er erg blij mee.

Zondag, helaas weer veel wind, teveel om naar buiten te gaan, dus weer een dag vissen in het fjord, deze dag waren de kabeljauwen weer meer aan het jagen en zo kwamen er toch weer vele 10kg kabeljauwen naar boven, Albert van Etten won de dagprijs met zijn kabeljauw van 12.8kg en wederom werd het gezellig laat in Amma Habby en werden er nu al strijdplannen gemaakt voor het Penn Nappstraumen Festival in Juni, waar de broers van Etten, de Seawolves, de Kabeljoekels, Peter en nog een aantal vaste groepen aanwezig zullen zijn, je bent nog aan het vissen in het ene festival, de andere visreis is al geboekt en nu werd er al gesproken over IJsland 2016. Als de gasten nu al denken aan boeken voor 2016, denk ik dat we het als reisorganisatie niet slecht doen en men tevreden is, anders zou men niet nu al denken aan 2016 toch ?

Maandag, helaas weer te veel wind om naar buiten te gaan, toch werd er weer goed gevangen, Andre vd groep Hagenaers uit België ving vandaag de zwaarste vis, een kabeljauw van 17.3kg en won daarmee de laatste dagprijs. Ja en als dan de laatste grote vis bekend werd, werd ook meteen bekend dat de groep onder leiding van Pim van Kuijk van Hengelsport Pro Fish uit Zegge voor het 2e jaar het Penn IJsland Festival wint en wel met de vis van Rick, die 29.98kg woog. De mannen hadden graag de 30kg willen halen en hebben nu al plannen gemaakt voor 2016, dus dat zal weer een flinke leuke en vooral gezellige strijd worden, zonder geheimen en “eigen” stekken, want zoals vaker gezegd, we hebben géén geheimen voor elkaar.

En dan ziet de eindstand er zo uit:

Op de 1e plaats Rick Sol met een kabeljauw van 29,98 kg, hij won de hoofdprijs:
een waardebon van 1000 euro, waarmee hij naar keuze materialen van Penn, Berkley en Abu Garcia mag uitkiezen.

Op de 2e plaats Pedro Pruimboom, hij ving een kabeljauw van 28,86 kg en won daarmee een Penn Regiment Halibutt hengel.

Op de 3e plaats Willy Jacobs, hij ving een kabeljauw van 26,76 kg en won daarmee een Penn Regiment Heavy Pilk hengel.

Zoals je ziet vele kabeljauws boven de 20kg en daar gaan we voor tijdens de Penn IJsland Festivals, maar plezier en gezelligheid staan voorop uiteraard.

Dinsdag dan is het alles weer inpakken, schoonmaken en dan gaan we ons klaar maken voor de reis, woensdagochtend vliegen we dan terug naar Nederland. Vanaf 2015 is het mogelijk om dinsdagochtend al met de binnenlandse vlucht mee te gaan, om dan een hele dag in Reykjavik rond te kijken of misschien zelfs een bezoek te brengen aan de Blue Lagoon of een Geyser, dan slaap je in de avond in het hotel en vlieg je woensdagochtend terug. In de maand Juni is er zelfs de optie om dinsdagmiddag weer naar Nederland te vliegen, dus er zijn meerdere opties mogelijk voor alle groepen die naar IJsland gaan volgend jaar.

En zo komen we weer aan het einde van dit geslaagde Penn IJsland Festival, we hebben gelachen, veel plezier gehad, grote kabeljauwen gevangen, walvissen, dolfijnen en papegaaiduikers gezien en vooral een gezellige week gehad en daar draait het om. Met elkaar een hele leuke gezellige week gaan vissen en er met z’n allen een topweek van maken. Dit was dan ook alweer het 8e Penn IJsland Festival waar we met een goed gevoel naar terug kijken, we hebben ontzettend veel complimenten gehad over de organisatie, ik denk dat het belangrijk is dat je als organisatie er zelf dan ook de hele week bij bent. Maar zonder een leuke groep positief ingestelde vissers kom je er niet, dus we hebben elkaar allemaal nodig.

Wij willen iedereen bedanken voor jullie gezelligheid en inzet, het was TOP. Ik wil Robert Valkeneer en Jan Mertens van Penn bedanken voor de prachtige prijzen.

Wil je ook meedoen aan het Penn IJsland Festival, kijk dan hier: >>Penn IJsland Festival<<

Tot slot eindigen we dan met de alom bekende kreet……  “IJSLAND …. DAT IS HET”