Penn Festival juni 2024

Nappstraumen 2024 met als deelnemers Mario, Edwin, Peter, Jan en Jean-Pierre

19 juni, een datum waar we lang naar uitkeken om onze trip naar het hoge noorden  aan te vatten. Verzamelen omstreeks 03:30 hr bij Edwin thuis om onze rit te starten naar de luchthaven van Schiphol waar we een afspraak rond 07:30 hr hadden met Raffie en Linda van Cordes Travel Visreizen. We trokken met een 30 tal personen naar het mooie Nappstraumen om daar deel te nemen aan het Penn Nappstraumen Festival wat jaarlijks word georganiseerd door Cordes Travel. Iedereen was mooi op tijd zodat we dadelijk konden inchecken en we rustig onze vlucht naar Oslo afwachten. Van daaruit een tussen-vlucht naar Bodo en daarna nog een kleine vlucht naar Leknes ,waar we omstreeks 1800 hr zouden arriveren. Eens daar aangekomen stonden de visgidsen ons al op te wachten om ons naar onze huisjes te brengen.

Maar daar doken de eerste kleine probleempjes op. Een deel van de bagage was achter gebleven in Bodo (traditie) omdat het kleine vliegtuigjes zijn van een “30 tal personen en dus ook de laadruimte beperkt is, meestal komt het met de volgende vlucht dan mee en natuurlijk hadden wij Raffie en Linda mee die perfect Noors kunnen praten en alles zeer snel kunnen oplossen. Geen paniek dus ,de eerste mensen werden ondertussen naar de winkel gereden om de eerste boodschappen te kunnen doen zodat we de eerste dagen konden overbruggen ,daarna is er steeds een busje voorzien en kan je gaan winkelen wanneer het jullie zelf uitkomt. Iedereen die nog vrij was werd naar de locatie gebracht en kon zich beginnen installeren .

20:30 hr was het verzamelen voor de groep waar we werden  verwelkomt door de gidsen en kregen we de nodige info van Raffie en Linda. De boten werden verdeelt en de nodige uitleg werd gegeven om met deze machtige en zeer zeewaardige machine  waarop een motor met 150 PK zit ,de dag erna het ruime sop op te kunnen. We kregen ook te horen dat de achtergebleven bagage zou arriveren omstreeks 23:00hr met de laatste vlucht ,de gidsen reden met Raffie naar het vliegveld (wat maar 5 min van het kamp ligt) en haalde alles op . Iedereen tevreden en materialen konden worden klaargemaakt om eindelijk te kunnen gaan vissen. Maaaaar …..

De weersvoorspelling voor donderdag zagen er alles behalve goed uit ,er werd veel wind en hoge golven voorspelt. Laat dit nou net het enige zijn waar Raffie en Linda geen vat op hebben en ze niet zelf kunnen oplossen. Afwachten dus en iedereen tijdig in bed ,wat na zo een reisdag welgekomen is, maar konden we slapen was de vraag ,want we waren daar in de periode van de middernachtzon dus het blijft er 24 uur licht . Toch even wennen maar prachtig om te zien dat om 2 uur s’ nachts de zon schijnt

Donderdagmorgen , JP zou deze week onze chefkok zijn en dat beloofde .. iedere dag bij het opstaan een lekkere pan spek met eieren, dus met een stevig ontbijt de dag beginnen ,maar deze dag zou afwachten zijn want inderdaad konden we door het weer niet het water op. Het voordeel is dat het weer zeer snel kan veranderen in Noorwegen ,dus de app die we hadden doorgekregen iedere update in de gaten houden en ja er zat nog een kansje in dat we nog een paar uurtjes konden gaan vissen (voordeel je kan voor de deur vissen in de baai) .  Namiddag zwakte de golven plots een stuk af en waagde de eerste vissers zich het water op ,wij dus ook we bleven allemaal dicht bij huis want het open water was niet te doen dus wat aftasten.

Voor de deur van onze accommodatie Nappstraumen is er mogelijkheid om grote schollen te vangen dus iedereen materialen wat aanpassen en op de schol. Al snel kwamen de eerste mooie scharren in de boot en na een mooie aanbeet ving JP een schol van 50 cm wat een beest is dat , daar kunnen wij in Belgie en Nederland enkel maar van dromen. Toen viel de stroming eruit ,en je weet geen stroming geen vis , maar we hadden enkele uren kunnen vissen en de kop was eraf. De wind trok weer aan dus besliste we tijdig weer naar binnen te varen . Vrijdag zag het weer er veel beter uit en zouden we eindelijk richting open water kunnen  voor de kenners  van het gebied ,langs de zuidelijke kant .

Vrijdag , iedereen tijdig uit zijn bed (07:00 hr) ,de wind was er uit maar er stond nog wel een stevige deining. We gingen achter de gids aan richting zuid en naar iets meer open water op zoek naar de droomvissen samen met alle andere bootjes en teams . Het werd een zoektocht naar waar de vis zat ,op de marifoon bleef het stil ,hier en daar werd wel een vis gevangen maar niet de grote . Na een uurtje of 3-4 begonnen alle boten een beetje hun eigen zoektochten wat ook mogelijk is want aan een festival zijn geen vaste regels ,iedereen is vrij in doen en laten zolang het maar veilig kan en dat maakt het natuurlijk ook leuk . we vingen wel enkele vissen die mee mochten om later lekker te zien zwemmen in de saus op ons bord . na zowat de hele dag af en toe een visje te vangen besloten om onder de avond weer naar ons huisje terug te keren waar JP weer een lekkere maaltijd uit zijn hoed toverde . Nog wat napraten en voorbereiden voor zaterdag waar wij op pad zouden gaan met de gidsboot. Ze voorspelden trouwens schitterend weer .

Zaterdag : na contact met de visgids Calle en overleg zouden we gaan proberen om onze viskisten wat te vullen voor het thuisfront met wat kabeljauw en koolvis. We vertrokken omstreeks 09:00hr met een aantal bootjes richting Noordzijde en zouden een uurtje varen ?De zee lag er mooi rustig bij en het zonnetje was van de partij .Aangekomen op de eerste stek was het onmiddellijk bingo . enkele mooie kabeljauwen kwamen boven water .enkele driften waar telkens wel een paar vissen meekwamen. Na een uurtje of 2 was de eerste bak lekker vol .we verplaatste ons eens naar enkele andere stekken om ook andere soorten op te zoeken zoals koolvis of pollak.

Op een pollakstek aangekomen stonden plots 2 hengels lekker krom en na een leuke battle en dril kwamen daar een pollak van 93 Cm en 1 van 89 Cm naast de boot . dat waren even mooie beesten maar het bleef wel bij deze 2.  Na de middag viel de stroming er volledig uit dus ook de vis viel stil . even afspreken  met Calle en Raffie en besloten om onze dag met de visgids wat vroeger te beëindigen ,We zouden wel omstreeks 19:30 hr terug verzamelen aan de steiger om een nachtelijke sessie te vissen, dit ook weer omdat ook Zondag weer veel wind werd voorspelt. Zogezegd zo gedaan want we hadden nog flink wat filleerwerk en zo hadden we ook weer tijd om al rustig onze warme maaltijd naar binnen te werken alvorens weer het water op te gaan.

Afgesproken uur met een bootje of 4 naar de Noordzijde en aangezien de zee rustig was konden we naar de verdere stekken varen. Eenmaal daar aangekomen wat verspreid om wederom op zoek te gaan en het was zoeken . op de radio hoorde we dat in de boot bij Raffie een heilbotje werd gevangen en dat geeft de burger natuurlijk moed. Uiteindelijk na wat vaarwerk vonden we een onderwaterbergje wat van 20 m afliep naar 50 m . 4 hengels gingen te water en alle 4 stonden deze weer krom bij het bereiken van de bodem op 20m dus boven op de top. Het was duidelijk dat hier mooie vissen werden gevangen allen tussen de 4 KG en 7 Kg .

Ik zelf was gaan vissen met een ultra light hengeltje van Penn met name : Bataillon  Solid en dit in combinatie met een Penn Battle II  voorzien van 25 /100 Spiderwire  . Dit geeft een enorme kick als je van sportvissen houd. Je beleefd een enorme dril wanneer je daar een koolvis of kabeljauw op aanslaat laat staan een heilbot ,en dit met shads of pilkertjes van 40 gr Tot 80 gr . Het hengeltje word tot in het handvat krom getrokken ,zo voel je echt de kracht van de vis . Ik Persoonlijk ben hieraan verkocht . Natuurlijk werden hier mooie driften gemaakt en werd op een 2 tal uurtjes weer een mooie portie vis verzamelt om mee te nemen naar het thuisfront. Nog een opmerkelijk fenomeen was of is de Middernachtzon ,Ja je gelooft het of niet maar s’nachts om 2 hr in het zonnetje staan vissen op zee …. Het kan deze periode in de Lofoten. Echt bizzar dat het gewoon 24 uur licht blijft wat natuurlijk mogelijkheden bied bij slecht weer .

Zondag : Zoals voorspelt weer te veel wind en hoge golven en dat waren de vooruitzichten voor de volgende dagen ,we konden dus niet naar de verdere stekken dus was het behelpen  korter bij huis in het kanaal, maar we konden ook nog net de Noordzijde (net achter het hoekje) op wel op ondieper water ,maar dat hield ons niet tegen . met de regelmaat vingen we kelpkabeljauw ( rode kleur ) niet de echte grote maar dat drukte de pret zeker niet ,zolang we maar konden vissen en regelmatig eentje boven haalde ,  We lagen daar ook mooi in de luwte achter een bergflank ,een groot deel van de dag  konden we toch nog vissen maar in de late middag stak de wind weer op dus besloten om veiliger water op te zoeken . Er lagen een paar mooie vissen in de bak die mee mochten naar onze accommodatie.

Maandag : De eerste die wakker was moest zijn hoofd eens buiten steken om de situatie eens te bekijken . golfslag was er een beetje uit maar op open water was het nog steeds te gevaarlijk dus besloten om een stek op te zoeken dicht bij huis ,we zouden vissen ook al was het op de kleintjes zolang we ons maar konden amuseren. Voor de kenners van het gebied we trokken naar de Gloryhall eens daar aangekomen (5 min Varen) alle lijntjes te water maar het beloofde taai te worden ,aasvis was plots verdwenen toch nog enkele driften en wat zagen we plots … een hele hoop meeuwen die zich in het water smeten net voor de boot , alle lijnen naar de bodem maar die raakte daar niet plots 3 van de 4 hengels krom . wat er boven kwam verraste ons wel even ,het waren mooie koolvissen tussen de 70 cm en de 100cm  dit op een 15 Meter diepte , en dat duurde een uurtje dus op die tijd een mooie bak vis gevuld maar ook een groot deel dat weer werd terug gestuurd (catch en release) . Ook de collega’s en buren die bij ons lagen te driften stonden met de regelmaat met enkele kromme hengels en ook daar zagen we mooie vissen in de boot komen .

Dit op lichte materialen zoals eerder al aangehaald gaf mooie sport en daar doen we het toch voor . Eens de beet er wat uit was nog wat aan het zoeken geweest en enkele pogingen ondernomen om met dood aas een heilbot te verleiden ,helaas die gaven niet thuis. Hoe later het werd hoe slechter het weer ,weer werd en daar is weinig tegen te doen . dus huiswaarts ,en wat voetbal kijken een chef kok die ons verwende ,wat wil een mens nog meer

Dinsdag : Het bleef maar winderig en stonden te twijfelen wat we zouden doen want het was ook de laatste visdag . bij de minste gelegenheid drijfpakken aan en het water op om toch nog vissend onze trip te kunnen afsluiten . wederom niet ver maar we konden op de Noordzijde weer in de luwte gaan vissen . het was taai en zoeken .Toch wist JP ons te verrassen met een vis die we deze vakantie nog niet hadden gezien namelijk op een pilkertje van 100gr haakte en ving hij een heilbotje van 50 cm ,trots en tevreden want nu was de trip naar het hoge Noorden zeker geslaagd ,ook kwam er nog een mooie pollak aan boord maar aangezien het de laatste dag was was alles Catch en release.

Rond 14:00 hr besloten om er mee op te houden want we moesten tegen 16:00 hr de boot terug inleveren en deze moest natuurlijk nog gekuist worden . Ook werd er ons gevraagd om al zoveel mogelijk bagage klaar te maken en in de vooravond nog te verzamelen zodat deze nog dezelfde avond naar de luchthaven kon . deze werd nog naar Bodo gevlogen en verzamelt om woensdag dan samen met de overschot te worden verscheept naar Amsterdam samen met ons .

S’ avonds nog eens verzamelen na de voetbal waar dan ook de uitslag werd bekend gemaakt van de grootste vis die tijdens dit festival werd gevangen . Het eindverslag kan je ook terug vinden op de website van Cordes Travel visreizen bij reisverslagen.

Conclusie van deze reis: een winderige maar zeer leuke vakantie , een top sfeer binnen de groepen en iedereen voldaan . 2025  is ondertussen ook al geboekt, het word een nieuw festival namelijk te Vesteralen  waar men dit jaar voor de eerste keer een festival organiseert, Penn Vesteralen Festival en uiteraard wéér via Cordes Travel.

Wie meer info wil over deze Penn Festivals moet maar de website van Cordes Travel visreizen Bezoeken >>klik hier<<

Bij deze willen wij de organisatie Raffie en Linda Cordes Hartelijk danken voor de alweer fantastisch  organisatie van dit evenement , dank ook aan de staff  Willy en Maurits die Raffie en Linda ook bijstaan en waar men altijd terecht kan voor de nodige uitleg of met de nodige vragen.

Wij zijn alvast fan en beginnen al af te tellen naar 2025

Grz : Mario, Edwin, Jan, Peter en Jean-Pierre.