Visvakantie Hellesoy 2020 Albert

Visvakantie Hellesoy 2020

FF voorstellen

Na het maken van de foto rechts, op de boot van Hirtshals naar Bergen, kwam de opmerking dat we heel erg op de Daltons leken, daarna ff de namen via google opgesnord, opvallend was dat de omschrijvingen aardig in de buurt komen, van links naar Rechts:

Ad = Averell Dalton
Hij is de grootste, hongerigste, lompste maar vooral de domste van het stel, domste is overdreven maar de eerste  3 omschrijvingen kloppen precies

Albert = William Dalton
Dient vooral als buffer tussen Joe en Averell, zijn rol is Joe kalmeren en Averell tegen houden en schrijver van dit verslag

Edward = Jack Dalton

Cees = Joe Dalton
De oudste , kleinste, driftigste maar waarschijnlijk ook de slimste Dalton, hier is de omschrijving “de slimste” een beetje overdreven

Hellesoy  September 27 – Oktober  6 – 2020
Na een minder uitgebreide voorbereiding dan andere jaren, waarin we ons diverse malen hebben afgevraagd of we vanwege het coronavirus wel konden gaan zijn we op zondagmorgen 27 september 4:30 toch richting Hellesoy vertrokken, ondanks een code rood voor Nederland konden we toch vertrekken dankzij Cordes Travel

Zondag 27 September
We waren wel een beetje zenuwachtig v.w.b. de grensovergangen m.b.t. tot het corona-virus wat per dag meer besmettingen aangaf en de regels per dag strenger en maar strenger werden. De eerste grensovergang (Oldenzaal) naar Duitsland gaf geen enkel probleem, niemand te bekennen…..op naar Denemarken!

Voor het eerst in jaren zonder problemen door Hamburg gereden, wat op zich ook al een bijzondere ervaring is. Vlak voor de Deense grens (Afslag 2 CITTI-Park) eraf om onze tank vol met diesel te gooien, hier is ook een grote viswinkel welke op zondag gesloten is, maar waar we op de terugweg nog wat inkopen gedaan hebben. Bij de Deense grens werden we naar de zijkant gedirigeerd, daar werden onze paspoorten en de reispapieren gecheckt welke gelukkig allemaal in orde waren (dankzij Cordes!)

Daarna direct naar Hirtshals gereden waar we om plusminus 15:00 aankwamen, in het centrum alvast een paar biertjes gedronken en om 18:00 naar de kade van Fjord–line gereden Bij het inchecken moesten we wat telefoonnummers en postcodes opgeven voordat we onze boardingpassen kregen Op de boot (mondkapjes verplicht) snel onze spullen naar de hut gebracht en direct naar level 7 voor wat entertainment, helaas viel die wat tegen, om 22:00 werden alle barren gesloten, nog even gepokerd en op tijd naar bed.

Maandag 28 september
Bij aankomst in Noorwegen eerst onze teveel meegenomen hoeveelheid bier aangemeld bij de douane, (1 liter is plusminus 2€) waarmee de prijs van 0.5 liter bier van 0.39 naar 1.39€ ging, nog altijd beter dan in de supermarkt voor 0.5 liter HANSA bier +/- 4.5€ te betalen of een fixe boete te krijgen mocht je eruit gelicht worden.

Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we in Hellesoy aan waar we direct in huisje 1 onze spullen hebben uitgeladen, Holger de visgids heel even gezien en gevraagd welke boot we hadden omdat we direct wilden gaan vissen na installatie in het huisje, bootnummer doorgekregen en na ongeveer een uurtje erop uit om dichtbij wat vis te vangen. De makrelen leverden zoals verwacht geen problemen op, de stroming des te meer, veel meer dan een mooie roodbaars leverde deze tocht niet op, niet getreurd, het weerbericht voor de hele week ziet er erg goed uit. Na terugkomst de erwtensoep en wat frikandellen en kroketten klaargemaakt, daarna nog wat gepokerd onder het genot van een glaasje bier en thee uit schotland

Dinsdag 29 september
Smorgens door Ad wakker gemaakt, “bwuurmwan mwen gebwit isw kwapot” waar heeft ie het toch over…na bestudering van zijn bovenlip werd me duidelijk dat zijn gebit temiddendoor was, deze had ie met het tandenpoetsen uit de hand laten vallen en in 2 stukken gebroken, dat wordt de hele week vloeibaar!! Dit verteld tijdens een gesprek met Holger en Peter de visgidsen, Peter had gelukkig nog secondenlijm waarmee het gebit gelijmd kon worden

Naar buiten op de open zee richting magneskallen, diverse regenbuien voorspeld maar de wind en de golven vallen reuze mee, van Holger foto’s genomen van zijn navigatieapp en uitleg gekregen hoe en waar we moeten gaan vissen, wederom een zeer sterke stroming waardoor we niet het contact met de bodem konden behouden. Het is niet Ad zijn dag, zijn elektrische Shimano molen begeeft het, de 1e 10 meter jiggend  lukt nog wel , daarna stopt hij ermee, dat wordt dus verder handmatig vissen, inmiddels is de strijd om de Maarten Keijzers wisseltrofee losgebarsten , dagwinnaar is Edward met een leng van 84 cm elektrisch gevangen, helaas ontbreken foto’s van deze vis vanwege het feit dat we aan boord moeten fileren en we niet de juiste volgorde hebben aangehouden (Foto’s maken, meten en dan fileren)

Woensdag 30 september
Naar midskallen (Heek + Koolvis) gevaren, eerste stukje erg heftig, nog ff getwijfeld of we zouden omdraaien , gelukkig niet gedaan, wel opvallend dat we daar helemaal alleen zaten. Wederom sterke stroming, schijnt aan de volle maan te liggen vlgs Holger, hier komt wel regelmatig vis naar boven, echt goed aan de bodem blijven lukt maar een uur tot anderhalf uur Dagwinnaar is Ad met een leng van 89 cm, hiermee de leiding nemend (handgevangen), electrisch blijft Edward aan de leiding met 84 cm Hieronder Cees met de speciale combinatietanghouder greep, iets nieuws in de viswereld tevens vandaag een leuke bak filet gevangen

Donderdag 1 oktober
Eerst naar open zee gevaren, wederom sterke stroming daarom besloten om naar Midskallen te varen, daar is het wat ondieper 60-120 meter, hier komt regelmatig vis naar boven met als topper een leng van 113 cm (ook weer handgevangen door Ad), zelf vang ik een dikke vrouwtjesheek van 95cm waarmee ik in het elektrische klassement aan kop ga(waarom een vrouwtje…volgens Holger zijn de vrouwen (heek) dikker dan de mannetjes, kijk naar het normale leven zei hij……………..) Die 113 cm kon wel eens een winnaar worden…..

Vrijdag 2 oktober
Naar Midskallen gevaren, hier goed gevangen, diverse heken en koolvissen, uitschieter is koolvis 84 cm Cees en Kabeljauw Edward, geen veranderingen in beide klassementen

Zaterdag 3 oktober
Rond 9 uur afgesproken om met Holger naar zijn Lengenplek waar we vorig jaar in een uurtje tijd 6 meter plus vissen vingen (3 x koolvis en 3 x Leng),  negen uur betekent bij een visgids plusminus 10 uur, Edward was er in ieder geval op tijd. Holger ging met zijn eigen boot samen met Cees zodat we wat meer ruimte hadden, helaas heb ik alleen beet gehad (na twintig meter gelost), hij heeft er alles aan gedaan om ons vis te laten vangen, hij bood meteen aan om de volgende (zon)dag weer mee te gaan om 16:00. De dagopbrengst bestaat uit 3 pollakken, niet echt een topdag dus Tot overmaat van ramp brand de elektrische molen van Cees ook nog door, waardoor de groep van elektrische vissers is gereduceerd tot 2. In de avond samen met Holger de dag nog een keer doorgenomen met schotse thee en ons eigen Bavaria

Zondag 4 oktober
De beste dag, eerst richting olieraffinaderij om daar tot plusminus drie uur te vissen en daarna gaan we weer met Holger  naar de “lengenstek” Na eerst de makrelen gevangen te hebben vangen we direct bij iedere drift vis, totaal 6 heken van plusminus 1 meter, de grootste van 101 cm is door mij gevangen waarmee mijn positie in het elektrisch klassement verstevigd is, ook vangen we hier dikke koolvissen en een vette lom, nu komen we in de problemen, blijven we waar we zijn of gaan we met Holger mee naar de Lengenstek…………na kort overleg besluiten we om naar de lengenstek te gaan, afspraak is afspraak.

Uiteraard wordt de afgesproken 4 uur met een uurtje doorgeschoven naar 5 uur, helaas hetzelfde resultaat als zaterdag geen vis, nog niet eens beet,  Holger  wilde niet naar huis voordat we vis vingen, wij hebben op een gegeven moment aangegeven dat we terug wilden, het was inmiddels donker en de andere dag moesten we weer naar huis, ook moesten we de ‘smiddags gevangen vis nog fileren.

Op het heengaande lijntje terug gevaren, toch wel spannend in het donker.. Bij terugkomst eerst de vis gefileerd in het fileerhuisje, de stekker voor de lamp zit aan de buitenkant van huisje nummero 1, alleen het stromend water ontbrak, dit hebben we opgelost door emmers water te gebruiken. Daarna de frietpan aangezet en de resterende kroketten en frikandellen opgemaakt en niet onbelangrijk de Maarten Keijzers wisseltrofee aan Ad uitgereikt, de leng met 113cm is de grootste gebleven deze week en is ook nog met de “hand” gevangen

Maandag 5 oktober
Er op tijd uit om de boot schoon te maken, onze visspullen te verzamelen en de eindafrekening te betalen we hebben 185 liter diesel verbruikt in een week. Holger wil niet meer dan 100€ hebben voor het gidsen, das netjes van hem. Om 11:00 naar de kade van Fjordline gereden, zonder problemen ingecheckt en om 13:30 de boot opgereden.

Bij aankomst in de hut was deze niet schoongemaakt, naar de receptie en dit gemeld en gevraagd voor een hut met uitzicht (patrijspoort) konden krijgen, voor 37 € ging dat wel, mijn kaart gewijzigd naar hut 9261 met uitzicht en weer terug naar de mannen, bij aankomst daar waren ze bezig met schoonmaak, dan maar ff de overige 3 kaarten op ons nieuwe hutnummer laten zetten en een beetje gemopperd dat deze ook nog niet schoon was, vond ze idd vervelend, we kregen elk een drinkbon en de gewijzigde pasjes retour, boven aangekomen bleken de pasjes op 9267 te staan, deze was iig wel schoongemaakt.

Na het schoonmaken van 9261 geprobeerd of mijn pasje nog werkte, en ja hoor die werkte, dus we hebben 2 hutten waardoor Cees(73) en ikzelf niet meer omhoog moesten klimmen en er ook meer zuurstof beschikbaar was. In de magnetron nog 4 kant en klaar maaltijden die we over hadden warmgemaakt, smaakte nog best goed Savonds naar het entertainment, twee jongens die zongen, hoogtepunt van die avond was het boertje van Edward tussen 2 liedjes waardoor de jongens en het personeel helemaal krom lagen, gelukkig hadden de andere gasten er geen last van, want we waren helemaal alleen, wel gezellig overigens Hier ook onze bonnen ingeleverd, geen enkel probleem om hiervoor 0.7 liter bier te krijgen, om 10 uur daar weggestuurd, nog een Bavaria gedronken en op tijd naar bed, morgen nog een lange dag autorijden.

Dinsdag 6 oktober
In Duitsland bij het CITTI park gestopt getankt en even naar de viswinkel geweest, hier grote dieter Eisele haken gekocht voor de lijntjes van volgend jaar Na een verders voorspoedig verlopen terug reis met alleen wat discussie met het meisje van de navigatie om 19:00 weer in Best aangekomen, een bakje koffie gedaan,  direct de vis verdeelt en na een kort emotioneel afscheid was aan deze vakantie ook weer een einde gekomen

Dit verslag is mede tot stand gekomen dankzij de foto’s van Cees en Edward, waarvoor dank.