234cm heilbot A Rorbuer Lofoten

234cm heilbot A Rorbuer Lofoten 2022

Note Cordes Travel:
Sven, Marijn, Carlo en Dennis, uit het mooie Zeeland gingen van 28-07 tm 04-08-2022 naar “A Rorbuer” op de Lofoten en kozen voor een “hele week” de visgids aan boord. Carlo ving een heilbot van 234cm met een geschat gewicht van 180kg als eerste vis van deze visreis. Ze waren nog maar 5 minuten op het water op hun eerste visdag en die begon met dit monster. Hier hun verhaal:

28 juli 2022 Reisdag
Om 23.00 uur vol goede moed vertrokken richting schiphol. Wel met een beetje spanning want ja, de situatie op schiphol…. iedereen kent het wel. Gelukkig verliep het daar allemaal redelijk vlot. Erg druk maar toch redelijk snel overal door heen. De vlucht vertrok op tijd naar Bergen. In Bergen had de vlucht die ons naar Bodø zou brengen helaas vertraging. Hier over hebben we Raffie en Linda geïnformeerd zodat zij contact konden leggen met de visgids die ons in Leknes zou ophalen. Toen bleek dat wij onze vlucht vanaf Bodø naar Leknes niet gingen halen hebben Raffie en Linda geregeld dat we met een vlucht later naar Leknes konden! Gelukkig maar want anders was het waarschijnlijk pas de volgende dag geworden. Nogmaals grote dank hier voor!!! Al met al kwamen we rond 21.00 uur aan in Å. Hapje eten, materialen in orde maken en naar bed. Het was een lange dag.

29 juli 1e visdag
Vandaag vroeg uit de veren. 07.00 uur vertrekken met visgids Alexander aan boord. Onderweg naar de Moskenesstraumen eerst de wel bekende ‘baitfish’ vangen om daarmee de heilbotten te belagen. Lijnen laten zakken tot op de bodem, een paar meter op draaien en wachten op de heilbot. En die kwam…. Sven had wat materiaal problemen dus die had z’n lijn nog niet eens te water gelaten en Carlo riep ‘JA BEET!!!’ Letterlijk na 5 minuten op de stek, op de eerste visdag en al de eerste heilbot aan de lijn. Met de ervaring van Alexander (die wist dat het er een grote vis onderweg was) heeft Carlo de hele dril alleen geklaard. Na 80!!!! minuten kwam het lood in zicht en vond de heilbot het mooi geweest en gaf zich over. We wisten nu al dat dit de grootste vis van de hele week zou zijn én groter dan de heilbot die we in 2020 gevangen hadden (210cm), ook hier bij A Rorbuer.

Grote blijdschap aan boord toen de heilbot naast de boot hing en we konden meten. 234cm!!! Het record van 2022 tot nu toe bij Å Rorbuer en de 2de grootste vis ooit bij Alexander aan boord! Wat een monster. Ondertussen waren de andere boten van NSA al komen kijken en hebben prachtige foto’s gemaakt uit alle hoeken. Na de fotosessie hebben we haar natuurlijk weer naar de bodem laten zwemmen, na genietend en trillend op ons benen. Wat een vis!!! Verder op deze dag hebben we nog wat driften op heilbot en kabeljauw gedaan. Dat resulteerde in nog een prachtige heilbot voor Dennis (129cm op de shad) en wat kabeljauw voor in de pan.

30 juli 2e visdag
Vandaag stond er wat moois op het programma. Met 7 boten van NSA een verre tocht naar goede visgronden. Het weer was gunstig en de moed was goed. Na ongeveer een uur varen lagen we op de stek. Lijnen te water en vissen maar! Na ongeveer 10 minuten hing de eerste heilbot alweer aan de lijn. Dit keer was Sven diegene die er eentje kon haken. Na 20 minuten drillen en 7 runs kwam er een mooie heilbot van 147 cm boven. Uiteraard na de foto’s weer catch&release. Gelukkig was dat niet de enige vis van die dag. Meerdere kleine heilbotten van rond de 100cm kwamen in de boot. Later op de dag kreeg Sven weer een goede beet en sloeg deze aan. De lijn stond strak en dat leek weer een mooie vis te zijn. Na een paar seconden leek het of de vis die gehaakt zat omhoog zwom, stukje indraaien en weer een strakke lijn en toen weer niks. Erg vreemd. Sven was zijn lijn rustig naar boven aan het halen toen Marijn opeens een klap op zijn lijn kreeg. Bij hem precies het zelfde verhaal. Sven zijn lijn kwam boven zonder aasvis maar wel de haaklijn behoorlijk gerafeld.

Alexander wist het zeker, dit moet een haai geweest zijn. Waarschijnlijk haringhaai. Toen Marijn zijn lijn boven kwam werd dit nogmaals bevestigd. Zijn aasvis zat er nog aan en daar kon je duidelijk aan zien dat er door een haai in gebeten was. Jammer maar helaas hebben we de haai nooit gezien. Op de terugreis zijn we nog even achter de kabeljauw aan geweest wat resulteerde in een mooie klus kabeljauw voor in de pan en nog een stuk of wat van over de meter met als grootste 109cm! Ook dit zorgde weer voor mooie foto’s.

31 juli 3e visdag
Deze dag gingen we op pad met visgids Marcus, zoals gezegd hebben we de hele week een gids aan boord, dat is een optie waar we voor betalen. Super toffe gast met vele skills en ervaring met vissen en vooral op heilbot. Het doel vandaag was grote heilbot dus dat betekende grote ‘bait fish’. Na deze “bait-fish” gevangen te hebben zijn we naar de heilbot gronden gevaren om daar een paar driften te maken. Over de grote heilbot konden we kort zijn. Die kwam helaas niet. Wel hadden we nog een paar kleine heilbotten aan boord. Zo rond de 80 a 90 cm, dus prima voor in de pan!

Marcus had ons materiaal eens bekeken wat wij allemaal bij hadden en vroeg of we zin hadden om die avond nog een keer uit te varen en op de koolvissen te gaan jagen. Dat klonk ons als muziek in de oren want de Penn popper hengels en de vele soorten kunstaas die we aan boord hadden we aan boord en klaar voor gebruik. Dus die dag wat eerder naar binnen gevaren, een goede maaltijd gegeten, een paar uurtjes rust om vervolgens s’avonds weer uit te varen. De koolvissen waren weer ruimschoots aanwezig. De therm ‘follow the birds’ die sommige van jullie wel bekend zal klinken, was het doel. Want waar ‘the birds’ zijn daar zit de koolvis aan de oppervlakte. Dat duurde niet lang of we hadden ze gevonden en dan is het letterlijk werken. De ene na de andere koolvis aan de lijn. Een koolvis van 1 meter is hier zeker niet bijzonder. Het mooiste aan deze visserij is nog wel het jagen van die oer sterke vissen aan de oppervlakte. De poppers en andere oppervlakte kunstazen waren niet veilig. Wat een spectaculaire beelden en vooral adrenaline levert dit op. Echt super om mee te maken. De grootste koolvis was deze avond voor Dennis, 117 cm!!!

1 aug 4e visdag
Over deze dag kunnen we kort zijn. In de middag werd er slecht weer voorspeld. Wind en regen. S’ morgens nog uitgevaren maar helaas konden we de vis niet pakken. Rond een uur of één in de middag naar binnen gevaren, het huisje een beetje opgeruimd. Een rustig middagje in zo’n intensieve week is niet verkeerd.

2 aug 5e visdag
Er stond deze dag weer een heilbot dag met Alexander gepland. Zoals elke dag eerst ‘baithfish’ vangen en daarna naar de heilbot gronden om driften te maken en te hopen dat de heilbotten bijten. Na 10 minuten op de stek haakte Marijn een vis en dit had er weer alle schijn van dat het een grote was. Na een dril van ongeveer 30 minuten kwam de heilbot boven en ja… weer te groot om in de boot te tillen. Heilbotten boven de 130cm laten we naast de boot en trekken we niet binnen. Deze heilbot was/is 174cm!!! Weer een perfecte start van de dag. Dat gaf ons goede moed voor wat er nog ging komen. Gek genoeg, de heilbot wilde alleen het aas van Marijn. Hij vangt nog eens 3 heilbotten. Wel kleiner van formaat maar heilbot is heilbot.

Later op de dag kreeg Carlo een goede aanbeet en haakte een vis. Aan de dril te zien bleek dit een wat kleinere heilbot te zijn maar na een minuut of 10 bleek niets minder waar. 185 cm!!! Blijkbaar had deze dame geen zin om te vechten tegen de Carlo kip (zoals wij hem noemen). Daarna ving Sven nog een heilbot van 101cm. Tijdens het terug varen waren we het er allemaal wel over eens; het was weer een geweldige dag met een totaal van 6 heilbotten waarvan 2 grote dames erbij. Prachtig!

Die avond zijn we met visgids Oscar nog een keer uitgevaren om koolvissen te vangen. Oscar liep stage bij NSA en wilde graag een keer op koolvis vissen met ons. Wij vonden dat natuurlijk hartstikke leuk om te gaan doen. Vele koolvissen werden weer aan boord gehesen en iedereen genoot met volle teugen. De grootste koolvis was deze avond weer voor Dennis, 118 cm!!!

3 aug 6e visdag
Over deze dag kunnen we wederom kort zijn. Veel wind, grauwe lucht en af en toe regen. Toch zijn we er met Marcus op uit gevaren om heilbotten te vangen. Helaas wist niemand een heilbot te haken. Ondanks de vele beten die we hadden. Ook dat is helaas vissen. Je kan niet altijd 6 gooien. Aan het einde van de middag zijn we naar binnen gevaren en hebben we de spullen van boord gehaald, de boot gesopt en veel materiaal opgeruimd. Helaas kwam het einde van de prachtige week in zicht.

4 aug reisdag
S’ morgens de koffers ingepakt, nog wat foto’s gemaakt met de gidsen en ons zelf klaar gemaakt voor de reis terug naar Nederland. Alexander bracht ons naar Leknes (uurtje rijden) om vanaf daar weer terug naar Schiphol te vliegen. Dit liep gelukkig voorspoedig zonder vertraging en problemen.

We kunnen terug kijken op een prachtige week vissen en een super georganiseerde reis door Raffie en Linda van Cordes Travel. Alles tot in de puntjes geregeld en bij problemen altijd paraat!