Visvakantie Nordskot 2019 Dekens

Visvakantie Nordskot 2019

Het wonder van Nordskot

Juni 2019 voor de 3e keer zijn we in Nordskot Brygge. Misschien niet de beste periode voor grote koolvis en kabeljauw maar wel 24 uur licht en dus tijd genoeg om op onze favoriet de heilbot te vissen. We hadden ons erop ingesteld dat deze vistrip alleen maar tegen kon vallen. De lat lag inmiddels zo hoog, 29 heilbotten in Frovag 2018 en 2.20m heilbot in Nordskot 2017, dat kon niet verbeterd worden.

Na een ontspannen reis arriveerden we dinsdag 11 juni om 12:15 uur. We hadden John al een uur tevoren van onze komst op de hoogte gesteld. Het appartement was schoongemaakt dus konden we alle spullen meteen een plaatsje geven. Aangezien we het gebied kennen, kregen we ook de sleutel van de nieuwe boot. De formaliteiten konden later wel gedaan worden. Tegen 15:30 uur gingen we het water op.

Op de voor ons bekende plaatsen vingen we wel een visje maar niet groot en zeker niet in aantallen. Steeds weer een volgend onderwaterbergje proberen. We hebben inmiddels geleerd dat je niet te lang op één stek moet blijven. Geen vis (ook al zie je wel vis op de fishfinder) dan volgende stek proberen. Dit leverde diverse heilbotjes op. Vaak zelfs in duo dril. Niet de grootsten maar heilbot is heilbot nietwaar. Uiteindelijk zijn we in de buurt van de Oddskallen beland. Er stond nog behoorlijk wat deining maar de drift van ondiep naar dieper water was precies goed.

Eindelijk werden de vissen groter en talrijker. Mooie kabeljauwen waarvan de grootste 1.16m prachtige pollak (niet gemeten) enkele mooie koolvissen waarvan de grootste 1.11m en ook nog twee grotere heilbotten 1.15m en 1.22m. Van de laatste hebben we de aanbeet niet gezien maar de voorslag kwam al boven water toen slip als een gek begon te gieren. De heilbot had de shad waarschijnlijk helemaal tot het wateroppervlak gevolgd en besloten op het laatste moment de shad alsnog te pakken. Wat een spektakel was dat. Helaas ging er nog een prachtig exemplaar verloren toen de haak aan de oppervlakte losschoot en de bot weer de diepte in ging. Tegen 5:15 uur waren we terug bij het appartement. Eerst maar eens wat eten en slapen. We konden terugkijken op een geweldige eerste dag met als resultaat: 12 heilbotten, 9 koolvissen, 64 kabeljauwen, 2 lengen en 3 lommen.

De volgende dag maar weer naar dezelfde plek. Helaas was het vangen een stuk minder. Slechts 1 heilbot (1.03m) een paar koolvissen van redelijk formaat en ongeveer de helft van het aantal kabeljauwen, waarvan de grootsten 1.01m en 1.03m haalden. Eén vis ging ervandoor met de complete voorslag. Balen! We gebruiken al jaren de Albright knoop om de voorslag aan de hoofdlijn te knopen. Dan heb je geen wartels en kralen nodig en kun je heel licht vissen. Deze knoop heeft zich gisteren en in het verleden met hele grote vissen bewezen. Maar nu ging het dus mis. Dus voorslag en sandeel kwijt.

Bij ons is het 99% Catch & Release, waarbij de meeste vissen d.m.v. de kieuwgreep boven water worden onthaakt. Grotere exemplaren mogen na de foto weer het zilte nat kiezen. Helaas ontkom je er niet aan dat soms het aas geslikt wordt. Alleen deze vissen gaan mee om filet van te maken.

Donderdag nog maar een keer tussen de eilandjes proberen. Dit leverde hier en daar een visje op maar geen grote of aantallen. Ook de plek waar we afgelopen dagen goed hadden gevangen leverde weinig op. Dus iets verder richting open zee gevaren. Meteen weer een hotspot met mooie vissen in grotere aantallen. Ook nu gebeurde het dat een kabeljauw de shad diep had geslikt. Met de onthaaktang zou hij nog te redden zijn. Dit bleek ook zo te zijn. Er bleek noch een stuk snoer uit zijn bek te hangen. Het kan natuurlijk gebeuren dat je per ongeluk de lijn beschadigt tijdens het onthaken maar dat was niet het geval. Bij nader maagonderzoek bleek het de shad van gisteren te zijn met mijn voorslag er nog aan. Het is dat we beiden getuige waren anders hadden we dit niet voor mogelijk gehouden. Zeg nu zelf hoe groot is de kans dat je je eigen verspeelde vis de volgende dag vangt? Vandaar de titel “Het wonder van Nordskot”.

Vrijdag maar eens buitenom proberen. Vanaf Storflolan zijn we beetje bij beetje buitenom richting Oddskallen gevaren. Door de matige wind en deining  moest je zwaarder vissen maar leverde buiten leng en lom weinig vis op. Wel zagen we 3 zeehonden / zeeleeuwen. De bruinvissen kwamen ons bijna dagelijks bezoeken maar zeehonden hadden we nog nooit eerder in Noorwegen gespot. Uiteindelijk doorgevaren richting Havskjaerbaan. De eerste onderwaterbergjes leverden niets op. Tot we een hotspot troffen waar je shad de bodem niet raakte omdat er al weer een kabeljauw bezit van had genomen. Groter aas gebruiken om de kleinere exemplaren uit te sluiten lukte maar gedeeltelijk.

Zaterdag zijn we gestart met trollen. Langzaam varend door het kanaal met een dieplopende plug. Dit leverde meteen een kleine gul en later kleine koolvis op. Halverwege nam een heilbot de plug en konden we een exemplaar van 1.03 m aan het totaal toevoegen. Vlak bij Maloya kregen we nog een aanbeet maar deze konden we niet verzilveren. Aan de tandafdrukken op de plug te oordelen moet dit heilbot geweest zijn. Ook nu weer beland bij Austre Torbaan waar we weer mooie kabeljauwen en heilbotten vingen.

Zondag Op een ondiepte tussen wat eilandjes geprobeerd. Bij het laten zakken van het aas meteen een heilbot duo dril. De grootste was vals gehaakt en kwam los toen hij boven water kwam. De tweede kleinere hebben we wel gevangen. Daarna geen enkele aanbeet meer. Iets verderop vonden we weer kabeljauw bij de vleet. Wel wat kleiner dan de dagen ervoor.

Maandag tussen Oterhi en Seingsjt geprobeerd. Hier hadden we in 2017 met erg veel wind nog een paar visjes weten te scoren. Nu hield het bij 3 gulletjes op. Op de onderwaterbergjes ervoor stroomde het behoorlijk en wisten we weer menig exemplaar te vangen. We wilden proberen ons record van 105 stuks op één dag van vorig jaar in Frovag te verbeteren. Het was moeizaam en duurde langer dan verwacht maar met 121 stuks op één dag ligt de lat weer een stuk hoger. Op de terugweg hebben we ons geluk met de dieplopende plug nog een keer geprobeerd. Totaal 5 gulletjes en een koolvisje. Geen heilbot deze keer.

Dinsdag wilden we richting Oddskallen. Om de montage met de dobber nog eens te proberen stopten bij een onderwaterbergje om wat koolvisjes te vangen. Dat lukte ook maar iets verderop was het bingo (zie foto fishfinder) Kabeljauw maar ook leuke koolvissen en een enkele heilbot was het resultaat. We hebben de dobbermontage nog wel uitgeprobeerd maar buiten twee aanbeten niets gevangen.

Woensdag de laatste dag zijn we weer naar het onderwaterbergje gevaren. Nu waren de vissen iets minder talrijk en lagen ze aan de andere kant maar hebben erg leuk gevangen. Ook een heilbot van 93cm kon de sandeel niet weerstaan. Toen gebeurde iets wat we wel vaker zien, een heilbot volgde een gehaakte kabeljauw tot aan de oppervlakte. We lieten de kabeljauw bewust in het water om de aandacht niet te laten verslappen. De in de haast aangeboden sandeel werd goed bekeken maar niet aangeraakt. Vervolgens zwom de bot terug naar de kabeljauw om deze aan te vallen. Deze was echter veel te groot en besloot hij die sandeel toch nog een keer te bekijken. Deze keer pakte hij hem wel. Na het aanslaan ging het meteen de diepte in. Dit deed hij in totaal 6 keer om uiteindelijk de strijd op te geven. Deze laatste heilbot wat meteen ook de grootste met 1.35m.

Na nog wat kabeljauwen gingen we huiswaarts om de boot en hengelspullen schoon te maken. We zouden donderdag vroeg opstaan om huiswaarts te keren. Door de verplichte registratie weten we precies hoeveel en van welke soort we gevangen hebben. 25 Heilbotten, 24 koolvissen, en 624 kabeljauwen. De pollak, leng en lom hoefde niet geregistreerd te worden dus dat hebben we ook niet bijgehouden.

Al met al een zeer geslaagde trip. Uiteraard weer tot in de puntjes verzorgd door Cordes Travel. Boek je bij Cordes Travel dan ben je verzekerd van een toplocatie met uitstekende huisjes en goede betrouwbare boten. En 24-7 bereikbaar mocht er ondanks alles toch iets fout gaan.