Vissen in Noorwegen bij Havferie Bergen

Reisverslag Bergen Sotra Noorwegen,
25-05-2013 t/m 04-06-2013

Voorbereiding
Al enkele jaren ging het erover maar steeds kwam het er niet van. Uiteindelijk hebben wij (Gerard en Rudi) besloten om inlichtingen in te winnen en uiteindelijk hebben we op de visbeurs in Utrecht de 1e keer contact gehad met een medewerker van Cordes Travel. Zij adviseerde ons, als onervaren Noorwegen gangers, eerst eens te proberen in het zuidwesten van Noorwegen. Bij terugkomst van de beurs vertelde Gerard aan Cor dat we naar Noorwegen wilde gaan en zo is het ontstaan dat we uiteindelijk met 4 personen een reis naar Havferie in Noorwegen hebben geboekt.

Tijdens de Cordes Travel dag hebben wij met mensen gesproken die al enkele keren in Havferie waren geweest. Zij hebben ons verteld over de mogelijkheden in Havferie en daar hebben we de 1e inlichtingen gekregen. Enkele weken later zijn we bij Raffie en Linda geweest voor een spoed cursus Noorwegen vissen. Daar hebben we informatie en vistechnieken geleerd waardoor we beter voorbereid op vakantie konden gaan. Uiteindelijk hadden we behoorlijk wat materiaal verzameld.

Havferie-Rudi 2Heenreis
Op 25-05 zijn wij rond 21.00 uur vertrokken richting Hirtshals (Denemarken). De heenreis ging voorspoedig en daarom waren we er al om 6 uur in de ochtend. Er was nog niets open, waardoor we nergens een kop koffie konden drinken. We besloten dus nog maar wat rond te rijden en wat van de omgeving te zien. Rond 10.00 uur hebben we ingecheckt en om 12.30 vertrok de boot.

Doordat we de nacht gereden hadden zijn we op tijd naar bed gegaan. De volgende ochtend waren we weer op tijd wakker zodat we het laatste stuk van de reis konden zien. Dit is namelijk al door de fjorden waardoor er een mooi uitzicht is. Om 8 uur konden we van de boot af waardoor we rond 9.30 uur al bij het huisje waren. Dit was Magne met zijn vrouw nog aan het poetsen, daarom zijn we eerst naar de boot gegaan om onze spullen in orde te maken. Nadat dat we alles hadden voorbereid zijn we naar het huis gegaan en daar hebben we de rest van de spullen uitgepakt. Na wat uitleg van Magne hebben we gegeten en zijn we in de middag gaan vissen.

Visdag 1 (27-05-2013)
In de middag zijn we vertrokken naar stek 18 omdat we daar de meeste kans zouden hebben op makreel volgens Magne, er waren daar al makrelen gevangen. We hebben daar geen makreel gevangen maar wel een enkele kabeljauw en pollak, ook kleine koolvis was aanwezig. Hierna zijn we naar Nakkane gegaan waar we enkele koolvis(jes) (als aas) hebben gevangen. Ook hebben we daar onze eerste kelp kabeljauw gevangen. Daarna zijn we doorgegaan naar de verste stek,  waar we enkele mooie kabeljauwen gevangen hebben. De vangst was die middag/avond niet echt goed,  maar dat hadden we ook niet verwacht de 1e dag. We hebben veel rondgekeken en geprobeerd zodat we de andere dagen gerichter konden vissen. Op de weg terug zijn we nog bij stek 6 geweest,  zonder succes.

Visdag 2 (28-05-2013)
Om 6 uur zijn we gaan vissen op Fangen voor het vangen van aasvis. De makrelen hadden we niet gevangen dus hebben we koolvis gebruikt. Daarna zijn we naar de verste stek gegaan en daar hebben we 2 koolvissen,  5 kabeljauw en een lom gevangen. Rond 10 uur kregen we geen beten meer maar omdat het mooi weer was hebben we nog door gevist maar niets noemenswaardig gevangen. Om 15.00 uur waren we terug in de haven.

Visdag 3 (29-05-2013)
Weer vroeg in de ochtend opgestaan en naar de verste stek gevaren, 4 mooie kabeljauwen en 6 polakken gevangen, verder alleen maar bijvangst. Wel hebben we 5 keer een grote vis eraan gehad maar helaas gingen deze er allemaal af. In de avond zijn we nog even uitgevaren,  maar door de wind konden we niet goed vissen. Uiteindelijk zijn we met 4 polakken naar huis gegaan.

Havferie-Rudi 7Visdag 4 (30-05-2013)
In de ochtend zijn we meteen naar de verste stek gevaren. Op het ondiepe kregen we geen beet van grotere vis maar er waren ineens makrelen in overvloed. We hebben deze 25 gevangen als aasvis. Daarna zijn we op het diepe deel gaan vissen en hebben we 14 lommen, 1 leng, 1 schelvis, koolvissen en steenbolken gevangen. Het was een mooie ochtend. In de avond zijn we dichterbij gaan vissen en daar hebben we 6 kelp kabeljauwen gevangen en enkele koolvissen.

Visdag 5 (31-05-2013)
Vrijdag weer vroeg weggegaan en bij Ivarsfla gaan vissen. Daar aasde de vis goed. Uiteindelijk hadden we 27 polakken, 10 kelp kabeljauw, 2 lommen en koolvissen gevangen. In de avond wilden we weer gaan vissen maar door de wind was het niet mogelijk om uit te varen. Op zee hing ook nog een zeemist. We zijn dus maar terug naar de haven gegaan waar we een lipvisje hebben gevangen.

Zaterdag (01-06-2013)
De weersvoorspellingen waren zo dat we niet meer zouden kunnen vissen. We zijn dus naar Bergen gegaan en hebben daar genoten van de bezienswaardigheden. ‘s Avonds zijn we nog even in het fjord gaan vissen op platvis maar die hebben we niet gevangen. Wel hebben we een kleine kabeljauw en wijting gevangen.

Zondag (02-06-2013)
Op zondag waaide het te hard om nog te gaan vissen, we hebben de boot gepoetst en alles opgeruimd omdat we op maandag ochtend terug naar huis moesten. We hebben nog even met Magne koffie gedronken en onze ervaringen gedeeld.

Maandag (03-06-2013)
Op maandag ochtend werden we gebeld door Raffie, de boot ging een uur eerder weg waardoor we alsnog moesten haasten. Uiteindelijk waren we op tijd bij de boot waar toch enkele mensen de boot hadden gemist.

Slot
We kunnen terugkijken op een prachtige week. Het is 5 dagen mooi weer geweest met weinig wind, de vangsten vielen in het begin tegen maar de laatste 2 dagen hebben we echt mooi kunnen vissen en ook veel vis gevangen. De reis, huis en boot waren goed verzorgd door Cordes Travel en aan alle tips hebben we ook echt wat gehad. Alle 4 zijn we in ieder geval erg enthousiast geworden over de mogelijkheden in Noorwegen en gaan in de toekomst waarschijnlijk nog wel eens terug.