Vissen in de Florida Keys groep Pascal

Onze groep bestond uit Rommelaere Pascal, Doornaert Chris, Doornaert Pascal en Glinatsi Jo.

Florida Pascal 49Na vele jaren Noorwegen, van het zuiden tot aan de noordkaap, dan IJsland besloten we enkele jaren terug om het in de warmere landen te proberen. Vele mooie bestemmingen passeerden reeds de revue. Dit jaar was ons oog op Guinnee Bissau gevallen, maar door de ebola crisis moesten we noodgedwongen uitwijken. Het was Doornaert Pascal die het lumineuse gedacht had om eens terug met Cordes Travel mee te gaan naar hun Usa locatie. Ikzelf viste er al enkele malen in het verleden. maar dit jaar zouden we ons eens toeleggen op de verscheidenheid aan soorten die Florida te bieden heeft. Op de beurs in Utrecht werd er dan beslist, en dat we naar “de Florida keys” gingen was een feit. Met veel plezier zagen we uit naar de Cordes traveldag, waar we de kans kregen Jeremy(Belgische partner Cordes Travel in de Keys) te spreken. Mede door zijn mooie verhalen, was het vanaf dat moment aftellen naar onze vertrekdag 20 maart 2015

Florida Pascal 4

En dan was het zover.
We huurden een luchthavenvervoer busje van bij ons in de buurt naar Schiphol, wat 3u30 in beslag nam. Daar moesten we zeker nog de taxfree shops bezoeken. Op tijd stapten we dan het vliegtuig op richting Orlando. Na 9 uurtjes of zo vliegen kwamen we er aan. Bagage ophalen, en dan door de douane, wat bleek : ondergetekende mocht er het land niet binnen!!!! In een ver verleden was ik er gehuwd geweest, en mijn documenten bleken niet te voldoen aan de nu zo strenge regels. Na veel over en weer te bellen en duizenden vragen moeten beantwoorden besliste een hogere officier dan toch om me er in te laten. Hij legde zich neer dat het ondertussen bijna 20 jaar was geleden, en bemerkte ook dat ik niet echt slechte bedoelingen had. Op het nippertje haalde ik nog de vlucht naar Miami. Een dik uur later landen we dan in de sunshine state capital, bagage opgehaald en op zoek naar het verhuurbedrijf voor de wagen. Waar ze tot onze ontsteltenis nog 650 dollar aanrekenen!!! Ik belde Raffie uit zijn bed (sorry daarvoor man) en wat bleek: ze hadden de verkeerde voucher geraadpleegd?? Ja goed geprobeerd jongens. Maar na het gesprek met Raffie was het plots helemaal opgelost. We boekten voor een 2e bestuurder, de sun-pas (gratis op de turnpike rijden) en een extra all inn verzekering, wat ongeveer 200$ koste. Op de weg naar onze accomodatie stopten we nog even om de amerikaan uit te hangen: namelijk een hamburger gaan eten bij Wendys. Rond 10 uur plaatselijke tijd kwamen we moe maar tevreden aan op onze bestemming.

Florida Pascal 102° dag: We hadden afspraak met Jerremy aan de receptie van de lodge rond 9 uur, maar door de reis en jet lag waren we al enkele uren op voorhand wakker. We besteden die tijd om alles ter plaatse te verkennen en wat foto’s te nemen van de omgeving. Eenmaal onze Belgische topper ter plaatse was, zijn we uitgebreid de omgeving gaan verkennen. Wat we zeker unaniem mee eens waren, was dat hij een toffe peer is (wat had je gedacht hij is belg), en het helpt u enorm als je alles op voorhand weet te vinden. Je bent er enkele gezelligge uren mee op stap, maar met al die kennis verloopt uw week veel leuker en zorgelozer. na enkele stops aan de meest populairste bars en lekkerste restaurants stopten we bij de hengelsportzaak, en daar moesten we nog een en ander kopen. Alle modellen van Costa zonnebrillen hebben ze er op stock, en aan betere prijzen dan bij ons, wat we dan ook met volle overtuiging deden. We bereikten dan Robby’s, waar onze 1° vistrip vertrok op de party boat. Maar eerst nog de tarpons voederen (wat echt iets bijzonder is), en dan waar we voor kwamen: namelijk vissen. We hadden stern plaatsen (op de achterkant van de boot) en na een half uurtje varen bereikten we de spot, chum overboord, en gaan met die banaan. Ikzelf paste een en ander aan op de huurhengels, als ook aan hun montage, en na enkele seconden kwamen de eerste vissen boven, en zo was het 3 uur op rij. Vis na vis, en de soorten waren enorm verschillend. Zo vingen we: white grunt, goggle eye, triggerfish, pilchard, haai, bleu runner, squirrel fish, yellow tail snapper, doctorfish…. En dan was het alweer veel te vlug tijd om terug te varen.

We aten bij Robby’s het diner, maar het moest snel gaan, want een uurtje later stonden we alweer klaar om de nacht-fishing aan te vatten. We vaarden ongeveer de zelfde kant op, maar deze keer visten we anders, namelijk free linning. Dit leverde andere en grotere soorten op. De yellowtails waren een stuk agresiever en je ving er andere rovers mee. Op de bodem waren er nu ook andere soorten te vangen met stukjes octopus, een stuk of een hele aasvis. Samen hadden we zowat een 100 tal vissen bij elkaar gehengeld, wat ons meer dan tevreden stelde. Moe maar voldaan reden we nadien naar onze kamer waar we als een blok in slaap vielen, en droomden over de vissen die we vandaag vingen, maar ook over deze die we morgen mischien zouden vangen.

Florida Pascal 503° dag: Stond er een backcountry/ haai trip op de agenda. Het weer was terug prachtig (28 graden en geen wind). We ontmoetten onze schipper Kiwi, en direct was er vertrouwen in onze kapitein, hij begreep wat we wilden, namelijk diverse soorten wat we nog nooit vingen in het verleden. Het was een topdag met blacktip haai, scalloped hamerhaai, mangrove snapper, ladyfish,sailors grunt, zeemeerval, redfish, jack crevalle enz… We bevisten de flamingos, dit is een gebied die hier zo heet, en bekend staat voor de diversiteit. Topvis was die blacktip, die een 2 meter plus was en naar schatting 150 pond. Na een behouden terugvaart doken we de pub in aan de postcard inn. Het was er druk en gezellig, het was ook hier spring break, wat zowat neerkomt op onze paasvakantie. Na een lekkere douche zijn we naar de mm88 gaan eten, en dat was top. Hun filet mignon was van de allerzachtste en smaakvolste die ik ooit at. We zijn ook allen een beetje verlekkerd op een goed wijntje, en ook daar vonden we onze leus. Na enkele flesjes, en een beetje beneveld keerden we terug naar Ocean point.

Florida Pascal 27

4°dag: We stonden iets vroeger op om wat boodschappen te doen ( het was hier namelijk dorstig weer) hahaha, en reden dan naar Mel zijn boot de Gotcha. Daar stond zijn dekmate reeds te trappelen van enthousiasme. Iets vroeger of normaal verlieten we het dock, en na overleg beslisten we op kingfish en dergelijke te beginnen en zagen dan wel wat er op het water gebeurde. We beseften heel goed dat het sailfish seizoen reeds was gepasseerd, en de dorados nog klein waren in deze periode van het jaar. Dus met deze gedachte zijn we aasvissen wezen vangen. Dat de koningsmakreel er zat was meer dan duidelijk, want al van bij het begin was het beet na beet, gemengd met little tuna, en blackfin tuna was onze limiet van 8 kings al gauw bereikt. We beslisten dan om te proberen op vermillion snappers die op zo een 80 meters diepte zouden te vangen zijn, maar dit viel tegen. We kregen in de diepte geen beet, en beslisten om iets anders te proberen. Op de terugweg kruisten we een grote groep enorme permits die boven een wrak fourageerden, maar ook die gaven verstek. Dan trolden we terug slow speed, en de kings waren er direct weer van de partij. Voldaan gingen we de tiki bar weer bezoeken, waar we Jerremy op visite mochten verwelkomen. Na enkele biertjes mochten we onze gefileerde tonijn en koningsmakreel ophalen bij Mel. Hij had zelfs een filet voor Jerremy klaar, die daar ook tevreden mee was en er een leuk diner aan had. Wij gaan deze vanavond laten klaarmaken bij Lazy days. En dat dit een super idee was mag gezegd worden. Levend verse sushi, tonijnsteaks op de gril, en kingmackerel op 3 wijzen klaargemaakt, en dit met een lekker wijntje op een terras terwijl het 25 graden was, wat kan een mens nog meer verlangen?.

Florida Pascal 455°dag: We hadden vandaag een vrije dag, en na overleg beslisten we om: te gaan vissen (rare jongens toch die belgen). Gisteren sprak Mel over een zoetwater kanaal op een half uur rijden noordwaarts waar er black bass, peacock bass, oscars en chicliden alsook andere zoetwatervissen zwemden, dus we hadden een nieuwe missie. We zijn wezen ontbijten, na een tip van Jerremy op een terrasje aan het water waar het inderdaad zeer lekker was, en begeefden ons dan noordwaarts. Eenmaal de plaats bereikt zagen we al vlug dat Mel niet had gelogen, je zag overal  de soorten die ik vermelde. Maar vangen!!!! Dat was een ander paar mouwen. Iedere vis die we spotten volgden onze kunstaasjes tot aan onze voeten, maar geen enkele konden we haken. We hadden gewoonweg niet de juiste spullen bij, jammer. Ook hadden we vergeten om drank mee te doen, en in de verzegende hitte gaven we er de brui aan. We besloten om terug te rijden naar de midden keys om er op of onder de bruggen te gaan vissen, wat wel een succes was. Je ving er de ene na de andere aquariumvis in alle mogelijk kleuren. Na de vele uurtje zon die onze huidjes al behoorlijk hadden verkleurd namen we met plezier gebruik van het zwembad die bij het domein behoord. Deze avond zijn we wezen eten bij hoggs heaven en dronken erna nog wat biertjes aan hun schitterend terras en haventje waar je honderden vissen kan aanschouwen.

Florida Pascal 526° dag: De groepen werden vandaag opgesplitst in 2 boten. De ene groep ging het proberen in en tussen de mangroves, en ondergetekende wou verder de golf van Mexico op om er de daar liggende wrakken te bevissen. Na ongeveer een uur en half te varen bereikten we die, maar wat bleek? Ieder wrak was reeds bezet door een andere boot, dus wij hadden er geen plaats. We probeerden wel er iets naast, maar enkel haaien en meervallen waren ons deel. Dus we verhuisden op zoek naar iets anders. Bij het varen naar een andere plaats zagen we Kiwi opvallend kijken naar de boeien die boven de kreeftenvallen hingen (het ligt er vol van in deze buurt). We begerepen eerst niet wat zijn bedoeling was, maar na een plotse bocht wees hij ons aan waar hij op zoek naar was. Tripple tail!!! Die zwemmen of hangen juist onder de boei en met de vlieg, of een levende garnaal zijn die met wat handigheid te vangen. Volgens onze kapitein zijn dit een van de lekkerste vissen ter wereld om te eten, we beslisten om 2 maatvissen te behouden voor consumptie. Daarna zijn we terug in en rond flamingo gaan proberen, en ons doel was daar: speckled sea trout, wat we ook vingen die dag. De andere groep in de mangroves hadden vandaag een grote citroen haai, snook, en een hoop grunts en snappers, daarmee waren ze meer dan happy over hun schipper Steve. Savonds bestelden we een tafel op het strand bij Lazy days en aten er onze catch of the day. Dat Kiwi gelijk had over de tripple tail werd bevestigd, wij allen vonden het wonderlekker. Afsluiten van de dag deden we in de bar waar je kop of munt werpt als je een drankje besteld (is het kop betaal je, is het munt, is het drankje gratis) BIG FUN!!!!!! Ieder gratis drankje compenseerden we met een nieuw, hahahaha.

Florida Pascal 467° dag: Onze laatste geboekte visdag, en zoals gisteren splitsten de groepen zich terug op in 2 boten backcountry vissen. De groep met Steve wou terug de mangroves bezoeken, en wij zouden dat ook doen op zoek naar snook op de vlieg. En de vlieg wed al vlugger genomen dan het levend aas door snook, trout, snappers, grunts, ladyfish, meerval…de ganse dag vingen we ons te pletter. De groep met Steve ving 2 mooie haaien een lime en een blacktip maar minder andere soorten. Twee van ons besliste de dag af te sluiten al vissend onder de brug aan Robbys, en we vingen er een hoop vis op levende garnalen.

8° dag : Onze laatste vrije dag vulde we in met te toeren richting Key west, fotos te nemen, een lekkere lunch aan het strand te nemen en wat te drinken. na de middag wezen vissen op de grote brug te marathon, en dat er daar veel vis zat was een feit. We kochten 200 garnalen, en een kilo octopus, en na dik 2 uur waren  die tot het laatste velletje opgevist. We vingen vissen in alle kleuren van de regenboog waaronder verschillende soorten parrotfish, bermuda chub, pufferfish, grunts, snappers…. Na wat te zijn gaan zwemmen, een douche, het haar achteruit gekamd zijn we op stap geweest naar hoggs heaven alwaar we ons eens goed uitleefden (dat deed wel pijn aan de kop de dag erna).

9° en laatste dag: Gisteren zijn we opgebeld geweest door Linda van Cordes, met het nieuws dat onze terugreis 3 uur vertraging zou hebben. Van de nood mieken we een deugd. en vertrokken na eerst te zijn uitgechekt bij ocean point richting Miami, waar we eerst wat sight seeing deden, en ons dan tegoed deden aan al het lekkers dat er aldaar aangeboden was op south beach. Je moet er ooit geweest zijn om dit te begrijpen (mondain in alle opzichten). Dan was het alweer veel te snel tijd om onze wagen terug te halen en richting luchthaven te vertrekken.

Algemene beschouwing van deze visreis : leuke reis, veel verschillende vissoorten, mooie accommodatie, perfect weer, super organisatie waarvoor dank Raffie en Linda en ook Jerremy, die ter plaatse zeker nuttig is, top of the bil schippers en kapiteins (thanks Mel, Kiwi, en Steve).

Heel veel kans dat onze volgende visreis er terug eentje met Cordes Travel zal zijn.

Groetjes Pascal

Florida Pascal 49 Florida Pascal 1 Florida Pascal 2 Florida Pascal 3 Florida Pascal 4 Florida Pascal 5 Florida Pascal 6

Florida Pascal 7 Florida Pascal 8 Florida Pascal 17 Florida Pascal 16 Florida Pascal 15 Florida Pascal 14 Florida Pascal 13

Florida Pascal 9 Florida Pascal 10 Florida Pascal 11 Florida Pascal 12 Florida Pascal 18 Florida Pascal 19 Florida Pascal 20

Florida Pascal 21 Florida Pascal 22 Florida Pascal 23 Florida Pascal 24 Florida Pascal 25 Florida Pascal 26 Florida Pascal 35

Florida Pascal 34 Florida Pascal 33 Florida Pascal 32 Florida Pascal 31 Florida Pascal 29 Florida Pascal 28 Florida Pascal 27

Florida Pascal 36 Florida Pascal 37 Florida Pascal 38 Florida Pascal 39 Florida Pascal 40 Florida Pascal 41 Florida Pascal 42

Florida Pascal 43 Florida Pascal 45 Florida Pascal 46 Florida Pascal 47 Florida Pascal 48 Florida Pascal 50

Florida Pascal 51 Florida Pascal 52 Florida Pascal Florida Pascal 44 Florida Pascal 30