Visreis, vissen in Noorwegen, Sjostuer 04

Sjostuer-2012 8Sjostuer augustus 2012 (geen typfout)

Even voorstellen:

Gerard: voorbereiding (koffie) voordat de dag begint, materiaalverzorging, fileren
Ton: chef-kok, messenslijper en zorgt voor voldoende makreelfilets als aas.
Richard: kapitein, materiaal verzorging, fileren.

Laat ik beginnen om te zeggen dat alles om de reis heen goed geregeld was, bedankt Raffie en Linda. De accommodatie, de boot, alles zag er goed en verzorgd uit. De huiseigenaar was erg behulpzaam en heeft aan het eind van de week nog een extra visbox geregeld. Dit was trouwens onze 4e trip naar Noorwegen met Cordes Travel

We zijn om 03.00 uur richting Kiel vertrokken. Blijft genieten, die Duitse autobanen. In Kiel aangekomen netjes in de rij gaan staan om de boot op te kunnen. Mooie complete hut. Na een paar drankjes aan dek in de zon, zijn we naar de hut gegaan om een paar uurtjes te slapen. ’s Avonds nog  een heerlijke pizza gegeten en daarna slapen.

In de ochtend rond een uur of tien arriveerden we in Oslo. De pilletjes tegen zeeziek van Robbie Fish hebben zeker geholpen. Was achteraf niet nodig geweest, maar toch het zekere voor het onzekere genomen. Nu begon de lange rit van Oslo naar Kristiansund richting kust. Onderweg genoeg stops gemaakt om even te rusten en te genieten van het mooie Noorse landschap. De reis zelf was toch lang en vermoeiend maar een dag later ben je hier al weer aan gewend en heb je nieuwe energie opgedaan die je weer nodig hebt om die joekels naar boven te takelen. De eerste dag laat aangekomen en kennisgemaakt met de vriendelijke huiseigenaren. Dezelfde avond nog uitleg over de boot gekregen. Gerard heef toch een hengel ingeworpen vanaf de stijger naast de boot. Deze zou de hele nacht blijven liggen. Vroeg naar bed die avond.

Sjostuer-2012Dag 2.
Het was nog donker maar Gerard had de koffie al klaar. Gerard is er meestal het eerste uit en zet een verse pot. Oh ja, hij liet me zien wat er die nacht had gebeten. Een kabeljauw van 50cm. Niet slecht. Voorbode voor de rest van de week….? Al snel zaten we aan de eerste pan met spek en ei. Ja, er gaat niets boven een stevig ontbijt. Heerlijk. We zijn elke dag kunnen uitvaren en hebben, buiten de eerste dag, alleen maar stralend weer gehad. Reddingsvesten en andere spullen op de boot gelegd, kaarten meegenomen en we waren op weg.

Een paar honderd meter van het huisje gestopt om Makrelen te haken. Ongelofelijk, ze waren in overvloed. Je laat je makreel-Paternoster zakken en na een metertje of vijf trilt de top van je hengel als een bezetene. En ja hoor, minimaal 4 stuks aan de hengel. Dit ritueel herhaalde zich elke morgen voordat de visdag begon. Er gaat niets boven natuurlijk aas. De eerste dag gelijk goed gevangen hoewel we in de namiddag onze enige bui van die week kregen te verwerken. Zandhaai (teruggegooid), 1xheek, 1xrode tong, 6x koolvis,4x kabeljauw en 3xpollak en 4x leng. Gerard en ik hebben de vis gefileerd. Na een heerlijk maaltje van Ton zijn we vroeg naar bed gegaan. Het zou goed weer worden volgens de lokale weerpagina die ik van Raffie had ontvangen. Is zeer nauwkeurig kan ik zeggen. http://www.yr.no/sted/Norge/Møre_og_Romsdal/Kristiansund/Freines/

Dag 3.
Zoals elke ochtend gewekt door het gerammel in de keuken en de geur van verse koffie. Wederom een stevig ontbijt bestaande uit bloedworst en appel. Nadat we de tanks aan boord hadden gecontroleerd en het visafval van de dag ervoor aan boord hadden gehesen, konden we weer met vissen beginnen. Het afval hebben we een eind uit de kant gedumpt waarvoor de meeuwen ons zeer dankbaar waren. Bij de monding van het Fjord onze dagelijkse voorraad verse Makreel gevangen en een visstek gezocht. Eigenlijk hebben we de hele week in hetzelfde gebied gevist. Waarom? Het was goed weer, dus hoefden niet beschut te gaan liggen, we hebben zeer goed gevangen en je kon daar mooi driften van een meter of 30 tot meer dan 150 meter. Die dag wederom goed gevangen. Buiten de zeeduivel die Gerard met veel moeite naar boven takelde, hebben we nog een zandhaai (teruggezet), inktvis (teruggezet), 4x pollak,6x kabeljauw, 3x koolvissen, 5x lom, 2e leng en 2x heek gevangen.

Sjostuer-2012 1Dag 4.
Vandaag een stralende dag en het water is zo glad als een spiegel. Het plan was om een stuk uit de kust te gaan vissen. Van onze buren in het andere huisje hadden we een tip gekregen over een mooie stek richting het eiland Gripp. Daar aangekomen meteen de hengels laten zakken. Een paar uur later, en op verschillende dieptes gevist te hebben, besloten we onze vertrouwde stek op te zoeken. De vis was er niet of wilde niet bijten. Zowel niet op natuuraas als kunstaas. De rest van de dag redelijk gevangen. 1x Heek, 3x Lom, 3x Kabeljauw, 1x Leng. ‘s avonds de buit gefileerd. Onze chef had weer een heerlijk maaltje gemaakt.

Dag 5.
Na het ontbijt gingen we vandaag weer naar de vertrouwde stekken. In de ochtend was de vangst niet om naar huis te schrijven. Een aantal keer verkast. Geen idee waar het aan lag. We hebben wel wat gevangen maar niet zoals de andere dagen. Het werd tijd om mijn Esca lichtje te proberen. Niet geschoten is altijd mis en dan had ik in ieder geval het gevoel dat ik deze niet voor niets had aangeschaft. (tip van Raffie) Aangezien ik flink wat lijn had uitstaan, heb ik de splitring van de Esca aan de gevlochten lijn omlaag laten zakken. Niet de juiste manier om dit te bevestigen natuurlijk. De Esca was nog niet beneden of ik had mijn eerste aanbeet. Ongelofelijk. Een flinke koolvis. Gerard en ik keken elkaar aan en dachten hetzelfde. Of, dit was toeval, of dit stukje micro-elektronica deed wat men beloofde, en dat is vis vangen. Na eerst de Esca tussen de hoofdlijn en een bananenpilker gezet te hebben, liet ik de lijn weer zakken. De rest van de middag op deze manier goed gevangen. Ik was verkocht. Het werkt echt. ’S middags vroeg naar huis, gefileerd en na wederom een voortreffelijk maaltje van Ton hebben we genoten van de ondergaande zon in het fjord. Wat een land.

Sjostuer-2012 6Dag 6.
Die ochtend hadden we geen andere keus dan beschut te gaan. Het waaide behoorlijk. Dit zou onze laatste hele dag zijn dat we konden vissen. Nou de visgoden waren goedgezind en hebben ons getrakteerd op een heerlijke dag vissen. S’avonds toch iets vroeger gaan slapen om de terugreis naar Oslo de dag erna fitter aan te vangen.

Dag 7.
Laatste dag van een topweek aangebroken. Afgesproken dat we een halve dag zouden vissen. Na het uitvaren hebben we aan aantal koolvissen en lengen gevangen. Rond het middaguur voor de laatste keer de pilkers opgehaald en koers gezet naar het huisje. Daar aangekomen hebben Gerard en ik de gevangen vis gefileerd en meteen in de vriezer gelegd. Na een lekker middagmaaltje door Ton gemaakt, hebben we de taken verdeeld. Ton zou in huis van alles op orde brengen en de twee tanks voor de boot gaan vullen. Gerard is begonnen met het schoonmaken van de boot wat een hele klus bleek. Ja, makreel is goed aas om te vissen maar t is vettig en moeilijk te verwijderen. Gelukkig stond er een hogedrukreiniger. Ja, op deze locatie is aan alles gedacht. Ik had de taak om alle spullen te sorteren en schoon te maken. Na een paar uurtjes goed doorwerken waren de boot en de spullen helemaal clean en had kokkie wederom heerlijk gekookt. Na het eten de auto ingeladen en met de huiseigenaar afgesproken dat we de diepgevroren vis bij ons vertrek rond middernacht uit de grote vriezer in het boothuis te halen. De vriezer in ons eigen huisje bleek na een paar dagen al te klein. We zaten ieder aan onze max voor wat betreft de uitvoer van vis. We zijn die avond vroeg naar bed gegaan om toch nog wat geslapen te hebben.

Dag 8.
Na de visboxen te hebben ingeladen, zijn we begonnen aan onze terugreis. Deze verliep voorspoedig. Ongelofelijk wat een verschil in landschap. Zo rij je door een fjord en zo zit je midden in de bergen waar je de sneeuw op de toppen ziet liggen. Tegen de ochtend brak het zonnetje door en waren op tijd aan bij de boot in Oslo. Nadat we de boot waren opgereden en de spullen in de hut hadden achtergelaten, hebben we onder het genot van een pot bier genoten van de zon op het achterdek.  Voor de rest verliep de reis voorspoedig en kwamen we op tijd aan in Kiel. Na enkele stops onderweg waren we om zes uur thuis. We hebben de vis verdeeld en nog even nagepraat over deze visvakantie.

Het was een perfecte week geweest waar me met veel plezier aan terug denken. Al met al een toplocatie, een top boot en perfecte visgronden.

Namens Gerard en Ton wil ik Raffie en Linda bedanken voor de goede begeleiding en betrokkenheid tijdens de voorbereiding van onze reis met Cordes Travel.

Sjostuer-2012 Sjostuer-2012 10 Sjostuer-2012 9 Sjostuer-2012 8 Sjostuer-2012 7 Sjostuer-2012 6