Visreis Panama 2019

Groepsreis Panama
4 tm 14 april 2019

Hallo allemaal,

Hier ons verslag van onze groepsreis Panama, ik ga niet elke dag beschrijven, maar gewoon een leuke samenvatting.

6 juni 2017
We beginnen bij het begin, 6 juni 2017, wij maken middels een nieuwsbrief bekend dat we een groepsreis naar Panama gaan organiseren, we hebben daar 4 boten, dus plaats voor maximaal 16 personen. 8 juni onze Belgische vriend Wim Verellen meld zich meteen aan, Maurits en Teun zijn dan ook al aangemeld. Daarna volgen de aanmeldingen snel en is Nomdo de laatste die zich in maart 2018 aanmeld, méér dan 1 jaar voor vertrek is deze groepsreis volgeboekt en kan het aftellen beginnen en duurt heeeeeeeeeel lang.

12 januari 2019
Op 12 januari 2019 hebben we een meeting in Aalsmeer, waar we met z’n allen kennis met elkaar maken, nog wat dingetjes doorspreken en gewoon gezellig met z’n allen een hapje eten. Was een hele gezellige sfeer en meteen was al duidelijk dat dit een hele leuke groep zou worden, er was ook 1 groep die bestond uit solo heren, allemaal alleen en met z’n vieren maakte zij één groep.

4 april 2019
Om 10:00 verzamelen we op Schiphol en om 13:00 vliegen we met de KLM naar PTY ofwel Panama City. Het was 11u vliegen en bij de KLM krijgen we eten, drinken, snacks en worden we goed verzorgd, alles incl. in de prijs. Om 17:00 landen we in Panama en voelen we meteen de warmte al, in de slurf is het meteen al 35gr …welkom in Panama.

Om het ons makkelijk te maken hebben we een VIP service geboekt voor onze gasten, meteen uit de slurf staan er 2 dames en een heer met Cordes Travel bordjes ons op te wachten, niet zoeken waar we heen moeten, geen gezeur, gewoon de VIP service volgen. De hele groep, Stefan, Patrick, Ton, Mikael, Anthonie, Wim, Nomdo, Stefan, Erwin, Rob, Feliks, Pieter, Teun, Maurits, Linda en Raffie volgen netjes de dames vd VIP service.

Wij krijgen voorrang bij de security, voorrang bij de immigratie en binnen een paar minuten staan we bij de koffers. Indien wij wilde konden we in de VIP  lounge wachten en haalde zij onze koffers op, maar na 10u zitten waren we blij als we even konden staan en we herkennen onze eigen koffers sneller. Zelfs onze Sportube (hengelkoker) kwam aan, daar later meer over, waarom we een hengelkoker bij ons hadden. Nadat we alle koffers hadden begeleide de VIP service ons naar de transfer, ook dit was weer makkelijk, niet zoeken en alleen maar volgen. Eenmaal buiten voelde we de hitte vd Panamese zon.

Elke vakantie moet rustig beginnen, dus hadden we voor onze gasten een prachtig luxe hotel geboekt, koele kamers met airco, bar restaurant en een groot zwembad en dit mooie hotel lag op maar 10 min. rijden vh vliegveld. nadat iedereen gedoucht had en omgekleed zijn we met z’n allen gaan bij het zwembad. Een grote tafel voor 16 personen werd buiten gedekt onder de palmbomen en op de achtergrond heerlijke zuid Amerikaanse muziek, met een cocktail of biertje in de hand was het nu al genieten.

Na het opnemen van alle voor en hoofdgerechten konden we de steaks op de buiten grill al ruiken, hmmmm dat ruikt goed en iedereen had al trek, dus we konden niet wachten. Met wat handen en voeten werk lukt het telkens weer om uit te leggen wat je wil, Panama is een prachtig land, ontzettend vriendelijke mensen, netjes, beleefd en servicegericht, alleen 30% spreekt alleen maar Spaans en dat is nu net een taal die ik niet zo goed spreek, jammer dat men zo slecht engels spreekt, zelfs op het vliegveld., hotels, restaurants, toeristenkantoor en al dit soort plaatsen waar je zou zeggen dat men toch wel engels “moet” spreken, maar helaas.

5 april 2019
Na een heerlijke nacht ontbeten en daarna lekker zwemmen in het zwembad, daarna was iedereen “vrij” tot 13:00 een aantal vissers sliepen uit, gingen bij het zwembad relaxen en andere gingen naar het Panama kanaal. Ons groepje, Teun, Maus (Maurits), Linda en ik gingen even naar het winkelcentrum, beetje shoppen en factor 80/100 zonnebrandcreme zoeken. Om 13:00 werden we opgehaald en gingen we terug naar het vliegveld, daar hadden we de binnenlandse naar David, uurtje vliegen. In David werden we opgehaald door een VIP service bus, grote touringcar met meer dan voldoende ruimte voor iedereen en nog belangrijker…. airco, want het was 37gr.

Na een ritje van 2u kwamen we in het donker aan bij onze lodge en werden we verwelkomt door alle medewerkers vd lodge onder leiding van Kelvin, die trouwens heel goed engels spreekt. Kelvin en eigenaar Chad kende we nog van 2015 toen we hier ook al eens waren, in 2017 zijn we naar Panama Sportfishing lodge geweest en nu in 2019 weer terug naar Paradise Fishing lodge en geloof me…. het is echt Paradise ! Onze lodge, die we voor deze week helemaal hadden afgehuurd dus geheel voor ons was zonder andere vissers, is een paradijs, hoog boven op een berg, dood en doodstil, een uitzicht waar je alleen van kunt dromen en een enorme service. Ontbijt, lunch, diner, snacks, koekjes, chips, water, vers fruit, limonade, bier en alcohol, het is allemaal inclusief in de prijs, dus je kunt eten en drinken zoveel als je wilt.

6 april 2019
Om 05:00 gaat de wekker, we hebben heerlijk geslapen, de airco heeft goed zijn werk gedaan het was heerlijk koel in de kamer. Lekker douchen en dan naar het ontbijt. Je doet de deur van je kamer open en dan boemmmmm warm, een graad of 26/28 oh ja we waren in Panama… hahaha. Elke ochtend een vers ontbijt, geen buffet maar plate-service, vers gemaakt en elke dag iets anders en ook elke dag verse ananas en meloen. Het eten op de lodge is erg goed en de bediening, service nog veel beter, ze zijn er allemaal, een man of 15 bij elkaar voor ons. Ze maken eten, brengen je drinken en als je zelf iets wil pakken kan dat, ze geven ons allemaal een geweldig “thuis-gevoel” en dat was de bedoeling, we zijn hier te gast en dat laat men goed blijken, het ontbreekt ons aan niets.

Yep en dan wordt het daglicht, voor het eerst zien de vissers het prachtige uitzicht vd lodge, de vogels worden wakker en fluiten in alle tonen, de bloemen kleuren prachtig in de zon en je voelt je echt in een paradijs, de nodige “Ahh” en “Ohh” hoor je om je heen, men is onder de indruk van dit geweldige uitzicht… welkom in Panama welkom op onze Paradise Fishing Lodge, die trouwens alleen en exclusief via Cordes Travel te boeken is.

Veel tijd om te genieten is er niet want om 06:15 staat de 1e ATV, Quad of golfkarretje al klaar om de eerste 3-4 vissers naar de haven te rijden. De accommodatie ligt hoog op de berg en de haven ligt natuurlijk beneden, dus worden we elke dag met de kleine karretjes naar de boten gebracht, duurt 5 minuutjes. Onze spullen worden aan boord gebracht en we zijn er klaar voor. De kapitein, de deckhand en de crew hebben al 2 volle koelboxen met eten, drinken, koekjes, fruit, water en limonade aan boord gebracht, dus we zijn meteen klaar om te vertrekken. Ideaal, niet slepen met materialen, alleen een rugzakje met wat persoonlijke spullen en daar gaan we.

We hebben zelf wat hengels meegenomen voor de “Innshore” visserij. Je hebt Inn en Offshore vissen, Innshore is meer werpen en met aas vissen op vaak lichtere materialen, light tackle vissen en Offshore, dus verder op open zee vis je voor de grote soorten zoals Tuna, Sailfish, Marlin, Shark en Mahi Mahi. Omdat de hengels voor de Innshore visserij vaak Jighengels zijn, dus kort werpen ze niet zo fijn, dus hebben we besloten om zelf een hengelkoker mee te nemen en daar de hengels van ons en alle gasten in te vervoeren. Nodig is het niet hoor, want alle materialen zijn aan boord, maar soms is het gewoon leuk om met je eigen materialen te vissen.

Wij hebben meegenomen de Penn Battalion Tuna Spin 100-180gr en daar zijn hele dikke tonijnen mee gevangen. Als molen hadden we bijna allemaal de rode Penn Slammer III HS (High-speed) 6500 en 8500 met daarop de Penn Smooth 30/00 en 40/00. Extra hadden we ook nog de Penn Battalion Jig mee, ook een tophengel voor deze visserij. Tuurlijk zijn we af en toe bang geweest dat de hengels zouden breken en zeker toen we die 100kg+ tonijn aan de haak hadden, maar deze Penn Battalion Tuna Spin hengels hebben het allemaal doorstaan.

De visserij:
We hebben wederom heel veel soorten gevangen en dat was ons doel deze visreis naar Panama. Zoals gezegd kun je Innshore en Offshore vissen en je kan dit helemaal zelf bepalen, jij geeft aan welke vis je wilt vangen en de kapitein gaat zijn best voor je doen. Je kan dus trollen (Offshore), werpend vissen met stickbaits, poppers en andere soorten lures, je kan met aas vissen, grote stukken vis of zelfs hele vissen. Eigenlijk is alles aan boord en hoef je niets mee te nemen, wij nemen zelf twv 50,- wat kunstaas mee, een bepaald type wat ze daar niet hebben en wel heel goed werkt.

We zijn in April gegaan met als doel om tonijn te vangen, bij elke boot zijn meerdere 50kg+ Geelvin tonijnen gevangen, wat een kracht, wat een geweld en wat een ENORME sterke vis, echt niet normaal meer !! Ook bij ons aan boord meerdere van boven de 50/60kg, eentje van 75kg en de zwaarste was 120kg !! Yep 120kg tonijn en dan met 3 man naar binnen halen, want alleen red je dit niet, zeker niet “stand-up” dus zonder stoel en gevechtsharnas. Wim Verellen uit België ving een Geelvin Tonijn van 100kg, ook aan de Penn Battalion Tuna Spin.

De kapitein zoekt op het water naar vogels en dolfijnen en daar waar die actief zijn, komt ook de tonijn naar toe, zij vreten namelijk allemaal dezelfde aasvisjes. De vogels duiken, de dolfijnen zwemmen er dwars doorheen en de tonijn zie je er dan ook weer doorheen schieten, deze Yellowfin Tuna die springt dus echt door de lucht, waanzinnig wat een spektakel, wat een feest en wat een geweld. Je gooit dus je kunstaas ertussen en binnen een paar seconden heb je beet, helaas ook vaak meteen weer af, want door het door elkaar zwemmen snijden de vinnen ook vaak de lijn door, zelfs 60/00 gevlochten is hier niet tegen bestand.

Dan heb je beet en dan lijkt het net of je vastzit aan de achterkant vd auto van Max Verstappen, die volgas wegrijdt, zo snel schiet de lijn van je spoel, je spoel gilt, krijst en honderden meters worden binnen een paar seconden van je molen getrokken en het gevecht kan beginnen. Die 120kg tonijn hadden we pas na 1 uur drillen aan boord, wat een beest en wat een gevecht. De tonijn ging mee naar de lodge, voor sashimi en tonijn-steak, verser kun je niet krijgen.

120kg tonijn en dan niet vergeten die andere die we hadden tussen de 60 en 75kg, allemaal gevangen op de Penn Slammer III 5500 en 6500 met 30 en 40/00 gevlochten Spiderwire Camo Blue Smooth. Ik lees wel eens over hengels van 400/500 per stuk en molens van 500,- plus… de setjes waar wij mee vissen zijn een stuk goedkoper en hebben zich bewezen. Penn Battalion Tuna Spin, ook ideaal voor Noorwegen kost rond de 200,- en de Penn Slammer molen tussen de 175,- en 225,- heel goed betaalbaar dus ! Maar ook een Jack Crevalle, Roosterfish, Barracuda, Bluefin Trevally of Cuberra snapper zijn ook monster om te vangen. Alle vissen zijn 2-3x zo sterk als hetzelfde formaat vis in Noorwegen of IJsland, kun je je niet voorstellen.

We hebben gevangen, Yellowfin Tuna, Roosterfish, Cuberra, Rainbow-runner, Jack Crevalle, Bluefin Trevally, Needlefish, Mahi Mahi, Horse-eye Jack, Spanich Mackrell, Yellowtail Snapper, Amberjack, Triggerfish, Barracuda, Pompano Fish, Bonefish en nog meer verschillende soorten groupers en snappers. We hebben niet gevist op de Sialfish en Marlin, die zwemmen er wel, werden die week ook gevangen, maar onze groep wilde niet zo lang trollen, dus daar hebben we niet echt op gevist. Lunch is er ook elke dag aan boord, salade, pasta, sandwich, fruit, snoek, chips, koekjes, kip, noem maar op, eten en drinken is er meer dan genoeg op de boot en je kunt zelf kiezen wat je wil.

Zware dagen
Het zijn zware, leuke dagen en vooral warme dagen, uit de wind ga je al snel naar de 38gr en in de nacht is het 25/28 graden, gelukkig heeft de slaapkamer airco. Je stapt om 06:30 aan boord en vaak ben je rond 17:00/17:30 weer terug op de lodge. Men komt je weer halen, je gaat lekker douchen en duikt dan als je wil het zwembad in en neemt een heerlijk koud biertje of een cocktail. Je hebt natuurlijk al een beetje trek, dus elke dag zijn er andere snacks, denk aan kippenpootjes, tortilla’s, quesadillas en heel veel ander lekkers en na zo’n dag vissen gaat dat er wel in. In de avond krijgen we zo rond 19:30 ons diner, ook elke dag vers bereid en van zeer goede kwaliteit, diner en daarna een lekker toetje. Ook het diner is weer elke dag iets anders een mix tussen vlees en vis. Kortom we komen niets te kort en genieten volop.

Na 5 dagen vissen is het feest voorbij, als je wil kun je ook 6 dagen of langer boeken, dat maakt niet uit. Wij vinden 5 dagen voldoende en hebben 2 dagen langer geboekt zodat we nog even Panama in kunnen. Een deel vd groep ging meteen naar huis, andere groep bleef ook 2 dagen langer en weer andere vissers bleven nog iets langer, zo hadden we dit ook afgesproken. Wij zijn nog 2 dagen wezen shoppen, door de koele winkelcentra’s gelopen, lekker steak gegeten en genoten van nog 2 dagen vakantie, zonder vissen.

Ik kan nog uren en uren vertellen over deze geweldige visreis naar Panama, dit was onze 3e keer en alle keren was top, goede service, hoge kwaliteit en bijna garantie op heel veel prachtige vissoorten. We hebben zoveel gezien, gevangen en meegemaakt dat ik dit niet eens kan beschrijven hier. Zo kreeg ik op mijn verjaardag een minitaart van onze groep en 4 smilys van Stefan, Ton, Maikel en Patrick, leuk dat jullie aan mijn verjaardag hadden gedacht top !!

Zal wel duur zijn hoor ik veel vissers denken, wat kost nu zoiets ? Deze visreis (april 2019) koste rond de 4200,- per persoon, maar dat is incl. vliegticket KLM, bagage, 1x hotelovernachting, transfer, binnenlandse vlucht, accommodatie, visboot met deckhand en kapitein voor alle dagen, brandstof, hengels, reels molens, kunstaas, vergunningen, ontbijt, lunch, diner, koekjes, snacks, chips, fruit, koffie, thee, limonade, water, bier en sterke drank en niet te vergeten fooi, want in dit soort landen is fooi verplicht en kan soms flink oplopen, kortom het is een All-inclusive visreis waar je je droomvissen kunt vangen.

Ik wil Linda Maurits en Teun bedanken voor de enorm gezellig week, Tatin en Keto voor hun werk aan boord, Kelvin vd lodge en tot slot onze gasten: Stefan, Ton, Maikel, Patrick, Anthonie, Wim, Stefan, Nomdo, Feliks, Pieter, Rob en Erwin. met een groep van 15 heren en 1 dame hebben we deze hele lodge geboekt, er zijn hier maar 4 boten, dus de hele lodge voor onszelf. Verder wil ik ook PENN bedanken, want dankzij hun materialen konden we deze prachtige vissen vangen en hebben ze ons niet in de steek gelaten !

We hebben een fantastische week gehad, het was wederom een enorme belevenis en alles was weer tot in de puntjes geregeld, er iets niets mis gegaan, alles verliep vlekkeloos, iedereen was blij en tevreden en dat is wat men kan en mag verwachten van Cordes Travel, want wij gaan voor kwaliteit !

Meer informatie over deze lodge, klik hier >>>