Visreis naar Storekorsnes in Noord Noorwegen

Visvakantie Storekorsnes 18-25 augustus 2014

Storekorsnes-Mathijs 11In 2013 waren we aanwezig op de Cordes Traveldag. Op deze dag vond ook een grote loterij plaats waarbij mooie prijzen te winnen waren. Ik was de gelukkige die de derde prijs in ontvangst mocht nemen, een visreis naar Storekorsnes! Storekorsnes is een piepklein dorpje gelegen in het noorden van Noorwegen. De reis was vrij te boeken (uiteraard naar beschikbaarheid) in 2014. Onze keuze viel op de periode 18-25 augustus. Raffie van Cordes Travel heeft na het vastleggen van de datum alles keurig voor ons verzorgd, het boeken van het huisje, de vlucht, verzekeringen etc. Ook aan advies voor de plaatselijke visserij ontbrak het niet.

Op 18 augustus vertrokken we in alle vroegte naar Schiphol. Het vliegtuig vertrok om half zes en het zou nog even duren voordat we op de plaats van bestemming zouden zijn. We hadden helaas geen directe vlucht. We hadden een tussenstop in Kopenhagen en vervolgens in Oslo waarvandaan we de laatste vlucht namen naar Alta. De vlucht was geboekt bij SAS, een Scandinavische luchtvaartmaatschappij. Groot pluspunt was dat we hierbij gratis (!) 2 stuks ruimbagage van elk maximaal 23kg mee konden nemen. En aangezien je als visser niet snel te veel spullen meeneemt was dit geen overbodige luxe. Vanaf de luchthaven van Alta werden we keurig opgehaald door Ellen, de eigenaresse van het huisje. Het was nog krap een uur rijden naar Storekorsnes. Onderweg konden we even stoppen bij een minisupermarkt om de nodige etenswaren in te slaan. Daarna vervolgden we onze reis en waren we al snel bij het huisje (het was inmiddels half 5 ‘s middags).

Storekorsnes-Mathijs 8Het huisje was netjes en vrij eenvoudig ingericht. Het heeft ons eigenlijk nergens aan ontbroken. Op de bovenverdieping was één grote slaapkamer. Deze was in tweeën gedeeld door een wandje en een gordijn. Niet bepaald een geluidsdichte afscheiding dus. Dat hebben we geweten met het nachtelijke gezaag van twee niet nader te noemen mannen… 😉 Maar zonder gekheid, het huisje was gewoon goed. Onder het huis dat tegenover ons stond was een nette fileerruimte aanwezig met een grote vriezer.

Kort na aankomst kregen we de benodigde informatie van Ellen omtrent de boot en de visstekken. We kregen een keurige geplastificeerde kaart mee waarop ruim voldoende visstekken stonden aangegeven. Ook werden de zwemvesten, een kuip voor de vis en een kunstaasbox overhandigd. Ook kregen we ons voertuig te zien waarmee we ons konden verplaatsten van het huisje naar de haven. Het was een beestachtige oude legerwagen! Plaats genoeg in elk geval voor vier personen en de complete visuitrusting. We hebben ons kostelijk vermaakt met deze wagen en dubbel gelegen van het lachen. Het korte ritje van het huisje naar de haven (1km) was in elk geval prima te doen. Bij de haven is ook de receptie aanwezig waar zelfs visgerei gekocht kan worden mocht je nog iets vergeten zijn.

Storekorsnes-Mathijs 4Na de korte uitleg hebben we de visspullen in orde gemaakt en zijn we het water opgegaan. De boot was een prachtige grote, stabiele aluminium rakker met een deugdelijke 115PK Yamaha buitenboordmotor. De boot is ons uitstekend bevallen. Er is een keurig navigatieapparaat aanwezig waarmee je eenvoudig kunt navigeren en gelijk de diepte en aanwezigheid van vis kunt bekijken. De visstekken in het fjord liggen allemaal binnen redelijke vaarafstand. Veel stekken liggen zelfs vlakbij de haven! Meestal hebben we nauwelijks langer dan een kwartier gevaren.

De eerste avond hebben we nog enkele uren gevist nabij de haven, net aan de andere kant van de punt waar het vuurtorentje op staat. Hier konden we al snel onze eerste visjes vangen. Het bleef hierbij voornamelijk bij wat kleinere koolvisjes en gulletjes en als leuke bijvangst een mooie (nou ja, mooi…?) zeewolf. Na een paar uur was het welletjes en begon het ook donker te worden. Na thuiskomst even snel een warme hap in elkaar gedraaid waarna we ons mandje hebben opgezocht.

De volgende dagen hebben we vele verschillende stekken bevist, van ondiep tot voor onze begrippen zeer diep (270m). Ook alle hengels van licht tot zwaar zijn ingezet. Allerlei technieken en kunstaassoorten alsmede natuurlijk aas in de vorm van kleine koolvis werden ingezet. Dit alles had steeds wisselend resultaat. Op sommige momenten en stekken hebben we redelijk leuk vis gevangen maar de echt grote jongens konden we niet aan de schubben komen. Wel hebben we veel verschillende soorten gevangen en tot best mooie exemplaren ook. Maar de verwachtingen die we hadden waren toch wel iets hoger. Halverwege de week hebben we nog advies gevraagd aan Albert, de eigenaar van de accommodatie. Hij wist ons te vertellen dat de visserij anders was dan anders. Meestal schijnt het hier zo te zijn dat de vis redelijk ondiep gevangen kan worden. Nu was het echter zo dat mogelijk door de warme zomer en de aanwezigheid van verschillende walvissen in het fjord de vis beduidend dieper gezocht moest worden. Nou hadden we dit zelf ook al opgemerkt dus daar werden we niet zo veel wijzer van.

Storekorsnes-Mathijs 2De vissoorten die we gevangen hebben zijn: heilbot, kabeljauw, koolvis, schelvis, wijting, lom, leng, roodbaars en zeewolf. De meest van deze soorten hadden we nog nooit eerder gevangen. Het was dus leuk om daar eens kennis mee te maken. Uiteindelijk hebben we de meest vis toch wel op pilkers gevangen, rubberen aassoorten deden het beduidend minder. De zogenaamde cutbaits deden het soms ook goed en brachten enkele mooie vissen de boot in. Ook kleine koolvis(filet) bleek een goed aas voor met name de heilbot, lom, leng en zeewolf. Vrijwel alle vis hebben we weer zijn of haar vrijheid teruggegeven. Enkele vissen hebben we meegenomen, zijn gefileerd en diende als avondeten of zijn diepgevroren mee teruggereisd naar Nederland.

Zoals vermeld moesten we bij deze trip de vis duidelijk dieper zoeken dan normaal. Ga je ooit naar deze bestemming wees hier dan op voorbereid en neem ook zwaarder kunstaas mee. Ook als je ondieper vist kan dit van pas komen als er veel wind staat en je dus relatief snel drift.

We hebben een prima visweek gehad en ons goed vermaakt. De accommodatie en de boot waren prima in orde. Met het weer hebben we het super getroffen. De eerste dagen was het nog bewolkt en viel er soms wat lichte regen maar later in de week scheen de zon en was het soms windstil! De temperaturen hierbij waren zo’n 9 tot 13 graden. Verder hebben we genoten van de rust, de mooie omgeving de zeearenden en de tuimelaars naast de boot! Zie verder de foto’s voor de sfeerbeelden en de vangsten!

De gebroeders Koole en de snurkers

Storekorsnes-Mathijs Storekorsnes-Mathijs 12 Storekorsnes-Mathijs 11 Storekorsnes-Mathijs 10 Storekorsnes-Mathijs 9 Storekorsnes-Mathijs 8

Storekorsnes-Mathijs 7 Storekorsnes-Mathijs 6 Storekorsnes-Mathijs 5 Storekorsnes-Mathijs 1 Storekorsnes-Mathijs 2 Storekorsnes-Mathijs 3 Storekorsnes-Mathijs 4