Visreis naar Solvika Noorwegen 05

Visreis naar Solvika Noorwegen

Verslag Solvika 2-8 t/m 13-8 2013

Solvika 2013 13Halverwege de maand mei kwam mijn pa met een heel leuk voorstel. Of het leuk zou zijn om samen in de zomervakantie naar Noorwegen te gaan. Dat was natuurlijk een super leuk idee. De vraag was natuurlijk wel of er zo laat nog iets te boeken was. Raffie en Linda van Cordes Travel, zijn een paar dagen druk aan het zoeken geweest en hadden begin augustus nog een vrij huisje gevonden, de accommodatie Solvika. Een in mei 2013 opgeleverde locatie met de zee op ongeveer 20 min varen. Ideaal dus! Samen met mij pa hadden we afgesproken dat het niet een fulltime visvakantie zou worden, zodoende hebben we 8 dagen de boot tot onze beschikking en gebruikte we de overige dagen om wandeltochten te maken en wat van de omgeving te zien. We zouden uiteindelijk van 2 tot en met 13 augustus daar gaan verblijven.

Vrijdag 2 augustus zijn we rond 8 uur ingecheckt op schiphol en half 11 vertrok het vliegtuig naar Kopenhagen. Daar vervolgens de overstap naar Trondheim waar we na een kleine 1,5 uur vliegen landde. We hadden een auto gehuurd om de laatste 250 km af te leggen. Dit was een mooie rit van ongeveer 3,5 uur. Uiteindelijk zijn we rond 19:00 aangekomen op de accommodatie en konden we direct kennis maken met de eigenaar Vidar. Zaterdag hebben we een wandeling op een berg gemaakt en wat vanaf de steiger gevist. Hier kan je leuke gulletjes vangen en met een reepje vis de nodige scharren en wijtingen. Leuk om even in te komen, zeker voor mijn pa, die heeft 0,0 zeevis ervaring.

Solvika 2013 43Zondag was de eerste dag dat we de boot hadden, Vidar kwam netjes alles uitleggen en liet zien hoe alles werkte. We zouden een paar dagen prachtig windstil weer hebben. Daarom heb ik besloten om de eerste dag nog niet direct de zee op te gaan, maar in het fjord te blijven. Zo kon mijn pa wennen en kon ik hem de kneepjes van het vak leren. Het was wel even zoeken, niet op elke interessant ogende plek zat vis. Maar we hebben deze dag leuke polakken gevangen, gulletjes waarvan 1 mooie van ongeveer 90 cm en opvallend veel grote lommen. Deze ving je ook gewoon op 30 a 40 meter diep, terwijl je ze eigenlijk dieper zou verwachten.

Maandag opnieuw een stralende dag, dus we gingen de zee op. Na 20 minuten varen ben je al op de eerste stekken op zee, echt ideaal. Helaas beet de vis voor geen meter. Het was veel zoeken en proberen, dit zorgde ervoor dat er af en toe een leuke vis boven kwam in de vorm van een polak of gul.

Dinsdag opnieuw prachtig weer, dus weer de zee op. Ditmaal was het plan om de bekende stekken te vermijden en juist kleine stekjes aan te doen. Verrassend genoeg zat op deze stekjes wat mee vis. Op een van de laatste kleine bergjes bleek de polak behoorlijk actief en ook behoorlijk groot te zijn! Het was een kwestie van de boot precies goed neer te leggen, shadje laten zakken, een paar tikken en BAM! Er zaten een paar hele deftige polakken bij, de grootste was precies 1 meter en woog dik 7,5 kg! Een prachtige sportvis aan een spinhengel. Ook mijn pa wist er een paar te vangen, helaas van een bescheidener formaat.

Solvika 2013 60Woensdag was het weer omgeslagen met een harde wind en bewolking. Ik had aan Vidar gevraagd waar er in het fjord zandplaten waren en hij wist dat precies te vertellen. Het plan was om het op schol/heilbot te gaan proberen. Mijn pa met een reepje makreel op de kleine platvis en ik met een shad van 20 cm op de heilbot. Op deze stek bleek er geen platvis te zitten, maar wel enorm veel gul! Ook leuk natuurlijk, en zo konden we ons prima vermaken met gullen rond de 50 tot 80 cm die we vingen op 10 tot max. 20 meter diepte.

Donderdag nog steeds slecht weer, nu besloten we een andere plek te proberen waar ook een zandbodem zou zijn. Ook hier geen platvis maar opnieuw veel gul. Het blijft toch altijd fascinerend dat een gul van 60 cm gewoon een shad van 20 cm vol pakt.

Vrijdag gelukkig weer beter weer zodat we de zee op konden. Opnieuw gekozen om bewust de bekende stekken te vermijden en dit leverde weer mooie vissen. We vingen diverse mooie kabeljauwen rond de meter, waarvan de grootste 1,07 was en 12 kg. Opvallend was wel dat ze enkel op de felle rood/gele kleur beten.

Zaterdag helaas teveel wind om op zee te vissen. We hebben in de ochtend eerst een wandeling gemaakt naar de top van een 423 meter hoge berg. Erg leuk en je hebt een prachtig uitzicht over het fjord. In de middag was de wind nog steeds behoorlijk aanwezig, dus zijn we weer naar de zandplaat gevaren en daar ons weer kostelijk vermaakt met de gullen.

Zondag de laatste dag dat we de boot hadden, gelukkig konden we in de ochtend de zee op. De wind zou in de middag weer flink aantrekken. We besloten nu om naar de verste stek te varen en het daar te proberen. Dit bleek geen verkeerde keuze. We vingen daar weer hele mooie gullen welke allemaal rond de 80 a 90 cm waren. Mijn pa kreeg op een gegeven moment tijdens het binnendraaien een behoorlijke beuk gevolgd door een felle run. Mijn eerste gedacht was koolvis! Maar naarmate de dril vorderde begon ik toch te twijfelen, de vis een paar gemakkelijk mee naar boven, om vervolgens weer direct naar de bodem te schieten. Na een dikke 5 minuten kwam de vis inzicht, geen witte flank, maar een donkere schim. Heilbot! Met de lipgrip kon ik de heilbot in 1x soepel aan boord brengen. Deze was 86 cm lang en woog 6,5 kg. Aangezien we toch geen vis mee terug konden nemen ging ook deze heilbot, net als 98% van alle andere vissen weer netjes terug. Hierna konden we nog een uurtje doorvissen, maar daarna was de wind toch te sterk geworden en de golven te hoog om lekker te kunnen vissen.

Maandag een visvrije dag en zijn we naar het plaatsje Bessakker gereden en daar een mooie wandeling gemaakt naar een windmolenpark. Vervolgens alles opgeruimd en dinsdag weer terug naar huis.

Het was een zeer geslaagde vakantie. Alles was zeer netjes geregeld door Raffie en Linda en de accommodatie was werkelijk super. Erg netjes en schoon en de eigenaar Vidar stond altijd voor je klaar. Hij kwam ook altijd in de avond de brandstof bijvullen, hier had je zelf geen omkijken naar. Ook weet hij een hoop van het gebied en de stekken. Deze informatie deelde hij graag met je. Het was alleen jammer dat door het relatief warme water er wat bloei in het zeewater zat. Hierdoor waren de vangsten naar zijn zeggen eigenlijk slecht. Maar ondanks dat, hebben we toch een paar hele mooie vissen weten te vangen! En blijkt ook met goed zoeken, je gewoon zoveel kan vangen als je wilt!

groetjes Chris
Accommodatie: Solvika

Solvika 2013 43 Solvika 2013 50 Solvika 2013 51 Solvika 2013 52 Solvika 2013 53 Solvika 2013 54 Solvika 2013 19

Solvika 2013 20 Solvika 2013 21 Solvika 2013 22 Solvika 2013 23 Solvika 2013 24 Solvika 2013 15 Solvika 2013 18

Solvika 2013 Solvika 2013 58 Solvika 2013 40 Solvika 2013 57 Solvika 2013 56 Solvika 2013 7 Solvika 2013 6

Solvika 2013 1 Solvika 2013 4 Solvika 2013 2 Solvika 2013 17 Solvika 2013 16 Solvika 2013 23 Solvika 2013 24

Solvika 2013 60 Solvika 2013 59 Solvika 2013 55 Solvika 2013 49 Solvika 2013 48 Solvika 2013 45 Solvika 2013 44

Solvika 2013 42 Solvika 2013 41 Solvika 2013 39 Solvika 2013 38 Solvika 2013 37 Solvika 2013 36 Solvika 2013 27

Solvika 2013 26 Solvika 2013 25 Solvika 2013 14 Solvika 2013 13 Solvika 2013 12 Solvika 2013 9 Solvika 2013 8