Visreis naar Nappstraumen 2018 Kim

–       Arno Brink
–       Ab spielhagen
–       Gertjan Tromp
–       Kim Zijlstra (schrijfster van verslag)

Datum: 02-10-2018 tot en met 10-10-2018.

Visreis Kim Nappstraumen - 8402-10-2018 – de heenreis.
Vandaag is het dan eindelijk zo ver, na maanden voorbereiden en foto’s en video’s kijken over wat er ons te wachten staat. We gaan er om half 6 uit zodat we om half 7 bij Cleem verzamelen om eerst nog een bakkie te drinken voordat we om 7 uur worden opgehaald door de bus. Na een gezellige busreis zijn we dan half 9 op Schiphol. We gaan eerst de koffers inchecken en dan direct door de douane. Hier hebben we eerst wat gegeten en gaan daarna rustig naar de gate.

Om 10:50 vliegen we dan naar de 1e bestemming Oslo waar we om 12:30 ongeveer geland zijn. Ook hier hebben we weer gezellig wat gegeten en gedronken om daarna om 14:45 vertrekken naar de volgende bestemming Tromso waar we om 16:00 landen. Dit is een wat kleiner vliegveld waar we rustig wachten voor de volgende vlucht. Gertjan heeft het voor elkaar gekregen om te kunnen roken aangezien hij dat al vanaf Schiphol niet meer had kunnen doen. 18:30 lopen we dan naar de volgende en laatste vlucht. In een klein propellervliegtuigje waar ongeveer 40 man in kan vliegen we naar onze eindbestemming Leknes. Hier landen we op een heel klein  vliegveldje met 1 bagageband van nog geen 3 meter. Alle koffers op rik zijn hengelkoker na zijn er ook. Gelijk staat het busje van de accommodatie al op ons te wachten. Eerst maar snel boodschappen gedaan zodat we savonds nog wat lekkers te eten hadden en alvast ontbijt hadden voor de morgen erop. Hierna zijn we naar de huisjes gegaan en hebben we de huisverdeling gedaan en allemaal een kamer uitgezocht. Hier hebben we gezellig nog een broodje hamburger en kippenpootjes gegeten, Rik heeft om 10 uur nog zijn hengelkoker opgehaald vanaf het vliegveld. Redelijk op tijd is iedereen naar bed gegaan ter voorbereiding van onze 1e vis dag.

Visreis Kim Nappstraumen - 1503-10-2018 – 1e visdag
Vandaag is dan de 1e vis Dag. We zijn allemaal al vroeg op om al het visgerei bij elkaar te zoeken en klaar te maken. iedereen geniet van de geweldige natuur die we allemaal zien wanneer we naar buiten gaan. De super heldere lucht, hoge bergen en het geweldige uitzicht vanuit het huisje. Om 9 uur hebben we afgesproken met onze visgids en krijgt iedereen een drijfpak en een hengel. We lopen naar onze boten en verdelen de groep. We gaan kabeljauw vissen en varen 40 minuten door de prachtige natuur en knoeperts van golven heen totdat we op de 1e visstek aankomen. Iedereen begint direct fanatiek te vissen en de eerste vis word zelfs al bij de 1e ingooi gevangen en ook weer teruggegooid door Arno. Aangezien hij dacht (als het zo makkelijk gaat) dan hebben we de boot zo vol. Terwijl iedereen druk is wordt de helft van de groep al behoorlijk zeeziek. Ondanks het heerlijke zonnige en heldere weer staat er wel een behoorlijk harde wind en staan er beste golven.

Het begon bij Kim maar al gauw had ook Gertjan het al te pakken. En ook bij de andere boot zagen we regelmatig 2 koppies van Arno een Aalt over boord gaan. Er worden wel regelmatig vissen gevangen. Er worden kabeljauwen gevangen maar ook lengen en lommen. Bij elkaar worden er ongeveer 30 vissen gevangen ook de grootste van de week word al gevangen 116 cm en 16 kilo door Cleem. We wisselen continu van stek tot dat er niets meer gevangen word en we besluiten terug te gaan naar de huizen. We fileren de vis en houden  13,5 kilo filet over. Dus ondanks dat de helft weinig gevist heeft hebben we het zeker goed gedaan. Terug in het huisje worden er boodschappen  gedaan en word er vers gevangen kibbeling gebakken door onze eigen kibbelingbakker Aalt. Dus onder het genot van heerlijke vis een heerlijke maaltijd en natuurlijk een welverdiend borreltje worden de verhalen van de dag verteld. En natuurlijk worden de plannen van de volgende dag gemaakt.

Visreis Kim Nappstraumen - 1904-10-2018 – 2e visdag
Dag 2. Iedereen gaat er weer op tijd uit en we zitten gezamenlijk 8 uur alweer aan het ontbijt met een lekker gebakken eitje. Ook vandaag is iedereen weer druk bezig met maken van de onderlijnen, en het voorbereiden op het heilbotvissen met het halibutlood. Er word besloten dat we vandaag kleine koolvis gaan vangen om later mee op de heilbot te gaan vissen. Zo gezegd zo gedaan en we gaan naar een goede stek om koolvissen te gaan vangen. Het begon wat minder maar toen we eenmaal de smaak te pakken hadden, werd de een na de andere koolvis gevangen tot we er een stuk of 30 hadden. Ook word er nog een kabeljauw gevangen en een paar zeesterren.We maken alles klaar en varen naar de stekken om heilbot te vangen. We hebben allemaal de hengel uit liggen maar helaas geen enkele aanbeet van een heilbot gehad. Wel word er een flinke kabeljauw gevangen en besluiten om toch nog maar even op de kabeljauw verder te gaan. Deze konden we eerst niet vinden maar we hadden op het laatst toch nog een goede plek te pakken en vingen we zeker nog 25 kabeljauwen. Na het schoonmaken hadden we er weer 10 kilo filet bij. Savonds weer aan de kibbeling en een grote pan macaroni.

Visreis Kim Nappstraumen - 1005-10-2018 – 3e visdag
Vandaag is iedereen er weer vroeg uit en worden de voorbereidingen van die dag alweer gedaan. Na een goed stevig ontbijt gaan we weer naar de boten en het water weer op. We hebben besloten om voornamelijk kabeljauw te gaan vissen vandaag. En beginnen op de plek waar we de dag ervoor heel goed vingen. Helaas werden er alleen een paar kleintjes gevangen en werden de golven hier ook steeds groter. We besluiten naar de andere kant van het fjord te gaan waar we wat meer uit de wind zitten. We vissen op verschillende plekken en er worden zo nu en dan wel een paar kabeljauwen gevangen. We blijven hangen op een plek waar we toch wel goed vangen na dat ook hier niks meer gevangen word  besluiten we om nog 1 keer naar de plek te gaan van de dag ervoor om toch nog even te proberen en dan naar het huisje te gaan. Het weer word wel steeds kouder en het begint steeds meer te hagelen en te sneeuwen. Maar we willen  het nog niet opgeven. Dit was een goede keus aangezien hier nog flink wat mooie grotere vissen gevangen hebben. Alles bij elkaar hebben we met z’n allen toch nog 50 kabeljauwen gevangen. En kunnen we weer 24 kilo filet in de vriezer erbij leggen. Nadat iedereen in de huizen weer opgewarmd is word er weer een grote pan met hutspot gemaakt met karbonades. Ook kijken we via netflix nog een film. Na de tijd zitten de mannen nog aan een Irish coffee en raakt iedereen langzaam weer in bed.

Visreis Kim Nappstraumen - 1606-10-2018 – 4e  visdag
Na weer een ontbijtje gaat iedereen het water weer op. We besluiten om weer naar 1 van de goede plekken te gaan waar we al eerder veel hadden gevangen. En snel word er al veel gevangen en hebben binnen een paar uur met z’n 4en de bak al bijna vol. Maar helaas stopte het ineens weer en werd het die dag ook niet veel beter. Af en toe werd er nog een vis gevangen maar na veel zoeken stoppen we er toch rond een uur of 4 mee. Iedereen is koud en we zijn naar de kant gegaan. Met dat we onze vis aan het schoonmaken zijn komt de andere groep ook weer in de haven. Deze hadden deze dag precies andersom gevangen. De hele dag niks tot aan het eind van de middag. Nadat we alle vis weer schoon hadden en in de vriezer hadden gelegd zijn we weer lekker warm naar de huisjes gegaan. De mannen hebben lekker pannenkoeken gebakken en er was ook nog macaroni. Die avond kwam de gids bij ons om te vertellen dat het de dag erna morgens zou gaan stormen en rade het dus af om het water op te gaan. Dit was wel een domper maar we konden dus wel een keer wat later naar bed aangezien we konden uitslapen. De laatsten gingen dus ook na de nodige consumpties rond half 4 naar bed.

Visreis Kim Nappstraumen - 3107-10-2018 – 5e visdag
Aangezien we vandaag morgens het water niet op kunnen i.v.m. de storm hebben we besloten om naar een stockvismuseum te gaan. Dit is in de plaats A en is een goed uur rijden. We mogen de 9 pp bus van de organisatie mee en kunnen dus gezellig met z’n allen die kant op. Tijdens de rit kunnen we eindelijk wat meer van het land zien. Zo rijden we door lange tunnels en langs hoge rotsen  en door kleine plaatsjes met rode en witte houten huisjes, en genieten we dus van het uitzicht. Helaas trekt de storm ook steeds meer op en begint het steeds harder te waaien en te stormen. Als we bij het museum zijn komen we er helaas achter dat het museum helemaal niet open is. We zoeken dus maar even een plek op om in ieder geval wel even een kopje koffie te drinken met een gebakje. We eindigen bij een hotel , het is wel wennen want alles is zelfbediening en als je klaar bent geef je aan wat je hebt gehad en dat reken je af. Na de koffie rijden we weer terug naar de huisjes. Het weer word al weer steeds rustiger en we besluiten eind van de middag te gaan vissen op de plek waar de anderen zo goed vingen de dag ervoor. Zo gezegd zo gedaan en we werden goed beloont. We hebben weer goed gevangen en allebei de boten bijna weer een bak vol.
En dit was weer goed voor 22 kilo filet. Savonds genieten we nog weer van een lekkere pan nasi. We bekijken het weer van de volgende dag en zien dat er smorgens weer storm komt. Het word dus nog even kijken hoe het de volgende dag gaat.

Visreis Kim Nappstraumen - 4908-10-2018 – 6e visdag
Vandaag hebben we allemaal een beetje uitgeslapen aangezien het smorgens nog steeds wel slecht weer was. Maar rond een uur of 11 besluiten Rick Gertjan en kim om het water vast op te gaan, de rest besluit om nog een beetje rustig aan te doen en gaan later. We zijn weer continu aan het vissen op de stekken waar we de rest van de week al wel veel gevangen hebben en ook zeker wel met resultaat. Na een paar uur komt ook de rest op het water en die beginnen ook met vissen. aan het eind van de middag als onze pilkers en shads allemaal vast zitten aan het koraalrif worden de vangsten ook minder en komen we even met de boten bij elkaar. Dan verteld de rest aan ons hoe Aalt zowat een arm brak en er een hengel over boord is gegaan. Aalt kwam vast te zitten met een pilker aan de bodem, helaas in combinatie met een stuurfout en iets te veel gas schoot de hengel uit zijn vingers. Gelukkig kon iedereen er om lachen, alleen bij terugkomst aan de wal vond de gids het iets minder leuk. Maar ondanks een vermiste hengel is er toch nog redelijk gevangen. Nadat het fileren klaar is verdelen we alle vis en Arno zijn wild in de tempex boxen. Nadat ze gevuld zijn tapen we ze met ductape helemaal dicht. Het leek een hele klus maar met z’n allen hebben we het vrij snel klaar. We hebben besloten om vandaag niet te gaan koken maar we gaan op onze laatste avonds in Noorwegen lekker uit eten in de stad. Na het eten drinken we in de huisjes nog wat en gaan we redelijk op tijd naar bed aangezien dat we er weer vroeg uit moeten en al vroeg naar het vliegveld gebracht zullen worden door de gids.

Visreis Kim Nappstraumen - 8009-10-2018 – terugreis
Het is helaas alweer zover, het is de laatste ochtend dat we wakker worden met het geweldige uitzicht vanuit ons huisje. Iedereen pakt de laatste dingen bij elkaar en er wordt nog een keer voor de laatste keer samen ontbeten. De bus wordt ingepakt met alle koffers en natuurlijk alle bakken met vis. Als we op het vliegveld aankomen worden de koffers ingecheckt en worden de dozen met vis aangegeven. De jongen die ons daarbij hielp komen we even later tegen bij de douane en daarna ook nog weer bij de ticketcontrole. We stappen voor de 2e keer in een van de kleine propellervliegtuigen en beginnen weer met de reis terug. Wanneer we weer op Schiphol aankomen lijkt het wel hoogzomer. De taxibus staat al klaar om alles in te laden wanneer dat klaar is komt Arno aan lopen met paar sixpaks bier en een paar sapjes. Hier voor een dikke pluim want van z’n dag reizen daar krijg je dorst van. Wanneer we bij huis zijn wordt de vis verdeelt en gaat iedereen weer naar huis.

Dit was het einde van mijn reisverslag. Ik heb een superleuke visvakantie gehad met een hele gezellige groep. Ook het land was geweldig mooi en de vangsten waren ook heel goed.

Het was allemaal super goed geregeld door cordes travel. Veel informatie gekregen op de informatiedag en ook ruim van te voren via de mail al veel tips gehad over de reis. Ik raad iedereen aan om dit via cordes te doen. Wij gaan vast en zeker nog een keer via cordes vissen.

Raffie en Linda bedankt voor de geweldige ervaring !!

Groetjes Kim

Visreis Kim Nappstraumen - 1 Visreis Kim Nappstraumen - 2 Visreis Kim Nappstraumen - 3 Visreis Kim Nappstraumen - Visreis Kim Nappstraumen - 78 Visreis Kim Nappstraumen - 84 Visreis Kim Nappstraumen - 71

Visreis Kim Nappstraumen - 70 Visreis Kim Nappstraumen - 69 Visreis Kim Nappstraumen - 62 Visreis Kim Nappstraumen - 59 Visreis Kim Nappstraumen - 10 Visreis Kim Nappstraumen - 8 Visreis Kim Nappstraumen - 14

Visreis Kim Nappstraumen - 15 Visreis Kim Nappstraumen - 11 Visreis Kim Nappstraumen - 83 Visreis Kim Nappstraumen - 82 Visreis Kim Nappstraumen - 72 Visreis Kim Nappstraumen - 61 Visreis Kim Nappstraumen - 63

Visreis Kim Nappstraumen - 68 Visreis Kim Nappstraumen - 57 Visreis Kim Nappstraumen - 56 Visreis Kim Nappstraumen - 54 Visreis Kim Nappstraumen - 53 Visreis Kim Nappstraumen - 52 Visreis Kim Nappstraumen - 51

Visreis Kim Nappstraumen - 49 Visreis Kim Nappstraumen - 48 Visreis Kim Nappstraumen - 47 Visreis Kim Nappstraumen - 46 Visreis Kim Nappstraumen - 31 Visreis Kim Nappstraumen - 32 Visreis Kim Nappstraumen - 33

Visreis Kim Nappstraumen - 34 Visreis Kim Nappstraumen - 35 Visreis Kim Nappstraumen - 37 Visreis Kim Nappstraumen - 40 Visreis Kim Nappstraumen - 41 Visreis Kim Nappstraumen - 42 Visreis Kim Nappstraumen - 44

Visreis Kim Nappstraumen - 30 Visreis Kim Nappstraumen - 28 Visreis Kim Nappstraumen - 27 Visreis Kim Nappstraumen - 25 Visreis Kim Nappstraumen - 23 Visreis Kim Nappstraumen - 21 Visreis Kim Nappstraumen - 19

Visreis Kim Nappstraumen - 18 Visreis Kim Nappstraumen - 17 Visreis Kim Nappstraumen - 16 Visreis Kim Nappstraumen - 5 Visreis Kim Nappstraumen - 6 Visreis Kim Nappstraumen - 12 Visreis Kim Nappstraumen - 13

Visreis Kim Nappstraumen - 4 Visreis Kim Nappstraumen - 2 Visreis Kim Nappstraumen - 65 Visreis Kim Nappstraumen - 66 Visreis Kim Nappstraumen - 80 Visreis Kim Nappstraumen - 75 Visreis Kim Nappstraumen - 7