Visreis naar Lenangen 2017 Sander

Lenangen - huis 1 & 2 - 9Visreis naar Lenangen 2017

Op vakantie naar Tromsø Lenangen, 18 tm 25 september 2017.

Normaal besproken ben ik geen persoon die een verslag van een vakantie maak maar ik (wij) vonden deze plek zo mooi en goed dat we dit graag willen delen. Doel en wensen van onze vakantie: Dikke vis vangen, Noorderlicht zien, Zeearend zien, Orka’s spotten en gezelligheid.

‘S Morgens vroeg afgesproken om gezamenlijk naar het vliegveld te gaan, taxi was op tijd dus we kwamen ruim voor vertrek aan op Schiphol. Eenmaal aangekomen de juiste balie opgezocht om in te checken, iedereen was erg enthousiast omdat we zo naar deze vakantie hebben uitgekeken. Na het Inchecken een klein schietgebedje gedaan zodat onze (vis) spullen allemaal aan zouden komen. Eerste vlucht naar Kopenhagen bijna een uur vertraging dus billen knijpen of we de aansluiting zouden haken, eenmaal aangekomen op Kopenhagen de vlucht nog vrij gemakkelijk gehaald omdat de bagage door de vliegtuigmaatschappij werd overgedragen. Druk gemaakt om niets dus.

Lenangen - 58Eenmaal aangekomen op Tromso bleek dat ons schietgebedje had geholpen, alle spullen waren ondanks de vertraging meegekomen, toen we  buiten waren werden we gelijk aangesproken door de chauffeur van onze transfer. Een ruime bus met een hele aardige man genaamd Pierre. De reis naar de accommodatie was op zich al een hele belevenis, wat een mooi uitzicht. Aangekomen bij de pont moesten we even wachten, tijdens het wachten even de bus verlaten om van het uitzicht te genieten, alsof we naar een ansichtkaart keken. Toen we vlak bij de accommodatie kwamen vroegen we aan Pierre of de supermarkt nog open was, omdat deze tot vijf uur open is was dit helaas niet het geval. Mikal vroeg aan hem of er misschien een snackbar was en hierop begon hij hard te lachen, een snackbar was er dus niet. Pierre pakte zijn telefoon en regelde gelijk dat de supermarkt alleen voor ons even open ging, wat een service dachten wij en deze gedachten hebben wij de gehele vakantie gehad. Pierre bleek achteraf de man te zijn van de accommodaties, boten en volgens mij nog veel meer, echt een aardige man.

Boodschappen gehaald en naar de accommodatie. Wij hadden voor ons vieren een 8 persoons-huisje aan de waterkant en dit huis was werkelijk fantastisch, mooie keuken met alle spullen die je nodig heb, twee mooie badkamers, een sauna in het huisje en een sauna in de relaxhut en een ruimte waar je alle vispakken kon ophangen, wat wil je nog meer. Slaapkamers waren perfect en de bedden sliepen goed. Met Pierre de boot bekeken en gelijk diesel geregeld zodat we de volgende morgen gelijk konden doen waar we voor gekomen zijn, VISSEN. Eerst nog een lekker slaapmutsje voordat we gingen slapen.

Lenangen -Eenmaal in slaap gevallen werd ik wakker gemaakt door Mikal, die riep ” jongens wakker worden ik zie het noorderlicht ” September bestaat de kans om het noorderlicht te zien maar gelijk al de eerste avond, wie had dat kunnen denken. We stonden op onze veranda in onze boxershorts naar het noorderlicht te kijken, dit gevoel is moeilijk uit te leggen, wat is dit een prachtig fenomeen. Op foto’s is het mooi maar in het echt is het onbeschrijfelijk, dit valt eigenlijk niet uit te leggen en moet je eigenlijk zelf hebben gezien om te begrijpen. De volgende morgen lekker ontbijten en daarna de spulletjes bij elkaar rapen, het uitzicht buiten was nog mooier dan de avond ervoor, ik denk dat Bob Ross op deze plek zijn inspiratie  vandaan heeft omdat het precies leek op zijn schilderijen.

Dag 1
De kaart met visplekken van Pierre bekeken en de boot gestart, nu ging het avontuur pas echt beginnen. Eerste dag doen wij altijd een hoop varen en een hoop stekken verkennen, de open zee opgegaan en hier was het door de wind best een moeilijke visserij. Door de jaren heen zijn we wel wat gewend en de golven vielen ook mee dus het was best te doen. Maar waar zitten ze? zoeken naar een mooi talud en deze eenmaal gevonden, kwamen de eerste vissen boven. Waren niet al te grote dus verder zoeken, bam daar kwam de eerst noemenswaardige kabeljauw naar boven en dit hadden we ook even nodig. Na een dag op zee te hebben gezeten gingen we tegen het donker aan naar huis, ondergaande zon blijft toch mooi om te zien.

Lenangen - 25Deze dag een paar kustvissers gevangen en een grote kabeljauw. Eerste dag valt het vaak qua grote vangsten tegen omdat we veel bezig zijn met het zoeken naar de juiste stekken. Eenmaal aan wal de kustvissen fileren onder het genot van een heerlijk limoncellotje. Wij doen altijd de eerste drie dagen een paar vissen fileren om mee te nemen zodat deze goed kan bevriezen, de allergrootste vissen gooien we natuurlijk terug. Zonde van die grote kabeljauwen en heilbotten, laat ze maar nog groter worden. Toen we klaar waren met fileren zagen we het noorderlicht weer te voorschijn komen, niet normaal meer, dag twee weer dachten wij nog. Niet wetende dat we dit dus elke dag zouden zien.

Dag 2
De volgende dag hadden we een paar goede stekken gevonden waar we weer aardig wat vissen vingen. Na een ochtend op kabeljauw te hebben gevist schakelde we over op het gericht vissen naar Heilbot, dit is naar mijn mening toch de leukste vis die je kunt vangen. Koolvissen gevangen en hiermee gingen we gericht op heilbot vissen. Omdat het prachtig weer was met weinig wind ging het driften niet zoals we hadden gehoopt maar dit zijn dingen waar je op dat moment niets aan kan doen, wachten maar en hopen dat we geluk hebben. Na enige tijd was Bas diegene die geluk had, de eerste heilbot was een feit. Wat blijft dat gevecht toch mooi, eenmaal boven uiteraard weer een run naar beneden toe en laat ik dit nou net gefilmd hebben. Echt super om te zien en het geloof op Heilbot was op de boot weer met 100% gestegen. Nog maar een keer met zijn allen ingooien en afwachten, helaas bleef het bij deze ene heilbot. Na een tijd besloten om maar weer een paar kist vissen te vangen, weer even naar een nieuwe stek zoeken.

Lenangen - 42Tijdens het varen waren we even gestopt omdat Ed wat op de plotter had gezien, we vaarden niet hard dus dit moest wat zijn. En warempel , een rare diepe put die niet heel breed was maar dit plekje hebben we volop vis gevangen, niet al te grote maar soms toch nog een mooie van rond de tachtig centimeter. Het werd weer donker, dus het was weer tijd om naar huis toe te gaan, was weer een mooie dag geweest met als hoogtepunt een mooie heilbot van een meter plus. De terugweg was echt heel mooi met de ondergaande zon achter de bergen, Marco kraal van vist tv zou hebben gezegd “wat een fenomenale natuur”. Na het fileren weer het noorderlicht gezien, drie dagen achter elkaar wie had dat gedacht. In de avond onder het genot van een lekker drankje en gebakken vis besproken wat we de volgende dag zouden gaan doen, nu gaat het tijd worden om die dikke jongens te vinden maar hoe???

Dag 3
Unaniem besloten dat we toch weer op de heilbot gingen vissen met een koolvis, is vandaag gelukt dus waarom morgen niet. De volgende dag was het wederom heerlijk weer maar weinig wind, toch houden we ons aan ons plan. Eerst de koolvisjes maar opzoeken zodat we wat aas hebben voor de heilbot, eenmaal gevonden is het niet moeilijk om ze te vangen maar het blijft leuk om met een licht hengeltje en een klein pikkeltje een koolvisje te vangen, tussendoor nog een paar grote makrelen, echt een leuke visserij. Zo de aasvissen zijn binnen en nu weer een heilbot gebied opzoeken, die stonden trouwens perfect op de kaart aangegeven. Eenmaal ingegooid weer wachten, na niet al te lang gewacht kreeg Mikal een dreun op zijn hengel maar deze sloeg hij helaas niet aan. Een paar minuten later ging Bas zijn hengel weer finaal door zijn slip, heilbot dachten we gelijk. Eenmaal even aan de lijn en Bas zei dat dit niet als een heilbot voelde, zijn vermoeden werd werkelijkheid.

Lenangen - 60Wat daar naar boven toe kwam was niet normaal meer. Een kabeljauw waar alle vissers van dromen, dik meter plus. Precies kan ik het jullie niet vertellen omdat we alle vier een meetlint vergeten zijn mee te nemen maar jullie het de foto’s en het filmpje bekijken weten jullie vast wat ik bedoel. Wat een super moment en gevangen met een aardige grote koolvis. Vol goede moet gelijk maar weer allemaal ingooien en wachten op het moment. Mikal was de volgende met weer een hele grote kabeljauw, super hier zijn we voor gekomen. Na een tijdje zijn we weer een ander plekje gaan zoeken, ditmaal wilden we wat dieper gaan vissen. Mooie stuk van de kaart gevonden en vissen op een meter of 90 diep. Een doelde beslissing omdat we hier ook goed vis vingen die allemaal een mooie maat hadden, tussen de 80 en 100 cm dus we hadden niets te kagen. Het werd weer donker dus we gingen weer naar huis toe om te herhalen wat we de dagen ervoor hadden gedaan, genieten van een lekkere maaltijd, drankje en wederom het noorderlicht.

Dag 4
Dag vier een hoop stekken geprobeerd en op verschillende manieren gevist, lekker pielen op zee, altijd leuk. Mikal ving trollend met een plug een kabeljauw. Ed ging met een ballon vissen en op een gegeven moment ging de ballon een beetje raar doen, het ratelen van de reel was een feit maar helaas kon hij de vis niet aanslaan. Even later had Ed wel geluk, een mooie run op zijn hengel wat resulteerde in een mooie heilbot van rond de meter, nummer twee was een feit. Verder deze dag hebben we allemaal nog mooie kabeljauwen gevangen op de beste stekkend die we de dagen hiervoor hadden gevonden. Eenmaal weer van de prachtige natuur genoten  te hebben beseften we ons op de terugweg dat we helaas nog maar twee dagen hadden om te vissen, wat gaat de tijd toch hard als je het naar je zin heb. In de avond weer even met onze Duitse buren een drankje gedronken en onze visavonturen gedeeld. Zij hadden ook een heilbot gevangen in de fjord vlak bij ons huisje, hun gingen niet zover weg omdat ze dit niet zo fijn vonden, maar hebben ook zat vis gevangen zonder veel te varen. Wederom het noorderlicht gezien en dit kwam niet door de limoncello.

Lenangen - 45Dag 5
Dag vijf is helaas aangebroken, wat zal de dag ons brengen. Eenmaal op zee gingen we weer een aantal nieuwe stekken verkennen. Eenmaal aangekomen op ons vertrouwde plekje, vingen we weer leuk vis. Zoals we allemaal weten gooi je wel eens een vis terug die helaas niet meer naar beneden kan zwemmen, dit is natuurlijk spijtig maar iets waar je helaas niets aan kan doen. Deze keer vond ik het eigenlijk niet erg omdat een gigantische zeearend dit ook was opgevallen, na een paar keer rond onze boot te cirkelen was daar het moment waar we op hadden gehoopt. Een zeearend überhaupt zien is echt al spectaculair maar als je voor je neus ziet hoe hij een lom van ongeveer 60 cm uit het water pakt dan hoef ik jullie niet uit te leggen wat voor gevoel dat geeft. Niet normaal meer, wat heeft die vogel een gigantische klauwen, het moment van het pakken heb ik helaas niet vast kunnen leggen maar de secondes die daar op volgde gelukkig wel.

Weer een wens die we af kunnen vinken. Daarna weer het diepere plekje opgezocht en hier hebben we allemaal weer lekker grote  vissen gevangen. Ik had natuurlijk weer veel te veel spullen meegenomen en na vijf dagen nog geeneens alles uitgeprobeerd. Mijn favoriet is toch wel de pilker, deze vakantie niet voor niets de bijnaam “Piet de Pilker” gekregen  maar heb toch van alles bij me. Op de diepe stek dacht ik ineens, laat ik Crazy Daisy maar een keertje uitproberen omdat de rest ook met shads viste, tweede keer ingooien en bam. Dit is echt een grote vis zei me vismaatje Ed die naast me stond, en daar had hij weer volkomen gelijk in, wat een vis zeg.

Jammer dat ik deze vis niet kon opmeten maar dit moest mijn PR van 115 cm kunnen verbreken. Mijn dag kon niet uiteraard niet meer stuk. Eenmaal thuis aangekomen onder het genot van een drankje lekker gegeten en onze vis ervaringen gedeeld met onze buren. Nog een dag, we hebben besloten om morgen de hele dag op heilbot te gaan vissen omdat we eigenlijk voor deze vis waren gekomen. Meestal gebeurd het bij ons de laatste dag van de vakantie en zijn we voor het mooie eigenlijk te laat in ons huisje, we willen niet naar huissssssssss.

Lenangen - 16Dag 6
Laatste dag is aangebroken en het blijft ons verbazen hoe mooi het hier is, weer lekker de zee op. Eerst maar een paar koolvissen vangen, normaal gesproken zo gedaan maar nu is het even anders, hè waar zijn ze ……  Eindelijk na een tijd hebben we ze gevonden, op naar de heilbot stek. Na een tijd op deze plek te hebben gezeten maar verkassen. Tweede stek ook niets, dan maar op zoek naar de volgende stek, wachten en wachten en toen hoorde we een raar geluid.

Wat is dat nu daar in de verte, orka’s nee dat niet maar wel twee dolfijnen die onze weg op kwamen, en ja hoor ze passeerde de boot. Echt gaaf om ook meegemaakt te hebben, maak toch weer een beetje van de dag goed. De rest van de dag niets gevangen, geen stroming in het water en dan is het altijd moeilijk om wat te vangen. Tegen het schemeren besloten om de vakantie qua vissen af te sluiten , helaas geen heilbot kunnen vangen maar dat is inherent aan het vissen. Nooit een garantie dat je wat vangt. Voor het eerst is het de laatste dag van de vakantie rustig gebleven en zijn we op tijd bij ons huisje, neemt niet weg dat we een super vakantie hebben gehad.

Doel en wensen van onze vakantie was:  Dikke vis vangen, Noorderlicht zien, Zeearend zien, Orka’s spotten en gezelligheid. We hebben dikke vissen gevangen, Noorderlicht elke avond gezien, de zeearend zullen we nooit meer vergeten en in plaats van orka’s hebben we dolfijnen gezien. En de gezelligheid was zeker aanwezig, het enige waar we spijt van hebben is dat we geen een keer in de relax hut hebben gezeten omdat we het daar te druk voor hadden. 🙂 totaal hebben we 8 soorten vis gevangen, wat doen we nog in NL op de Noordzee. Heilbot, Lom, Makreel, Koolvis, Roodbaars, Kabeljauw, schelvis, en schol.

Al met al een wereld vakantie gehad. Pierre is super gastvrij, waar maak je mee dat je boot wordt volgetankt terwijl je aan je ontbijt zit. Een aardige vent die zijn zaakjes goed voor elkaar heeft. Mensen in de supermarkt waren ook erg gastvrij. Accommodatie is echt super, boot was goed. Ik durf te stellen dat dit een van de mooiste plekjes op onze aardbol is, de foto’s spreken voor zich.

Het was een top-visvakantie, geboekt via Cordes Travel, voor ons de eerste keer via deze organisatie maar zeker niet de laatste keer. Onze dank gaat uit naar Raffie en Linda, super geregeld allemaal !!

Groeten van Mikal, Ed, Bas en Sander
Meer informatie over de accommodatie Lenangen >>>

Lenangen - 1 Lenangen - 2 Lenangen - 3 Lenangen - 4 Lenangen - 5 Lenangen - 6 Lenangen - 7

Lenangen - 8 Lenangen - 9 Lenangen - 10 Lenangen - 11 Lenangen - 12 Lenangen - 13 Lenangen - 14

Lenangen - 15 Lenangen - 16 Lenangen - 17 Lenangen - 18 Lenangen - 19 Lenangen - 20 Lenangen - 21

Lenangen - 22 Lenangen - 23 Lenangen - 24 Lenangen - 25 Lenangen - 26 Lenangen - 27 Lenangen - 28

Lenangen - 29 Lenangen - 30 Lenangen - 31 Lenangen - 32 Lenangen - 33 Lenangen - 34 Lenangen - 35

Lenangen - 36 Lenangen - 37 Lenangen - 38 Lenangen - 39 Lenangen - 40 Lenangen - 41 Lenangen - 42

Lenangen - 43 Lenangen - 44 Lenangen - 45 Lenangen - 46 Lenangen - 47 Lenangen - 48 Lenangen - 49

Lenangen - 50 Lenangen - 51 Lenangen - 52 Lenangen - 53 Lenangen - 54 Lenangen - 55 Lenangen - 56

Lenangen - 57 Lenangen - 58 Lenangen - 59 Lenangen - 60 Lenangen - 61 Lenangen -