Visreis naar IJsland 2020

Visreis naar IJsland augustus 2020

Na 2 jaar uitgekeken te hebben om naar IJsland te gaan was het 31 augustus 2020 dan zover om achter de grote kabeljauwen aan te gaan. Sudavik wel te verstaan. Vanwege het coronavirus waren we wel aan wat regels gebonden, bij aankomst op het vliegveld moesten we worden getest en 5 dagen later nog een keer maar voor ons werden het 7 dagen, we kregen onze testbarcode pas zondagavond en zonder zo’n barcode geen test hebben we die vrijdag ondervonden. Vissen op onze eigen boot mocht in ieder geval wel en buiten onze vistijd moesten we in ons huisje verblijven. Voor de boodschappen konden we de eigenaar van de plaatselijke supemarkt bellen en s’avonds bij terugkomst stonden de boodschappen voor de deur. Prima geregeld. Één van de koffers kwam overigens ook 4 dagen later aan, deze was niet mee met het vliegtuig en aangezien Iceland Air om de dag pas een vlucht had kwam de koffer pas donderdagavond aan. Best lastig als je molens en schone onderbroeken in je koffer zitten. Maar vrienden onder elkaar delen zelfs een onderbroek.
Dinsdag de eerste visdag gehad, voor ons was alles nieuw dus hebben we deze dag nuttig besteed om de boot en het gebied te gaan verkennen. Woensdag en donderdag waren de weersomstandigheden vanwege de wind te slecht om er op uit te gaan dus zochten we ons heil in de haven om op schar te vissen, ondanks de coronamaatregelen hadden we toestemming om in de haven te vissen mits de regels werden gehandhaafd. De vangsten waren niet heel denderend maar om nou in  2 dagen de tax free drankvoorraad er doorheen te jagen is ook zowat.
Intussen ook een groep belgische visfanaten leren kennen met de nodige jaren ervaring in IJsland en die hebben ons van wat nuttige informatie voorzien waarvoor dank. Vrijdag maar een halve dag gevist op de boot ivm de 2e coronatest, daar aangekomen werden we niet getest ivm met de eerder genoemde barcode die we niet hadden gekregen. We hadden wel 2 nummers die aan onze namen waren gelinkt maar daar namen ze geen genoegen mee, zonde van onze vistijd.
Zaterdag was de beste dag van onze trip, gelijk naar stek 5 gevaren en op een diepte van ronde 45 meter was het raak vissen van rond de 20 kg kwamen aan boord en dit hebben we gemerkt, spieren die nooit in de werkmodus hebben gestaan laten wel even blijken dat je geen 18 jaar meer bent. Op de terugweg naar de haven 2 Humpback Whales gespot. Prachtig om te zien hoe gracieus deze dieren zich voortbewegen.
De rest van de dagen konden we vanwege het weer helaas niet meer naar de verre stekken. Onze laatste visdag zijn we met Henry de plaatselijke visgids mee geweest op zijn boot, dit kon omdat we 2x negatief op corona waren getest en we vrij waren in ons gaan en staan waar we wilden. We hebben op een wrak gelegen om de koolvis te belagen maar op één koolvis na (gevangen door de gids) en wat roodbaars was er niet veel te beleven. We zijn verkast naar een rif wat van 100 meter stijl naar de 130 meter loopt, daar de rest van de dag onze lichamen tot het uiterste gedreven met alleen maar kabeljauwen van tussen de 10kg en 15kg  gevangen. Al met al wel wat tegenslag gehad maar ondanks de maatregelen was alles tot in de puntjes geregeld. Schitterend ruim huisje, comfortabele zeer veilige visboot en enorm veel vis.
IJSLAND TOT ZIENS
Cordes Travel bedankt voor deze unieke ervaring.