Visreis naar de Florida Keys 2015

DE VISVAKANTIE VAN DE ZORGMANNETJES
Reisverslag Florida 6 juli tm 14 juli 2015
De aankomst op Key Largo in het appartementencomplex Ocean Pointe

We kwamen aan om half 12 s’avonds. Toen we de auto uitstapten merkten wij pas echt hoe warm het was. Gelukkig was de receptie nog open dus konden wij de sleutel van ons appartement meekrijgen. Toen we de kamer binnen kwamen, deze was overigens keurig netjes en heerlijk voor gekoeld, zijn we meteen heerlijk gaan slapen toch? De volgende ochtend dus dinsdag 7 juli na lekker uitgeslapen te zijn belde onze grote vriend Mister Jeremy om ons een rondleiding te geven over een paar van de Keys en om uit te leggen waar we gingen vissen en waar we konden eten. En hij heeft ons getrakteerd op een bakkie koffie en ik (Jurian, de jongste van het oude geliefde stel) had lekker appelsap en een large glas met water want je moet wel heel goed blijven drinken. ‘s Middags even snel boodschappen doen en daarna terug naar het appartement, gauw zwembroek aangetrokken en naar het zwembad gegaan.

Florida-Keys-Zorgman 11De volgende ochtend 8 juli vroeg op want s’middags gingen wij volgens planning naar Robbie vis om met de Charterboot te gaan vissen. Dit bleek helaas niet door te gaan i.v.m. te weinig animo, ik vond dit niet een leuke start van het vissen. We gingen wel tarpons voeren dit was wel leuk en mijn opa deed pelikanen voeren, don’t feed the pelikens (lachen). De avondtocht zou wel doorgaan. Wij zijn dus ook s’avonds terug gegaan. We gingen de zee op en er werd ons verteld dat de golven een beetje ruw waren op zee. Dit vonden wij niet erg: dus gingen wij varen. We hadden plekjes op het achterdek van de boot deze waren erg krap omdat er veel mensen op het achterdek stonden. De uitleg werd gegeven en de hengels werden uitgedeeld. Deze bleken vooroorlogs te zijn. Ik zelf heb nog nooit met die hengels gevist het was een hengel met een rail en dat was best lastig, we visten op snappers met een hengel van 50 lbs. deze hengels waren overkill wij dachten gaat dit de rest van onze vakantie nog leuk worden?

9 Juli s’ochtends 8 uur melden bij Captain Kiwi. We kwamen aan op de steiger en werden vriendelijk begroet door Kiwi. Wij keken meteen naar de boot en uitrusting en dat bleek heel goed in elkaar te zitten en het waren schitterde hengels #penn hengels en molens en dyneema, joepie ☺ en nou het water op en vissen maar! Kiwi wist hiervoor wel een paar stekkies. 1ste stekkie: hengel te water met garnaaltje en vissen vangen maar! Op het 1ste stekkie ving ik een variatie aan vissen, snappers in alle soorten en maten. Toen ging de bijhengel die Kiwi had uitgezet te ratelen hij pakte deze en gaf hem aan mij (Jurian). Het bleek een lemonshark (citroenhaai) te zijn. Ik werd zowat overboord getrokken, gelukkig kon ik hem aan. Het bleek een lemonshark te zijn van over de 2 meter. “Shute up and rail it.” Zei Captain Kiwi. Deze dag was een succes.

Florida-Keys-Zorgman 1710 Juli dit was een vrije dag voor ons, maar we hebben afgesproken met Kiwi dat we vandaag met hem gaan vissen i.v.m. de drukte op zondag. We hadden afgesproken met Kiwi om iets eerder te gaan vissen. Om 7 uur dit i.v.m. het getij. En de drukte die ‘s middags op het water ontstond. Dus iets eerder ons bed uit. En op naar de haven. Kiwi stond al klaar en was op tijd dus op de boot en varen maar! Dit keer gingen wij naar het vergelegen eiland om snoek te vangen. Bij het eiland te zijn aangekomen bleek er een alligator tussen de mangroven te zitten. Hier gingen wij ook vissen. Spannend dus en we vingen een paar black drums en twee Amerikaanse snoeken PS op de bijhengel vingen we ook nog een lemonshark. Op de terugweg nog een aantal stekkies aangedaan en vingen we zeeforel en ladyfish deze mooie omgeving en alle soorten vis stelde mijn vader de vraag of er ook roggen werden gevangen. Kiwi vertelde dat deze moeilijk te vangen waren en dat ze op ondiep water leven. En weer een geslaagde visdag voorbij.

11 Juli weer 7 uur op de steiger Kiwi vertelde dat we vandaag in een kanaaltje gingen vissen. Dus hop de haven uit onder de brug door en gas erop “come on you guys, here we go”. Dus vol gas en naar het mooie stekkie. Aangekomen, garnaaltjes eraan en vissen maar! Snappertjes inleveren bij Captain Kiwi. Als aas voor de shark. Ik liet mijn garnaaltje eraan hangen en gooide mijn hengel uit. Ik had een snapper, ik voelde dat er een harde knal kwam en toen ik mijn snapper binnen haalde was deze voor de helft opgegeten door een shark… Kiwi riep tegen mij gooi terug dit bevel deed ik maar al te graag, geen moment later zat de shark (verpleegsterhaai) aan mijn lijn. Deze gedrild naar de boot en naast de boot brak mijn lijntje maar de grote shark was wel gezien. Niet veel later ging de bijhengel voor haai af mijn vader kreeg de hengel van Kiwi. De lijn ging gestaag door de slip, na een aantal minuten hieraan getrokken te hebben bleek het een om een dag daarvoor gevraagde vis te zijn. Een….. pijlstaartrog!!!!! Kiwi zij hierop: die is nog wel even bezig. En wij (opa en ik) gingen weer vissen en snel hadden wij weer beet. Dit maal was het een grouper.

Florida-Keys-Zorgman 13Na deze vissen gevangen te hebben zij Kiwi dat we nog even naar het eiland gingen, dit was 3 kwartier varen. Hier aangekomen pinfish eraan en vissen maar op snoek. Dit was een hele uitdaging. We moesten de pinfish onder de mangroven wortels gooien dit ging wel eens mis, we vingen wel twee snoeken. De bijhengel begon weer te ratelen ik pakte de hengel en ging erin hangen, het bleek de tweede pijlstaartrog van de dag te worden, deze was nog groter dan de eerste die mijn vader ving. Na deze vis gevangen te hebben was er een eind aan onze vistochten met Captain Kiwi. Op de terug weg lieve zeekoetjes gezien. Eenmaal terug te zijn in ons appartement waren mama en oma in het zwembad en waren een drankje aan het drinken. Wij ook naar het zwembad ook een drankje drinken en vertellen hoe het was geweest. We hadden nog een airboat ride geboekt, maar deze ging niet door omdat er veel te weinig water was in de Everglades, de boten konden niet meer varen. En omdat we het zo mooi vonden om te vissen wilde we graag nog een extra dag met Captain Kiwi mee. Dus zat er maar een ding: even bellen met Mister Jeremy of hij nog een dag met Kiwi kon regelen, helaas kon dit niet omdat Kiwi vol zat. Jeremy ging kijken of hij iets kon regelen, hij zou later terugbellen. Een paar drankjes verder… Jeremy belt en hij vertelde dat hij iets kon regelen met een andere Captain deze vaarde uit bij de sportshop. Deze kapitein hete Captain Brett.

Florida-Keys-Zorgman 2012 juli (een vrije dag) na een beetje rondgereden te hebben en weer even zwemmen zijn we lekker uit eten gegaan in het restaurant waar Linda en Raffie het zo naar hun zin hadden: The Lorelei. Hier aan gekomen bleek het erg druk te zijn alle tafels zaten vol maar gelukkig na even wachten gingen er mensen weg en hadden wij The Cordes Travel Lounge deze tafel stond aan het water met mooi zicht op zonsondergang. (vandaar dat wij het tafeltje omgetoverd hadden tot Cordes Travel Lounge) De muziek en het eten waren goed.

13 juli De visdag met Captain Brett, hier hadden we ook afgesproken om 7 uur. Captain Brett lag met zijn boot al aan de steiger. Een beetje benzine erin en aas halen. Brett stelde ons de vraag wat wij bij Kiwi allemaal gevangen hadden. Wij vertelden dat wij al een hele hoop verschillende vissen hadden gevangen. Mijn vader had alleen nog geen barracuda gevangen. En ik wil dit ook wel. Brett zijn antwoord hierop was: oké en zei: “It’s barracuda time”. En de gaskraan van de 250 pk buitenboordmotor ging open en varen naar een stekkie. Hier aan gekomen hengels uit en trollen, nog geen paar minuten later vlogen de barracuda’s aan boord. Na dit een tijdje gedaan te hebben vroeg Brett of wij zin hadden om mahi mahi te vangen hiervoor moesten wij wel een stukje de zee op varen ongeveer 35 mijl, de zee was gelukkig erg rustig dus wij zeiden: ja natuurlijk willen wij dat. En ook deze vingen wij, het was alsof de Captains precies wisten waar we moesten zijn. Na de mahi mahi’s nog even op een rif gevist hier allerlei soorten aquarium vissen gevangen. En ook aan deze perfecte visdag kwam jammer genoeg een eind. Toen wij op de steiger aankwamen stond Mister Jeremy ons op te wachten om te vragen of het goed was gegaan. Het antwoord hierop was ja!!!!!!!!!! Toppie!!!!!!!!!!

14 juli: het visavontuur is afgelopen, maar we hebben nog 3 weken in Amerika plezier gehad o.a. de parken bij Orlando e.d..

Raffie en Linda heel erg bedankt voor alle goede zorgen en service, we zijn al aan het sparen voor de volgende vakantie en Jeremy, bedankt voor je goede zorgen.

Vele male groeten
De Zorgmannetjes

Florida-Keys-Zorgman 1 Florida-Keys-Zorgman Florida-Keys-Zorgman 24 Florida-Keys-Zorgman 23 Florida-Keys-Zorgman 22 Florida-Keys-Zorgman 21 Florida-Keys-Zorgman 20

Florida-Keys-Zorgman 19 Florida-Keys-Zorgman 18 Florida-Keys-Zorgman 17 Florida-Keys-Zorgman 8 Florida-Keys-Zorgman 9 Florida-Keys-Zorgman 10 Florida-Keys-Zorgman 11

Florida-Keys-Zorgman 12 Florida-Keys-Zorgman 13 Florida-Keys-Zorgman 14 Florida-Keys-Zorgman 15 Florida-Keys-Zorgman 16 Florida-Keys-Zorgman 7

Florida-Keys-Zorgman 6 Florida-Keys-Zorgman 5 Florida-Keys-Zorgman 4 Florida-Keys-Zorgman 3 Florida-Keys-Zorgman 2