Visreis naar Bolga Noorwegen

Bolga-Robert-2014 6811 t/m 22 juni 2014

Na een jaar wachten, konden we eindelijk weer richting het mooie landschap van Noorwegen. Uiteraard wegens de jarenlange goede ervaringen en services via Cordes Travel geboekt en voor de meesten wel bekende Raffie en Linda. Zij zijn echt 24 uur en 7 dagen per week te bereiken en dat is zeker handig als er iets geregeld moet worden. Ik ken in elk geval geen ander visreisburo die je ‘s avonds/’s nachts  en in het weekend kunt bellen om eventuele  problemen op te lossen.  Samen met m’n broer Peter, pa Heijo en vriend Nanno zijn we met 2 volgeladen auto’s op 11 juni vertrokken richting eindbestemming accommodatie Bolga een mooi eiland met 100 bewoners die in hetzelfde visgebied ligt als accommodatie Polarcirkel. Dit is een nieuwe accommodatie die door Cordes Travel is opgenomen. Een mooie gelegenheid dus om deze accommodatie te testen. Via Puttgarden zijn we richting Zweden gegaan, zodat we lekker konden doorrijden. Dit mocht ook wel na een 19 uur durende reis. We waren nog maar net 1 minuut in Noorwegen en de eerste eland melde zich al in ons blikveld. Normaal moet je eerst 3000 kilometer rijden voordat je misschien een eland kan zien, dit beloofde dus heel wat. Onze welbekende Koppang camping te Noorwegen had weer een prima hytte voor ons gereserveerd voor een goede nachtrust.

Bolga-Robert-2014 77De volgende ochtend op tijd vertrokken en begin van de avond via de bootovertocht Levang – Nesna gearriveerd voor de 2e overnachting te Oresvik genaamd Polar Camp. Deze  overnachting ligt ca. 1 kilometer verwijderd van de bootovertocht Kilboghamn naar Jektvik. Vandaag heerlijk genoten van die prachtige natuur en zelfs 3 elanden gespot. Bij deze overnachting kwamen we ook de andere groep van 3 man tegen die in dezelfde periode als ons op Bolga aanwezig waren en uiteraard ook bij Cordes TRavel geboekt hadden. Erik en Andre zijn goede bekenden van ons die we al een keertje op Grefnesvagen te Hitra hadden ontmoet. Daarnaast is schoonzoon Michael van Erik voor het eerst mee op deze visvakantie. Gezellige mannen die ook van een lolletje houden. Andre stond al helemaal te springen van ongeduld om te mogen gaan vissen hahahaha.

De volgende dag gezamenlijk vertrokken richting Bolga middels 3 overtochten. Kilboghamn-Jektvik, Agskardet-Foroy en laatste Ornes-Bolga. Vrijdagavond 21:15 varen we de haven binnen waar Jeff de campbeheerder op Bolga ons prima heeft ontvangen. Wat een prachtige huisjes met 4 slaapkamers met elk 2 losse bedden. Zeer ruime slaapkamers en grote woonkamer. We waren  met zijn vieren, dus ruimte genoeg. En dan de boten…..tjonge dit ziet er goed uit. Mooie Dolmoy 23ft boten lagen op ons te wachten om uit te kunnen varen. Bolga is een eiland aan de open kust. Voordeel is dat je binnen 15 minuten op open zee kunt gaan vissen mits de wind gunstig is natuurlijk, waar de vele ondiepe plateaus liggen te wachten op ons om bevist te worden. Daarnaast kun je bij veel wind ook tussen de vele kleine  eilandjes die rondom Bolga liggen beschut gaan vissen. De fileerruimte was lekker ruim en met 8 man tegelijk fileren is geen probleem. Voor elk huisje een grote vriezer voor vis. Zorg er voor als je met de auto gaat dat je een zilverdeken in je koelbox legt en daarbinnen in je verpakte porties vis, dit had ik gelezen in de grote informatie brochure die we van Cordes Travel kregen. Dit hou je dan met 3 dagen reizen goed bevroren. Voor de toekomstige vissers op Bolga is het handig te weten dat men zelf de benzine tanks kan vullen op het eiland. Echter kan hier alleen met visa card/creditcard worden getankt. Heb je geen visa of creditcard, dan zal de campbeheerder de tanks voor je gaan vullen en kun je aan het einde vd week alles in één keer afrekenen. Verder is er ook een supermarktje op loopafstand bij Bolga.

Bolga-Robert-2014 17Na het opruimen en afstemmen van een goede voetbalzender (Nederland was ondertussen al aan het voetballen) zijn Nanno, Peter en ik samen met de andere groep Andre, Erik en Michael nog even een paar uur aan het vissen geweest. Pa vond het wel genoeg voor vandaag hihihi. We wilden wel langer, echter liet de wind dat niet echt toe. De windvoorspelling zag er voor de komende dagen ook niet gunstig uit. Windkracht 5 tot 8 en laatste 2 dagen zou het wat rustiger worden. Anyway we varen richting open zee en zien bij de laatste eilanden voor de open kust al beste golven met behoorlijke deining. We varen voorzichtig richting  open zee en gaan net buiten de laatste eilanden liggen op een mooi ondiep plateau.  Nanno en Peter begonnen al vrij snel met mooie kabeljauw binnen te halen tot een 90 cm. Mijn eerste aanbeet was een dikke koolvis, hij nam flink wat lijn maar kon zich vervolgens losrukken. 5 minuten later een flinke aanbeet en de kenmerkende bonken duiden op kabeljauw. Wat een massa, dit moest wel een fijne zijn. Hahaha mijn allereerste vis  en mijn PR al weer verbeterd. Een kabeljauw van 118 cm en 15 kilo. Wat een monster, geweldig. Na een paar driftjes zijn we voorzichtig doorgevaren naar een bekende stek, waar we vorig jaar ook onze meeste heilbotten hadden gevangen. Nanno en Peter wisten er elk eentje van ca. 80 cm te verzilveren. Nanno verbeterde ook hier zijn koolvis record naar 117 cm. Wat een mooie vissen zijn dat toch. Moddervet en beresterk. Verder mooie slag kabeljauw rond de meter en vele mooie  meter+ koolvissen. In de loop van de nacht trok de wind helaas weer meer aan en waren we genoodzaakt weer terug te varen.

Bolga-Robert-2014 18De volgende dag was er teveel wind om op open zee te vissen en zijn we tussen de eilandjes gaan vissen. Je kan voldoende vis vangen, alleen zijn ze een stuk kleiner en je weet dat die grote  jongens op open zee  liggen te wachten om het daglicht te mogen aanschouwen. Gaandeweg de komende dagen zijn we helaas alleen tussen de eilandjes aan het vissen geweest. Zelfs daar werden we soms over het water zeer snel weggeblazen zoveel wind stond er.

Dinsdagavond/nacht waren de voorspellingen gunstiger. De wind zou die nacht tijdelijk afnemen. Dus wij met z’n allen naar open zee. Pfffff wat een golven… niet prettig om te vissen, echter benutten we de kleine kansjes. Nou… dat werd een klein kansje. We lagen rond 22:00 op onze plek waar we vorig jaar oneindig veel grote koolvis hadden gevangen. In de boot van Andre was het groot feest, want zij verbraken de ene kabeljauwrecord na de andere. Ook Michael z’n eerste metervis was binnen. Bij ons op de boot werd minder kabeljauw binnengehaald, maar wij waren dan ook meer op de koolvis gericht. Nou dat was weer groot feest. Niet de aantallen als vorig  jaar maar wel qua grootte. Blijft een machtige sport aan de spinhengels.

Bolga-Robert-2014 14We visten voornamelijk met de nieuwe series van Penn, de Penn TRQ Nano spin 60-120 gr, voor het zwaardere werk de Popping Spin 160 gr. en voor het hele lichte werk de Regiment Inshore 55 gr. Deze laatste is ideaal voor de Pollak en heeft zich dan ook prima bewezen vannacht met oa een mooie 70 cm pollak. Als molens visten we uiteraard ook met Penn. Dit bevalt ons gewoon goed en hebben zich de afgelopen jaren prima bewezen. De nieuwste Penn Conflict 5000, de Spinfisher V 5500 & 6500, de Battle 6000 en de vertrouwde 460 en 560 Penn Slammers. Na 3 snelle driften trok de wind al weer flink aan en zijn we met de golven in de rug weer voorzichtig teruggevaren richting Bolga. Onderweg even ons heilbotplekje aangedaan, waar nog een Dolmoy visboot van Bolga aan het vissen was. Dit waren onze oosterburen naast ons. Zij hadden een paar dagen eerder daar een hele mooie heilbot van 152 cm en 48 kilo gevangen. Het verbaasde ons dat ze daar toen hebben kunnen vissen, want wij vonden het niet verantwoord. Maar goed, we doen hier een kort driftje, maar de boot schommelt alle kanten op en de wind trekt alleen maar meer aan, wegwezen dus.

Woensdagmiddag zou de wind vanaf 17:00 uur afnemen en ‘s nachts rond 2:00 weer aantrekken tot windkracht 6. Wij dus om 16:30 uur al richting open zee gevaren en voorzichtig varend tussen de eilandjes door naar open zee gevaren. Het eerste uurtje was het nog schuimkoppen maar vervolgens zag je de wind afnemen. Geen schuimkoppen meer en je kon zelfs redelijk gas geven. Wel een gigantische deining waardoor we soms de boot van Andre niet meer zagen hihihi. We hebben die nacht diverse ondiepe plateaus bevist en gelukkig in deze iets langere vistijd behoorlijk wat dikke vette koolvissen gevangen. Peter vangt zijn grootste koolvis van deze vakantie van 116 cm en Nanno en ik slepen er als grootste koolvis elk één uit van 118 cm. Ik hou van extreem licht vissen en het kan mij niet licht genoeg zijn. Dus de Regiment Inshore 55 gr. werd dan ook geprobeerd voor op de koolvis. Hahahah laat ik nu net die van 118 cm daar aan vangen, eerst dacht ik dat ik met een vliegvishengel aan het vissen was, zo boog deze hengel door, daarna was ik bang dat ie zou breken, echt onvoorstelbaar hoe sterk deze hengels zijn. Deze hengel heeft meer dan normaal gepresteerd, wat een fantastische sport. Gewapend met m’n nieuwe Penn conflict 5000 molen met daarop de Spiderwire ultracast Invisi braid 17/00 gevlochten lijn, had deze koolvis geen kans. Na 10 minuten lag hij aan de oppervlakte, voor het zwaardere werk had ik dus de Regiment popping spin 160 gr. met Spinfisher 5500 molen volgespoeld met Spiderwire ultracast Ultimate braid 20/00. Hieraan werd als aas de Cutbait 270 gr of 470 van Savage gear gebruikt. Aan de dunnere spinstokken visten we voornamelijk met de sandeel van 70 gr tot 150 gr.  Uiteraard hadden we ook de prachtige Berkley jigkoppen bij ons met de mooie Flex shads. Zo hebben we tot 14:30 behoorlijk mooie grote koolvis en kabeljauw kunnen verschalken. Daarna zagen we een zwarte lucht met dreigende wolken op ons afkomen en zijn weer met de wind naar de haven gekeerd. We waren nog maar net een kwartiertje terug of de schuimkoppen stonden al net buiten de haveningang op het water. Ook de regen was niet mis. Je kon de overkant van het vaste land al niet meer zien. Wat een pech met die wind, maar goed toch gebruik kunnen maken van die uren minder wind.

Bolga-Robert-2014 53Donderdagmiddag zijn Pa, Erik en ik nog even samen tussen de eilandjes aan het vissen geweest. Veel kabeljauw te vangen. Je legt de boot bij een eilandje uit de wind en je kunt mooi alle dieptes bevissen. We zijn 3 uurtjes weggeweest en toen waren we de dikke wind, hagel en regen wel weer zat.

Jammer maar helaas, de komende 2 dagen zou het windkracht 7/8 worden, dus wij zijn 2 daagjes eerder  naar huis vertrokken. Andre, Erik en Michel zijn gebleven ivm met hun bootovertocht van Oslo. Vrijdagavond dus met de boot vertrokken vanaf Bolga naar Ornes. Om 23:00 uur reden we met de auto via Zweden dit keer naar Nederland. Een heel andere route, maar dan konden we ‘s nachts gewoon doorrijden en hadden we geen met de bootovertochten. We waren nog maar net op pad en daar presenteerde de 5e eland zich langs de weg. Het zijn er uiteindelijk een totaal geworden van 17 stuks. En om gek van te worden, maar ze zijn allemaal camera schuw hihihi. Alleen de rendieren vonden het leuk om op de foto te komen.  Na een lange 2 dagen reizen va Zweden zijn we weer veilig in Wildervank/Veendam aangekomen. We hebben ondanks de stormachtige wind toch weer een aantal PR’s (persoonlijke records) verbroken. Dit geeft ook wel aan hoeveel grote vis er bij Bolga zwemt, zeker op open zee. Ik denk dat we misschien een kwart van de vistijd op open zee hebben gevist in vergelijking met vorig jaar, maar als je er ligt, dan wachten ook vaak die grote jongens onder water op je.

Onze dank gaat uit naar Raffie en Linda van Cordes Travel voor deze geweldige accommodatie en dat we deze als eerste Nederlanders  konden testen. Ook gaat onze dank uit naar Andre, Erik en Michael waar we het erg gezellig mee hebben gehad. Pa, Peter en Nanno, bedankt voor gezelligheid en volgend jaar hopelijk minder wind bij deze TOP accommodatie Bolga, want 2015 is al weer geboekt, dus het aftellen is alweer begonnen.

Robèrt

Bolga-Robert-2014 Bolga-Robert-2014 77 Bolga-Robert-2014 76 Bolga-Robert-2014 75 Bolga-Robert-2014 74 Bolga-Robert-2014 73 Bolga-Robert-2014 11

Bolga-Robert-2014 1 Bolga-Robert-2014 2 Bolga-Robert-2014 3 Bolga-Robert-2014 8 Bolga-Robert-2014 9 Bolga-Robert-2014 10 Bolga-Robert-2014 12

Bolga-Robert-2014 28 Bolga-Robert-2014 26 Bolga-Robert-2014 27 Bolga-Robert-2014 21 Bolga-Robert-2014 41 Bolga-Robert-2014 72 Bolga-Robert-2014 71

Bolga-Robert-2014 70 Bolga-Robert-2014 69 Bolga-Robert-2014 68 Bolga-Robert-2014 67 Bolga-Robert-2014 66 Bolga-Robert-2014 65 Bolga-Robert-2014 64

Bolga-Robert-2014 63 Bolga-Robert-2014 62 Bolga-Robert-2014 61 Bolga-Robert-2014 60 Bolga-Robert-2014 59 Bolga-Robert-2014 58 Bolga-Robert-2014 57

Bolga-Robert-2014 56 Bolga-Robert-2014 55 Bolga-Robert-2014 54 Bolga-Robert-2014 53 Bolga-Robert-2014 52 Bolga-Robert-2014 51 Bolga-Robert-2014 50

Bolga-Robert-2014 49 Bolga-Robert-2014 48 Bolga-Robert-2014 47 Bolga-Robert-2014 46 Bolga-Robert-2014 45 Bolga-Robert-2014 44 Bolga-Robert-2014 43

Bolga-Robert-2014 42 Bolga-Robert-2014 41 Bolga-Robert-2014 40 Bolga-Robert-2014 39 Bolga-Robert-2014 38 Bolga-Robert-2014 37 Bolga-Robert-2014 36

Bolga-Robert-2014 35 Bolga-Robert-2014 34 Bolga-Robert-2014 25 Bolga-Robert-2014 29 Bolga-Robert-2014 31 Bolga-Robert-2014 32 Bolga-Robert-2014 33

Bolga-Robert-2014 24 Bolga-Robert-2014 23 Bolga-Robert-2014 22 Bolga-Robert-2014 30 Bolga-Robert-2014 21 Bolga-Robert-2014 20 Bolga-Robert-2014 19

Bolga-Robert-2014 18 Bolga-Robert-2014 17 Bolga-Robert-2014 16 Bolga-Robert-2014 7 Bolga-Robert-2014 4

Bolga-Robert-2014 14 Bolga-Robert-2014 15 Bolga-Robert-2014 6 Bolga-Robert-2014 5