Team Robby Fish in IJsland

Luc-IJsland 23Penn IJsland Festival 2014
19 t/m 26 augustus 2014
Reisverslag Robby fish Specimen Hunters

Mei 2013, ik kreeg van mijn visvrienden te horen dat ze in 2014 naar IJsland gingen. Leuk jongens, kan ik nog mee? Hun antwoord was NEEN, wij hebben net de laatste 4 plaatsen geboekt. Verdorie dat was dik balen, ik had zeer graag meegegaan! Februari 2014, ik kreeg een telefoontje van Gust (de hoofdboeker) van deze trip. Hey Luc, heb je zin om nog mee te gaan naar IJsland? Gust sprak met Raffie van Cordes Travel en die wist te vertellen dat er iemand had afgemeld en er dus nog een plaatsje vrij was gekomen. Lang hoefde ik niet na te denken:’Ik wou mee!’ Ik moest wel mijn vakantie met mijn vrouw en kinderen in dezelfde periode een week inkorten, maar ik wou kost wat kost zeker mee.

Op de opendeurdagen van Robby Fish hengelsport sprak ik Raffie Cordes en die bevestigde mij inderdaad dat er nog een plaatsje vrij was. Er werden de nodige afspraken gemaakt zodat alles geregeld zou worden. Vanaf nu lag mijn deelname aan deze trip vast en kon het aftellen en plannen beginnen.

Luc-IJsland 62Dinsdag 19 augustus 2014
Vandaag was het dan eindelijk zo ver, na 7 maanden aftellen en uitkijken, de nodige vergaderingen, tactiek en techniek besprekingen, het afwegen van koffers, enz. was de datum aangebroken om met een grote groep van 38 personen richting IJsland te vertrekken. Onze groep bestond uit 5 personen Gust (De Vikking), François (De Swa), Marc (De Struize), Robby en ikzelf Luc (Lange Geep). Om 10.30 uur moest iedereen op Schiphol zijn, bij de balie van Iceland-air, zodat we als groep in konden checken. Wij maakte gebruik van een taxi om in Schiphol te geraken, lekker gemakkelijk en geen auto die je moet achterlaten op een parking. We werden afgezet voor de deur. Een bont gezelschap van Belgen en Nederlanders stond al gepakt en gezakt te wachten om in te checken. Deze groep werd de hele week bijgestaan en in goede banen geleid door Linda en Raffie Cordes.

Luc-IJsland 35Er werd rustig ingecheckt, iedereen was klaar voor de vlucht naar Keflavik, waar we na een 3tal uurtjes zouden landen. In Keflavik aangekomen werd de bagage in een busje geladen voor transport naar Sudavik. Wij hadden nog een busritje naar een binnenlands vliegveld en een vlucht met een klein 2-motorig Fokker 50 vliegtuig naar Isafjordur voor de boeg. In Isafjordur opnieuw de bus op richting Sudavik. Na een lange en vermoeiende dag kwam het einddoel eindelijk in zicht! Na een trip van een half uurtje kwamen we aan in Sudavik en werden onze huisjes aangewezen. Mooie huisjes, voorzien van alle comfort, slaapkamers genoeg met goede bedden, een drooghok, ruime woonkamer, volledig uitgeruste keuken, enz. alles wat je als sportvisser nodig had was aanwezig. De bestelde boodschappen stonden netjes klaar in de keuken. We maakten kennis met Jan van de Bovenkamp, Business Manager van Berkley, die ook in ons huisje logeerde. Jan, bleek een toffe en aangename kerel te zijn, die gedurende gans de week de ambiance er wel wist in te houden!

Luc-IJsland 21Op automatische piloot werden de hengels klaargemaakt en de kunstaasjes geselecteerd voor de volgende dag. Het was ondertussen 23.00u maar Robby wou meteen gaan vissen en maakte snel een klein hengeltje klaar met een twister om nog even te hengelen in de haven. Binnen de drie worpen stond Robby met een kromme hengel in de hand! Tjonge,tjonge wat zit hier een massa vis zeg! Op een halfuurtje tijd werden er al snel een 15tal koolvisjes, kleine kabeljauwtjes en een zeedonderpad gevangen. Vol verwachtingen voor de volgende dag zochten we rond 24.00u onze nesten op en genoten van een goede nachtrust, dromende van de monster kabeljauwen of grote heilboten die we hopelijk mogen vangen.

Woensdag 20 augustus 2014
Iedereen was al vroeg in de weer vandaag. Marc zorgde voor een heerlijke pan spek met eieren zodat iedereen gewapend was om er eens stevige tegenaan te gaan. We kregen nog wat uitleg hoe de boot te besturen en de laatste weer info. Het weer zag er goed uit voor de komende dagen, maar vandaag was het net niet goed genoeg om de open zee op te kunnen gaan. Er werd ons aangeraden niet verder te varen dan stek 5 en 7. Bij het varen naar de stekken was iedereen onder de indruk van de prachtige natuur van dit land. Wat is dit prachtig toch!

Luc-IJsland 63Vol goede moed gingen we er tegenaan. Robby die hier eerder was, wist wel enkele goede stekken waar we het zouden proberen. Het duurde echter vrij lang eer de vis iets van zich liet merken, maar dan uiteindelijk die eerste aanbeet, YES HANGEN! Er werden mooie kabeljauwen gevangen, nog geen monsters maar als je deze op de Noordzee zou vangen spreken we al snel van topvissen! Robby en Marc waren goed bezig en vingen vis na vis. Robby ving de meeste vis met zijn Berkley Gulp alive baits en Mark aan de pilker. Marc wist zelfs een mooie zeewolf te vangen wat voor deze periode van het jaar toch wel redelijk uitzonderlijk was. Ook Swa, Gust, en ikzelf begonnen mooie vissen te vangen. We zochten enkele nieuwe stekken op en vonden wat grotere vissen, Robby en ikzelf verspeelden enkele betere vissen, spijtig, maar ja het blijft vissen. In de namiddag werd de wind en de deining wat heviger en werden we een eerste keer geconfronteerd met zeeziekte. Marc, Gust en ikzelf waren goed misselijk maar al vrij snel ging het al weer beter. De uren vlogen voorbij en de tijd was gekomen om binnen te varen. Iedereen vroeg zich meteen af wat er gevangen zou zijn, wie de grootste en zwaarste vis ving, welke stekken er bevist werden en met welke technieken de meeste vissen werden gevangen? Aan de steiger hoorde we dat er meteen op de eerste dag al een topvis werd gevangen van rond de 20kg door iemand van het team van de kabeljoukels. Later bij de weging bleek deze vis die gevangen werd door Henri 22,34kg te wegen. Wat een vis! Is deze al meteen de tornooi winnaar vanaf de eerste dag, vroegen velen zich af? Na een heerlijke maaltijd bij Amma Habby (plaatselijk restaurant), werd er bij een fris Belgisch pintje nagenoten van de voorbije dag en werden er plannen gesmeed voor de volgende dag. Morgen moest het gebeuren, er werd weinig wind voorspeld, we konden eindelijk de open zee op!

Luc-IJsland 46Donderdag 21 augustus 2014
Zelfde ritueel vandaag, na een heerlijk ontbijt met de pan spek en eieren van Marc, iedereen snel naar de steigers, vis van de vorige dag lossen, tanken en nieuw ijs laden in de 2 grote bewaarbakken. Het weer was prachtig vandaag, zonnig, warm met 15°C en een nagenoeg spiegelgladde zee. Er werden nieuwe stekken opgezocht na het bestuderen van de waterkaarten. Hier en daar werden er wat kabeljauwen gevangen maar echt wild was het niet, na de middag werden de vangsten wat beter, er werd veel vis gevangen maar allemaal vissen van rond de 7 a 8 kg. De grotere vissen konden we niet vinden. We vroegen ons af waar de andere visboten lagen want we hadden nog niemand tegengekomen van de collega vissers. De dag liep stillaan naar zijn einde, bij de steiger aangekomen bleken de meeste boten een topdag gehad te hebben met verschillende grote en zware vissen. Deze grote en zware vissen werden allemaal gevangen op stek 6. Verdorie hier waren wij niet geweest vandaag! Blijkbaar waren de meeste boten op de hoogte van de goede vangsten op stek 6 en de meeste teams visten hier dan ook vandaag. Wij wisten echter niets van de goede vangsten en bleven stug doorvissen op stek 7 en 9.

Bij de weging bleken er verschillende topvissen gevangen te zijn die de grote en de gewichten van de vorige dag ruim overtroffen! Lars ving vandaag als jongste deelnemer (15jaar) maar liefst een kabeljauw van 24,40kg, voorts ving Willy van de Seawolves een vis van 26,76kg, maar de absolute topvis werd gevangen door Rick van het team Pro Fish met een vis die 20 gram miste om de 30kg te bereiken! Dit gewicht nog scherper stellen zou zeer moeilijk worden de komende dagen! Sommige teams vingen 400 tot 600kg vis vandaag. Zwaar ontgoocheld van de gemiste kansen zakten we af naar onze bungalow. Jan van de Bovenkamp was vandaag op pad geweest met visgids Henri Karier, hij vertelde ons dat hij zeer veel geleerd had vandaag en dat ze ook vele mooie vissen hadden gevangen tot bijna 20kg. Hij adviseerde ons van een dag met Henri op pad te gaan. Er werd even getwijfeld, want met visgidsen hadden we niet zo’n beste ervaring in het verleden. Robby boekte toch maar de gids voor de volgende dag. Het weerbericht zag er niet te best uit voor de volgende dagen, het werd dus een van de laatste kansen om nog naar open zee te kunnen gaan morgen.

Luc-IJsland 67Vrijdag 22 augustus 2014
Na een goede nachtrust had iedereen terug de nodige moed verzameld om er tegenaan te gaan. Vandaag terug het ritueel van laden en lossen, boot tanken en starten maar. Als allerlaatste boot vertrokken we vanuit de haven. Visgids Henri vertelde ons dat we eerst aasvissen zouden vangen onderweg naar de stekken. Toen het scherm van de dieptemeter zich vulde met enorme scholen aasvis werd er halt gehouden en gingen de verenpaternosters overboord. Binnen de kortste keren waren de emmers gevuld met koolvissen, makrelen en haringen. Henri zette koers naar open zee en ter hoogte van stek 6 werd er halt gehouden voor de eerste driften. Er zouden twee mensen vissen met kunstaas en de rest met dood aas, zo konden we snel achterhalen waar de voorkeur van de kabeljauwen naar uitging. Dit leverde echter niets op en er werd verder gevaren naar een volgende stek. Op een volgende stek aangekomen werden er grote vissymbolen waargenomen op de dieptemeter maar de vis was niet te verleiden. Er werden verschillende driften gemaakt maar de vis gaf niet thuis. Plots was daar dan die eerste aanbeet, Yes dit is een betere vis, de hengel ging goed krom en de slip deed zwaar zijn werk.

Luc-IJsland 8Toen de vis na een 10tal minuten in de oppervlakte verscheen klonk er gejuich aan boord, YES, YES, YES jongens, hiervoor kwamen we naar IJsland, de eerste 15kg+ kabeljauw was aan boord. Snel volgde de aanbeten elkaar op, de vis was duidelijk los. Iedereen aan boord ving meerdere topvissen met gewichten tussen de 17 en de 28kg! Er kwamen zeker 20 stuks aan boord die de 15kg ruim overtroffen en met nog de nodige 10kg plus vissen was dit een absolute topdag. Jongens, jongens, wat een dag! Ijsland is het helemaal! Dit is werkelijk het kabeljauw Walhalla van het Noorden! Henri Karier is echt een TOPVISGIDS die toont dat wat hij je leert ook daadwerkelijk kan omgezet worden naar prachtige resultaten. Voor iedereen die een eerste keer naar Ijsland gaat, boek deze gids voor een dag, zelfs wij die al meer dan 25jaar hengelen konden zeer veel leren van deze zeer ervaren visgids! Henri nogmaals bedankt voor deze leerzame topvisdag! Ook bij de andere groepen werden er weer prachtige vissen gevangen. Pedro van de Seawolves ving vandaag de topvis, die 28,86kg aantikte op de weegschaal, voorts ving Coen een vis van 24,7kg en Christ een vis van 23,2kg.

Gisteren werden we door de lokale bevolking van Sudavik uitgenodigd om het Blueberry festival te bezoeken, wat dit weekend plaatsvond in het dorp. In een groot huis in het dorp werd er live muziek gespeeld door enkele muziekgroepjes en je kon er wat drinken. Na het avondmaal spraken we af met de jongens van de Seawolves en met Jan van de Bovenkamp om hier eens een kijkje te gaan nemen. Na eerst een bandje met wat folk muziek, kregen we op het einde een bandje dat Rock muziek speelde en ervoor zorgde dat de zaal meteen in vuur en vlam stond. Het werd een gezellige avond met heel wat ambiance.

Luc-IJsland 69Zaterdag 23 augustus
De weersvoorspellingen voor vandaag zagen er niet te best uit, er werd zwaar weer voorspeld met windkracht 6 tot 7 na de middag. Deze morgen bleek er inderdaad een stevige wind dwars op de fjord te staan. Het driften ging verschrikkelijk hard door de wind, zelfs met 2 driftzakken aan de boot en kunstaas gewichten tot 700g was het moeilijk vissen. Naar open zee gaan zou vandaag niet lukken. Het vissen op de grotere exemplaren verliep zeer moeizaam, als je rond een diepte van 20m viste ving je echter massa’s van die rood bruine kelpgullen van 3 tot 6kg. Wij zochten echter naar grotere vissen maar konden deze niet vinden. Er werden allerlei nieuwe systemen, kunstaasjes, levend en dood aas presentaties, enz. uitgeprobeerd, maar de zwaarste vissen kwamen niet verder dan 7 à 8 kg op de weegschaal. Robby ving wel een mooie roodbaars en even later een prachtige zeeduivel van rond de 10kg aan het testmodel van de Robby fish pilker. Hij ving tot nu toe een 9tal vissoorten waaronder: kabeljauw, koolvis, schelvis, makreel, haring, zeeduivel, roodbaars, zeedonderpad en schar. Wat een rare vis was deze zeeduivel, met zijn duivels gebit! Toen we de stok van de gaf in de bek staken van deze vis klapte deze dicht alsof het een wolfijzer klem betrof. Wat een kracht had dit beest in zijn kaken! Bij de steiger aangekomen bleken de meeste boten al binnen te zijn, wat zou er gevangen zijn vroegen wij ons af? De vangsten bleken bij de andere groepen ook beperkt te zijn tot vissen van 7 a 8 kg. Ik had mijn kabeljauw van rond de 9kg die ik vanmorgen terugzette beter bijgehouden, hij kwam misschien wel in aanmerking om te wedijveren voor de dagprijs. Al vrij snel bleek dat de zeeduivel van Robby vandaag wel eens de dagprijs kon winnen, wat later ook bleek bij de weging. Met een zeeduivel van 10,7kg won Robby vandaag de dagprijs, hij werd beloond met een prachtige Penn conflict molen geschonken door Cordes Travel. S’avonds bezochten we voor de 2de avond het Blueberry festival met de gezellige bende van de Seawolves en met Jan van de Bovenkamp. De live muziek zorgde ervoor dat de ambiance er meteen goed inzat, het werd een gezellig feestje met de IJslanders tot in de vroege uurtjes.

Luc-IJsland 49Zondag 24 augustus
Ook voor vandaag werd er veel wind voorspeld, dat werd dus weer een dagje fjordvissen. ‘s nachts werden we wakker van de hevig fluitende wind, een windkracht 7 tot 8 blies stevig over het fjord heen, het was net of er iemand orgel zat te spelen naast ons huisje. Dat beloofde niet veel goeds. Heel wat teams besloten vandaag niet het water op te gaan of het later op de dag te proberen. Wij wilde het toch proberen, Marc en Robby hadden er geen zin in vandaag, zij wilden eens lekker uitslapen en daarna wat in de haven vissen. Het was net als gisteren ook vandaag zeer taai, vissen van 3 tot 8,5kg kon je genoeg vangen, maar zocht je de grotere, dan moest je zeer veel geluk hebben om er enkele tegen te komen, die dan ook nog zin hadden om aan te bijten. Onze zwaarste vissen vandaag waren net als gisteren niet zwaarder dan 8,5kg. Swa wist wel nog een mooie roodbaars te vangen en Gust loste een zware vis, die zich wist te ontdoen van de Robby fish pilker toen hij in de oppervlakte kwam. Vandaag bleek de zwaarste vis van de dag gevangen te zijn door Albert, die met zijn vis van 12,8kg de dagprijs won. Jan van de Bovenkamp wist vandaag ook een zeer mooie kabeljauw van 13kg te vangen aan een nieuw hengeltje van Berkley, de Urban Canmo ND 12 tot 30 gr, een 4 delige spinhengel voorzien van een Mitchell Mag Pro met een Berkley fireline van 12% op de spoel. Als dit geen materiaal test is!!! Toch knap gevist van deze jongens om onder deze moeilijke omstandigheden nog mooie vissen te vangen. De nieuwe Berkley Urban Canmo ND testhengel van Jan werd s’avonds in ons huisje aan een grondige inspectie onderworpen, iedereen uit onze groep kijkt al uit naar het moment dat deze hengel op de markt zal komen. Deze nieuwe Berkley hengel wil je gewoon hebben! Trouwens niet alleen die hengel, die fantastische witte berkley outfits en die nieuwe rode caps die Jan droeg zagen er ook zeer leuk uit en waren direct gegeerd in ons team.

Luc-IJsland 12Maandag 25 augustus
Vandaag de laatste visdag, in eerste instantie wilden we het vandaag gericht op heilbot proberen. Dit werd ons echter afgeraden door visgids Henri, die ons vertelde dat het echt niet loont om er in deze periode van het jaar gericht op te vissen, niet dat je er geen kan vangen, maar de kansen zijn zeer gering. We kregen wat info van Henri om het op een stek te proberen waar regelmatig grote vissen werden gevangen. Volgens Henri zaten er op deze stek gegarandeerd grote vissen alleen moet je het nodige geduld opbrengen en wachten tot ze actief worden. Na zeker 10 driften kwamen we niet verder dan een 30 tal vissen tussen de 7 en de 8kg. We probeerde het nog op een paar andere stekken, maar het lukte ons niet om vandaag een grotere vis te vangen. Toch lukte het vandaag nog een team om een kabeljauw aan te bieden van 17kg wat meteen ook de dag winnaar werd.

Vanavond ook de prijsuitreiking van het totale Penn IJsland festival 2014, een waar feest waar de winnaars van deze week gehuldigd werden, de winnaar kreeg van Raffie namens Penn International een waardebon uitgereikt van € 1000,00 aan hengelsportmateriaal. De winnaar van deze week werd Rick Sol van het Pro fish team met een kabeljauw van 29,80kg, op de tweede plaats gevolgd door Pedro Pruimboom van de Seawolves met een vis van 28,80kg en op de derde plaats Willy Jacobs met een vis van 26,7kg. Na een speech van Jan van de Bovenkamp en Raffie ontvingen deze heren ook nog een mooie hengel namens Penn international. De vis van 27kg van François Ravays kwam niet in aanmerking voor het klassement omdat we die dag gebruik maakte van de hulp van visgids Henri Karier. Na weerom een heerlijke maaltijd (wat kan die man toch heerlijk koken) werd het een feestje met veel verhalen en gezelligheid in ons huisje, de visfoto’s werden nogmaals bekeken en bij een paar goede pintjes en de nodige sappige moppen van Jan en Gust werd deze dag in de vroege uurtjes afgesloten. Morgen de laatste dag, in vissen hadden we niet veel zin meer, ze voorspelde immers weer zwaar weer.

Luc-IJsland 1Dinsdag 26 augustus
Onze laatste dag in IJsland werd dan ook benut om eens lekker uit te slapen, Robby zorgde s’morgens voor een heerlijk English breakfast. De rest van de voormiddag namen we rustig de tijd om alles op te ruimen en de hengelspullen in te pakken, de boot te reinigen en de koffers te pakken voor de terugreis. In de namiddag bezochten we het “Fox house” een plaatselijk restaurantje waar ze ook gewonde of verstoten poolvossen opvingen en verzorgden. Freddy de plaatselijke poolvos wist heel wat harten te verwarmen. Hier maakten we ook kennis met de heerlijke lokale visgerechten en het donkere roggebrood. Na deze lekker maaltijd namen we de tijd om nog wat foto’s te nemen van de omgeving.

De namiddag was zo voorbij, we genoten nog een laatste keer van ons heerlijk avondmaal bij Amma habby, namen afscheid van deze mensen en moesten ons nog haasten om tijdig de bus te halen voor de terugreis richting het vliegveld van Isafjordur, vandaar uit naar de internationale luchthaven van Keflavik en van daar uit met de bus naar het hotel, iedereen snel naar bed, om 3.30u liep de wekker af om naar de luchthaven te vetrekken. Nadat iedereen weer alle bagage bij zich had op Schiphol namen we afscheid van Linda en Raffie en de overige groepen.

Namens alle leden van de Robby fish specimen hunters Gust, Swa, Marc, Robby en ikzelf Luc, wil ik Linda en Raffie Cordes, Jan van de Bovenkamp en alle overige groepen bedanken voor deze fantastische en gezellige week. Raffie en Linda, de organisatie, de inzet en de zorg gedurende deze week was TOP! Hartelijk dank en graag tot ziens bij een volgend festival, meeting of hengelsport evenement, wij komen in ieder geval terug naar het kabeljauw Walhalla van het Noorden!

Rest mij nog alle sponsors en teamleden van ons team te bedanken voor deze fantastische onvergetelijke week! Namens alle teamleden willen we ook Robby Florus van Robbyfish hengelsport te Wommelgem bedanken voor zijn sponsering en professionele omkadering gedurende deze week. ROBBY, BEDANKT JONGEN VOOR DEZE TOFFE WEEK !!!!

Luc De Lange

Luc-IJsland 36 Luc-IJsland 35 Luc-IJsland 62 Luc-IJsland 61 Luc-IJsland 38 Luc-IJsland 41 Luc-IJsland 23

Luc-IJsland 21 Luc-IJsland 18 Luc-IJsland 17 Luc-IJsland 16 Luc-IJsland 1 Luc-IJsland 2 Luc-IJsland 4

Luc-IJsland Luc-IJsland 46 Luc-IJsland 45 Luc-IJsland 44 Luc-IJsland 30 Luc-IJsland 26 Luc-IJsland 25

Luc-IJsland 24 Luc-IJsland 19 Luc-IJsland 20 Luc-IJsland 3 Luc-IJsland 5 Luc-IJsland 29 Luc-IJsland 48

Luc-IJsland 68 Luc-IJsland 69 Luc-IJsland 67 Luc-IJsland 64 Luc-IJsland 63 Luc-IJsland 65 Luc-IJsland 66

Luc-IJsland 54 Luc-IJsland 53 Luc-IJsland 52 Luc-IJsland 51 Luc-IJsland 50 Luc-IJsland 60 Luc-IJsland 58

Luc-IJsland 56 Luc-IJsland 55 Luc-IJsland 34 Luc-IJsland 43 Luc-IJsland 57 Luc-IJsland 49 Luc-IJsland 47

Luc-IJsland 37 Luc-IJsland 39 Luc-IJsland 40 Luc-IJsland 42 Luc-IJsland 33 Luc-IJsland 32 Luc-IJsland 31

Luc-IJsland 28 Luc-IJsland 27 Luc-IJsland 22 Luc-IJsland 15 Luc-IJsland 14 Luc-IJsland 13 Luc-IJsland 12