Seawolves in IJsland 2013

Penn IJsland Festival 2013 Augustus

Seawolves-2013-IJsland 12

Dinsdagochtend 20 augustus 2013 was het weer zover. Na het Penn festival in mei 2012 moesten we wel terugkeren naar IJsland om het over te doen. En het was ons gegund. De sneeuwstorm en de kou bleven dit keer gelukkig weg. Na het verzamelen op Schiphol, waar Raffie en Linda klaarstonden en we oude bekenden tegen kwamen, zijn we met ze allen door de douane gegaan, even wat  gegeten en vervolgens het vliegtuig in.

Onze groep, the Seawolves, bestond dit jaar uit Willy, Pedro, Paul, Wim, Joel en Coen. Een iets grotere groep dan vorig jaar, maar minstens zo gezellig. Willy, Joel en Coen waren er vorig jaar bij en hebben al wat ervaring op kunnen doen. Voor de andere mannen wordt het een geheel nieuwe ervaring. Na aankomst in IJsland zijn we per bus van het internationale vliegveld buiten Reykjavik naar het nationale vliegveld in Reykjavik gereden. Daar aangekomen zijn we in een Fokker 50 gestapt om naar Isafjordur te vliegen. Vanaf het vliegveld is het vervolgens nog maar een klein stukje met de bus naar Sudavik. Tijdens de gehele heenreis zijn al de eerste contacten gemaakt en de nodige ervaringen uitgewisseld. Jeukte het hiervoor nog niet dan doet dat het nu wel! Dit jaar hadden wij een prachtig dubbel huis. Nesvegur 17A en 17B. Alles was weer schoon, alle apparatuur werkte en de boodschappen stonden klaar. s’Avonds zijn de boten geregeld en hebben we een heerlijke hamburger op bij Amma Habby. Na het eten hebben we de spullen klaargezet en zijn we op tijd naar bed gegaan.

Woensdagochtend lagen de boten om 08.00 uur al warm te draaien. Snel lossen en tanken en het water op. Het weer zag er niet super uit. Er stond veel wind, maar toch gaan we het water op om te vissen. We zijn rustig begonnen op stek 1. Na een paar leuke vissen zijn we doorgevaren op zoek naar wat grotere vis. Het waaide helaas zo hard dat we niet verder kwamen dan stek 5. Desondanks hebben we best wat vis kunnen vangen en de dag goed vol kunnen vissen. En het mooiste moest nog komen. Onze Paul had zowaar de zwaarste van de dag! Met 6,5kg schoon aan de haak, op stek 1, sleepte hij een mooie Penn Battle 4000 molen binnen. Dat is nog eens een mooi begin van de week.

Iedere avond hebben wij voor gemak gekozen en van de heerlijke maaltijden bij Amma Habby genoten. Van hamburger tot lasagne, van walvisvlees tot lamsvlees en gehaktballetjes; het smaakte allemaal heerlijk! Een grote aanrader wanneer je voor gemak kiest.

Seawolves-2013-IJsland 16Op donderdagochtend waaide het meer dan stevig. De witte koppen stonden op de golven. Na een stevig ontbijt en wat overleg met Raffie en Linda hebben we besloten pas rond 12 uur uit te varen. De wind was wat minder en er werd besloten door te varen naar stek 5 met de hoop, als de wind afnam, naar buiten te kunnen. De wind nam ook wat af en we hebben nog op stek 6 kunnen vissen, waar we mooie vissen van rond de 100cm hebben gevangen.  s’Avonds bij de weging bleek de zwaarste vis 13,5kg te wegen, gevangen door team Profish. Na een heerlijke maaltijd een biertje en een hoop gezelligheid gingen we weer naar bed.

Vrijdag waaide het nog wel stevig, maar voeren we met zijn allen uit. Er werd besloten om stek 7 te bezoeken. Vanaf stek 7 hebben we stek 8 en 9 aangedaan en we hebben er overal wel een visje uit weten te halen. De grote jongens bleven bij ons achterwege maar met de vissen rond de 100cm hadden wij het ook naar ons zin. Bij terugkomst in de haven bleek er een mooie heilbot van 7,5 kg te zijn gevangen. Na het eten op naar de weging van die dag. Guus, één van de groep mannen uit Scheveningen, wist de dagprijs te winnen met een pracht van een kabeljauw van 121cm. met een gewicht van 16,7kg. Gevangen aan een kleine kabeljauw.

Zaterdag zijn we weer bijtijds uitgevaren. Op naar stek 7. Tijdens het varen nam de deining geleidelijk aan toe. Eenmaal op stek 7 aangekomen was de deining 2mtr. Maar het was droog en de pilkers en cutbaits verdwenen al gauw de diepte in. Mondjesmaat vingen we een paar vissen en we besloten rustig aan door te vissen. Gedurende deze vakantie hebben wij met 6 man 2 boten tot onze beschikking gehad, een genot. We hadden de ruimte op de boot en we konden meerdere stekken tegelijk uitproberen. Vandaag lagen we met 3 boten op stek 7. Raffie, Linda en Marco Kraal en onze 2 boten. Na een poosje werd de deining wel erg stevig, zo’n 4-5 mtr. Na een paar uur werden we vergezeld door prachtige dolfijnen die springend in de golven rond de boten zwommen; wat een natuurpracht!

Een paar uur verder waren van plan te verkassen, ware het niet dat één van de boten het niet meer deed. De boot bestuurd door Willy weigerde te starten, een dode accu. Beetje jammer. Raffie heeft de visgids opgeroepen en deze is gekomen om Willy, Wim en Joel naar de haven te slepen. Bij een deining van 4-5 mtr, waarbij het touw in de golven verdween. Al met al een heel avontuur en in de haven aangekomen waren de jongens ook klaar met vissen voor die dag. Raffie en Linda besloten bij Wim, Willy en Joel te blijven. Marco is bij ons aan boord gestapt om nog een paar uur mee te vissen. s’Avonds bleek tijdens de weging dat team Profish een mooie vis van rond de 18kg. had gevangen.

Zondag was het buiten slecht weer. We zijn de dag rustig begonnen. Raffie en Linda hadden nog wat werk liggen en besloten niet uit te varen. Marco is vandaag bij Pedro en Coen aan boord gestapt om mee te vissen en met Marco erbij weet je zeker dat er wat gaat gebeuren. Eerst stek 1 aangedaan. De vangsten waren niet zoals de dag ervoor en er werd besloten om stek 3 en 4 eens te proberen. Het viel niet mee een visje te vangen maar het lukte. Vissen van rond de 80-100cm. kwamen de boot in. Het hoogtepunt moest nog wel komen. Driftend op stek 3 besloot Marco even te rommelen met een andere shad en had zijn Penn TRQ inliner net schuin tegen de bootrand gezet. Hij draait zich om… een klap… Pedro die nog net niet over boord vliegt en een hengel die de diepte in verdwijnt. We hebben er maar hard om gelachen en Marco heeft geleerd de hengel voortaan vast te houden. Bij terugkomst in de haven waren er door meerdere teams weer mooie vissen gevangen. De zwaarste was door Pascal van team Profish gevangen. Een kabeljauw van 135cm. met een gewicht van 23,6kg. Wat een vis!

Seawolves-2013-IJsland 20Maandag was alweer de laatste volle visdag van het Penn IJsland festival. Door de harde wind besloten we rustig aan te beginnen. Vandaag hebben we onze zinnen op de grote jongens gezet. Er werd besloten om naar stek 6 te varen en ervoor te gaan. Eenmaal daar aangekomen bleken er al een aantal boten aanwezig te zijn waaronder die van team Profish. Van Pim hoorden we dat er al een aantal mooie vissen waren gevangen. Na een aantal drifts bleven bij ons de grote kabeljauwen uit. Wel wisten we een paar prachtige 100cm.+ schelvissen te vangen. Halverwege de middag roept Wim ineens ‘’Het lijkt wel een zak water wat ik eraan heb hangen!’’.  Eerste gedachte: zeeduivel.  En jawel, een pracht van een zeeduivel wordt naar de oppervlakte gehaald door Wim. Na het vangen van deze vis begon het harder te waaien en kwam er slecht weer aan. In werkelijk een colonne van boten zijn we terug gevaren naar de haven voor een heerlijke maaltijd. De weging wilden we dit keer laten schieten, want we hadden toch geen ‘’grote’’ vis. Dat bleek dus anders te zijn. Raffie belde, of Wim toch even gauw met zijn zeeduivel wilde komen. Wat bleek: de zeeduivel met een gewicht van 13,4kg. was zowaar de dagwinnaar! En zo konden we als team weer een prijs op ons naam schrijven. Ook voor Wim was er een mooie Penn molen. Terugkerend in Amma Habby stond het bier klaar en werd er door Linda een rondje gegeven. Dat slaan we nooit af! Na de prijsuitreiking van de dag werden de prijzen van de week uitgereikt. De hoofdprijs ging naar Pascal van team Profish. Hij ontving een waardebon van € 1000,00 om te besteden aan hengelspullen. Aansluitend heeft Marco Kraal nog een speech gegeven en hebben we de avond afgesloten met bier en gezelligheid.

Dinsdagochtend de boten lossen, tanken en schoonmaken. Klaar voor de volgende vissers. We hebben het huisje helemaal schoongemaakt en de spullen ingepakt. Wim, Joel, Paul en Coen hebben nog een tweetal boten weggebracht naar Bolungarvik. Vervolgens gingen we terug naar het huisje, zetten we de koffers klaar en met zijn we met z’n allen naar een restaurantje elders in Sudavik gereden. Hier hebben we nog wat lasagne op voordat we werden opgehaald door een bus voor de rit naar de luchthaven. Vervolgens vlogen we met een binnenlandse vlucht van Isafjordur naar Reykjavik om daar te overnachten. s’Avonds hebben we nog met de hele groep bij de Chinees gegeten en bij de videotheek naast het hotel een lekker ijsje op.

Woensdag moesten we vroeg uit de veren. De vis stond klaar in de koeltassen en om 4.45 uur stapten we de bus in op weg naar het vliegveld. het inchecken en een ontbijtje liepen naar de gate en stapten we in het vliegtuig terug naar Amsterdam. Daar aangekomen hebben we na het verzamelen van de koffers, hengelkokers en vis afscheid genomen van alle medevissers en Raffie en Linda.

Wat een vakantie was dit weer! Namens alle vissers van the Seawolves en ik denk ook een heleboel andere vissers bedankt Raffie en Linda voor weer een geweldige visvakantie!!

Tot volgend jaar augustus, dan doen wij weer mee!

Coen Roodbol, The Seawolves

Seawolves-2013-IJsland 13 Seawolves-2013-IJsland 12 Seawolves-2013-IJsland Seawolves-2013-IJsland 20 Seawolves-2013-IJsland 16 Seawolves-2013-IJsland 15 Seawolves-2013-IJsland 2

Seawolves-2013-IJsland 6 Seawolves-2013-IJsland 3 Seawolves-2013-IJsland 7 Seawolves-2013-IJsland 8 Seawolves-2013-IJsland 9 Seawolves-2013-IJsland 10

Seawolves-2013-IJsland 21 Seawolves-2013-IJsland 20 Seawolves-2013-IJsland 19 Seawolves-2013-IJsland 17 Seawolves-2013-IJsland 4 Seawolves-2013-IJsland 11