Penn Nappstraumen festival Juni 2015 H-boys

Penn Nappstraumen festival Juni 2015

Nappstraumen 2015 Walter 27Verslag  Heineken-boys Nappstraumen juni 2015

Woensdag 10 juni.
D-day, we waren op de afgesproken tijd (07:30 uur) op Schiphol waar we ons aansloten voor het Nappstraumen-Festival bij onze medevissers (25 man en 3 dames). Het inchecken bij SAS ging probleemloos, taxfree de nodige rookwaren aangeschaft en onze jaarlijkse fles bruine rum Havana Club ! De vlucht naar Oslo ging mooi op tijd, aangekomen in Oslo bij de douane spot de controleur de fles rum op zijn scanner en vraagt ons de tas te openen, geen probleem uiteraard  we hebben het taxfree bonnetje nog! Helaas de fles is niet geseald in taxfree verpakking door Schiphol, de dame is ook niet te overtuigen met de door ons overhandigde bon en zonder pardon fles kwijt! (lekker begin). Na enige uurtjes te hebben gewacht op vliegveld Oslo stappen we de vlucht naar Evenes welke ook mooi op tijd gaat, eenmaal geland de bagage opgepikt en verder met een luxe bus van Evenes naar bestemming Nappstraumen.

Nappstraumen 2015 Walter 59De rit is in vergelijking met IJsland erg mooi veel groen, mooie meren en zeearmen, volop leven te zien als zeearenden en elanden enz. mooie lange tunnels dwars door de bergen, kortom rit is echt mooi, vlak voor aankomst 21:30 uur in de plaats Leknes boodschappen gedaan in hele grote en wel voorziene supermarkt voor komende week. (hou rekening dat bier kopen na 18:00 uur niet meer mogelijk is). Na het vrijwel direct verkrijgen van de sleutel van ons huisje hengels uitgepakt , bedden opgemaakt onze selectie kunstaas doorgesproken c.q. uitgestald , haken en messen geslepen en ons heilbotten staartkoord om de nek van Walter getest! Niets kan ons meer weerhouden om die grote Heilbotten vanaf morgen te gaan vangen!

Donderdag 11 juni.
In de morgen een briefing gehad bij de” Seawolves”, deze hadden zo’n groot huis dat sommige Seawolves hun vismaat gedurende de rest van de  week alleen op de boot tegenkwamen, Raffie legde even alle regeltjes uit, de visgidsen Martin & Nicolas werden voorgesteld en bespraken de wijze van vissen op Heilbot. Daarna op naar de boten, waar uitleg volgde over de boot met 135 PK Honda motor, GPS, Fishfinder, echt fantastische en snelle boten. Na de briefing spullen op de boot allemaal een waterdicht drijfpak aan het gesponsorde Penn mutsje op gezet welke gezien de weersomstandigheden zeer welkom was, het weer was n.l. niet al te lekker een koude noordenwind en regen temp ongeveer 4 graden celcius.  Toch lieten we hierdoor niet afschrikken en gingen rond een uur of één vissen, we gingen naar het stroomgat richting noord, we vingen hier wat koolvisjes. Na enige tijd de hoge golfslag (en regen) getrotseerd te hebben besloten wat verder naar binnen te varen om op de lang verwachtte Heilbot te gaan vissen met onze zelfgemaakte dobbers en op de normale wijze kregen wij het voor elkaar geen enkele aanbeet te krijgen de rest van de middag.

Nappstraumen 2015 Walter 4Rond een uur of zes gingen we naar het huisje welke met zulke snelle boten binnen 10 minuten bereikbaar is, dit is wel een zegen te noemen in vergelijking met onze vaste visspot Sudavik IJsland. Gezien het tij zou het deze week het best zijn om s’nachts te vissen dus rond 21.00 uur vertrokken we weer nu met de gedreven visgids Martin aan boord, we wisten dat de vis gevangen met de visgids aan boord niet mee zou tellen voor het festival maar wat zou het ons bommen ! We waren in Nappstraumen om Heilbot te vangen niet om het festival te winnen. Martin vertelde ons hoe te vissen op Heilbot, legde uit hoe de Sonar te beoordelen en vooral dat heilbot vissen bijzonder ontspannend is, na het vangen van de benodigde aasvis wist hij ons tot diep in de nacht met lange driften tot bijna in slaap te krijgen, maar bleef zijn uiterste best doen om er één vangen ! Rond een uur of twee kreeg hij zelf een aanbeet sloeg deze aan en gaf zijn hengel direct aan één van ons helaas bij het overnemen van de hengel loste de vis en kwam alleen een halve koolvis aan de oppervlakte. Wij hadden Martin verteld dat we eigenlijk alleen in Nappstraumen zijn gekomen om Heilbot te vangen en vonden het zeer tof van hem dat hij zijn hengel met eventuele aanbeet van Heilbot direct afstond tevens kregen we zeer veel tips waar op te letten enz. een Supergids dus ! Helaas bracht de de rest van de nacht niet de vis waar we op hoopte dus gingen we rond 4 uur vol goede moed en beladen met info lekker slapen.

Nappstraumen 2015 Walter 14Vrijdag 12 juni.
Vandaag zou in zou de wind iets gaan liggen dus bijna alle boten verkozen er voor in de Noord naar buiten te varen wij deden dit niet gezien we voor de Heilbot kwamen. In de morgen voor het uitvaren hadden we in het winkeltje van Martin & Nicolas wat anti-twist rigs aangeschaft om de rest van de dag en nacht op de Heilbot te gaan vissen in de Straumen, na het vangen van de koolvis hebben we dit dan ook getracht helaas tot de etenspauze eind van de middag weer geen enkele aanbeet. De verse koolvis deed het niet, evenals cutbaits ,slimjims enz.enz. S’avonds ofwel zeg maar s’nachts er weer op uit, beide zijden van de Straumen volledig afgevist er was een goede stroming dus verwachtingen wederom hoog ! Tijdens onze driften kwamen we diverse malen Nicolas en Martin tegen welke op de zelfde hoogte als wij aan het driften waren na wat contact over de marifoon wenste ze ons succes en meldde dat we “on the right spot” viste. Gaf ons weer enige moed nog even door te gaan. Na nog enige uurtjes gedrift te hebben kwam mede door geen enkele aanbeet, de man met de hamer en taaide wij rond half drie af om een koele Heineken te nuttigen want volgens Walter is het “goed zuipen na een dag vissen“.

Nappstraumen 2015 Walter 8Met een biertje in de hand zien we door ons raampje een half uur na onze aankomst de boot van de gidsen aankomen.  Nicolaas stapt van de boot af en is zeiknat, het water komt onder uit zijn wetsuit, in de bijna vrieskou trekt hij het pak uit en gaat gerust verder in zijn onderbroek met opruimen van de hun boot, het zal toch niet zo zijn dat op de spot waar wij de hele avond hebben gedrift zij een meter Heilbot hebben gevangen ?  Wij uiteraard naar buiten en inderdaad op die spot heeft Nicolas een Heilbot van 174 cm weten te vangen, ook zijn PR dus moest even samen met de vis in het water op de foto en film, na een warme douche voor Nicolas kwamen de visgidsen bij ons even een biertje en droge worst nuttigen en waren wij de eerste getuigen van de spannende vangst van deze Heilbot, fantastisch !

Nappstraumen 2015 Walter 62Zaterdag 13 juni.
Vandaag echt ballen weer, veel wind en regen en vooral koud ! Alle boten blijven binnen alleen wij trotseren de weersomstandigheden en vertrekken toch, gezien de wind uit het noorden komt hopen wij te kunnen vissen in de zuid op open zee. Na door de golven in de Straumen te zijn gevaren trekken we bij wat rotsblokken een mooie hoeveelheid koolvis weg om vandaag dan maar die heilbot te vangen. We varen naar wat ondieptes in de open zee en krijgen eindelijk wat behoorlijke aanbeten, Gerald vangt een bijna meter Zeewolf, Pa een Kabeljauw van 112 cm en Walter eentje van rond de meter tevens krijgen we nog een aanbeet van iets groots en sterks zou dit hem dan zijn ? Helaas na enige minuten lost de vis, pakt nog een keer en lost weer !  Jammer  het mocht niet zo zijn. Op open zee zijn we nog een op 100 meter afstand een walvisvanger tegengekomen, twee man in de een bak in de top en een harpoen op de neus van de boot, gelukkig hebben we de vangst van een walvis niet mee hoeven te maken. De kabeljauw heb ik aan boord schoongemaakt, ik als man van veiligheid (bij mij aan boord staat veiligheid in een hoog vaandel) had ik dit nooit moeten doen, door een golf schoot het fileermes in de muis van mijn linkerhand een cm of 3 naar binnen en het bloeden wilde uiteraard niet stoppen. Na teruggevaren te zijn naar de haven heeft de “dokter” van de Kabeljoekels mij geholpen, ondanks het feit dat het eigenlijk even gehecht zou moeten worden kon hij met diverse hechtpleisters de boel afdichten, mijn dank is nog steeds groot! S’avonds is iedereen bij Peppes Pizza  gaan eten alleen wij bleven in het huisje, niet omdat we niet mee wilde, maar buiten het vissen doen wij ook aan Culinaire hoogstandjes en zorgen dus altijd voor bijzondere maaltijden hedenavond was ons Walter de klos en we wilden zijn culinaire hoogstandje niet ontnemen. (hij zelf was liever wel gegaan!)

Nappstraumen 2015 Walter 20Zondag 14 juni.
Vandaag weer veel wind en regen dus de meeste vissers verkozen na een laat geworden avond, welke naar verluid eindigde in een bonte avond, lekker uit te slapen en later te gaan vissen. Wij daar in tegen, gedreven door het vangen een Heilbot gingen wel vissen. Iets gematigder over het formaat dachten we nu als we er maar eentje vangen deze week zijn we al blij! Na vele vele uren driften op redelijk hoge golven was het eindelijk een feit, onze Gerald ving aan een koolvis van 30 cm een Heilbot van wel …. 66 cm. Okay, we weten dat de minimum maat 80 cm is maar toch het is Heilbot! Een enthousiaste gaffer (niet bij naam te noemen) aan boord gafte deze Heilbot helaas op een vitale plek en de heilbot kon niet meer terug, Om het arme beestje te uit zijn lijden te helpen moesten we  deze vis helaas doden en meenemen voor consumptie en ik moet zeggen dat deze vis ruim vier man makkelijk kon voeden en bijzonder smaakvol was. S’avonds zeg maar bijna s’nachts weer uitgevaren het weer was nu echt rustig (eindelijk), ik had gevraagd of de een van de gidsen met ons mee wilde en beide wilde graag mee helaas is de ruimte aan boord beperkt dus Martin ging mee, later heeft Raffie Nicolas opgepikt. Martin heeft echt weer tot diep in de nacht zijn uiterste best gedaan om een Heilbot te verschalken maar dit mocht niet helpen, na 3 uur is vissen viel onze heilbotvanger Gerald in slaap met zijn hengel in zijn hand, Pa viste nog wel maar bewoog niet meer en Walter had de hoop op Heilbot opgegeven dus ging een beetje klooien met veertjes e.d. Martin en ik visten nog even door totdat ook ik er de balen van kreeg! Onze Martin weigerde op te geven dus bleef de gehele verdere drift van 45 minuten afvissen, kapot en weer een illusie armer gingen we diep in de nacht op naar ons hoogtepuntje van de dag een lekker koud biertje. Helaas konden wij geen weer geen Heilbot vangen, gelukkig hadden de boten om ons heen meer voorspoed en zijn toch op deze avond meerdere mooie Heilbotten gevangen grootste van 136 cm (onze wens )!

Nappstraumen 2015 Walter 22Maandag 15 juni.
Na de goede vangsten van gisternacht is dan vandaag onze dag, vol goede moed vertrekken we naar de koolvisstekken nabij het vuurtorentje waar helaas blijkt dat we geen koolvis naar boven kunnen krijgen , de wind is inmiddels weer toegenomen en de regen ook helaas! We besluiten dan maar naar de zuid te varen daar wat koolvissen te vangen bij de voor ons bekende rotsblokken nabij het haventje aldaar en daarna weer door te varen naar open zee. Zo gezegd zo gedaan,  genoeg koolvis gevangen maar op onze stekken die ons twee dagen geleden vis brachten blijkt niets meer te zitten. Wel zien we nabij de boot een grote school makrelen aan de oppervlakte van het water spartelen dus we weten dat er grote vissen onder deze school jagen. Met veertjes hebben we getracht wat makrelen te pakken want ik blijf nog altijd van mening dat makreel het allerbeste aas is om mee te vissen, de school makreel was in luttele seconden helaas weer vertrokken en bracht ons geen aasvis. Na enkele  uurtjes gevist te hebben nam de wind behoorlijk toe en besloten we weer in de Nappstraumen- arm te gaan vissen op de Heilbot. De rest van het verhaal kennen jullie inmiddels wel geen Heilbot dus. Eenmaal terug  kwamen ook de andere boten langzaam binnen druppelen zij hadden in het stroomgat naar de Noord liggen driften en meerdere kleinere heilbotten gevangen op de stroming, tevens hadden ze wat gul en grotere koolvissen. Dit deed ons besluiten  s’avonds /s’nachts enkele uren voor hoogtij het daar ook maar eens te proberen.  Rond 11 uur vertrokken we de golven waren er weer aardig ingekomen,  we vingen diverse redelijke gulletjes maar weer geen Heilbotten , we visten tot ongeveer 1,5 uur na hoogtij en besloten terug om ons inmiddels wel zekere koude biertje te gaan nuttigen. Morgen dus laatste kans op Heilbot dan gaat het gebeuren!

Nappstraumen 2015 Walter 44Dinsdag 16 juni.
Vandaag laatste gedeeltelijke visdag want vanmiddag moeten de boot, het huisje en de visspullen schoongemaakt en ingepakt worden, we vertrekken rond 10 uur uiteraard weer vol goede moed! Helaas blijft onze Walter thuis hij gaat vast beginnen met de grote schoonmaak van het huisje en de diverse visspullen. We vertrekken met iets minder dan een kwart benzine naar de koolvisstek nabij de vuurtoren, Pa,Gerald en ik vissen ons helemaal gek maar we krijgen in één uur vissen maar 1 koolvis naar boven benzine genoeg hebben we denk ik niet om naar onze koolvisstek in de zuid te varen. Na nog een half uur proberen op diverse vermeende koolvisstekken geven we het dan uiteindelijk op, de Noorse Heilbotten zijn de winnaars! In de avond werd de prijsuitreiking gehouden in het huis van de Seawolves , met bezielende woorden van Raffie en Linda, en onder genot van een hapje en drankje kwamen alle fantastische verhalen over de tafel, het werd een bijzonder gezellige avond en voor vertrek attendeerde Raffie ons er nog op om zeker op tijd met de koffers bij de bus om 5 uur s ’morgens te staan daar de tijdsplanning krap was,  te laat of een klapband  zou onze vertrektijd op Evenes sterk kunnen beïnvloeden.

Nappstraumen 2015 Walter 58Woensdag 17 juni.
Busjes  en alle deelnemers wonderwel op tijd , na anderhalf uur rijden plots een grote klep onder de bus, Ja hoor klapband, gelukkig passeerde na 10 minuten een andere grote bus met oudjes die ook naar vliegveld Evenes gingen, na het overladen konden wij gelukkig mee en waren op tijd voor het vliegtuig naar Oslo. Verdere reis verliep probleemloos helaas,  hebben we op schiphol niet alle deelnemers gedag kunnen zeggen dus bij deze allen bedankt voor de gezellige week in Nappstraumen

Desondanks hebben wij een fantastische week gehad, okay het weer zat niet mee de vissen zaten niet mee maar het gezelschap zowel in ons huisje en buiten ons huisje was geweldig! Deze groep mensen waren “echte vissers” bereid elkaar te helpen, te delen en te praten over goede stekken en een ieder trotseerde zonder enige scheve woorden deze koude, natte en winderige week. In totaal zijn er toch nog 28 heilbotten gevangen, helaas maar eentje in onze groep.

Als waarschijnlijk één van de eerste boekers bij Cordes Travel hebben wij inmiddels voor 2016 IJsland Sudavik bij Cordes Travel  geboekt , dit is ons 11e jaar dat we bij Linda & Raffie boeken ! De visplekken, accommodaties en vooral de visboten zijn altijd betrouwbaar gebleken, Raffie & Linda zijn dag en nacht bereikbaar  en weten altijd een oplossing te vinden ingeval problemen. Dit jaar hebben ze bijvoorbeeld onze hengels Penn Inliners kosteloos naar Noorwegen meegenomen en voor volgend jaar regelen zij dat ze klaar staan in Sudavik, waar vindt je zulke service vandaag de dag nog ? Vol vertrouwen zien wij dus IJsland 2016 tegemoet ( en verwachten dus wel een klein taartje in de ijskast in Sudavik volgend jaar !)  Bedankt Linda & Raffie

Groeten van Walter, Gerald , Frans (Pa dus) en Jan-Claus, “De Heineken Boys”.

Nappstraumen 2015 Walter Nappstraumen 2015 Walter 1 Nappstraumen 2015 Walter 5 Nappstraumen 2015 Walter 7 Nappstraumen 2015 Walter 4 Nappstraumen 2015 Walter 6 Nappstraumen 2015 Walter 2

Nappstraumen 2015 Walter 19 Nappstraumen 2015 Walter 26 Nappstraumen 2015 Walter 28 Nappstraumen 2015 Walter 25 Nappstraumen 2015 Walter 15 Nappstraumen 2015 Walter 16 Nappstraumen 2015 Walter 17

Nappstraumen 2015 Walter 18 Nappstraumen 2015 Walter 13 Nappstraumen 2015 Walter 11 Nappstraumen 2015 Walter 8 Nappstraumen 2015 Walter 10 Nappstraumen 2015 Walter 31 Nappstraumen 2015 Walter 9

Nappstraumen 2015 Walter 30 Nappstraumen 2015 Walter 29 Nappstraumen 2015 Walter 20 Nappstraumen 2015 Walter 21 Nappstraumen 2015 Walter 22 Nappstraumen 2015 Walter 23 Nappstraumen 2015 Walter 24

Nappstraumen 2015 Walter 27 Nappstraumen 2015 Walter 32 Nappstraumen 2015 Walter 43 Nappstraumen 2015 Walter 40 Nappstraumen 2015 Walter 41 Nappstraumen 2015 Walter 42 Nappstraumen 2015 Walter 44

Nappstraumen 2015 Walter 39 Nappstraumen 2015 Walter 45 Nappstraumen 2015 Walter 46 Nappstraumen 2015 Walter 38 Nappstraumen 2015 Walter 47 Nappstraumen 2015 Walter 33 Nappstraumen 2015 Walter 34

Nappstraumen 2015 Walter 35 Nappstraumen 2015 Walter 36 Nappstraumen 2015 Walter 37 Nappstraumen 2015 Walter 48 Nappstraumen 2015 Walter 51 Nappstraumen 2015 Walter 52 Nappstraumen 2015 Walter 53

Nappstraumen 2015 Walter 54 Nappstraumen 2015 Walter 55 Nappstraumen 2015 Walter 63 Nappstraumen 2015 Walter 62 Nappstraumen 2015 Walter 61

Nappstraumen 2015 Walter 60 Nappstraumen 2015 Walter 59 Nappstraumen 2015 Walter 58 Nappstraumen 2015 Walter 57 Nappstraumen 2015 Walter 56