Penn Nappstraumen Festival 2015 Maikel

Penn Nappstraumen Festival 2015

Nappstraumen-Maikel - 109-16 september 2015

Dit leuke festival zijn we aangegaan met 4 enthousiaste vissers. 2 vissers die al in Noorwegen en IJsland zijn geweest en 2 vissers die nog geen ervaring hebben op dit visgebied. Na een goede voorbereiding zijn we onze vakantie gestart. Alle juiste materialen aangeschaft, koffers tot de nok toe gevuld en bij onduidelijkheid over de reis even een mailtje aan Raffie en Linda en de volgende dag meteen antwoord. Top!

1ste dag
Om 8.00 uur verzamelen met alle festivalgangers op Schiphol om vandaar uit richting Oslo te vliegen. Daar op het vliegveld over moeten stappen om richting Evenes te vliegen. Beide vluchten van 1,5 uur. In Evenes stond een splinternieuwe bus ons op te wachten. Helaas kon de bus niet alle bagage bergen dus Raffie had een grotere huurauto geregeld en zo konden we verder op reis. ’s Avonds nog geshopt in de supermarkt om de laatste boodschappen in te slaan. Na een lange dag om 23.00 uur aangekomen bij de huisjes.

Nappstraumen-Maikel - 181ste visdag
Deze dag vroeg uit de veren om alle visspullen gereed te maken en de boot te laden. Na de uitleg van Raffie en Jonathan de visgids over het vissen in Nappstraumen, zijn we omstreeks 11.00 uur gaan vissen. Om op open zee te vissen stond vandaag te veel wind. Dus verschillende stekken aangedaan voor de heilbot, helaas zonder resultaat. ’s Middags richting de schollenbaai waar we verschillende mooie schollen hebben kunnen vangen. Op de terugvaart in het kanaal nog een goede drift gehad waar verschillende mooie kabeljauwen boven kwamen. Eind van de dag bij de huisjes gedrift waar een paar scharren en grote makrelen boven kwamen.

2de visdag
Begonnen op een mistige open zee. Zicht tot 40 meter. Vandaag een paar uur de visgids mee gehad. Jonathan legde de boot op een perfecte stek neer, recht  boven de vis en zo konden we ieder een mooie vis vangen. Zo goed als de ochtend begon viel ’s middags de beet weg. Maar waar ieder visser op hoopt is om orka’s te spotten, op nog geen 20 meter afstand tussen twee boten in.

3de visdag
Deze dag hadden we een moeilijke visserij, veel zoeken en geen uitschieters van grote vissen. Wel als beloning één mooi heilbotje van 60 cm voor Jeroen en  ’s nachts het noorderlicht gespot.

Nappstraumen-Maikel - 284de visdag
TOP!!! Geweldige dag vissen gehad onder begeleiding van visgids jonathan. Na een vaart van 45 minuten aangekomen op de eerste visstek, al vrij snel de eerste vissen aan boord. Deze dag zal menig record van ieder van ons verbroken worden. Iedereen vangt een kabeljauw van boven de meter. 100 cm, 101 cm, 107 cm en 110 cm/14.5 kilo en een mooie koolvis van 101 cm. Één en al brute kracht zo’n koolvis. Ook zijn er menig grote lommen gevangen. Voor vele een plaag, maar ik vind het geweldige vissen om te vangen. Daarna kwamen we in een school grote koolvissen terecht. Heel vlug het aas binnenhalen en dan klappen de koolvissen erop, gierend door de slip, prachtig! Al bij al een prachtig visdag. Met goede hulp en tips van de visgids.

Nappstraumen-Maikel - 265de visdag
Vandaag terug gevaren naar de verre stekken van gisteren. Veel mooie vissen gevangen met als uitschieter een kabeljauw van 116 cm lang, maar niet zwaar. ‘S avond lekker met alle vissers naar Peppes pizza geweest. Waar menig visser zijn pizza niet op kon, wat een joekels van pizza’s. Een leuke avond met de groep.

6de visdag
Laatste visdag van een schitterende visweek met alleen zonnig weer. De dag begonnen rond stek 35 waar heel de week vis te vangen was. Mooie kabeljauwen en knoerten van koolvis. Voor ons was het vandaag goed zoeken naar de vis. Twee vissers vonden het ‘s middags mooi geweest en hebben we afgezet bij de huisjes. Ik en mijn vader wilden nog één uurtje vissen om zo de vakantie af te sluiten. Op 2 minuten varen van de huisjes gingen we het proberen, dit hebben we ook geweten. Tweede drift, geen vis op de visvinder. Maar bij het laten zakken van de pilkers klapte er direct een heilbot bij Christ op zijn hengel. Na 15 min de vis achterna te hebben gevaren en de heilbot niet van de bodem los kwam, knapte de lijn. Balen. We hadden dit zeker verwacht. Waar we heel de week zwaar hebben gevist  stonden we het laatste uur met de lichtste hengel en 100 gram pilkers met een kleine dreg te vissen. We konden helaas geen kracht op deze vis uitoefenen. Volgende keer beter, maar was een mooie afsluiting van de week.

Nappstraumen-Maikel - 11Op tijd terug  naar het huisje voor de grote schoonmaak en alles weer in pakken. ’s Avonds hadden we nog een prijs uitreiking voor de langste vissen. Tot de laatste dag was het spannend.  Maikel  van de heilbot trekkers 3de met 116 cm, een man uit België 2de met 118 cm en 1ste Robby met een kabeljauw van 124 cm. Robby was zo sportief om zijn gewonnen hengel over te dragen aan de enigste persoon met een gehuurde hengel (Janus). Heel sympathiek.

Laatste dag
Na een lange, maar goed georganiseerde reis weer terug in Nederland.

Wij kunnen spreken van een TOP vakantie.

–  Grote kabeljauwen en koolvissen
–  1 heilbotje
–  Orka’s, bruinvissen, zeearenden en één eland gespot
–  Prachtig weer
–  Goede organisatie
–  En een onderling perfecte sfeer van 32 vissers die ik nog het meest waardeer.

Iedereen bedankt!
Maikel van de Heilbottrekkers.

Nappstraumen-Maikel - 27 Nappstraumen-Maikel - 1 Nappstraumen-Maikel - Nappstraumen-Maikel - 33 Nappstraumen-Maikel - 21 Nappstraumen-Maikel - 10 Nappstraumen-Maikel - 9

Nappstraumen-Maikel - 18 Nappstraumen-Maikel - 26 Nappstraumen-Maikel - 30 Nappstraumen-Maikel - 29 Nappstraumen-Maikel - 28 Nappstraumen-Maikel - 20 Nappstraumen-Maikel - 16

Nappstraumen-Maikel - 13 Nappstraumen-Maikel - 12 Nappstraumen-Maikel - 24 Nappstraumen-Maikel - 3 Nappstraumen-Maikel - 25 Nappstraumen-Maikel - 7 Nappstraumen-Maikel - 31

Nappstraumen-Maikel - 32 Nappstraumen-Maikel - 17 Nappstraumen-Maikel - 8 Nappstraumen-Maikel - 11 Nappstraumen-Maikel - 19 Nappstraumen-Maikel - 22

Nappstraumen-Maikel - 14 Nappstraumen-Maikel - 23 Nappstraumen-Maikel - 15 Nappstraumen-Maikel - 6 Nappstraumen-Maikel - 5 Nappstraumen-Maikel - 4 Nappstraumen-Maikel - 2