Penn IJsland Festival Peter

Penn IJsland Festival 2014

Reisverslag IJsland Augustus 2014

EIJsland Peter 21indelijk is het weer zover, we vertrekken voor de derde maal naar IJsland Sudavik. We hadden de dag ervoor nog een telefoontje gekregen van de kabeljoekels met de vraag of we mee wilden met een busje naar schiphol  dat vonden wij dik in orde zo moest mijn vrouwtje maar 40 km rijden naar Chaam bij Rens thuis. Daar aangekomen stonden de meeste jongens al paraat nog even een bakkie koffie gedronken en een babbeltje en daar was dan ons busje voor wel 50 personen en we waren met 11 dus ruimte in overvloed ha ha. Voor de rest ga ik nu niet heel de reis uit de doeken doen, de meeste onder ons weten hoe de reis verloopt. Alleen wil ik even zeggen dat Linda en Raffie van schiphol tot in IJsland ons weer prachtig hebben begeleid zoals altijd natuurlijk.

Die zelfde avond heel laat zijn we dan toch aangekomen en hebben we onze hengels en reiskoffers nog uit gepakt,en direct daarna in ons bed gekropen. Woensdag morgen eerst even de  bootverzekering in orde gebracht en al het visgerei naar de boot gesleurd (weer veel te veel bij natuurlijk) nog wat uitleg gekregen over de boot alhoewel we dat ook al wel wisten, maar dat hoort er allemaal bij, dan konden Louis, mijn zoon Lars, en ikzelf vertrekken het weer was nog niet zo best daarom ga ik dan gewoonlijk naar stek 3 daar bijna aangekomen zagen we al meteen drie walvissen spuiten dat begon al goed. Onze lijnen gingen naar beneden en het was eigenlijk al meteen bingo niet de hele grote maar voor Lars was dit al een voorproefje de ene na de andere kwamen boven, van koolvis tot dikke makrelen en natuurlijk heeeeel veel kabeljauwtjes zo hebben we onze eerst dag al goed vol gekregen. Morgen geven ze een paar dagen prachtig weer met heel weinig wind, dan kunnen we zeker op de verdere stekken gaan vissen.

IJsland Peter 10Donderdag morgend opgestaan meteen spek en eieren gebakken want dat ging nodig zijn ik voelde het in mijn dikke teen dat er al beren zouden gevangen worden. Ik ben direkt richting stek 9 gevaren maar heb eerst even geprobeerd op stek 7 en 7a de andere jongens waren naar stek 6 gegaan wij zijn onmiddellijk dikke vissen beginnen vangen, maar nog niet de meters dan, maar door gevaren naar stek 9 we vingen wel vis maar helemaal niet als twee jaar geleden. Toen werd alle grote vis hier gevangen en niet op stek 6. Ik heb dan maar een smsje gestuurd naar Eric van de kabeljoekels en die zei dat ze al hele grote joekels hadden gevangen maar ook veel kwijt speelde, dan ben ik met de jongens de plas helemaal over gestoken en dat is een eindje varen maar daar aangekomen kregen we waar voor ons geld de ene al groter dan de andere  kwamen boven van door de meter daar kom je voor naar IJsland (met dank aan eric natuurlijk) Lars werd bijna gek maar deed het voortreffelijk, opeens is hij er weer eentje aan het drillen,zijn inliner 30 lbs stond nu wel heel krom en na een 10 minuutjes kwam er een ferm varken aan de oppervlakte.

IJsland Peter 20Ik keek naar louis en hij naar mij dit kan toch niet hij deed ons broek gewoon uit met een kabeljauw van 26.6 kg op de boot gewogen we waren uitzinnig en dachten al aan de overwinning. Die dag hebben we er nog van rond de 20 kg gevangen moe maar zeer voldaan zijn we binnen gevaren maar moesten vast stellen dat er nog 2 zwaardere vissen waren gevangen eentje door de ploeg van pro-fish van bijna 30 kg en nog eentje van rond de 28 kg door de sea wolfs die van Lars woog aan de haven 24.4 kg, hij mocht toen mee met de drie beste op de foto, toch een heel prestatie voor een jongen van 15 jaar als vader kreeg ik tranen in mijn ogen zo trots was ik op hem. Ik zelf heb nog niet zo een grote gevangen zoals nog vele andere zeevissers, hij had dan wel geen prijs maar mag volgend jaar terug mee met mij naar Nappstaumen in noorwegen. De dag erna zijn we weer naar stek 6 gegaan waar we weer vele kabeljauwen hebben gevangen met een paar uitschieters tussen 18 en 20 kg, maar weer waren er drie van dik 25 kg gevangen.
Zaterdag was het weer al heel wat minder goed en zijn we naar stek 3 en 2 gevaren om wat aasvissen te gaan vangen,uiteindelijk hadden we zondag een rustdag waar ik wel mee kon leven, even uitrusten kan ook geen kwaad. Maandag onze laatste dag vissen viel wel een beetje tegen nog zwaar weer en hoge golven ben samen met rik naar stek 7 gevaren en hebben uiteindelijk nog heel goed gevangen grote schelvissen, koolvissen, roodbaars en wat dacht u veel kabeljauw. Het was uiteindelijk een geweldige week meet veel walvissen rond de boot, dikke vissen en toffe ploegen zoals Robby Fish die nog een grote zeeduivel van 18 kg had gevangen met zijn ploeg, Pim van profish die de weekprijs hebben gewonnen nog eens proficiat mannen. Onze drie broers uit belgie met hun nederlandse schipper en de mannen van de Seawolves die ook meerdere keren in de prijzen zijn gevallen en natuurlijk de kabeljoekels niet te vergeten en de andere jongens die ik niet heb vernoemd hopelijk gaan we met de meeste terug samen op reis dan naar Nappstaumen in Noorwegen in 2015.

Voor de rest was het eten weer heel lekker bij Amma Habby en natuurlijk wil ik Raffie en Linda van Cordes Travel hartelijk bedanken voor alles wat ze weer voor ons hebben betekend, prachtig gewoon, bedankt. En Rens nog bedankt voor de lekkere broodjes en jupiler bij aankomst thuis bij jouw.

Louis, Lars en Peter

IJsland Peter 3 IJsland Peter 5 IJsland Peter 4 IJsland Peter 21 IJsland Peter 22 IJsland Peter 6 IJsland Peter 7

IJsland Peter 10 IJsland Peter 9 IJsland Peter 8 IJsland Peter 23 IJsland Peter 16 IJsland Peter 14 IJsland Peter 15

IJsland Peter 13 IJsland Peter 12 IJsland Peter 11 IJsland Peter 2 IJsland Peter 1 IJsland Peter 17 IJsland Peter 18

IJsland Peter 19 IJsland Peter 20 IJsland Peter 24 IJsland Peter 25 IJsland Peter