Penn Havoysund Festival 2017 Cor

Penn Havoysund Festival augustus 2017

Havoysund-Festival - 7

Beste visvrienden,

Na een lange periode van voorbereiding (o.a. Cordes Traveldag, uitgebreide PDF van Cordes Travel. en teambijeenkomsten) was het dinsdag 22 augustus eindelijk verzamelen op Schiphol. De groep bestond uit ruim 40 man en dat vereist een hele organisatie. Dat Raffie en Linda inmiddels veel routine hebben met deze groepsreizen bleek tijdens de gehele week. Het hotel op het vliegveld van Oslo en de accommodatie op Havoysund waren voortreffelijk. Het Havoysund complex had een gezellige ontbijtruimte, waar een prima ontbijtbuffet klaar stond iedere dag. Ook in het hotel restaurant van Havoysund kon je lekker eten tegen redelijke prijzen. Het huisje was schoon en had een compleet keukentje, waar je ook eigen maaltijden kon bereiden. De woon- en slaapkamers waren ruim voldoende.

Zo langzamerhand gaan we het water op met de snelle(150pk) en veilige Arronet boten. De eerste dag (donderdag) kozen we voor heilbot en hadden we een halve dag visgids Sebastiaan bij ons. Een uurtje varen bracht ons naar een mooie baai van tussen de 10-25m diep. Met enige regelmaat werden er aanbeten van heilbotten gemeld door de boten. Zelf miste ik 3 aanbeten op mijn shad. Oorzaak: te lang wachten met aanslaan. Later met de gids aan boord ging het beter. Ik miste er nog maar 1 en ving er 2 van 83 en 102 cm. Vismaat Cok ving er een van 113cm, die pas aan boord door had dat er iets mis was. De eerste dag dus 3 heilbotten op de boot. Helaas kwamen Cees en Mario niet verder dan wat missers.

Vrijdag en zaterdag was het helaas slecht weer en mocht alleen zaterdag wat in de baai gevaren worden. Veel verder dan wat koolvis en een enkele platvis zijn we niet gekomen. Zondagmorgen met de gids weer naar een andere heilbotstek. Met 6 boten was Cok de enige de er een goede heilbot aan kreeg. Pech losgeschoten. In de middag zouden we naar open zee varen om op kabeljauw te vissen. Helaas stond er een hoge deining en bij een van de klappen die de boot maakte ging Mario door zijn rug. Dus terug en een drama voor Mario, die niet meer kon vissen.

Havoysund-Festival - 40Maandag voeren we met een groep boten met z’n drieen naar een andere heilbot stek. Alleen de gids Sebastiaan slaagde er in een mooie heilbot te vangen (117cm) verder bleef het op een enkele aanbeet na erg rustig. Toen Sebastiaan op onze boot wilde overstappen draaide ik mijn shad omhoog en halverwege de waterdiepte (ong. 25m) werd mijn shad gepakt. De vis loste direct. Toch nog even laten zakken en weer omhoog draaien. En ja hoor : de vis sloeg weer toe. Na een mooie dril, waarbij de vis twee maal naar 50 meter diep dook, konden we hem gaffen en bewonderen (114cm). Daarna nog een tijd met koolvis en shads allerlei favoriete baaien van Sebastiaan aangedaan, maar verder dan een mooie aanbeet op koolvis kwamen we niet.

Dinsdag, de laatste visdag, zag het er niet zo mooi uit. Cok en ik zijn toch gaan vissen aan de noordkant. Aanvankelijk weer op heilbot geprobeerd in een aantal fraaie baaitjes. Het lukte niet. Ook nog een hengel met een plug achter de boot gesleept. Daar dook regelmatig koolvis op. Niet de gehoopte heilbot. Wel ving ik op dit kunstaas een fraaie schar die de (Halco Max 130 80gr. kleur Pilchard) zonder pardon pakte. Op dit zelfde kunstaas verspeelde ik trouwens in Panama, na een dril van 3 kwartier, een geelvintonijn van geschat 75 kg. Op de terugweg naar het huisje was de wind compleet weggevallen en hebben we ons midden op het fjord nog vermaakt met een bananenpilker en shads en konden we zoveel vis vangen als je wilde. Op 80m schelvis, op 50 m gul en op 30 m koolvis en gul. Het waren geen supervissen, maar wel lekker bezig. Rond 14.00 uur naar huis om de boot en het huisje schoon te maken en de koffers te pakken.

Woensdag moesten we vroeg ontbijten en om 07.00 uur met de bus terug naar Alta. Echt geen straf om een paar uur te genieten van dit fraaie landschap. De vluchten naar huis vertrokken op schema, maar als je dan bijna 2 uur op de bagage moet wachten ben je blij als je weer thuis bent. Ik vond het een gezellig festival met een leuke groep, want ondanks 2 dagen slecht weer heb ik geen onvertogen woord gehoord.

Als laatste nog even kort het materiaal waar we mee visten:
Hengels:
Penn Regiment Heavy Pilk 100-160gr 2,70m (Cor: fijn om mee te werpen en te slepen, wat lengte is dan handig)
Penn Regiment boat? 30lbs 1,80m (Mario: erg handig zo’n kort stokje en lekker licht)
Penn Regiment Halibut 50lbs 2,40m (Cor: alle dagen mee gevist met de shad op de heilbot TOP)
Penn Warfare 20lbs 2,10m (Cok: goede bruikbare hengel uit pakket)

Reels:
Penn Fathom FTH20LW (Cor: soepel en licht)
Penn Clash CLA5000 Fireline 0.25 270m 17,5kg (Cor: sterk en soepel)
Penn Warfare 20LWLH (Mario: prima)

Shad:  Westin Crazy Daisy 27cm 400gr zilver/paars (Cor: alledrie mijn heilbotten op gevangen)

Groet Cor
Havoysund-Festival - 1 Havoysund-Festival - 2 Havoysund-Festival - 3 Havoysund-Festival - 4 Havoysund-Festival - 5 Havoysund-Festival - 6 Havoysund-Festival - 7
Havoysund-Festival - 8 Havoysund-Festival - 9 Havoysund-Festival - 10 Havoysund-Festival - 11 Havoysund-Festival - 12 Havoysund-Festival - 13 Havoysund-Festival - 14
Havoysund-Festival - 15 Havoysund-Festival - 16 Havoysund-Festival - 17 Havoysund-Festival - 18 Havoysund-Festival - 19 Havoysund-Festival - 20 Havoysund-Festival - 21
Havoysund-Festival - 22 Havoysund-Festival - 23 Havoysund-Festival - 24 Havoysund-Festival - 25 Havoysund-Festival - 26 Havoysund-Festival - 27 Havoysund-Festival - 28
Havoysund-Festival - 29 Havoysund-Festival - 30 Havoysund-Festival - 31 Havoysund-Festival - 32 Havoysund-Festival - 33 Havoysund-Festival - 34 Havoysund-Festival - 35
Havoysund-Festival - 36 Havoysund-Festival - 37 Havoysund-Festival - 38 Havoysund-Festival - 39 Havoysund-Festival - 40 Havoysund-Festival - 41 Havoysund-Festival - 42
Havoysund-Festival - 43 Havoysund-Festival - 44 Havoysund-Festival - 45 Havoysund-Festival - 46 Havoysund-Festival - 47 Havoysund-Festival - 48 Havoysund-Festival - 49
Havoysund-Festival - 50 Havoysund-Festival - 51 Havoysund-Festival - 52 Havoysund-Festival - 53 Havoysund-Festival - 54 Havoysund-Festival - 55 Havoysund-Festival - 56
Havoysund-Festival - 57 Havoysund-Festival - 58 Havoysund-Festival - 59 Havoysund-Festival - 60 Havoysund-Festival - 61 Havoysund-Festival - 62 Havoysund-Festival - 63
DSC03281 Havoysund-Festival - 64 Havoysund-Festival - 65 Havoysund-Festival - 66 Havoysund-Festival - 67