Onze visreis naar Roan Rorbu Sven

Onze visreis naar Roan Rorbu

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 54Reisverslag Roan Rorbu, Augustus 2015

Als eerste willen wij Raffie en Linda hartelijk bedanken voor de onwijs goede service die zij ons hebben geboden. De organisatie was in  een woord SUPER! Ook zijn wij op privéles bij Raffie en Linda thuis geweest. We hebben hier een hele gezellige avond gehad met uitleg over het vissen in Noorwegen. Het is ontzettend leuk om met mensen over de zelfde hobby te praten en dit hebben we dan ook meer dan 4 uur gedaan. We raden iedereen, zeker als je voor het eerst op ‘visvakantie’ gaat, te doen. Super veel informatie waar je echt wat aan hebt!

Dag 1 (zondag 2-8)
De eerste dag vissen. Spannend! Op de avond van aankomst hadden we al tips en uitleg over de boot en visstekken van de huiseigenaar/eigenaresse van Roan Rorbu. Dit was erg handig zodat we er zondagmorgen meteen op uit konden om te gaan vissen. Tijdens het klaar leggen van de hengelmaterialen kwam ‘de buurman’ langs om ons te vertellen waar we wel is vis zouden kunnen vangen. Dit werd uiteraard door ons zeer gewaardeerd. Na het leuke gesprek met de Noorse buurman zijn we het water op gegaan. In het fjord waar we voor het eerst de pilkers en sandeels lieten zakken was het al gauw raak. De eerste makrelen en kleine koolvissen kwamen naar boven. Naar mate de dag vorderde werd de wind steeds sterker en kregen we steeds meer moeite met vissen. We hebben het toen geprobeerd met een bananenpilker van 400 gram met een stuk makreel er aan. (het was ten slotte de eerste keer voor ons dus we probeerde van alles om toch een visje te kunnen vangen). Al gauw kwam de eerste Heek na een flink eind takelen naar boven, gevolgd door een koolvis en een leng. We konden het niet laten om na het avondeten nog een keer te gaan vissen. Ditmaal in een ander fjord. Ook hier was het al gauw raak. Nu kwamen er grote wijtingen van 50-60 cm naar boven! Dit was wel even wat anders dan wijtingen van 30 cm die we op de Zeeuwse stranden gewend zijn. We sloten de avond af met een paar kabeljauwen van rond de 3 kilo. Al met al een zeer geslaagde eerste dag.

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 68Dag 2 (maandag 3-8)
Vol goede moed gingen we weer op pad voor de tweede visdag. Vandaag kwamen we er toch echt achter dat vissen in Noorwegen niet zo makkelijk is als dat het lijkt. Zoeken naar een stek, welk kunstaas moet je gebruiken, het is allemaal zo eenvoudig nog niet. Toch wisten we wat klein spul te pakken, een kabeljauw van 3 kilo en een koolvis van 3.5 kilo. Geen supers maar toch.

Dag 3 (dinsdag 4-8)
Vandaag overdag was het vooral veel zoeken en weinig vangen. Toen we aan het eind van de middag weer bij het huisje waren kwamen we de huiseigenaar tegen en vroeg ons hoe onze vistrip was geweest. Wij vertelde het verhaal en hij bood gelijk aan om met ons nog eens naar de zeekaart te kijken. Om een lang verhaal kort te maken kwam het erop neer dat we het nog verder op de open zee moesten gaan zoeken. Zijn uitleg was zeer welkom en die avond zijn we ook naar open zee gegaan. Op de aangewezen stek aangekomen zagen we dat er volgens de fishfinder behoorlijk wat leven onder de boot zat. Snel de pilkers in het water en vissen maar. De fishfinder had inderdaad gelijk, kleine koolvis tot en met. Niet meer te tellen, zo veel kwamen er naar boven. Na een kwartier zijn we op een stek gaan liggen waar het iets dieper was en daar was het al snel raak. Marijn kreeg een mooie beet en haalde een kabeljauw van 5.5 kilo naar boven. Hierna werd het tijd om naar binnen te gaan want het werd al behoorlijk schemerig. Nu wisten we in elk geval waar we het ongeveer moeten zoeken de volgende dag.

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 30Dag 4 (woensdag 5-8)
Na de mooie kabeljauw van gisteren zijn we weer de open zee op gegaan. Het was mooi weer met een kalme zee. We zijn op de zelfde plek als gisteren avond begonnen met vissen. Alweer was de kleine koolvis in grote getalen aanwezig. Zoekend naar andere plekken besloten we een drift te maken bij een paar ondiepe stukken. Op den duur konden we de bodem zien. Het was wel is waar 7 meter diep dus veilig genoeg. Je kon je kunstaas op de bodem zien liggen, zo helder. Na een paar kleine beetjes zag Sven iets op zijn kunstaas happen. Mis! Helaas, maar de vis kwam terug, na een korte dril kwam er een mooie klep-kabeljauw van rond de 2 kilo naar boven. Gelukkig volgde er nog een paar van deze diep rode kabeljauwen. Niet groot maar wel super mooi.

Dag 5 (donderdag 6-8)
Vandaag wakker geworden met een stralende zon en weinig wind. Mooi weer om weer de stekken op open zee op te zoeken. Al snel nadat Sven zijn sandeel had laten zakken kreeg hij een mooie beet en haalde een mooie kabeljauw van 5 kilo naar boven. Niet veel later was het weer raak. Weer een kabeljauw op de sandeel van Sven. Hierna was Marijn aan de beurt met een kabeljauw van 4 kilo. Sven kreeg weer een prachtige beet. Na een mooie dril was de kabeljauw al in zicht maar toen wist hij te ontkomen, erg jammer.

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 40Dag 6 (vrijdag 7-8)
Hoe verrassend het ook klinkt, we zijn weer naar de open zee gegaan om te gaan vissen. De eerste drift bracht veel kleine koolvis, op naar de volgende stek. Na ongeveer 5 minuten kreeg Marijn een mooie aanbeet op de sandeel. Na een leuke dril zagen we een schim in het water, het bleek een heilbot te zijn. Dit hadden we totaal niet verwacht dus de ontlading was behoorlijk groot. Een mooi exemplaar van 82 cm en rond de 6 kilo. Op de andere stekken die we deze dag bevist hebben kwamen er vrijwel alleen lommen naar boven.

Dag 7 (zaterdag 8-8)
Over deze dag kunnen we kort zijn. Weinig vangst, regen en wind. Ook dit is vissen.

Dag 8 (zondag 9-8)
Weinig wind en dus een mooie dag om te stekken op open zee te gaan bezoeken. Na ongeveer 45 minuten varen ging het kunstaas weer opweg naar de bodem. De eerste driften leverden een paar mooie kabeljauwen op met als grootste 8,5 kilo. De volgende drift over het zelfde stuk kreeg een andere wending. Carlo kreeg een zachte aanbeet en haakte de vis, en begon langzaam met het binnen draaien van de vis en was er van overtuigt dat het niet veel bijzonders was. Maar toen begon de vis wat weerstand te bieden en ging de slip van de molen van langzaam tikkend naar een gierend geluid . Dit moest bijna wel een heilbot zijn, en jawel na ongeveer 20 minuten kwam er een mooie heilbot naar boven van 137 cm en een  mooie 35 kilo.

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 20Dag 9 (Maandag 10-8)
Na de mooie heilbot gister maar weer naar de zelfde stek gevaren met de hoop nog zo’n mooie vis te kunnen haken. Dit keer konden we na vele malen over de stek te hebben  gedrift geen heilbot te pakken krijgen. we hebben deze stek dus ook na een paar uur verlaten en zijn opzoek gegaan naar een dieper stuk om te kijken of we hier wat leng en roodbaars konden vangen. Dit ging aardig met een paar mooie roodbaarzen een paar haaitjes en een mooie leng. Eind van de middag besloten om nog een paar driften over de heilbot stek de gaan maken om dat het takelen van af 220 meter na een paar uur wat begon tegen te staan.  We waren nog geen 5 minuten aan het driften toen Marijn een mooie aanbeet kreeg en riep ‘Dit is het !’ de hengel boog krom en de slip begon te gieren. Tijdens de dril kwam de heilbot 6  keer in zicht maar dook ook gelijk weer terug de diepte in naar ongeveer  70 meter. Toen de heilbot voor de 7e keer boven kwam kon hij aan boord worden gehaald, ondertussen waren we 45 minuten verder.  Deze vis was 127 cm en 25 kilo, wat een sport op de 160 grams spinhengel  geweldig.

Dag  10 ( Dinsdag 11-8)
Ook deze dag weer opzoek naar de heilbot, zou het dan nog een keer zo mogen zijn? Aangekomen op de stek het kunstaas in de vorm van een sandeel, kleine cutbait herring en een riple shad naar de bodem laten zakken. Na een kleine 5 minuten begon Sven te roepen er bijt steeds iets op de staart van mijn shad wat zou dat toch kunnen zijn? Niet veel later gierde ook zijn slip en had hij een heilbot aan de lijn. De 97 cm lange heilbot na wat foto’s weer terug gezet, mooi om deze vissen in het heldere water weer terug te zien zwemmen naar de bodem. De rest van de morgen alleen nog wat kabeljauw gevangen, begin van de middag besloten om toch  op de stek te blijven en het te blijven proberen met als resultaat nog 2 heilbotten. Carlo ving er 1 van 80 cm en Marijn ving eind van de middag nog eeen heilbot van 104 cm . Al met al weer een geslaagde dag op het water. Woensdag en donderdag veel regen en te veel wind om uit te kunnen varen. Vrijdag was alweer onze laatste dag de spullen weer netjes schoon gemakt en ingepakt om savonds te kunnen vertrekken.

Al met al een mooie eerste keer Noorwegen waar we hopelijk nog vele malen mogen komen.

Groeten,
Sven Marijn en Carlo

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 59- Roan-Rorbu 2015 (Sven) Roan-Rorbu 2015 (Sven) 62 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 55 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 56 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 57 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 4

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 1 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 3 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 2 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 63 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 54 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 53 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 20

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 12 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 23 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 5 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 6 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 15 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 14 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 13

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 11 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 10 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 9 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 16 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 17 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 18 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 8

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 7 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 19 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 21 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 22 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 24 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 25 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 26

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 27 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 28 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 29 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 30 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 31 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 32 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 33

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 40 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 41 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 42 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 34 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 35 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 36 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 37

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 38 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 39 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 43 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 44 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 45 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 46 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 47

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 48 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 66 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 49 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 51 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 50 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 52 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 58

Roan-Rorbu 2015 (Sven) 60 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 68 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 67 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 65 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 61 Roan-Rorbu 2015 (Sven) 64