Onze visreis naar Nappstraumen Siu de Moor

Nappstraumen - Siu 3Nappstraumen Lofoten Noorwegen 24 Juni tm 1 Juli 2015

Op 24 juni dit jaar was het zo ver: we gaan proberen meterplus koolvissen, KabelU’s en heilbotten proberen te vangen in Nappstraumen. Na een keer overstappen komen we aan op vliegveld Evenes, waar onze auto klaar stond om nog ruim 3,5 uur te rijden naar de accommodatie. Vlug de spullen uitpakken en de omgeving verkennen; er stond een aardig briesje uit het noorden die dus ijskoud aanvoelde. We vangen wat gul en koolvis en nemen 2 gulletjes mee voor ons avondeten. Ik wilde een bord uit het huisje pakken om de vis erop te leggen maar toen ik omkeek gingen de meeuwen al met mijn kabeljauwhaasjes er vandoor grrr…ik kon de staartstukken nog redden, maar het werd dus geen Masterchefwaardig gerecht. Ik ga die nacht in mijn eentje nog even achter de heilbotten aan en krijg uiteindelijk op de terugweg zo’n 500 meter van het huisje een enorme vis te zien op het scherm en ik gooi gelijk mijn spinhengel uit, niet mijn heilbothengel, met een groene shad. Na een paar minuten volgende er een aanbeet en sla flink aan. De vis heeft 15 minuten met mij gespeeld en daarna zag ik  het niet meer zitten en ging forceren  tsja…dan verspeel je de heilbot!!

Nappstraumen - Siu 1Volgende dag met visgids op heilbot, open zee te ruig dus weer terug en in Nappstraumen zelf proberen. Ik krijg een aanbeet op 10 meter water op nu wel heilbotmateriaal, maar ik moest het doen met alleen flinke tandafdrukken op mijn Crazy Daisy. De gids krijgt er een heilbot aan en wilde Jelle die laten uitdrillen of vast even te oefenen maar die werd helaas verspeeld. Die middag dus ook geen heilbot gezien en we gaan ’s avonds nog even wat gul voor de pan (niet voor de meeuw) vangen.

Volgende dag 15 minuten zuidelijk gevaren om KabelU’s en grote koolvissen te vangen. De KabelU’s waren gretig en 103 cm was de grootste. De koolvissen haalden de meter niet maar wel een geweldige sport. Jelle ving nog een schelvis en een leng naast tientallen gullen van rond de meter. Zaterdag konden we eindelijk noordelijk om op alles te vissen en gelijk bij de eerste drift pakt Jelle een klein visje, maar een paar meter onder de boot werd de vis hard gegrepen door een heilbot en werd 20 meter lijn zonder pardon van de molen getrokken, Jelle stond er bij en keek er na, er wordt nog wat lijn teruggenomen maar daarna ging de vis er weer vandoor maar schoot ineens los: een gul van rond 50 cm zonder huid kregen we terug. Okay we zijn wakker geschut.

Nappstraumen - Siu 2Ik pakte mijn eerste meterplus koolvissen op halfwater, nadat ik weer een groene shad eraan had gedaan, andere kleur gaf kleinere vis. De koolvissen gingen nu helemaal los en uiteindelijk bracht ik er eentje van 106 cm op de meetlat, Jelle ving meer gul en besloot voor een echte grote te gaan: een van een meter kwam naar boven, eentje van 110 cm, eentje van 115 cm, okay…ik kreeg zijn snode  plannen door en bij de volgende drift zette hij zijn PR scherp op 121 cm. Ik haakte nog een heilbot van ongeveer 80 cm. maar net voor de boot schoot hij los niet ik de gaf wilde pakken grrrrrr…okay er zit wel progressie in: we hebben tenminste er nu eentje gezien.

Na 4 uurtjes helemaal kapot van alle meter plus vissen en vooral de tientallen die net geen meter waren. Twee vissen die het niet gingen redden meegenomen en de rest eventueel met de zwemblaas doorgeprikt keurig terug gezet en zeer voldaan terug. We werden niet echt serieus genomen bij de andere vissers omdat we telkens 1 of 2 visjes op de fileertafel legden. Maar sinds vandaag worden wij voor vol aangezien…vooral omdat we deze grote weggaven aan liefhebbers, had nu iedereen in de gaten dat wij aan Catch&Release doen.

Nappstraumen - SiuZondag naar de zelfde stek, maar de golven waren een meter hoger, tsja het moest maar. Uiteindelijk 5 stekken aangedaan maar de vis was niet groot en we proberen nog wat specifieke heilbotstekken uit maar de lom was daar irritant actief; onze mooie heilbotkunstazen werden helemaal aan gort gebeten door deze beesten!
Maandag weer zuidelijk maar het was daar helemaal uitgestorven op een paar kleinje visjes en een mooie schelvis na.

De laatste dag alles op alles om in Nappstraumen nog een heilbot te pakken, het lukt niet we worden ongeduldig en proberen toch weer richting noord. De golven waren WEER een meter hoger pffffff, na 15 minuten in een achtbaan te hebben gezeten maar weer terug. We hadden geen andere keus dus konden we ons 100% motiveren op een alles of niets poging. We kregen 2 adviezen heel ondiep en tot 25 meter en we kozen voor 25 meter maar dat leverde niks op. We gingen op 8 meter zitten en zetten wat kleiner kunstaas op lichter materiaal in en na een tijdje Jaaaaaaaaa heilbot, niet groot maar het is er een en de vis zwemt weer lekker. Jelle vangt op 12 meter diepte aan een oranje shadje een heilbot van 84 cm. Na een leuke dril door het lichte materiaal kon deze vis op de foto en we wilden proeven hoe een eigen gevangen heilbot smaakte: heel goed dus! We zaten op een prachtlocatie, waar we ons elke dag lekker in een voorverwarmde vispak konden hijsen en voor de deur de boot in konden stappen. Zeeforellen zagen we gewoon onder de stijger doorzwemmen.
Bedankt Raffie en Linda voor deze top ervaring !

Siu en Jelle de Moor

Nappstraumen - Siu Nappstraumen - Siu 5 Nappstraumen - Siu 4 Nappstraumen - Siu 3 Nappstraumen - Siu 2 Nappstraumen - Siu 1