Onze visreis naar IJsland Sudavik 2019

Onze visreis naar IJsland Sudavik

Juni 2019

Een verslag wordt vaak niet tot op het einde gelezen, vandaar als opener een woordje van dank aan Raffie en Linda. Dankzij hen konden we opnieuw genieten van een perfect georganiseerde en fantastische vis-reis. Dit jaar kozen we voor Sudavik, een plaatsje in de Westfjords van IJsland.

Op 10 juni verlieten we het thuisfront en reden we naar Schiphol. Na een vlucht van ongeveer 3 uur naar Reykjavik wachtte ons nog een transfer van +/- 7 uur met de bus. Omdat IJsland ons totaal onbekend was boekten we op dag 1 de gids, Henri. Hij ging met ons mee op zee en gaf ons alle informatie over het gebruik van de boot, de soorten vis die we konden verwachten en op welke stekken we die konden vinden. Hij bracht ons ook op de hoogte van de ongeschreven regels. Hij was een echte meerwaarde. Met hem verkenden we een paar verre stekken op zee waar we mooie kabeljauwen konden vangen en op de plotter zette hij enkele waypoints waar de zeewolf zich schuilhield.

Aan boord hadden we 2 bakken die gevuld waren met ijs. De gevangen vis werd iedere ochtend in de haven afgeleverd. De 2 (volle) bakken werden met behulp van een kraantje uit de boot gehesen en vervangen door 2 lege. Vanaf 8u was er altijd iemand aanwezig. Op het einde van de eerste dag stond er al 540 kg kabeljauw op de teller.

Vissen op zeewolf doe je met inktvis, die kon je verkrijgen bij Henri. De tweede dag vingen we 46 stuks met een gemiddeld gewicht tussen 2,5kg en 4,5kg en met een uitschieter van 6,5kg. We probeerden ook om op de stekken voor zeewolf op kabeljauw te vissen en dat lukte. We visten met grote shads om de kleinere exemplaren weg te houden en slaagden erin om kabeljauw tot 1 meter boven te halen en dit op amper 15 minuutjes varen vanuit de haven. IJsland wekt met de naam en de ligging de indruk dat het er altijd ijskoud is maar dat valt heel erg mee. De weergoden waren ons goedgezind, we kregen overwegend zon met temperaturen die schommelden tussen 6 en 12 graden. Maar het weer kon zeer snel veranderen, van quasi geen wind naar stormachtige toestanden met witte schuimkoppen en metershoge golven.

Dag na dag amuseerden we ons reuzegoed al werd de visserij soms zwaarder omdat de wind plots begon aan te trekken. Zo rolden op een gegeven moment enkele golven binnen langs de zijkant van de boot en beslisten we om korter tegen de kant te gaan vissen … safety first, altijd!

Op de 6de dag leek het alsof de vis verdwenen was, nergens viel er iets te vangen, zelfs Henri was kort na de middag binnengevaren omdat er geen vis te bespeuren viel. Hij vertelde ons dat er zo van die dagen zijn en dat je dan kon proberen wat je ook maar wilde, het had toch geen enkele zin.

De dag erna was het opnieuw bingo, in totaal 80 vissen, goed voor 350kg. We vingen die dag ook een kleine heilbot die we opnieuw de vrijheid gaven. Snel een foto genomen en afspraak vastgelegd voor binnen 20 jaar … J.

De volgende dag hadden we stormweer, negatief advies om uit te varen, alle boten dienden aan de steigers te blijven.
We planden een bezoek aan Bolungarvik, een stadje in het uiterste noordwesten. In het natuurhistorisch museum konden we tal van opgezette zoogdieren bewonderen waaronder de vele vogels die IJsland rijk is. Ons ingangsticket gaf ook recht op een bezoek aan een eeuwenoud vissersdorpje, echt de moeite waard. Een meisje in typische klederdracht gaf ons uitleg over de vissers van toen en hoe die op zee joegen op de Groenlandse haai. Het ticket voor deze beide bezoeken kostte slechts 9 euro.

Op onze terugweg bezochten we Isafjördur, een zeer gezellig dorpje met een plaatselijke kleine brouwerij. We proefden een 6-tal van hun verschillende bieren die ter plaatse gebrouwen werden. In een gezellig eetcafé, Koddinn, dronken we nog een biertje (7,5 € per stuk).

Toen we terug thuis waren was de wind afgezwakt waardoor we nog even konden uitvaren. Op 5 minuutjes uit de haven zagen we een zwerm meeuwen in het water duiken, hier vingen we op 1 uur tijd 18 kabeljauwen tussen 2kg en 4 kg.

Onze laatste dag kregen we opnieuw mooi weer – om 5u uit ons bed want om 6u wilden we uitvaren maar bij controle van de boot bleek het oliepeil te laag te staan. Er zat niets anders op dan Henri uit zijn bed te bellen. Nog geen 5 minuten later stond hij in zijn pyjama aan boord om onze boot vaarklaar te maken … van service gesproken.

Henri is gewoon de max, je kan en mag hem alles vragen, hij is steeds bereid om snel te helpen (al zijn IJslanders van nature nogal traag J). Op een dag kwamen we aan boord en vonden er een pak inktvis, wij waren ons aas vergeten te bestellen maar Henri had er wel aan gedacht. Extra lood om op zeewolf te gaan vissen, konden we zomaar gratis van hem lenen … Kortom, dikke pluim voor Henri.

Om 6u15 verlieten we de haven richting zee. Het fjord was een beetje woelig, maar hoe korter we bij de zee kwamen, des te rustiger het werd. Rond half 8 kwamen we aan op onze eerste stek, platte zee, het zonnetje scheen. De shads baanden hun weg naar 70 meter diepte. Een paar minuten later stonden alle hengeltoppen gebogen, ieder van ons stond een vis te drillen, kabeljauwen tussen 102 en 112 cm waren geen uitzondering meer, de grootste in rij had een lengte van 122cm, goed voor 17kg.

Op het einde van de dag hadden we 600kg kabeljauw aan boord. We voeren uit tegen 20 knopen maar door al het gewicht brachten we tegen amper 12 knopen onze vis naar de haven. Er restte ons enkel nog de boot te kuisen. Aangezien we dit dagelijks deden zat de klus er vrij snel op. Henri kwam de boot inspecteren en feliciteerde ons. Hij stond erop dat er geen spatje bloed te bespeuren viel, hier was hij echt zeer streng op, en terecht.

Deze vakantie heeft al onze verwachtingen overtroffen. In totaal 2.400 kg vis gevangen, weinig geslapen, hard gewerkt, veel geleerd maar vooral … onze droom werd gerealiseerd.

“Isafjördur Radio, this is boat 7582” … “with its crew of four persons returning from Sudavik to Belgium” …

Ben je na het lezen van ons verslag nog niet overtuigd om naar IJsland te gaan?  >>huisjes IJsland<<
Hieronder een aantal foto’s … we zijn ervan overtuigd dat ze je over de streep zullen trekken.