Nappstraumen Festival Juni 2015 Teun

Nappstraumen Festival Juni 2015

Nappstraumen Festival Juni 2015 - 36Visgroep; Teun, Jan, Martin, Albert en Lars

Dag 1; (Donderdag)
De eerste dag rond 11:00 vertrokken richting de eerste visstek. We kregen als advies om kleine koolvis te vangen zodat we deze konden gebruiken om heilbot te vangen. Eenmaal aan het vissen, werden de eerste kleine koolvisjes gevangen. Maar het duurde niet lang , ik denk een kwartier en toen schrok Albert van een heilbot die mee zwom naar de oppervlakte. In alle commotie liet Albert zijn Sandeel naar beneden zakken en binnen no-time hing de heilbot er weer aan. De eerste heilbot was 90cm! Lars heeft dit allemaal op film gezet. Na wat kabeljauw en koolvis zijn wij terug gegaan voor een lekkere bak koffie en wat te eten. Na het eten zijn we weer er weer op uitgegaan om te vissen, op zoek naar  grote vis. Op dezelfde stek als in de ochtend. We hebben toen weer leuke vissen gevangen, maar de bijzondere grote vissen bleven uit. Jan heeft die avond nog een heilbot gevangen, helaas lukte het niet om de heilbot aan boord te krijgen. We hebben de heilbot ook niet kunnen meten, we schatte het rond de 50cm. Albert heeft die avond wederom een heilbot gevangen, helaas niet van het formaat van eerder de dag.

Nappstraumen-2015-Teun 8Dag 2; (Vrijdag)
Vrijdagochtend zijn we om 7:30 het water op gegaan met de visgids “Martin”. We gingen met een groep van 4 boten richting ‘Skarvskjaer’. Hier gaf de visgids aan dat we twee keuzes hadden; 1. We gaan hier vissen in de luwte van de eilanden of 2. We blijven doorvaren naar ‘Haraldskallen’ . De visgids gaf aan dat wij sowieso voor nummer 2 gingen. Wat waren wij blij dat wij pillen tegen zeeziekte hebben genomen. Het was een ruig ritje maar met deze fantastische boten geen enkel probleem. Na een uur varen zijn we aangekomen, we konden niet vol gas varen en er stond een behoorlijke deining. Maar de eerste vissen werden al snel gevangen. Martin ving al snel wat grote koolvissen op de cutbait, wat een geweldige dril geven die vissen. Even later werd de eerste grote kabeljauw ook gevangen. Langzaamaan zijn we terug gevaren richting het huisje terwijl we nog verschillende stekken probeerden.  De grote heilbot werd er niet gevangen, maar het was wel een geweldige ervaring om samen met de visgids ‘Martin’ te vissen. Eind van de middag zijn we met zijn allen weer gaan vissen (zonder de visgids) op zoek naar een mooie heilbot. Teun ving zijn eerste mooie heilbot van 65cm. De rest van de avond bleef het rustig. Vrijdagavond merkten wij dat de zee behoorlijk rustig werd, het leek bijna windstil te worden. Daarom besloten Martin en Teun om weer te gaan vissen, de rest was te moe om nog een keer mee te gaan. Wij zijn toen rond 23:30 weer gaan vissen tot een uur of 3:00. We hebben die avond wat kabeljauw gevangen met een uitschieter van 1,05m. Helaas hebben wij geen heilbot kunnen vangen.

Nappstraumen-2015-Teun 14Dag 3; (Zaterdag)
Vandaag was het een lastige dag om te gaan vissen, wind en veel regen gedurende de dag. We hebben geprobeerd om te vissen voor de opening naar de open zee, maar door de wind was het erg lastig. Soms werden we met een behoorlijke gang de zee over geblazen. De vangsten waren dan ook niet bijzonder, af en toe vingen we een redelijke kabeljauw maar dat was ook z’n beetje alles. Teun en Martin hebben wel een paar leuke aanbeten op een hele koolvis gehad, maar doordat je dat moment op een andere manier moet aanslaan, de vis dus de tijd te geven, wachten, wachten……maar we waren gewoon te snel en verloren we de vis. In de avond zijn we met zijn allen gaan eten bij Peppes Pizza, wat was het heerlijk. Twee hele grote pizza’s besteld met als vooraf ‘Grilled Chicken’. Tijdens het eten werd iedereen uitgenodigd om bij de ‘Seawolves’ koffie/drankje te drinken. Zij zaten in het grootste huis. (Vergeleken met ons huisje een villa!). Na een avond lachen, gieren en brullen zijn we lekker ons bed ingekropen om wat slaap in te halen.

Nappstraumen-2015-Teun 22Dag 4; (Zondag)
Vandaag was de voorspelling einde van de dag goed. Wij hebben dus in de ochtend en middag lekker rustig aan gedaan. Jan, Martin en Lars hebben de lokale omgeving even verkend via de bergen achter het camp. Wat een waanzinnig mooi gebied! Aan het eind van de dag rond 17:00 zijn we weer opzoek gegaan naar de vis! Wij zijn richting het noorden gegaan om op het open water een mooie stek te zoeken. Eenmaal aangekomen werden er heel veel mooi gekleurde (rode) kabeljauwen gevangen, rond de 70-90 cm. Uiteindelijk hebben wij de keuze gemaakt om verder uit te varen op zoek naar meer vis. Achteraf een slechte keuze aangezien het daar hard begon te regenen en dat in combinatie met de harde wind, voelde ijskoud aan. Terwijl we richting het huisje gingen, kwamen een school met vis tegen die op de oppervlakte sprong. Dit waren scholen met makreel en haring. Wij vingen aardig grote makreel en zelfs ook een mooie haring. Lars ving hier een mooie kabeljauw. Toen we bijna wilde ophouden, ving Jan een heilbot van 70cm en binnen 3 minuten ving Martin ook een heilbot van 95cm. Terwijl we richting het huisje gingen, hoorde wij dat er een heilbot was gevangen van 1,36m. Natuurlijk konden wij het niet laten om toch  heel even te proberen om er ook een te vangen van dat formaat! Echter mocht dat helaas niet baten en zijn we lekker naar het warme huisje gegaan om vervolgens ons nest te kruipen.

Nappstraumen-2015-Teun 6Dag 5; (Maandag)
Wij zijn in de middag richting het zuiden gevaren om daar de stekken voor kabeljauw en koolvis te proberen. We hebben niet veel gevangen maar toch veel verschillende stekken geprobeerd. Het weer gooide echter roet in het eten, op het laatst waren we tot op het bot verkleumd en zijn we weer richting het huisje gevaren om op te warmen en lekker te eten. Uiteindelijk zijn we allemaal in slaap gevallen en hebben we besloten om in de avond nog even boodschappen te doen voor de laatste dag.

Dag 6; (Dinsdag)
Vandaag zijn we rond 8 uur het water op gegaan om voor de laatste keer te vissen. De visserij was erg taai en in combinatie met de harde wind en stroming werden er alleen kleine vissen gevangen met pilkers. We hebben nog even probeert om in de schollenbaai te vissen, maar door de harde wind was dit erg lastig. Uiteindelijk zijn we richting het huisje gegaan om alles op te ruimen en schoon te maken. In de avond zijn we nog richting het grote huis van de Seawolves gegaan om daar op een gezellige manier de avond door te brengen.

Al met al is het een erg leuke week geweest, die ook nog eens erg gezellig was. Hiervoor hebben Raffie en Linda ontzettend hun best gedaan. Helaas hebben zij het weer (nog) niet in de hand.
Namens onze hele groep willen wij Raffie en Linda bedanken voor dit super leuke en vooral gezellige festival in nappstraumen. Wij gaan zeker nog een keer naar de lofoten op jacht naar de Heilbot, kabeljauw en koolvissen.

Teun, Jan, Martin, Albert en Lars

Nappstraumen-2015-Teun 17 Nappstraumen-2015-Teun 1 Nappstraumen-2015-Teun 4 Nappstraumen-2015-Teun 5 Nappstraumen-2015-Teun 10 Nappstraumen-2015-Teun 11 Nappstraumen-2015-Teun 33

Nappstraumen-2015-Teun 2 Nappstraumen-2015-Teun 3 Nappstraumen-2015-Teun 6 Nappstraumen-2015-Teun 7 Nappstraumen-2015-Teun 8 Nappstraumen-2015-Teun 9 Nappstraumen-2015-Teun 19

Nappstraumen-2015-Teun 18 Nappstraumen-2015-Teun 16 Nappstraumen-2015-Teun 15 Nappstraumen-2015-Teun 14 Nappstraumen-2015-Teun 12 Nappstraumen-2015-Teun 20 Nappstraumen-2015-Teun 21

Nappstraumen-2015-Teun 22 Nappstraumen-2015-Teun 23 Nappstraumen-2015-Teun 31 Nappstraumen-2015-Teun 30 Nappstraumen-2015-Teun 29 Nappstraumen-2015-Teun 24 Nappstraumen-2015-Teun 25

Nappstraumen-2015-Teun 26 Nappstraumen-2015-Teun 27 Nappstraumen-2015-Teun 28 Nappstraumen-2015-Teun Nappstraumen-2015-Teun 36 Nappstraumen-2015-Teun 35 Nappstraumen-2015-Teun 32 Nappstraumen-2015-Teun 34