IJsland Sudavik visreis Guus

IJsland Sudavik visreis

034Voor de 2e maal naar IJsland, nu niet met een PENN-festival meedoend.

In ons enthousiasme hadden we vorig jaar, na mee gedaan te hebben aan het Penn-festival, besloten om in juli te gaan vissen in Sudovik, maar dan buiten dit hele gebeuren om, alvast werd een datum vast gelegd bij Linda en de 3e en 4e man zou er wel bij komen, Bert en Ik gingen in ieder geval.

Het zou de week na het Penn-festival worden en zoals gebruikelijk bij Cordes Travel, alles was tot in de puntjes verzorgd.

Op de luchthaven van Isafjeudor aangekomen stond het gezelschap van het Penn-festival te wachten, een begroeting volgde en gelijk werden de berichten uitgewisseld. Maar goed, wij waren maar met z’n tweeën, hetgeen wel op het prijsplaatje drukte, we hadden in ieder geval van Linda gehoord dat we op zes noord moesten vissen en dat we maar boften met zulke weersvooruitzichten. In ons huisje aangekomen, eerst maar naar het kantoorgebouw om de bootverzekering te betalen, je vaarbewijs te laten kopiëren en je bootnummer te ontvangen, daarna een uitgebreide uitleg over wat er allemaal mis kon gaan met de boot, de motorstoringen en de aan en afmelding doornemen.

Dag 1
Lekker uitgeslapen en ontbeten en zo 11.30 uur werd uitgevaren, eerst maar eens op 2 proberen, oh ja, ik moet dat even uitleggen, als je boekt ontvang je een overzichtskaart van het visgebied met daarop alle stekken met dieptes aangegeven, fantastisch deze kaart correspondeert met de navigatiekaart in de Garmin GPS, zodat je altijd weet waar je zit, er staan altijd wel een paar dieptes bij elkaar die je op de kaart kan terugvinden, het overkomt iedereen wel eens met terug varen, alles lijkt namelijk op elkaar, dat je te vroeg of te laat naar rechts (stuurboord) gaat, maar goed, wij naar 2, eerst maar onder de kant proberen aasvis te vangen. Wat was dat irritant zeg, ten eerst waren ze moeilijk te vinden, zodat, als je te diep ging met je makreellijn, dan zaten er vijf gullen aan, allemaal tussen de 50 en 70 cm.

Mopperend stonden we dan de vis naar boven te pompen, in de lach schietend, zeiden we tegen elkaar, “wat ben je dan ook snel verziekt, in de Noordzee doen ze er een moord voor”. Ook hadden we momenten dat we druk in de koolvisjes zaten, nou iets te klein maar voor dat gespuis daar beneden niet, als je niet snel de visjes naar boven draaide werden ze wel naar beneden getrokken. Een hengel werd voorzien van 2 visjes van dertig cm en op half water gehangen, zo’n meter of tien, even legde ik de hengel neer op de rand om een handdoek te pakken en Bert kon mijn hengel nog net grijpen, wat volgde was een enorm gevecht, de top in het water wijzend, een gierende slip en tien minuten later lagen er 2 kabeljauwen aan boord, respectievelijk 93 en 97 cm, de vissen werden onthaakt en onbeschadigd teruggezet, deze moesten het zeker overleven, ik had er fantastische sport aan gehad.

De hele visdag zijn we daar in de buurt gebleven, hebben met koolvis veel grote gullen gevangen, geen meters maar prachtige exemplaren, van die mooie rooie, door het kelp zo gekleurd, menigmaal hebben we op 30 meter water, de makreellijn binnendraaiend, 4 tot 5 grote rooie kabeljauwen, met de koolvisjes mee zien zwemmen naar de oppervlakte en zodra je maar een koolvis naar buiten hing zag je de vissen omhoog komen, zelf op 3 meter diepte, je zag je lood nog hangen, werd de koolvis gegrepen, wat een super dag.

Dag 2
“Goedemorgen” , zei Henry, een medewerker van Cordes Travel c.q. IcelandSeaAngling, “Where is your fish?” ik vertelde hem het verhaal en dat we alle vissen terug gegooid hadden, “That’s  forbidden in Iceland, all fish you catch, above 50 cm,  you have to bring in” , maar goed, onze excuses werden aanvaard en besloten werd naar 6 te varen, eerst onder de kant kijken voor makreel en of koolvis, ik geloof namelijk niet in al dat kunstaas gebeuren, na een uurtje hadden we 3 makrelen en dertig koolvisjes en natuurlijk al een stuk of veertig gullen van boven de 50 cm, grootste op de kleine haak 98 cm.

Op naar de 40 tot 50 meter, de boot werd gestopt, een makreel ging aan de dreg, haak door kop en onderlip, elkaar werd succes gewenst en zakken die handel, op de bodem aangekomen werd de lijn 2 meter binnen gedraaid en het wachten kon beginnen, binnen een minuut stonden onze hengels krom, slips gierden, hier was geen kruit tegen op gewassen. Wat een sport zeg, door de oceaandeining pakte je twee meter en de vis pakte gelijk weer 175 cm terug. Na een gevecht van een kwartier kwamen de monsters boven, 114 cm en 124 cm, dat was een super begin.

Aangezien onze koolvisjes te klein waren vingen we ook een groot aantal super negentigers, op de plek werd besloten een hengel uit te zetten op de makreel, op ongeveer tien meter zagen we vis op het echolood, dus werden de veertjes daar aangeboden, de hengel werd vast gezet en de jacht op de groten kon weer beginnen, niets daarvan, de hengel met de makreellijn brak zowat, de slip gierde, er was geen houden aan, zelf dacht ik aan grote koolvis maar het stompen beviel mij niet, wat schertste onze verbazing, opnieuw had een monster kabeljauw zich vergrepen aan de veertjes, op zo’n drie meter diepte brak het haaklijntje en zwom de vis de diepte in.

Uiteindelijk hadden we die dag 14 kabeljauwen van boven de meter, grootste was 125 cm en woog 18.4 kg, we hadden met z’n tweetjes 390 kg vis gevangen, op die manier hadden we onze schade weer ingehaald.

048Dag 3
Harde wind, alleen op 1 – 2 en misschien 3 vissen, zo stond geschreven op het weerberichtkaartje, dat Henry had neer gehangen, dan gaan we het maar op de zeewolf proberen, dat dit een speciale manier van vissen is blijkt wel uit het feit dat ik er geen gevangen heb, Bert wel, die had er twee die dag, wel veel gul tot een meter zelfs  van 109 cm aan de pilker, maar zeewolf vereist een aparte techniek, je pilker zonder dreg fungeert als hamer op de bodem, zeewolven houden van herrie onder water, dus het is de pilker op de bodem bonken en dan de hengel stil houden, de gummi’s hangen dan boven de bodem, vastzitten is er niet bij en de aanbeet moet dan volgen, dat wij het verkeerd deden bleek de volgende morgen wel, er kwamen boten bij de weging met over de dertig dracula monsters.

Dag 4
Weer veel wind, alleen in het fjord vissen, helemaal gefocust om maar een grotere kabeljauw te vangen, werd wederom het kelp aangedaan, weinig aasvis te vangen alleen veel gul tot 70 cm, uiteindelijk hadden we een aantal visjes en werd dieper water opgezocht, daar volgde voor ons iets onverklaarbaars, die ene na de andere vis zwom door onze lijnen heen, niet te houden waren ze, uiteindelijk hadden we die dag 225 kg vis de grootste 124 cm, totaal 3 van boven de meter en 18 stukken lood kwijt door lijnbreuk.

Dag 5
Na de vis ingeleverd te hebben, althans, Henry had onze vis gelost, werd besloten naar 6 te gaan, er zou wel een hoge wave zijn maar de zee was niet kwaad, zoals zeelui dat noemen, dat mag je tenslotte na 4 dagen vissen wel zeggen, besloten werd van deze laatste dag een lange dag te maken, heerlijk joh, als het niet donker wordt, je kunt in juli gewoon 24 uur per dag vissen.

Eerst weer die verdomde makreel zien te vangen, nee alleen maar klein formaat koolvis en kleine gul, dan dat maar gebruiken voor de ochtend sessie, prachtige vissen werden gevangen en af en toe een knoeperd of een lijnbreuk, we hebben waarschijnlijk overjarige lijn gekocht (PENN 17/00), jammer, dat verziekte eigenlijk onze laatste twee dagen, grootste die dag 128 cm en 19,49 kg, vangstgewicht 343 kg

Dag 6
De boot werd schoon gemaakt, af getankt, de vis gelost en alle spullen van boord gehaald, hengels en molens onder de douche, lekker ontbijtje gemaakt door mijn Bert en gezellig mijmerend over hoe we het volgend jaar gaan doen, werd besloten dat we volgend jaar langer gaan en misschien wel een auto huren in Rykjavik en dan zelf naar Sudovik rijden, zien we gelijk ook wat van het eiland.

Natuurlijk moeten dat nog wel even informeren bij Linda, maar als zij zegt dat dit mogelijk is en de prijs valt ons mee, dan doen we het zeker want dit Kabeljauw eldorado is niet van ons af. Om 15.00 uur werden de koffers opgehaald en wij werden verwacht in het restaurant van de supermarkt, oh, dat ben ik vergeten te vertellen, denk je iets nodig te hebben van boter, fruit, brood, eieren, bier of wat dan ook, geef je lijstje door aan Linda, zij geeft het door en als je aankomt, staat alles in je huisje.

In de supermarkt werden nog even wat snoepjes gekocht en toen door naar het restaurant, waar we op een biertje en een heerlijke hamburger met friet werden getrakteerd. Om 18.00 uur werden we opgehaald door de bus en op het vliegveld afgezet, ik probeerde in te checken maar kreeg te horen dat wij pas om 21.30 zouden vliegen, overmacht. Om 20.00 uur kregen wij onze tickets uitgereikt en direct werd gezegd dat er geen vliegtuig meer kwam, dit ivm de mist, we moesten in de bus en zouden op een ander vliegveld worden afgezet, achteraf bleek dit een rit van ruim twee en een half uur, langs ravijnen, door ijsvelden, langs watervallen, door een enorm lange tunnel.

Zo 23.00 uur werd opgestegen voor een vlucht van 30 minuten, eer dat we in het hotel waren en onze kamersleutel hadden, was het al na middernacht, niets te eten of te drinken, dan maar proberen te slapen, om 04,00 de wekker gezet en om 04.30 weer in de bus naar Keflavik, eindelijk vlucht op tijd, koffie gedronken wat broodjes gegeten en toen om 07.30 het vliegtuig in, een voorspoedige reis, alleen op Schiphol, alle bagage van de vlucht uit IJsland was door een technische storing zoek, uiteindelijk stonden we om 14.35 uur Nederlandse tijd buiten.

Linda en Raffie in ieder geval bedankt voor het perfecte regelen van onze reis, alles klopte.