Vliegtickets Noorwegen
Beste sportvisser,
Waarschijnlijk hebben jullie via de e-mail of middels het boekingsformulier de vraag gekregen of jullie de tickets meteen willen laten “uitgeven” ook wel “printen” genoemd, alleen heeft het niets met een printer te maken of jullie deze later wensen.
In deze nieuwe wereld, tijdens en na het Covid-19 virus, veranderd er heel veel in de luchtvaartmaatschappij, belangrijkste is dat het voor alle maatschappijen onzekere tijden zijn geworden en alle maatschappijen enorme verliezen hebben gedraaid. De maatschappijen proberen nu op allerlei mogelijke manieren geld terug te verdienen en dat gaat, volgens ons, niet altijd even netjes, zeker niet met prijsverhogingen, omboekingen en annuleringen.
Korte uitleg;
zolang een ticket op “gereserveerd” staat, dus nog niet volledig betaald is of uitgegeven is, kan en mag de maatschappij voor elke handeling kosten rekenen, want zeggen de maatschappijen in vaktermen, “het ticket is nog niet geprint/betaald” en met niet geprint bedoelen zij niet uit de printer printen maar “uitgegeven” en mogen zij extra kosten rekenen.
Een voorbeeld, wordt de vlucht van bijvoorbeeld 13:00 geannuleerd en moeten de mensen nu met de vlucht van 14:00 mee, (met dezelfde aankomsttijd) dan kan (en zal) de maatschappij extra kosten rekenen, want zeggen zij, die vlucht van 14:00 is duurder, dus moet de klant het verschil bijbetalen. Wij hebben dit nog maar 6x meegemaakt, maar weten niet hoe vaak dit voor de toekomst gaat gebeuren, maar die groepen moesten dus 100,- eu pp bijbetalen omdat de maatschappij een vlucht van 13:00 naar 14:00 verplaatst en dan mogen zij, zolang “de tickets niet geprint zijn” de prijs verhogen voor tijdswijziging, brandstoftoeslag, belasting, schemawijzigingen enz enz.
Maaaaaaaar is het ticket al voor 100% betaald en het “ticket is uitgegeven” , dan kunnen zij géén verhoging meer doorvoeren, de prijs staat vast, althans niet met de regels en wetten van dit moment. Op deze manier staat de klant dus niet meer voor verrassingen.
In het verleden en dat ging voor 99,5% altijd prima, werden de tickets door ons bij de maatschappij in reservering gezet, ging alle jaren prima, misschien 1 a 2x per jaar moest men iets bijbetalen, alleen in de afgelopen maand is het nu al 6x voorgekomen en we denken dat dit in 2021 vaker zal gaan gebeuren. Waarom hebben wij die tickets in de afgelopen 16 jaar in reservering gezet ? Omdat de klant anders bij de boeking de tickets (100%) + 25% vd accommodatie meteen moest betalen, daarom kozen wij voor 25% vd accommodatie én 25% vliegtickets. Behalve in sommige gevallen dat de maatschappij zoals Norwegian, KLM en sommige vluchten van SAS en Wideroe, daar moesten de tickets altijd al meteen betaald worden en daar hadden we dus ook nooit problemen.
Om die reden geven we de klanten vanaf heden twee opties:
Optie-1 (Tickets meteen printen)
De klant betaald 25% vd accommodatie en de vliegtickets in zijn geheel dus 100%. Op deze manier is er 99,9% kans dat er géén verhoging komt door bv een tijdswijziging, brandstoftoeslag, belasting, of schemawijzigingen. Nadeel is wel dat de aanbetaling dus een stuk hoger is dan normaal.
Optie-2 ((Tickets later printen)
Dit zou dan de “oude” situatie zijn, we betalen het resterende deel vd tickets aan de maatschappij, zodra de klant de restbetaling (laatste deel) heeft voldaan, want dan pas betaald ook de klant het resterende deel vd vliegtickets.
Note:
Maar let op, de prijs van een vliegticket is meestal pas 11 maanden voor vertrek bekend, dus een prijsopgaaf is altijd met een slag om de arm, al klopt deze voor 99% en anders nemen we eerst contact op met de klant. Kortom de prijs van een vliegticket op de prijsopgaaf voor een reis die pas over 11 maanden of later plaats vindt, zijn de tickets een +/- prijs, die voor 99% wel klopt.
Wij begrijpen dat het allemaal veel tekst is en de vissers geen echte lezers zijn, maar dit is wel even belangrijk want 100,- of misschien wel meer extra betalen voor je visreis is niet leuk, geeft een hoop stress en ergernis en onbegrip. Ook wij snappen de regels vd maatschappijen soms niet en is de manier van handelen soms onbegrijpelijk en zijn zij niet voor rede vatbaar.
Kortom laat ons even weten welke optie je kiest:
Optie-1
Tickets meteen laten vastzetten/printen, zodat de kans op verhoging minimaal is, je betaald dan 25% vd accommodatie en boot + 100% de kosten vh vliegticket, meteen bij de 1e factuur, zodra de prijzen bekend zijn.
Optie-2
We zetten de tickets in reservering, men betaald 25% vd totaal factuur, dus 25% vd accommodatie en 25% voor de tickets, maar er kunnen door de maatschappij extra kosten worden berekend als er een tijdswijziging, brandstoftoeslag, belasting, of schemawijzigingen zijn.
Zijn er vragen, mail of bel ons gerust, we begrijpen als het wat veel informatie is.