Vliegvissen Zweden verslag Riverwild

Huisje riverwildOnze visreis naar Riverwild te Färila

Samen met Rudy van Duijnhoven ben ik via Cordes Travel naar het Midden van Zweden afgereisd met als doel de vliegvismogelijkheden alhier te onderzoeken. Ik neem u mee naar Riverwild te Färila, Wildlife Sweden camp Ängra te Kårböle en Kustleden te Vandrarhem, tzt zullen al deze accommodaties ook via Cordes Travel te boeken zijn.

Riverwild te Färila
De voorpret van onze reis begint al met het pakken van de auto. 10 verschillende aftma Hardy vliegenhengels en reels, rugzak, stripmand, waadpak en schoenen, gewone bagage en ga zo maar door. Gevulde koffiekan en op weg naar de veerboot in Kiel waar wij de volgende morgen in Gotenburg arriveerden. Na een rit door de mooie natuur van Zweden arriveerden wij in Färila. Eigenaar Mikael Frisk van Riverwild ontving ons hartelijk. Na een lekkere door Mikael’s vrouw gemaakte maaltijd, nog even de hengel gepakt en gaan vissen.

Rivier LjusnanDe rivier de Ljusnan stroomt direct op locatie en kent een goede bezetting aan vlagzalm, forel en snoek. Ik heb gekozen voor een Hardy Jet 10 ft #5 met een drijvende lijn. Leaderpuntje 14/00 met een roze goudkop nimf. Al snel volgden een aantal aanbeten wat een aantal kleine alvers opleverde. Deze rakkers hadden de nimf sneller te pakken dan andere vis. Toch wist ik nog een mooie vlagzalm te pakken.

De volgende dag werden wij door visgids Mattias Furuskog naar de rivier Leån gebracht. De Leån is een snel stromende rivier en ligt ongeveer 30 minuten rijden vanaf Riverwild. De rivier kent een mooie bezetting aan forel en vlagzalm. De route langs de rivier is ruw terrein waar je van rots naar rots de rivier afvist. Zowel Rudy als ik wisten een paar mooie bruine forellen en vlagzalmen te vangen. In de middag kwam Mikael Frisk een lekkere lunch brengen. Na nog wat uurtjes terug naar Riverwild.

Vlagzalm uit rivier LjusnanDe volgende ochtend zijn we naar het meer Ljussjön vertrokken. Ljussjön is ongeveer 30 minuten rijden vanaf Riverwild. Dit meer heeft een top bezetting aan vlagzalm, forel en grote baars. We zijn met een bootje het water opgegaan en Rudy wist al snel de eerste forel te vangen. Na een tijdje volgde een harde aanbeet op een door mij geviste zwarte streamer. De Hardy Demon #4 werd lekker krom getrokken en de vis liet zich ondanks het glasheldere water, lang niet zien. Hier en daar werden grote meivliegen door de vis van het water geplukt. Ondanks dat was de visserij moeizaam. Het meer is groot en de vis liet zich niet zo gemakkelijk pakken. Het was hard werken.

Rudy met een van de Vexnan snoeken.De volgende dag zijn we naar het meer Vexnan gereden en hadden daar de beschikking over een motorboot. Vexnan ligt op ongeveer 20 minuten rijden van Riverwild. Ons doel was snoek. Dit hebben we geweten. De snoek sprong op dit meer bij wijze van spreken zo aan je streamer. Vooral kleine snoek was erg rap bij je streamer. Rudy met een van de Vexnan snoeken. Alles bij elkaar vingen we deze dag zo’n 20 snoeken per persoon. Het aantal missers en losschieters benoem ik maar helemaal niet. Voldaan keerden we terug met de wetenschap er een dag later weer heen te gaan.

De volgende ochtend wederom naar Vexnan, waar we nu zonder gids het rijk alleen hadden. We kozen voor een eilandje met veel riet in het midden van het meer. Ik koos voor een Hardy Jet 10ft #8. Hardy vliegenreel voorzien van een intermediate lijn. En als vlieg een oranje/witte streamer. Mijn 3e worp werd tussen het riet gelijk hard gepakt. Deze vis was toch wat groter en dook gelijk het diepe deel in. Deze vis hield mij lang bezig. Gelukkig kon ik deze dame netjes landen. Ook deze dag leverde vele snoeken op. Met tegenzin gingen we terug.