Vissen in Noorwegen Solvika

Iwan-Solvika 9Solvika, midden Noorwegen Mei 2014

Oktober 2013, de voorbereiding van de vistrip 2014  begint weer. Ieder jaar weer begint het na de zomervakantie te kriebelen, zo ook dit jaar. Alle jaren gaan we met 3 man richting Noorwegen om ons virus te behandelen, alleen dit jaar heb ik het virus overgedragen aan mijn collega Anton. Dus dit jaar zijn we met Jan, Anton, Henri & Iwan.

Na wat interessante plaatsen bekeken te hebben, hebben we contact opgenomen met Cordes Travel om te kijken wat er nog vrij was in de periode eind mei. Solvika en Roan leek ons een leuke bestemming wat goed te doen is met de auto en aangezien Solvika vrij was hebben we ook besloten om deze bestemming te boeken. Ook vinden wij het een voordeel dat we alle vier een eigen slaapkamer hebben en niet elkaars buitenboord motoren te horen na een inspannende dag/nacht vissen.
Dan de overtochten. We hebben gekozen om veel te rijden en de overtocht Hirtshals-Larvik en terug de overtocht Oslo-Frederikshaven te nemen.

Maart 2014
Nu begint het kriebelen haast vervelend te worden. Alle spullen worden al weer nagekeken en plannen gesmeed. Getijdentabellen uitgeprint en de mooie zeekaart goed bekeken. We zien het al helemaal voor ons. Dan de op de visma nog wat shads en pilkers gekocht om de voorraad aan te vullen. Zoveel hebben we nog niet hoor na al die jaren. Wel hebben we dit jaar een groot schepnet extra gekocht en een driftzak voor de boot.

Mei 2014
Een tegenvaller !!!! Jan moet het besluit nemen om toch niet mee te gaan vanwege werkzaamheden. Erg jammer want ik gaat al 9jaar met hem naar Noorwegen om te vissen,maar wel te begrijpen.

Iwan-Solvika 8Ma-19-05-14
We hebben half 6 in Ridderkerk afgesproken om de bus te laden en te vertrekken richting Hirtshals waar we om 2200uur de boot hebben. Redelijk aan de vroege kant maar rekening houdend met tegenslagen vinden we het prettig om vroeg te gaan rijden. Na toch wel een vermoeiende reis met 1,5uur slaap op de bootreis Hirtshals-Larvik zijn we Di-20-05-14 om 14.30uur aangekomen in Solvika.

Di-20-05-14
Vanmiddag om 14.30uur het huisje ingericht met al onze spullen en ondanks de vermoeiende reis toch de hengels opgetuigd om een paar uurtjes te gaan vissen. Maar helaas mist gooide roet in het eten en hebben we besloten om na 2uurtjes en 2x kabeljauw en een koolvisje te stoppen en te gaan eten en vervolgens onze nachtrust te gaan aanvullen. Morgen weer een nieuwe frisse dag.

Wo-21-05-14
Vandaag was er weinig wind en zijn we gelijk naar de buitenstekken gegaan. Buiten aangekomen bleek er wel een aardige deining te staan,maar was goed te doen. De vangsten vielen niet geheel tegen maar de vissen aasden niet al te best. Kleine koolvis op vele plaatsen goed te vangen(tot vervelens toe soms. Op 1 stek hadden we mooie polakken maar ook alleen bij het opkomende hoge water. Maar goed de sport was er. Om 1900uur zijn we naar het huisje terug gegaan en daar konden we mooi gaan fileren. Gelukkig nemen we alleen de mooie vissen mee om te fileren want dat vinden we eigenlijk altijd een minpuntje. We selecteren dan ook zeker de maten van de vissen.

Do-22-05-2014
Vandaag zijn we aan het rommelen geweest tussen eilandjes maar was over het algemeen wel magertjes.Maar goed ,het zoeken en peuteren naar vis is ook leuk. En het is en blijft vissen.
In de avond zijn we toch nog met bootje naar buiten geweest en hebben eigenlijk best leuk gevangen waaronder een mooie kabeljauw van 8 kilogram.

Vr -23-05-2014
In de ochtend zijn we ver naar buiten gegaan waar nog een behoorlijke deining stond maar goed we wilde het toch even proberen. Na een poosje zijn we toch maar wat dichterbij gegaan. Toen de stroming weer begon te lopen en we een mooi stekje ontdekten hebben we behoorlijke kabeljauwen gevangen, waaronder een aantal op overbite. Helaas begon het ook regenen en behoorlijk ook. Dus zijn we redelijk vroeg teruggegaan  om de vis te fileren en lekker shoarma te gaan eten. In de avond hebben we nog een lijntje uitgegooid voor platvis.

Za -24-05-2014
Vandaag eerst maar op ons gemakkie gedaan. Regen en wind was ons uitzicht bij het ontwaken. 12m/s uit de noord. We zijn even in Roan geweest bij de coop en even rondgereden. In de  middag even vanaf de gevist 3 koolvisjes was de stand. In de avond zijn we nog even in het fjord geweest met het bootje. Paar kabeljauwtjes en koolvissen. Toch nog leuk gevist en daar gaat het eigenlijk toch om. Het hoeven niet altijd grote te zijn.

Iwan-Solvika 2Zo -25-05-2014
Vandaag zou een dag worden die we van tevoren nooit bedacht hebben kunnen. In de ochtend waren de vangsten maar matig. Stek na stek hebben we geprobeerd en overal kwam maar 1 of 2 visjes af. Tot we een stek vonden waar we leuke kabeljauw en redelijke koolvis vingen. Maar wat toen gebeurde hadden we niet kunnen dromen. Anton ving een gulletje en toen hij hem naast de boot had zag Henri daar achteraan een heilbot zwemmen. Hij gaf dan ook gelijk aan Anton door dat hij hem moest laten hangen. En nu ik pakte het schepnet (wat we dit jaar dan ook voor het eerst in Noorwegen bij ons hadden) en kon de heilbot scheppen. Wat een mooi beest. Nu, al was hij niet aan de hengel gevangen waren we toch reuze blij ermee. De heilbot woog 9kg en 97cm lang. Vervolgens hebben we op een andere stek nog mooie kabeljauwen weten te vangen.

Ma-26-05-2014
Vandaag zijn we eerst naar de buitenstekken gegaan maar was eigenlijk niet zo best buiten,nog steeds een hele grote lange deining. Maar weer proberen op de stekken binnen de scherenkust. Op een aantal stekken leuke vis gevangen en op de laatste mooie polakken. Deze dag hebben wij geen vis mee genomen omdat wij de vis die we meenemen altijd diepgevroren willen hebben. En genoeg is genoeg. Maar zo als aan alles komt ook aan deze visreis weer een eind.

Di-27-05-2014.
Vandaag gaat de wekker om 04.30uur. Helaas we moeten we de vis inpakken en afscheid nemen van het het huisje en de omgeving. Maar we kunnen terugkijken op een hele leuke week vissen en een hoop lol met elkaar. Nu begint de terugreis die altijd iets stiller is als de heenreis. Toch nog een soort van waarschuwing. In de haven bij de veerboot in Oslo wordt wel degelijk door de Noorse douane gekeken of er niet teveel vis wordt meegenomen. Moet ik zeggen dat er wel mooie douane ambtenaren zijn Noorwegen.

Al met al. Een mooie week vissen op een mooie locatie in een waanzinnig land.

Dank aan Henri en Anton en natuurlijk Cordes Travel voor de perfecte organisatie.