Vissen in IJsland 05

Vissen in IJsland

IJsland Bolungarvik 23 juli tm 7 augustus 2013

IJsland 2013 17We waren nog maar net terug van onze trip augustus 2012, en hadden het zo naar ons zin gehad dus een ding was al zo goed als zeker, hier moesten we nog een keer naar terug.
Ik dacht dan moeten we niet te lang wachten dus de telefoon gepakt en natuurlijk Cordes Travel gebeld…. hallo Raffie wil jij dezelfde locatie voor 2013 voor ons boeken 23 juli tm 7 augustus 2013 , zo gezegd zo gedaan.

Dan is het natuurlijk even wachten, maar deze maanden kunnen we mooi gebruiken door alles tot in de puntjes voor te bereiden, de lijnen controleren en zonodig vervangen of andersom op de reels te spoelen, de molens en de reels haal ik uit elkaar en voorzie ik van nieuw olie en vet dat ze weer gesmeerd lopen, want de vis van je leven verspelen op een vastlopende reel dat wil niemand, en daarbij is dit voor mij een hobby en pre. De beurzen en de Cordes Traveldag weer bezoeken en het aanschaffen van nieuwe materialen o.a. splitringen, wartels, haken, en hier bezuinigen we niet op dit moet van de beste kwaliteit zijn, kunstaas zoals pilkers en cutbaits hebben we nog genoeg want dit is het fijne van IJsland verspelen doe je zelden.

IJsland 2013 20Na lang wachten was het dan zover, we gaan naar IJsland, de reis liep voorspoedig en alles was weer goed geregeld, dat zijn we ook gewend want bij Cordes Travel kan je daarvan op aan. Alles zat mee, en het belangrijkste het WEER, we kwamen op de luchthaven in Keflavik en moesten nog even wachten voordat de bus vertrok, maar dat was niet zo erg met 18 graden, zonneschijn en een blauwe lucht, in Bolungarvik aangekomen stonden onze bestelde boodschappen al netjes in het appartement, en om 22.30 uur kwamen onze koffers en hengelmateriaal, dus de een uitpakken en de ander de hengels in orde maken voor de eerste visdag.

‘s morgens om 8.00 uur nog even een korte uitleg over de boot door de gids Matias en om 9.30 uur meteen naar stek 7 want het is bijna windstil en dat moet je waarnemen, op de stek aangekomen pilkers en de cutbait laten zakken en nog maar net bij de bodem tik tik tik en hangen, onze eerste mooie Kabeljauw tussen de 90cm en de meter, en dit ging bijna de gehele dag zo door, dus daarom zijn we ook op stek 7-7A blijven liggen, moe maar voldaan keerden we rond 18.00 uur terug naar de haven, in het appartement aangekomen eerst al het hengelmateriaal schoonspoelen, hapje eten en toen kwam de man met de hamer dus slapen.

‘s morgens om 6.00 uur met veel moeite uit bed want alles doet zeer, en dat van een dag vissen en we hebben 2 weken te gaan, elke ochtend begonnen we alle twee met verschillend kunstaas, en verschillende groottes en al snel zie je welk aas het beste resultaat geeft, dus dan word het wisselen van kunstaas dit maakt echt een verschil tussen meer of minder vangen, want wanneer je het weer vervangt naar het eerder gebruikte kunstaas zul je zien dat je minder aanbeten krijgt, er zijn natuurlijk ook momenten bij dat werkelijk alles gepakt word. De gehele eerste week hebben we prachtig weer gehad, volop zon, gladde zee en ongelooflijk veel vis, er waren dagen bij dat 95% dik boven de meter was, 1.10, 1.15, 1.20, allemaal varkens, en met een uitschieter van 1.32 wat een fantastisch visland. We hebben alle stekken bevist zelfs ver boven stek 9, maar voor ons in deze periode was duidelijk stek 7 en 7A de favoriet.

IJsland 2013 13De tweede week waren er een paar dagen met wat meer wind en natuurlijk hogere golven, helaas waren er andere sportvissers die niet uit durfde varen, maar als je op internet kan, en de weersverwachting en windsnelheid van Bolungarvik bekijkt kan je precies zien uit welke hoek de wind komt en de windkracht, deze geeft zelfs de tijden aan wanneer de wind toe of afneemt, en op welke plekke, deze site hadden we opgekregen van de gids, en deze klopte tot in de puntjes. Dus we keken elke dag, en beslisten dan of we toch nog naar zee konden varen, en op de momenten dat de wind toenam vaarden we richting het fjord en hier is bijna altijd wel een stek te vinden waar je uit de wind kan vissen, soms moet je daarvoor een oversteek maken maar bij aankomst in de luwte van de berg is het dan weer goed vissen, en ook hier vingen we vissen van rond de meter. Zeker met een Koolvisje aan de haak van de 500 grams pilker. De grootste verrassing was, toen ik deze combinatie liet zakken en  kleine tikjes voelde, dus langzaam omhoog draaien, mijn aas kwam aan de oppervlakte en werd gevolgd door iets grijs en groots, dit bleek een haai te zijn van ruim twee meter, ik schrok hier zo van dat met een beweging de pilker in de boot lag, maar het was wel een mooi gezicht dat deze eerst nog rondom de boot zwom en toen langzaam in de diepte verdween. Persoonlijk vinden we het leuk om verschillende soorten vis te vangen en allerlei materialen uit te proberen, zo hadden we een 15 grams baitcaster (zelfbouw) 2.10 meter met een abu reeltje meegenomen, (deze gebruik ik normaal gesproken om vanuit de bellyboot te vissen op baars en snoekbaars), en wilden wel eens weten tot hoever ik hiermee kon gaan, met een 28 grams pilkertje ving ik Koolvis, Makreel, Schelvis, en tot mijn grootste verbazing natuurlijk met een goed afgestelde slip en wat geduld Kabeljauwen tussen de 70 en 80cm, wat een supersport was dat, ik dacht op een gegeven moment mijn 2 delige hengel word dadelijk een 5 delige hengel!!!! Dus voor de liefhebbers van licht vissen of met de vliegenhengel zijn er ook talloze mogenlijkheden in IJsland.

IJsland 2013 10We hebben veel gevist, met 500 grams pilkers, cutbait’s, en shads, ook de orange Ripple shads die in het sportvispakket zaten van Cordes Travel deed het bijzonder goed. De ene dag werd de grote vis gevangen op groot kunstaas en de andere dag vingen we deze alleen op kleine shads en slanke kleinere pilkers, dit had te maken met het visaanbod waarop ze aan het jagen waren, als we ze in de boot hadden dan kwam er allemaal zandaal uit hun bek. Een tip willen we zeker geven als de cutbait’s uitgescheurd zijn gooi deze niet weg, snij gewoon een aantal cm aan de kopzijde af en monteer deze opnieuw op de haak, onze oranje cutbait van 260 gram waarmee we begonnen was na 2 dagen nog maar 12cm groot, hij had geen staart meer en de doorschijnende buitenmantel was er ook vanaf, het was net een grote goudvis zonder staard, maar hierop hebben we echt de meeste grote Kabeljauwen gevangen. We hebben deze vistrip Koolvis, Makreel, Wijting, Schelvis, Zeewolf en bakken vol met Kabeljauw gevangen.

Buiten het vissen heeft IJsland een bijzonder overweldigende natuur, de bergen met de sneeuw erop, watervallen, Gletsjer, en de verschillende vogelsoorten. Dat zou je in eerste instantie niet opvallen maar je hebt een paar natuurgebieden in Bolungarvik waar veel vogels nestelen, de moeite waard om deze te bekijken (fotograferen). En met een beetje geluk zie je Walvissen, Orka’s en Dolfijnen, en geluk hadden we want we hebben 2 dagen Dolfijnen gezien waarvan een dag we werkelijk door honderden Dolfijnen omringd waren, nog nooit hebben we ze in deze aantallen gezien, we kregen nog zelfs een show van ze, ze sprongen uit het water en maakte mooie salto’s… helemaal superrrrr.

Wat een land, wat een schoonheid en wat een visserij en wat is alles goed geregeld vanaf vertrek tot aankomst bestemming en terug, Raffie en Linda bedankt voor alles.
Ja Ja……… IJsland dat is het!!!!

De Rotterdammertjes

Note Cordes Travel,
ook bekende Nederlanders gaan met ons op visreis, deze willen niet herkend worden, om die reden zijn de gezichten onherkenbaar gemaakt.

IJsland 2013 IJsland 2013 22 IJsland 2013 21 IJsland 2013 20 IJsland 2013 19 IJsland 2013 18

IJsland 2013 16 IJsland 2013 15 IJsland 2013 14 IJsland 2013 13 IJsland 2013 12 IJsland 2013 11

IJsland 2013 9 IJsland 2013 8 IJsland 2013 7 IJsland 2013 6 IJsland 2013 5 IJsland 2013 4