Vissen bij de Lofoten Noorwegen

Vaeroy Marco 14Vissen bij de Lofoten Noorwegen

Væroy, het mooiste eiland ter wereld..

Ruim een half jaar lang heb ik me er op verheugd: dé visreis naar Vӕroy! En dan ineens sta je op Schiphol om samen met Raffie, Linda en Robert  richting de Lofoten te gaan. Volgens Raffie een lange reis, zelf vond ik het wel meevallen. Overstappen in Oslo, uitstappen in het Noorse Bodo en dan nog een paar uur met de veerpont. Eigenlijk viel het helemaal niet tegen en was het gewoon een fantastische reis, zeker het laatste deel. Altijd weer speciaal om met een boot naar een eiland te gaan. Of het nu Vlieland betreft of het 2600 kilometer verder gelegen Vaeroy (Lofoten); naar een eiland staat gelijk aan echt loskomen van de waan van alledag.

Bij aankomst blijken we slechts een paar minuten verwijderd van onze accommodatie: zoals ik inmiddels van Cordes Travel gewend ben verblijven we weer in een uitstekend huisje. We worden opgevangen door visgids Eric van de Nordic Sea Angling, een professionele organisatie van visgidsen die de boten op Vӕroy regelt. Volgens Eric is de visserij de laatste dagen niet makkelijk, niet omdat er geen vis zit, maar juist omdat het kustwater rondom het eiland sinds kort vergeven is van de kleine koolvis. De aasperiodes zijn daardoor relatief kort. We gaan het zien, eerst het bed opzoeken. En dan om zeven uur wakker worden in een betoverend mooi landschap. Een blauwe zee en majestueuze bergen op de achtergrond: mooier wordt het niet. Al vang ik deze week niets, dan is het nog de moeite waard!

Vaeroy Marco 43Zelf heb ik twee targets, een koolvis boven de 5 kilo en een heilbot. Met dit in gedachte varen we om 9.00 uur de eerste dag uit. De zeven meter lange aluminium boot met 135 PK vaart als een scheermes en is voor ons vieren het ultieme visplatform. Binnen een kwartier zijn we op de eerste stek, een onderwater berglandschap met dieptes tussen de 14 en 80 meter. Ideaal voor grote koolvis. Raffie bijt meteen de spits af, zijn shad heeft nog niet de bodem bereikt of zijn hengel staat in een akelige curve. ‘Vast aan een berg’, is mijn stellige overtuiging. Dat bergje gaat echter ineens zwemmen en blijkt een bak van een kabeljauw van 20 kilo. Raffie vermoedde het al, want de vis pakte het aas op de bodem, terwijl koolvis meestal toeslaat wanneer je het kunstaas binnendraait. Wat er dan gebeurt is te zien wanneer de hengel van Linda bijna uit haar handen wordt geramd! Ergens halverwege de waterkolom is de Cutbait van haar gegrepen. Wat volgt is een spectaculaire dril van een enorme koolvis. Mijn grootste koolvis was 5 kilo, de vis die Linda naar boven dirigeert, blijkt 15 kilo te wegen. De vis is nog niet teruggezet of de hengel van Robert knalt dubbel! Hij landt even later een beer van een kabeljauw die over de 15 kilo gaat. Als de visserij volgens de gids slecht is, dan wil ik wel eens weten hoe het hier aan toegaat wanneer het goed is. Veel tijd om te mijmeren heb ik niet want ineens wordt mijn Sandeel tegengehouden. Niet fel, meer een soort rustig plukken. Zal wel een schooltje kleinere koolvissen zijn denk ik. En dan ineens is er die enorm massieve beuk en een onstuitbare run de diepte in! Dit is kicken in het kwadraat! Na een spectaculaire dril komt er een enorme koolvis naar boven, het monster blijkt maar liefst 17 kilo te wegen. Mijn PR met 12 kilo verbetert, daar ga ik deze week niet meer overheen, denk ik. Het zal anders lopen… Na mijn mega koolvis komen er nog diverse grote kabeljauwen en koolvissen uit. Maar ineens is het afgelopen, krijgen we geen enkele beet meer, zelfs niet op een verenpaternoster. De visvinder blijft echter enorme hoeveelheden vis aangeven.

Vaeroy Marco 35De volgende dag gaan we terug naar dezelfde stek. Een goede beslissing want al snel komen de eerste grote koolvissen naar boven: prachtige pikzwarte, op tonijn lijkende krachtpatsers die bijna allemaal boven de 10 kilo wegen. Na een paar succesvolle driften komen we in erg diep water. Raffie besluit te verkassen en ik draai snel binnen. Het water is glashelder en ik zie de shad vlak onder de boot verschijnen. En ineens zie ik hem niet meer! Dan breekt de pleuris uit: een 50 ponds boothengel die volkomen dubbelslaat en een slip die als een malle begint te janken. Wat ik er aan heb weet ik niet maar het gaat wel in één streep 100 meter (!) recht naar beneden! Na een bizarre dril waarbij mijn armen behoorlijk verzuren ligt er een enorme koolvis naast de boot. Raffie denkt dat het wel eens een wereldrecord kan zijn. Bij het nauwkeurig wegen blijft de wijzer staan op 19,5 kilo. In ieder geval een Nederlands record. Wat een vis! Ik ben klaar vandaag!

De derde dag is het tijd voor heilbot. We vissen vooral vlakke en ondiepere plateaus af. Naast grote cutbaits zetten we ook een forse koolvis als aas in. Probleem is echter dat de ontelbare kelpgullen verzot blijken op koolvis. We hebben het continu aan de stok met knalrode gullen die toch regelmatig boven de 8 kilo wegen. Maar dan is Robert aan de beurt, hij denkt een grote gul te drillen totdat er ineens een heilbot boven komt! Veel tijd om het beest te bewonderen hebben we niet want hij knalt direct weer onstuitbaar naar beneden. Dat gebeurt nog diverse keren, maar ineens ligt de vis aan dek en gaar Robert volstrekt uit zijn dak! Zijn eerste heilbot en meteen een mooie van 16 kilo. Wat een waanzinnig mooie vis. Die wil ik ook!

Vaeroy Marco 12In het weekend worden we wakker met een stralende zon. Helaas stormt het en kunnen we er niet uit. In de ochtend vermaakt ik me uitstekend met een lichte spinhengel en vang in de haven gulletjes en kleine koolvis. ’s Middags maken we een rondrit over het eiland en kom de vogelaar in mij tot zijn recht. Naast diverse zeearenden spot ik ook een steenarend: dag goed!

De dag erop waait het ook nog stevig, maar de boot kan het prima aan. Gelukkig hoeven we weer niet ver te varen. Weer is het gedurende een korte tijd bal en vangen we weer een serie grote koolvissen tot 14 kilo. Heilbot laat zich niet zien, tenminste we zien ze wel maar ze azen niet, waarschijnlijk het gevolg van het overvloedige aanbod aan aasvis.

De laatste dag gaan Raffie en Linda opruimen. Robert en ik besluiten ‘light’ te gaan. Iets waar ik nu een beetje spijt van heb. We beginnen met de vliegenhengel en gaan beide uit ons dak met knoerharde aanbeten en AFTMA 10 hengels die hoepeltje krom gaan. We vangen worp na worp. Ondanks supersnel zinkende lijnen komen we niet diep genoeg voor de echt grote ‘kohlers’, maar geloof me koolvissen van 70, 80 centimeter zijn bizar sterk. Na verloop van tijd heb ik een paar flinke kloven in mijn vingers van de vliegenlijn. Tijd om over te schakelen naar een middelzware spinhengel voorzien van een 80 grams pilker. Ook dat werkt en hoe! De ene koolvis na de andere knalt op de pilker, stuk voor stuk vissen tussen de 70 en 90 centimeter. En dan gebeurt het… terwijl ik een knots van een koolvis omhoog dril, verschijnt er uit het niets een lichtbruine staldeur! Een enorme heilbot van naar schatting twee meter zwemt rustig achter de gehaakte koolvis aan. De vis is duidelijk niet hongerig en zwemt rustig om de koolvis heen. Direct geef ik de hengel aan Robert over en hang een forse cutbait overboord. Helaas wordt het stuk rubber genegeerd en blijft de heilbot om de koolvis heen cirkelen. En dan gebeurt iets wat we beiden toch wel verwachten: ineens is de koolvis verdwenen en hang er een mega heilbot aan de spinhengel. Opofferingsgezind geeft Robert mij de spinhengel terug en kan ik alleen toekijken hoe mijn molentje ontdaan wordt van de lijn. Ik maak geen schijn van kans. Na een paar bizarre momenten is de heilbot verdwenen en draai ik een volkomen gestripte koolvis naar boven. Erg? Nee eigenlijk niet, we hebben er enorm van genoten. Tijd om, met een vette grijns op de bek, naar de haven terug te varen.

I’ll be back!

Terwijl ik dit artikel schrijf komt alles weer voorbij. Wat een waanzinnig gave trip!
Met dank aan Raffie en Linda voor de perfecte verzorging en natuurlijk ook met dank aan Robert voor het fungeren als perfecte vismaat.

Marco Kraal

Vaeroy Marco 39 Vaeroy Marco 40 Vaeroy Marco 41 Vaeroy Marco 6 Vaeroy Marco 13 Vaeroy Marco 14 Vaeroy Marco 15

Vaeroy Marco 16 Vaeroy Marco 17 Vaeroy Marco 18 Vaeroy Marco 23 Vaeroy Marco 22 Vaeroy Marco 21 Vaeroy Marco 20

Vaeroy Marco 19 Vaeroy Marco 43 Vaeroy Marco Vaeroy Marco 44 Vaeroy Marco 42 Vaeroy Marco 38 Vaeroy Marco 37

Vaeroy Marco 28 Vaeroy Marco 29 Vaeroy Marco 31 Vaeroy Marco 32 Vaeroy Marco 33 Vaeroy Marco 34 Vaeroy Marco 35

Vaeroy Marco 36 Vaeroy Marco 27 Vaeroy Marco 26 Vaeroy Marco 25 Vaeroy Marco 24 Vaeroy Marco 12 Vaeroy Marco 11