Visreis Vesteralen Bas

Visreis Vesteralen

Havoysund - Bas - 6Bij deze een kort verslag visreis Noorwegen Vesteralen 06-09-2017 t/m 13-09-2017

Woensdag:
vertrek 5.00 uur Ritthem naar Aalsmeer waar we onze auto parkeren om 7.00 uur, met shuttle naar Schiphol ongeveer 8.00 uur op Schiphol. Bagage inchecken. koelboxen en hengelkoker bij speciale bagage. Vlucht naar Oslo om 10.50 uur. ca. 1 uur 50 minuten. In Oslo wachten op bagage en inchecken voor Evenes (Narvik). vlucht om 16.35 uur van ca. 1 uur en 30 minuten. Huurauto afhalen op vliegveld Evenes. Vertrek naar Vesteralen onze verblijfsaccomodatie, reistijd ca. 2 en een half uur. Onderweg een eland gezien en een bijna op de motorkap. Opvallend dan al hoe mooi het is hier. Huisje is super en we worden welkom geheten door onze Zweedse gids. We eten een beetje soep wat we hadden meegenomen en krijgen dan van de gids het plan voor morgen te horen. We gaan ivm het mooie weer de fjord uit en tegen het continentaal plat aan vissen. Ca. 1,5 uur varen bij een snelheid van ca. 50 km/uur. We vissen dan op grote Koolvis, Kabeljauw, Heilbot, Leng etc. Uitdagend als eerste dag.

Donderdag:
Prachtig weer, 5 boten waarvan 4 met zweedse gezelschappen en de onze varen de fjord uit. Om 9.00 uur nog wat uitleg gekregen over boot, GPS en fishfinder. Lijkt allemaal vrij simpel. We varen als laatste de fjord in en merken dat zelfs bij dit weer er nog een aardig golfje loopt dat de boot bij dergelijke snelheden nog heftig doet stampen. We gaan staan en doen onze skibrillen voor en varen braaf achter de rest aan. Met dat we meer naar buiten komen wordt de oceaanzwel merkbaar. Golven van 2-3m rollen onder ons bootje door maar we geven geen krimp en blijven volgen. Buiten zijn alleen de grote golven (zwel) en is het redelijk goed toeven. We stoppen even net buiten het fjord en denken dat we gaan vissen maar dit blijkt alleen een radiocheck. Vervolgens varen we nog ongeveer een uur naar de horizon en gaan dan in lange driften (ca. 1 km) vissen met grote softbaits (nepvissen van 30 cm met grote haken en een gewicht van 470 gram). Mijn eerste vis is een Leng van ca. 70 cm. naar later blijkt de kleinste vis van die dag. Bas en Danny vangen enkele grote Koolvissen van rond de 1 m1 en rond de 10-12 kg en een kabeljauw van een kilo of 6. Ik krijg wel beet maar vang alleen wat kleinere vis. Om een uur of 3 besluiten we nog zelf wat ander plekjes te proberen en vangen nog wat kleinere vissen w.o een Lom. De Zweedse groepen blijven de hele dag op zee en vangen 450 kg vis waaronder een heilbot en kabeljauwen tot 20 kg. en een Leng van 17 kg.

Havoysund - Bas - 7Vrijdag:
We gaan vandaag met 2 Zweedse gezelschappen op roodbaars vissen. Deze zitten op een diepte van ca. 200 m1 aan de buitenzijde van het fjord. Het weer is goed dus dat moet wel lukken. Je vist dan met pilkers van 600 gram. Op die diepte een hele takel. Je kan maar met 2 man tegelijk vissen anders is de kans op die dieptes dat je in de knoop komt met elkaar te groot. Bas en ik proberen een roodbaars te vangen terwijl Danny op de juiste plekken probeert te komen. Na een paar driften zijn we het eigenlijk al beu maar Danny wil het ook een keer proberen en vangt uiteraard direct een roodbaars, volgens mij ook gelijk de grootste van de hele dag. We besluiten in de buurt bij een ondiepte te gaan vissen.

Deze ondiepte is heel klein maar zit net onder water dus best tricky. De inmiddels gegroeide zwel (5m) slaat op het onderwaterpuntje hetgeen een indrukwekkend gezicht is en ons wel tot voorzichtigheid maant. We driften langs het puntje en vangen direct al grove vissen, Kabeljauw, en Koolvis die de slip van Penn Slammers laten razen. Prachtige visserij. Bas vangt een Kabeljauw van 15 kg. Ik een Koolvis van meer dan een meter iedereen een of meerdere forse kabeljauwen en koolvissen en natuurlijk weer de nodig Lommen. Om een uur of 5 tevreden naar de hut, morgen hebben we de gids, hoge verwachtingen. Op de weg terug naar de hut zien we een Griend (grote dolfijnachtige) zwemmen.

Zaterdag:
Weer is niet best, harde oosten wind, in het fjord al redelijk heftig, we gaan eerst net buiten het fjord een paar plekjes proberen op de Kabeljauw. De gids vaart ondanks de golven gewoon vol gas hetgeen geen pretje voor onze ruggen is. Na enige tijd verzoeken wij hem vriendelijk de snelheid wat aan te passen. De kabeljauwplekjes leveren mij een Leng op en voor de rest weinig. Onderweg verlossen we een  jonge Albatros (dat denken we tenminste) van een bos zeewier die aan om zijn vleugel is gedraaid. We besluiten wat kleine Koolvis te vangen en te gaan driften op Heilbot. De kleine koolvissen vangen is geen probleem, Danny vangt op datzelfde plekje in no time 3 kabeljauwen en we zetten het plekje in de GPS onder de naam Danny.  We vissen een halve dag op Heilbot en vangen niks. We voeren een stuk of 10 zeearenden met kleine Koolvis en Makreel en vissen nog wat op Kabeljauw en vangen er nog een paar. De gids heeft niet helemaal gebracht wat we ervan verwachten maar dat kwam misschien ook door het weer. De andere boten hebben ook slecht gevangen.

Havoysund - Bas - 5Zondag:
Onze eerste dag echt alleen. Het weer is iets beter en we proberen van alles. We vangen een paar kelp Kabeljauwen (deze zijn rood gekleurd) en veel kleine Koolvis, Makreel, Lom etc. We durven niet te ver naar buiten en proberen te vissen in het fjord. Hier zit plenty vis maar wel veel kleintjes. Best leuk maar daar komen we niet voor. Ander bootjes, inmiddels nog maar 2, vangen alleen makreel en een paar kleine Kabeljauwtjes.

Maandag:
Weer is beter, zuidwesten wind, in fjord best ruig maar buiten goed te doen. Aan het eind van de morgen meer wind en Bas houdt het voor gezien. Hij is moe en een beetje ziek. We brengen hem naar de hut en gaan samen nog even naar buiten. We vangen daar nog een paar mooie Kabeljauwen. Super dag lekker gevaren super weer dwz buiten, als we naar binnen varen is het daar veel slechter, regen en grote golven. Met recht een bumpy ride.

Dinsdag:
Bas ziet het niet zitten om nog mee te gaan, hij is te moe. Danny en ik hebben ook ongeveer overal pijn van de zware visserij icm het vaak heftige varen. We gaan naar buiten en vinden massa’s vis op de fishfinder We driften super over de plekken maar krijgen alleen kleine beetjes op onze softbaits. Ik probeer een pilker maar hier hetzelfde. Dan probeer ik de Engeland methode, een loodje met een sidewinder. In een driftje 2 Kabeljauwen, volgende drift weer een. Danny knoopt er ook een aan en vangt direct een grote Koolvis. Inmiddels is tij eruit en gaan we nog even bij ons plekje Danny proberen. De wind is echter weer opgestoken en het is daar niet lekker vissen. Moe besluiten we naar de hut te gaan en te gaan inpakken. Morgen om 6 uur moeten we vertrekken.

Havoysund - Bas - 1Woensdag:
6.00 uur vertrekken we naar Evenes. We hebben wel wat spullen moeten achterlaten om voldoende ruimte te hebben voor de visfilets. We nemen ongeveer 40 kg mee maar moeten ongeveer 20 kg achterlaten. Na een reis met wat  vertraging ivm de wind op Schiphol arriveren we om 23.30 uur in Ritthem. We zien weer een Eland onderweg. We spreken in Oslo nog een gezelschap Belgen die in Nappstraumen zijn geweest. Lijkt ook een leuk gebied met dezelfde boten, meer accommodaties en meer mogelijkheden bij slecht weer (scholvissen bijv.)

Conclusie:
Zeer avontuurlijke visserij, voor grotere vis, zeer zwaar vissen. Vangsten niet veel maar wel groot. Dit schijnt in Juli/Augustus beter te zijn. De vis zit dan meer in het fjord, het is veel langer licht dus je hebt ook bij wind veel meer mogelijkheden. Wellicht dan iets minder zware visserij. Door vele varen en zware visserij zeer vermoeiend, komt ook dat het de eerste keer spannend is denk ik. Accommodaties super verzorgd. Visspullen en benzine ter plaatse bij gids te koop. Supermarktje op 20 minuten. Alles wat je daar koopt is wel prijzig. Grote inloopvriezer voor de vis, grote overdekte fileerplaats, hoge druk zoet water op de steiger, droogkamer voor je drijfpak en schoenen zodat je de volgende dag weer droog kan starten en je de vislucht niet binnen hebt. Drijfpakken daar te huur evenals hengels met reels (zeer goede kwaliteit) in 2 zwaarteklassen.

Boten zijn in een woord geweldig, Arronet van 7 m1 met 150 pk motor. Aluminium met alles erop en eraan. GPS tracking systeem, fishfinder, drijfanker, anker, veel bergruimte, verlichting, gaf etc. Geven een zeer solide indruk en we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Gids leek wat stug maar kwam gedurende de week los en bleek een leuke gast met veel kennis van het gebied waar we best wat aan gehad hebben. Omgeving is in en woord geweldig, soms zelfs overweldigend. Ruig, ongerept, schoon etc. etc. Ik heb verschillende keren kippenvel gehad door er alleen al te zijn.

Organisatie:
Vanaf het boeken, de Cordes Traveldag, de prive-les in Deurne, zeekaarten vh gebied, de accommodaties, de boten, de visgids, de reis, de bagage, de huurauto, alles top geregeld door Cordes Travel en altijd het gevoel dat je een backup hebt als je ergens problemen hebt.

Ik denk dat we wat varen en driften, visserij etc. een hoop geleerd hebben en dat we daarmee onze kansen voor een volgende keer zeker vergroten. Danny en ik zouden sowieso graag nog eens terug gaan maar dan in Juli of begin augustus. Het lijkt ons tof om met 2 bootjes te gaan, dat geeft wat rugdekking en extra gezelligheid. Een ander gebied zou ook kunnen maar dan wel met dezelfde boten.

Ronald, Danny en Bas van Hese

Havoysund - Bas - 6 Havoysund - Bas - Havoysund - Bas - 11 Havoysund - Bas - 10 Havoysund - Bas - 9 Havoysund - Bas - 8
Havoysund - Bas - 7 Havoysund - Bas - 5 Havoysund - Bas - 4 Havoysund - Bas - 1 Havoysund - Bas - 2 Havoysund - Bas - 3