Visreis Panama 2017 Laurens

Visreis Panama 2017

20 tm 27 januari 2017

Panama 2017 Laurens 61Beste Cordes Travel

Bij deze stuur ik jullie mijn uitgebreide verslag van mijn visvakantie naar Panama.

De heenreis was een hele onderneming eerst 11 uur in het vliegtuig van Amsterdam naar Panama City. De service in het vliegtuig vd KLM was echt super, eten en drinken in overvloed. Eenmaal aangekomen in Panama City kwam ik bij de paspoort controle een groep zweden tegen die ook gingen vissen, het eerste contact was gemaakt. Na de paspoort controle opzoek naar me koffer en op naar de uitgang, daar stond Erik onze Zweedse groepsleider van Nordic Sea Angling al te wachten op ons. Nadat onze groep compleet was gingen we naar buiten toe om met een busje naar het hotel te gaan. Wat een warmte en wat een mooie geluiden maken de vogels hier, met een beetje fantasie is het net of je in de dierentuin bent. Eenmaal aangekomen in het hotel eerst maar eens lekker douchen,h ierna naar buiten toe en de rest van de groep leren kennen. Ik ben “solo” op reis gegaan en Cordes Travel had me ingedeeld bij 3 andere vissers, mijn groepje, bleken allemaal visgidsen uit Finland te zijn en ook een groep uit Zweden, allemaal hele aardige mensen waar ik goed mee kon praten en viservaringen mee kon delen.

Panama 2017 Laurens 25De dag erna met een groepje Finnen naar wat winkels in de buurt gewandeld om nog wat kleine dingetjes aan te schaffen, terug in het hotel hebben we gegeten met ze allen en hierna onze koffers ingepakt om vervolgens met een bus naar het vliegveld te reizen. Het was een vlucht van niks 40 minuten ongeveer. Nadat we onze koffers hadden opgehaald en door de paspoortcontrole waren gingen we met een bus naar onze eindbestemming Panama Sportfishing Lodge, ongeveer 1 uur rijden. Toen we aankwamen bij de Lodge kwam er gelijk allemaal personeel helpen om onze koffers naar de kamers te brengen. Op het terras aangekomen maakte we kennis met de eigenaar John en de rest van het personeel, allemaal super aardige mensen. Zo heerlijk om er eindelijk te zijn en de bootjes al klaar te zien liggen. Toen was het tijd voor het diner met kreeft, Sailfish en rijst, ik heb nooit geweten dat kreeft zo lekker kon zijn. We zaten aan tafel met diegene waar je ook mee aan boord zou gaan vissen. Ik deelde de tafel en boot met Mika (Fins), Martin (Tsjechisch) en Erik (Zweeds), allemaal een andere nationaliteit dus heerlijk Engels praten met elkaar hier was goed over nagedacht. Na het eten kregen we een uitgebreide uitleg van Erik over het vissen, alle ins en outs kwamen aan de orde. Ook is er geloot om een extra nacht op het moederschip te verblijven, onze groep en een groep Zweden vielen in de prijzen. Dit zou gaan plaatsvinden op dag 3 en dag 4. Hierna was het bedtijd want de dag erna gingen we vroeg opstaan (05:00) om te beginnen aan ons visavontuur, we varen elke dag om 06:15 uit.

Panama 2017 Laurens 54Met onze groep hadden we de avond ervoor besloten om op de eerste dag te gaan inshore vissen.  Toen we alle spullen aan boord hadden gebracht was het tijd om te vertrekken. Eerst zijn we levend aas (Blue runners) gaan kopen bij lokale vissers om hierna door te varen naar het eiland Coiba zo’n 1.5 uur varen. We zijn hier begonnen met popperen en levend aas achter de boot aan te slepen, al gauw had ik me eerste volger op de popper en even later mijn eerste vis aan de haak een dikke Cubera Snapper. Hierna het levend aas vissen gaan proberen en na zo’n klein uurtje een Baracuda te vangen. Aan het einde van de middag ving ik nog een Cubera Snapper, hierna gingen terug naar de lodge. Hier werden we verwelkomt met een heerlijk drankje en een natte frisse handdoek om je gezicht en handen aan af te vegen. Het eten en de visverhalen van de andere vissers waren om te smullen. Na het eten lekker douchen en naar bed toe, om dag twee weer fris en fruitig te kunnen beginnen.

Voor dag twee hadden we als groep besloten om op de Marlijn te gaan vissen dit zouden we gaan doen bij het eiland Montuosa en de Hannibalbank. Op onze heenreis wederom ongeveer 1.5 uur varen kwamen we een school vissen tegen dit bleken Jack Crevalle’s te zijn. Het was uit het niks ineens een gekkenhuis aan boord, iedereen ving bij iedere inworp wel een vis en wat een geweldige dril bezorgen deze vissen. Ik heb er 7 gevangen allemaal op de ranger lure. Ook werden er Bonito’s gevangen die we gelijk mooi als aas konden gebruiken. Toen de school weer verdwenen was zijn we verder gevaren om nog wat meer bonito’s te gaan vangen, ditmaal slepend achter de boot met kunstaas (Inktvisjes). Toen we genoeg levend aas gevangen hadden was het tijd om te gaan vissen op Black & Blu e Marlin. We hadden als groep afgesproken om om de 30 minuten te wisselen van het harnas. We zijn begonnen met slepen van levend aas, na een uur of 2 nog geen aanbeet of volgers gezien te hebben zijn we overgestapt op kunstaas. Helaas heeft deze visdag verder niets gevangen. Tijd om weer terug te gaan varen, aangekomen bij de lodge weer ontvangen met een heerlijk koud drankje en een natte doek, is echt verfrissend als je vd boot stapt. s’ avonds hebben we heerlijk gegeten (verse tonijn van een ander schip zo heerlijk en vers) en gelachen met alle andere vissers en hun verhalen.

Panama 2017 Laurens 49De derde dag is alweer aangebroken en vandaag nemen we ook gelijk alle spullen mee om 2 nachten op het moederschip te verblijven. Voor vandaag hebben we besloten om op tonijn te gaan vissen bij de beroemde Hannibalbank, dit was echt een jacht, we zochten de dolfijnen op en probeerde met een ruime bocht voor hun uit te kunnen komen. Eenmaal voor de dolfijnen uit te zijn gekomen heb je maar heel even de tijd om goed in te werpen en in te halen we deden dit met de popper en stickbaits. Na een worp of 2 waren de dolfijnen alweer heel ergens anders en moesten we dus weer opnieuw erachter aan varen om een nieuwe kans te krijgen. Erik was de eerste die een tonijn aan de haak kreeg wat een mooi beest. Even later had Erik weer een tonijn aan de lijn ditmaal eentje die zo sterk was dat de vis al gauw op zo’n 100 meter diepte zat en totaal geen zin had om naar boven te komen, deze vis werd helaas verspeelt, maar wat een indruk liet hij achter. Na enige tijd had ik ook eindelijk beet een enorme dril volgde wat een heerlijk gevoel is dat. Het bleek een enorme tonijn van zo’n 50 kilo te zijn wat een super beest.

Ergens later in de middag kwamen we een baitball van sardines tegen wat een bizar fenomeen is dat, binnen een paar minuten waren duizenden kleine sardines verdwenen in de magen van de tonijnen. Aan het einde van de middag gingen we terug richting het moederschip waar we super werden ontvangen en heerlijk hebben gegeten onder andere heerlijk verse tonijn met wasabi en ketjapsaus. Het voordeel van dit moederschip is dat je niet terug naar de lodge hoeft en je dus snel en dichtbij de stekken bent, zoals Coiba Island, Montuosa en Hannibalbank. Na het eten kwamen we erachter dat er grote blue runners rond het schip zwommen en dat deze ook tonijn lusten. Er was een hengel aan boord met een veren paternoster eraan even wat tonijn aan de haakjes en de eerste grote blue runner was al snel gevangen, dit bleek op zijn beurt weer prima aas om een haai te kunnen vangen, echt alles hier is vis helemaal super. Hierna was het alweer bedtijd want de tijd vliegt hier echt.

Panama 2017 Laurens 67De vierde dag is aangebroken en we hadden de dag ervoor besloten dat we weer inshore zouden gaan vissen. Toen ik op het achterdek van het moederschip kwam was Erik al druk bezig op grote blue runners te vangen om als aas te gebruiken. Het grote voordeel van het moederschip is dat je niet eerst hoeft te varen om een visplek te bereiken, want daar ben je al zo’n beetje. We gaan vandaag naar de eilanden Jicaron en Jicarita zo’n 1 uur varen vanaf het moederschip, wederom begonnen we met het vangen van levend aas bonito’s hierna gingen we verder naar de eilanden toe. We begonnen weer met popperen en levend aas achter de boot aan te slepen, we hadden een paar flinke aanbeten op het levend aas maar verder was het stilletjes die dag. Op weg het moederschip hebben we nog op snook gevist voor de kust vlakbij het moederschip maar ook dit was zonder sucses, wel zagen we crocodillen. Eenmaal aangekomen op het moederschip besloten we om wat stevige hengels mee te nemen aan boord om nog even verder te vissen op haai en stingray. Ik was nog niet klaar met douchen of de eerste Nurseshark en Stingray waren al gevangen, voor het eten had iedereen er al 1 of meerderen gevangen. Het eten was wederom weer helemaal super en smaakt fantastisch na zo’n dag vissen.

Panama 2017 Laurens 63De vijfde en helaas ook laatste dag was alweer aangebroken, het schip had snachts flink liggen rollen.We hebben besloten om deze laatste dag wederom op de Marlijn te gaan vissen, dit omdat het door de volle en reeds nieuwe maan niet zo actief zou zijn in het innshore vissen, wat de dag ervoor ook al bleek. We vertrokken vol moed en gingen wederom zoals bijna iedere dag eerst levend aas vangen bonito’s, nadat we dit hadden gedaan gingen we richting Hannibal bank en Montuosa. Na een aantal uur kregen we een tip vd andere schippers dat de tonijnen weer erg actief zouden zijn en we gingen er meteen op af, helaas zonder succes. De rest van de dag bleef het rustig met het vissen op de marlijnen. We werden lastig gevallen door een paar dolfijnen die onze bonito’s van de haken kwamen stelen, deze beesten waren enorm slim en bleven ons ook enige tijd volgen.

We besloten om maar met plastic kunstaas verder te gaan vissen op de Marlijnen, ook dit zonder enig resultaat.  laatste dag liep op zijn einde en het laatste half uur was alweer in zicht. Ik ging vast wat spullen opruimen zoals me camera en me gopro, het laatste kwartier werd er aan mij gevraagd of ik ook nog even de dril band wou dragen. Ik vond dat geen probleem en al tijdens het wisselen van de band kregen we een run op 1 van de hengels. Binnen 20 seconden was bijna alle 500 meter lijn van de reel getrokken, zo snel als de actie begon zo snel was het ook alweer over de vis was weg. Ik had inmiddels de band goed omgedaan en was er nu wel helemaal klaar voor, maar zo’n kans krijg je natuurlijk niet meer als je al een hele dag voor niks aan het vissen bent.

Panama 2017 Laurens 72Ik had het mis binnen 5 minuten gebeurde het weer 1 hele dikke giller op dezelfde reel, de slip werd dicht gezet en ik kreeg de hengel in mijn handen. Wederom was binnen 20 seconden bijna alle lijn van de reel verdwenen, met slechts een paar meter over zetten we de achtervolging in. Ik kon gelukkig weer wat lijn terug winnen en anderen gooide water over de gloeiend hete reel heen, je rook echt overal de remvoering van de reel. Ik wist steeds weer wat meer lijn terug te winnen met hulp en tips van iedereen aan boord, tot de vis besloot toch weer even verder te zwemmen, wat een kracht zit er in zo’n beest. Na zo’n minuut of 40 was het gevecht over en kwam de vis boven, het bleek een Black Marlin te zijn, de sterkste Marlin in zijn soort, wat een monster. De kapitein heeft hem geschat en gemeten op een 500lbs ! Even snel wat foto’s maken en de haken eruit halen en toen kon de vis weer fijn verder zwemmen. Ik kon het nog maar nauwelijks bevatten dat we in het laatste kwartier toch nog zo’n grote vis wisten te vangen, wat een bekroning op deze mooie vis week. De weg terug naar de lodge had ik 1 grote glimlach op mijn gezicht en 1 blaar op mijn duim en een rug die er wat minder om kon lachen, maar wat maakt het allemaal nog uit mijn droom is uitgekomen en daar kwamen we voor. Terug in de lodge hadden we aardig wat te vertellen over onze bizarre vangst. Het eten was weer heerlijk en super vers. De meeste gingen vroeg naar bed omdat ze weer heel vroeg op moesten om terug naar huis te gaan vliegen, ik kon gelukkig uitslapen want mijn vlucht ging later in de middag, had Linda voor me geregeld. De terugreis verliep soepel en was zelfs sneller voorbij dan de heenreis, mede omdat het iets korter vliegen is.

Ik heb deze week enorm genoten van de mooie omgeving, het heerlijke weer, het eten, de gezellige mensen en de prachtige vangsten, echt een heleboel mooie herinneringen voor het leven. Ik ben Cordes Travel echt voor altijd dankbaar voor het uit laten komen van één van mijn grootste dromen. De manier waarop Raffie en Linda mij als klant hebben behandeld heb ik als heel erg persoonlijk en enorm betrouwbaar ervaren. Het was voor mij de allereerste keer dat ik ben wezen big game vissen en ik ga dit dit in de toekomst zeker vaker doen. Nogmaals bedankt Cordes Travel voor alles wat jullie voor mij gedaan hebben.

Groetjes,
Laurens Andeweg

Panama 2017 Laurens 1 Panama 2017 Laurens 1 Panama 2017 Laurens 2 Panama 2017 Laurens 3 Panama 2017 Laurens Panama 2017 Laurens 7 Panama 2017 Laurens 6

Panama 2017 Laurens 4 Panama 2017 Laurens 5 Panama 2017 Laurens 8 Panama 2017 Laurens 9 Panama 2017 Laurens 13 Panama 2017 Laurens 14 Panama 2017 Laurens 15

Panama 2017 Laurens 10 Panama 2017 Laurens 11 Panama 2017 Laurens 12 Panama 2017 Laurens 31 Panama 2017 Laurens 40 Panama 2017 Laurens 42 Panama 2017 Laurens 22

Panama 2017 Laurens 17 Panama 2017 Laurens 36 Panama 2017 Laurens 46 Panama 2017 Laurens 43 Panama 2017 Laurens 18 Panama 2017 Laurens 28 Panama 2017 Laurens 25

Panama 2017 Laurens 24 Panama 2017 Laurens 52 Panama 2017 Laurens 53 Panama 2017 Laurens 69 Panama 2017 Laurens 68 Panama 2017 Laurens 44 Panama 2017 Laurens 47

Panama 2017 Laurens 49 Panama 2017 Laurens 33 Panama 2017 Laurens 21 Panama 2017 Laurens 19 Panama 2017 Laurens 16 Panama 2017 Laurens 20 Panama 2017 Laurens 23

Panama 2017 Laurens 45 Panama 2017 Laurens 41 Panama 2017 Laurens 38 Panama 2017 Laurens 59 Panama 2017 Laurens 58 Panama 2017 Laurens 50 Panama 2017 Laurens 65

Panama 2017 Laurens 66 Panama 2017 Laurens 70 Panama 2017 Laurens 64 Panama 2017 Laurens 60 Panama 2017 Laurens 62 Panama 2017 Laurens 63 Panama 2017 Laurens 67

Panama 2017 Laurens 48 Panama 2017 Laurens 34 Panama 2017 Laurens 57 Panama 2017 Laurens 56 Panama 2017 Laurens 54 Panama 2017 Laurens 55 Panama 2017 Laurens 71

Panama 2017 Laurens 51 Panama 2017 Laurens 29 Panama 2017 Laurens 27 Panama 2017 Laurens 72 Panama 2017 Laurens 61 Panama 2017 Laurens 39

Panama 2017 Laurens 32 Panama 2017 Laurens 35 Panama 2017 Laurens 37 Panama 2017 Laurens 30 Panama 2017 Laurens 26