Visreis Nordskot 2017 Chris

Nordskot Chris - 6Visreis Nordskot 2017

Reisverslag Nordskot 19 juni t/m 28 juni

Het zal voor iedereen wel gelden dat op het moment je geboekt hebt, het wachten kan beginnen. Wij moesten ook even geduld hebben tot het eindelijk zondagavond 19 juni was. Dan zouden Roland en ik onze reis beginnen en vertrekken naar de locatie Nordskot in het noorden van Noorwegen. De heenreis bestond uit twee etappes, zondagavond vliegen en dan overnachten op Oslo. Vervolgens maandag rond het middaguur verder met het vliegtuig naar Bodo. Het laatste stukje deden wij met de Fast Ferry die 17:15 vertrekt en je in ongeveer 1,5 uur naar Nordskot brengt. Dus geen huurauto nodig deze keer. Dit om de simpele reden dat er naast de accommodatie een supermarkt is, ideaal dus.

Nordskot Chris - 32Na een voorspoedige reis met echt een heel goed verzorgd ontbijt in het hotel, kwamen we rond 7 uur aan in Nordskot. Mooi weer was het niet en toen we net buiten stonden begon het gelijk te stortregenen. Gelukkig kwam de eigenaar er al snel aan en konden we gauw ons appartement in. Later op de avond kwam hij weer even langs om de formele zaken af te handelen en omdat het toch droog was geworden, gingen we gelijk naar de boot voor uitleg en een stukje varen om ons te laten zien hoe je veilig tussen de gevaarlijke ondieptes en stenen naar het open water kon varen. Dit was voor ons uniek dat een huisbaas je op een dergelijke wijze begeleid. Maar ook wel weer heel fijn. Na dit alles moest er natuurlijk even gevist worden. Voor ons is het een kleine traditie geworden om op de dag van aankomst altijd een uurtje te vissen van de steiger. Dat viel niet tegen hier. Met regelmaat leuke gulletjes en zelfs een koolvis van 50 cm konden we tussen de buien door vangen. Hierna tijd om te gaan slapen. De volgende dag begint het echt werk!

Nordskot Chris - 8Dag 1 – 21-6-2017
Eind van de ochtend nog best wat wind, toen 4 uurtjes in de buurt gevist (lees 5 minuten varen!) op voornamelijk heilbot. Dat lukte al goed, vrij vlot een mooie te pakken van 1.15 m. en 18 kg! Verder veel kabeljauwtjes tot een cm of 80. Daarna even paar uurtjes pauze om vervolgens met windstil weer heel de nacht door te vissen. We zijn richting zee gevaren en daar een mooie grote ronde om de vele eindjes gemaakt. Echt belachelijk veel gevangen, op sommige stekken haalde de shad de bodem niet eens of er hing al weer een kabeljauw aan. Echte uitschieters zaten er niet de tussen. De grootste was iets over de meter. De rest allemaal tussen de 70 en 90 cm. Het leuke was ook dat we de meeste vis tegenkwamen rond de 20 a 25 meter. Tegen half 6 deze ochtend waren we weer terug. Vissen in de middernachtzon is echt een leuke en bijzondere ervaring. Na deze dag vissen waren ook gelijk ons hele ritme kwijt voor zover we dat nog hadden met 24-uur per dag zonlicht.

Nordskot Chris - 35Dag 2 – 22-6-2017
Woensdag dag 2 van ons Noorwegen avontuur was een dag met een pittige wind. We hebben het gericht op heilbot geprobeerd zonder resultaat. Gelukkig vang je tussendoor heel veel kabeljauw dus we hebben ons niet verveeld.

Dag 3 – 23-6-2017
Deze dag opnieuw een stevige wind, maar die zou in de nacht wat gaan afnemen. We hebben eind van de ochtend een paar uur gevist vlakbij de accommodatie op wat ondiepe zandplaatjes op 5 tot max. 10 minuten varen. Hier kwam redelijk vlot de eerste bescheiden heilbot boven voor Roland. Wat ook gaaf was, we zagen een paartje zeearenden. En die hadden wel trek in een visje. Ik heb geprobeerd wat foto’s te maken maar met beperkte zoom is dat toch wel lastig.

Eind van de middag weer terug om even een paar uurtjes te chillen en te eten. Vervolgens gingen we weer de avond en nacht gericht op heilbot. Nu op een ander stukje tussen de eilanden. Hier stond de wind vol op en dat zorgde voor wat golfjes en een snelle drift. Schijnbaar houden de heilbotten hier ook van. Op dit stuk water hadden we er deze avond 6 gevangen. Roland had er 1 en ik had wat meer geluk en had er 5! De grootste was 98 cm en de rest zat zo tussen de 75 en 85 cm. Verder met vlagen weer ontzettend veel kabeljauw tot een dikke 80 cm. Dit in combinatie met een felle middernachtzon maakte dit weer een unieke een fantastische nacht vissen!

Dag 4 – 24-6-2017
Vandaag een dag met opnieuw een pittige wind die uit de noord- en oosthoek kwam. Niet ideaal, maar we hebben weer in de middag gevist en vervolgens weer in de nacht. Plan was om weer heel de dag gericht op de heilbot te gaan op de ondieptes. We moesten dit keer lang wachten maar precies op het moment dat je het niet verwacht een harde aanbeet en de strijd barste los. Na een dikke 10 minuten strijd waarbij de vis meerdere malen er als een malle vandoor ging kwam de heilbot boven. Een prachtige heilbot van 1.36 m. en ongeveer 34 kg zwaar. Na een paar plaatjes ging de heilbot met een sierlijke duik weer terug. Helaas was dit de enige heilbot deze middag. In de avond zijn we rond een uur of half 9 weer uitgevaren voor een tweede ronde. Nu een harde oostenwind. We hebben tot half 3 ’s nachts gevist en kwamen niet verder dan 1 baby heilbot van nog geen 40 cm. Maar goed, dit was er toch weer eentje. Vangen we dan verder niks? Tuurlijk wel. Kabeljauw zoveel je wilt en af en toe een leuke koolvis.

Nordskot Chris - 58Dag 5 – 25-6-2017
Een dag met niet al te veel wind maar wel non-stop regen. Ideaal visweer dus. Net zoals de afgelopen dagen hebben we de middag gevist en vervolgens halverwege de avond weer tot diep in de nachtelijke uurtjes. Vandaag weer gericht op de heilbot. Op de eerste stek die we probeerde, liet ik de shad zakken en binnen 1 minuut een mooie beuk en daar was heilbot nummer 1 van deze dag! Een mooie van 1.13 m lang, die uiteraard weer snel terug ging na een paar foto’s. Na deze snelle start duurde het even tot dat Roland een gulletje binnenhaalde en we daar een grote heilbot achteraan zagen zwemmen. Dat was wel echt gaaf om te zien. Helaas verdween deze vervolgens weer naar de diepte hebben we hem niet meer gezien. Verder weinig actie meer deze middag dus terug naar huis om te eten en even op de bank te liggen.

De avond stond helemaal in het teken van Roland. Hij heeft “pas” twee bescheiden botjes gevangen en moest nog wat inhalen. Dat lukte hem prima. Hij schakelde over naar een koolvisje als aas en dat leverde hem heilbotten op van 95 cm, 83 cm en een baby van ongeveer 50 cm. De avond had verder nog een verrassing in petto. Op de laatste stek krijgt hij een mooie aanbeet op de aasvis en toen hij aansloeg zagen we meteen dat dit een grote was. Na een goede 5 minuten begon de twijfel wat toe te slaan bij ons, want het lukte niet om er wat beweging in te krijgen of deze vis van de grond te krijgen. We vissen met goede kwaliteit stevige spinhengels (Illex) die echt wel wat kunnen hebben. Maar deze heilbot was echt een maat te groot. Na een kwartier maximale druk uitoefenen was het Roland gelukt om de vis 1x 2 meter omhoog te krijgen. Die 2 meter werd vervolgens weer heel rustig teruggepakt. We hebben hier 5 minuten van gefilmd. Dan zie je wel dat dit echt iets groots was en “we need a bigger rod” wel van toepassing is om een kans te maken. Na 15 minuten besloten om voor de buigen of barsten aanpak te gaan en helaas was het barsten geworden, de lijn brak uiteindelijk. Deze vis was dus gewoon echt te groot voor het materiaal wat we gebruiken. Maar wel ontzettend gaaf een keer zoiets aan de lijn gehad te hebben. Maar de volgende keer toch maar wat zwaarder materiaal inzetten. Ondanks dit was het weer een supergeslaagde visdag en lukte het ons om er weer 4 heilbotten bij te vangen wat het totaal op 12 brengt.

Nordskot Chris - 22Dag 6 – 26-7-2017
Dit was weer een dag we heel kort over kunnen zijn. Pittige noordoosten wind, veel regen en de heilbot had er geen zin in. Dus na een middag vissen vonden we het wel best en zijn we in de avond lekker binnen gebleven.

Dag 7 – 27-7-2017
Vandaag de laatste visdag. Opnieuw weer een lekker windje, nu uit het noorden. Opnieuw weer alle pijlen op de heilbot. Roland gewapend met een aasvis en ik met een flinke shad van 25 cm. Het eerste uur bleef het stil, totdat Roland zijn aasvis werd gepakt. Helaas loste deze vrij snel weer, maar het was overduidelijk een heilbot. Vervolgens bleef het weer een klein uurtje stil, maar juist als je het niet verwacht ineens een tikje op de hengel en direct daarna een flinke klap. We waren gelijk wakker en de strijd kon gaan beginnen. Na een dikke 10 minuten strijd kon Roland hem landen. Met 1.23 m. lang en ruim 22 kg weer een prachtige vis. Snel even op de foto en daarna weer met een sierlijke duik terug. Ongeveer 45 minuten later melde zich nummer 2 bij mij op de shad. Deze vocht ook weer als een malle maar was wel een slagje kleiner. Met 1.12 m. en een goede 16 kg zeker weer een prachtige heilbot. Na deze vis bleef het weer lang stil en werd het langzaam aan ook tijd om terug te gaan. De boot schoonmaken en alles inpakken.

Dag 8 – 28-7-2017
De laatste dag staat in het teken van de reis terug. Onze heilbotmissie is meer dan geslaagd. Totaal 14 stuks met nog enkele die gelost zijn. En laten we vooral die mega heilbot niet vergeten die Roland er aan heeft gehad. Hier zullen nog een keer voor terug moeten komen. Verder is de locatie super goed bevallen. We misten wel een beetje de grote koolvissen, maar verder is dit een geweldig en visrijk gebied! Heel fijn ook dat je niet ver hoeft te varen. Wij zijn maar 1x naar open zee geweest. Verder hebben we alleen maar in de buurt van de accommodatie gevist tussen en rond de eilandjes. Hier blijkt juist de heilbot te zitten, dus waarom verder varen dan nodig.

Verder wil ik Raffie en Linda nog extra bedanken voor de inspanningen om deze reis mogelijk te maken. Eigenlijk was er geen plek meer in juni, maar met een gelukje was het toch nog mogelijk. Dus ontzettend bedankt voor de extra moeite die jullie voor ons gedaan hebben!

groetjes,
Roland en Chris

Nordskot Chris - 45 Nordskot Chris - 59 Nordskot Chris - 46 Nordskot Chris - 48 Nordskot Chris - 6 Nordskot Chris - 7 Nordskot Chris - 1

Nordskot Chris - 30 Nordskot Chris - 57 Nordskot Chris - 60 Nordskot Chris - 50 Nordskot Chris - 28 Nordskot Chris - 62 Nordskot Chris - 58

Nordskot Chris - 51 Nordskot Chris - 61 Nordskot Chris - Nordskot Chris - 54 Nordskot Chris - 53 Nordskot Chris - 43 Nordskot Chris - 41

Nordskot Chris - 31 Nordskot Chris - 38 Nordskot Chris - 37 Nordskot Chris - 39 Nordskot Chris - 47 Nordskot Chris - 34 Nordskot Chris - 42

Nordskot Chris - 33 Nordskot Chris - 49 Nordskot Chris - 52 Nordskot Chris - 35 Nordskot Chris - 23 Nordskot Chris - 25 Nordskot Chris - 27

Nordskot Chris - 21 Nordskot Chris - 22 Nordskot Chris - 20 Nordskot Chris - 17 Nordskot Chris - 36 Nordskot Chris - 18 Nordskot Chris - 26

Nordskot Chris - 24 Nordskot Chris - 19 Nordskot Chris - 10 Nordskot Chris - 2 Nordskot Chris - 3 Nordskot Chris - 4 Nordskot Chris - 5

Nordskot Chris - 8 Nordskot Chris - 9 Nordskot Chris - 11 Nordskot Chris - 12 Nordskot Chris - 13 Nordskot Chris - 14 Nordskot Chris - 15

Nordskot Chris - 16 Nordskot Chris - 29 Nordskot Chris - 32 Nordskot Chris - 44 Nordskot Chris - 40 Nordskot Chris - 55 Nordskot Chris - 56