Visreis Noorwegen Roan Peter

Visreis Noorwegen Roan

Roan Rorbu 28 tm 15 september 2016 Roan Rorbu

Na een lange reis, samen met de visvrienden Ivo en Thur, die weer vlekkeloos is verlopen dank zij de goede voorbereiding die Linda en Raffie van Cordes Travel voor ons geregeld hadden zijn we aangekomen in Roan Rorbu  waar we vriendelijk werden ontvangen door onze gastvrouw Inger Lise. Na de nodige formaliteiten te hebben geregeld Heeft zij ons enkele stekken toevertrouwt waar gegarandeerd vis te vangen was. Wat een Kratje lekkere Belgische Duvel allemaal niet teweeg brengt.

Onze eerste dag hebben we daar dan ook gebruik van gemaakt, daar het weer het niet toeliet om open zee te kiezen zijn we maar de fjord ingevaren. Eerst wat makreel gevangen, die massaal aanwezig was, en dan de grote jongens gaan opzoeken. Natuurlijk moesten we nog uitzoeken met welk materiaal we het meeste succes zouden boeken. Thur koos voor een sandeel, ik een cutbeat en Ivo die niet veel geloof hechte aan al dat rubber koos voor een combinatie van een dwarrellijn met een hele makreel dit op een haak 10/0. Yep, daar kwam de eerste vis al aan boord, een kabeljauw van net geen 9 kilo, gevolgd door de volgende, nog een lom en wat koolvis maar het was toch Ivo die ons een lesje aan het leren was.Op de overzet zei hij nog dat wij de heilbot mochten vangen maar hij was het die zijn eerste heilbot van de reis boven haalde eentje van 1.10m .

Roan Rorbu 1Thur en ik moesten het stellen met wat kleine koolvis, lom en een enkele heek tot ook ik een mooie kabeljauw wist te vangen van 9 kilo. Diezelfde avond lukte hij zelfs in zijn tweede heilbot, over beginnersgeluk gesproken he….. of zou het nu toch zijn dat hij kan vissen. Resultaat van onze eerste visdag was niet slecht. De volgende morgen werden we eerst begroet door een ottertje die op de steiger zat te spelen, gevolgd door reintje de vos die zijn ontbijtje ging halen in de zalmfabriek aan de overkant. Door de regen en de wind zijn we maar terug naar het fjord gevaren, de stroming stond anders en de vissen waren niet zo aanwezig zoals de dag ervoor. tijd om de viskaart is te bestuderen en een andere stek op te zoeken en ja hoor hier waren ze weer.

Nu was het vooral heek, wist er zelfs een van 9kg te vangen, leng en lom die geregeld aan boord kwamen. tegen de middag waren we zo nat dat we maar naar ons huisje zijn gevaren om een lekkere warme douche te nemen en ons klaar te maken voor diezelfde avond eens richting monding te varen om daar een stekje te gaan uitproberen. Als ik onze eerst dagen moet samenvatten dan hebben we zowat overal ons visje gevangen in het fjord maar de vooruitzichten werden beter om open water te gaan opzoeken want daar wachten de echte grote jongens op ons. Zo gezegd zo gedaan, die volgende morgen hadden we afgesproken om het ruime sop te kiezen. De wind was volledig weg de zon kwam al vroeg piepen en we hadden zelfs een boterhammetje meegenomen om er een hele dag visplezier van te maken.

Roan RorbuOp ons stekje aangekomen, zo’n 1.5 mijl uit de kust was het al meteen raak, Kabeljauw (10plus) koolvis  lom  en ja hoor ook ik wist mijn eerste heilbot van de reis te vangen. elke drift die we deden bracht ons de nodige vis op alle kabeljauw onder de 10kg zwemt terug net zoals de Lom en Koolvis. Dit was een dag om nooit te vergeten, zeker niet toen we tegen de avond het gezelschap kregen van 4 walvissen die boven de plaat op jacht waren.Terug aangekomen aan ons huisje hadden we maar liefst voor 150kg vis bij die we dan ook gedeeld hebben met onze Nederlandse buren die voor de eerste keer op visvakantie waren in Noorwegen. De volgende morgen zijn we met pijn in de armen van de dag voordien terug naar ons stekje gevaren en weer was het volle bak. Ook deze dag werden er enkel kabeljauwen van boven de 10kg gevangen en ere wie ere toekomt maar onze Thur wist mijn record van 15kg die dag te verpulveren met een kabeljauw van maar liefst 20kg Grote visser den Thur. Jammer genoeg zat het er weeral op en moesten we de dag nadien naar huis. Toch een geslaagde vakantie en zeker voor herhaling vatbaar. We hebben dan ook een filmpje gemaakt die ik hierbij doorstuur naar Linda en Raffie zodat alle onze visvrienden van Cordes Travel mee kunnen genieten van onze fantastische reis.