Visreis naar Noorwegen Hellesoy Bergen

Belgian Vikings 27September 2014

Eindelijk is het donderdag, 11 september 2014, we vertrekken alweer naar het prachtige Hellesøy in Noorwegen. Indien we de weersvoorspellingen mogen geloven krijgen we een zonnige vakantie maar we houden het spreekwoord ‘eerst zien en dan geloven’ in gedachten. Om de tijd te doden tijdens het lange traject gaan de gesprekken over de stekjes waar we zouden gaan vissen en de vissen die we zullen vangen zijn uiteraard allemaal kanjers van formaat…J

Op vrijdagmiddag komen we aan in Bergen, nu nog een uurtje rijden en dan zijn we op onze bestemming. We zijn zo gedreven dat we die namiddag al even uitvaren en een lijntje uitwerpen. Gezien het te laat is om nog op zee te gaan blijven we in de fjorden. Vissen van meer dan 1 meter moeten we hier niet verwachten maar we zijn al heel gelukkig met een paar gulletjes en wat koolvis. Makreel is er in overvloed en dat komt goed uit want dit is perfect aas voor de dag erna op zee.

Belgian Vikings 24Zaterdag 13 september, het is licht bewolkt en windstil, uitstekende omstandigheden om naar zee te gaan. Onze ervaring van vorig jaar leert ons dat er goede visstekken zij nabij het eiland Fedje. Bewijzen hiervan zien we ’s avonds in onze boot liggen. Lengen van meer dan 1 meter, lommen groter dan 70cm, gullen tot 5 kg, roodbaars en her en der een mooie koolvis. Later vingen we hier ook een kabeljauw van 104 cm, gewicht: 12 kg. Na verloop van tijd hadden we genoeg van de lommen en hebben we ons systeem wat herbekeken. We zijn niet meer direct op grond gaan vissen maar iets hoger. Hierdoor kregen we inderdaad minder beet van de lom, en vingen we sneller een leng die in tegenstelling tot de lom de bodem verlaat om zijn prooi achterna te gaan. Een bijkomende belevenis voor ons was het zien van een aantal grienden, met hun baby. Ze zwommen onder de boot door en het was adembenemend, iedereen werd er stil van. Even waren we vergeten dat we aan het vissen waren want plots hadden we beet en vreesden we zelfs dat ze tegen onze lijn zouden zwemmen. Goed, we wisten nu dat we weg van de bodem moesten vissen maar ook niet veel hoger.

Belgian Vikings 18Mijn plan:
Een ‘fluo Noorwegen pilker’ van 500 gram voorzien van een dreg, met hierop 3 dikke stukken makreel en daarboven nog 2 zijlijntjes met eveneens stukjes makreel. Bam … eindelijk beneden, draad aangespannen en ik voelde al enkele tikken op mijn hengel. Het kan niet waar zijn dacht ik bij mezelf, waarschijnlijk een paar koolvisjes die mijn aas al hebben genomen dus dacht ik dat de kans op een grote vis al verkeken was. Geduldig liet ik ze een tweetal minuutjes hun ding doen maar ik voelde de vissen constant tikken op mijn hengel. Uiteindelijk besloot ik om binnen te halen om het aas te checken.

Ik draaide mijn lijn ongeveer 5 meter in, pompte enkele keren en draaide verder in tot ongeveer 20 m boven de grond. Ik pompte nog 2 keer en draaide daarna snel in, ik hoopte dat de koolvisjes zouden loskomen maar op dat moment kreeg ik een snok aan mijn hengel en die ging door mijn slib heen – heb de slib snel bijgesteld uit vrees dat mijn lijn zou breken. Tot 3 maal toe nam deze vis een run waarbij hij mijn hengeltop telkens tot in het water trok. In gedachten begon ik soorten uit te sluiten zoals leng en kabeljauw, misschien is het wel een grote koolvis, dit leek mij de enige vis die tot hiertoe in staat was. Aan al dat gissen kwam een einde want een heek van 103 cm kwam boven drijven. Met zijn gewicht van 7,5 kg kreeg ik toch een echt staaltje ‘sportvissen’. Ik moest aan Peter, de uitbater van de vakantiehuisjes, denken want hij had ons in het begin nog gezegd dat deze soort hier aanwezig was en bij deze was dit bewezen.

Belgian Vikings 33Soms hielden we het vissen op grote dieptes wat voor bekeken en dan zakten we af (richting huiswaarts) om te gaan driften rond de onderwaterberg Revet. Ook hier hebben we leng gevangen van langer dan 1 meter. Ook pollak tussen 40 à 50 cm vingen we nog iets korter tegen de fjorden aan – onderwaterbergen zijn sterk aflopend en deze rovers houden zich daar graag op. En zo ging het de rest van de week maar verder door met de vangsten. Ook het rustige en zonnige weer blijf van de partij. Op woensdag hadden we onze portie visfilet al in de vriezer en we besloten, op aanraden van Peter, te gaan vissen op de stek waar heek zou zijn. Na ongeveer 45 minuten varen waren we op de aangewezen plek. We waren er niet alleen maar in gezelschap van nog 6 andere bootjes  –  ‘dat belooft’ dacht ik bij mezelf. Ook de heken waren er, het zijn vissen die in scholen zwemmen net zoals makrelen. Zodra er 1 persoon beet kreeg volgde de rest al vrij snel. Hun lengte situeerde zich tussen 40 à 60 cm en stuk voor stuk zijn het vechters. We kenden de soort niet en hebben hem ter plaatse bereid om te zien of het wel de moeite loonde om deze soort nog verder te gaan bevissen. Pech voor de heek want hij is zo lekker van smaak dat we er de volgende dagen ook nog op gevist hebben.

Jammer genoeg komt er aan elk mooi liedje een einde en dus ook aan onze prachtige visvakantie. Graag willen we Peter bedanken voor zijn gastvrijheid en behulpzaamheid. Slechts één telefoontje volstond en we werden door hem of zijn zoon geholpen. Hij maakt tijd voor de klanten en biedt service, iets waar anderen nog veel kunnen van leren. Ook gaf hij ons goede tips i.v.m. met het vissen en met een biertje erbij ging het nog vlotter … J Hellesøy is absoluut een aanrader en Peter: je ziet ons zeker nog terug! Om af te sluiten richten wij graag een dankwoord aan Raffie en Linda. Hun professionalisme, optimisme en 24u/24u bereikbaarheid zorgden er opnieuw voor dat ook deze trip een successtory was. Hoedje af!

Signed by “The Belgian Vikings”.

Belgian Vikings Belgian Vikings 35 Belgian Vikings 34 Belgian Vikings 33 Belgian Vikings 32 Belgian Vikings 31 Belgian Vikings 30

Belgian Vikings 29 Belgian Vikings 28 Belgian Vikings 19 Belgian Vikings 20 Belgian Vikings 21 Belgian Vikings 22 Belgian Vikings 23

Belgian Vikings 24 Belgian Vikings 25 Belgian Vikings 26 Belgian Vikings 27 Belgian Vikings 18 Belgian Vikings 17 Belgian Vikings 16

Belgian Vikings 15 Belgian Vikings 14 Belgian Vikings 13 Belgian Vikings 12 Belgian Vikings 11 Belgian Vikings 10 Belgian Vikings 1

Belgian Vikings 2 Belgian Vikings 3 Belgian Vikings 4 Belgian Vikings 5 Belgian Vikings 6 Belgian Vikings 7 Belgian Vikings 8 Belgian Vikings 9