Visreis naar Nappstraumen 2015 – Henk

Visreis naar Nappstraumen 2015

Nappstraumen - Henk 124 juni tm 1 juli 2015  Nappstraumen Lofoten Noorwegen

Op 24 juni vlogen we richting Noorwegen en kwamen om half vijf in de middag aan in Evenes. Onze gehuurde, bijna nieuwe Ford Tourneo stond klaar voor de laatste 240 km naar Nappstraumen. Een mooie tocht die verder probleemloos verliep. Aangekomen tegen tienen snel inkwartieren en nog wat eten en uiteraard een borrel; die hadden we wel verdiend, vonden we. Het huisje, Per Johan, was van alle gemakken voorzien met goede bedden. De nacht vloog dan ook om en voor we het wisten was het al weer ochtend. Ontbijten en snel naar de boot voor onze eerste visdag. Een prima boot en wat een snelheid. Binnen 5 minuten lagen we in de straumen en gooiden onze hengels uit. We hadden garnalen gekocht om op platvis in de baai te gaan maar door de harde noorden wind ging dat niet door. In de straumen zaten we voldoende beschut en vingen we op de garnalen onze gulletjes. Verschrikkelijk veel maar aan de kleine kant, veelal tussen de 2 en 3 kg. In ieder geval ruim voldoende voor onze eerste vismaaltijd.

Nappstraumen - Henk 5Dag 2 op pad met visgids Jonathan. Nu wel in de baai op de schollen. Voor Nederlandse begrippen echte joekels tot aan 53 cm. Zo n 30 stuks wisten we te vangen en daarna op naar het zuiden ook weer in verband met de harde wind. Bij de groene paal werden mooie kabeljauwen en koolvissen gevangen tot rond de 8 kilo. Het weer bleef licht regenachtig met laaghangende bewolking en een temperatuur van 9 graden. Maar weet je, als het goed vangt lijkt het toch een beetje zomer.

Dag 3 op  naar het noorden. De wind was aanmerkelijk minder en er was het zonnetje. Met de snelle boot waren we na een half uur op de eerste plekken in het westen. Eigenwijs als ik altijd wel ben zochten we een ondiepe plek  op die niet gemarkeerd  stond. En dat hebben geweten. Op zo’n 20 tot 25 meter diepte kregen we snoeiharde beten van grote koolvissen tot rond 10 kg en kabeljauwen die nog een kilo zwaarder waren. De armen brandden van vermoeidheid en we waren dan ook blij dat ze af en toe even niet beten. De volgende drift namen we bewust een stuk verder maar ook daar was het raak. De orka familie die er rond zwom trok blijkbaar de vissen aan wat eigenlijk niet zo zou moeten zijn. We konden de dieren tot op 10 meter naderen. Mijn vrouw kreeg het benauwd en vroeg zich af of de dieren wel zachtaardig waren.

Nappstraumen - Henk 2Gelukkig was dat zo en na enkele minuten zwommen ze verder met de jonkies. De dag was zo goed dat we al onze, 15 kg filet, op een dag zouden hebben kunnen vangen. We zijn echter met onze 2 kisten gestopt zodat we de andere dagen ook nog vis konden vangen om te behouden. Je moet ze overigens ook nog schoonmaken. Dus een beetje verdelen over de dagen is geen slecht idee.

Op dag 4 opnieuw naar deze stek en weer was het raak. Siu uit de andere groep ving er zelfs een kabeljauw van 17 kg, maar omdat zij geen vis aten werd hij ons aangeboden om te fileren. De Zweden, echte consumptie vissers, die ver de open zee opgingen, begrepen er steeds minder van. Ze vroegen zich af waar die gekke Hollanders steeds weer zoveel vis vingen die ook nog met de dag groter werden.

Dag 5 op heilbot, helaas geen aanbeten, daarna naar het zuiden gegaan waar we toch weer leuk vingen. Inmiddels werden de vangsten volledig terug gegooid omdat we vis genoeg hadden. Het weer was geweldig en werd eigenlijk alleen maar beter. Op de laatste dag wilden we nog verder naar het noorden vissen maar daar werd door de hoge golven een streep door getrokken; dus weer naar het westen waar we opnieuw geweldige vissport beleefd hebben.

Onze tergreis verliep voorspoedig en moe maar uiterst voldaan kwamen we rond 8 uur ‘s avonds thuis.
Een prachtige visreis die we zeker nog en keer doen. Zoals altijd perfect geregeld door Linda en Raffie van Cordes Travel.