Visreis naar Havferie met Rob

Visreis naar Havferie met Rob en Martijn

Havferie Juli 2013 13Beste lezers,

Dit is een reisverslag van onze visreis in Havferie, West Noorwegen. Mijn vader (Rob) en ik (Martyn) zijn voor het eerst zelfstandig op zee gaan vissen wat ons zeer goed bevallen is!

Op zondag 7 Juli stonden we met het hele gezin in het zonnig Hirthals te wachten op de fjordline die ons naar het mooie Noorwegen zou brengen. Helaas was dit nog de oude boot omdat de nieuwe boot een vertraging had met de oplevering. Na wat te hebben rondgelopen en gegeten zijn we maar vroeg naar bed gegaan om ’s ochtends er vroeg uit te gaan om wat van de fjorden te zien. Maandag 8 Juli was een prachtige zonnige dag die de fjorden er ’s ochtends nog mooier lieten uitzien. Van al dit natuurschoon kreeg je toch wel de viskriebels om ’s middags de zee op te gaan. Na aankomst in Bergen zijn we nog wat door deze stad getrokken, en hebben nog wat extra boodschappen gedaan voordat we richting Havferie reden.

Eenmaal aangekomen in Havferie wachtte de gastheer Magne ons op om een rondleiding door het huis te geven en wat extra info. Hiernaast zouden we ook een stukje varen om wat uitleg over de boot te krijgen. Na deze kennismaking hebben we snel wat gegeten, en daarna de hengels opgetuigd omdat we zo snel mogelijk het water op wilden. Een klein uurtje later voeren we met een heerlijk zonnetje uit om achter de vis aan te gaan. De eerste vis die ik ving was een pollakje van pakweg 20 cm, waarna er bij mij een gul van zo’n 35 cm mijn aas greep. Wat onmiddellijk opviel is dat het leuke vissen zijn  om op zoetwater hengels te vangen. Hierna viel het stil op deze stek waarna we verkasten naar stek 5 op de kaart. De golven op ze zee waren tamelijk hoog , waardoor wij niet echt de zee op zijn gegaan. Bij stek 5 ving ik nog een leuke gul van 45cm en wat andere pollakjes. Ook mijn vader ving zijn eerste en enigste die middag, wat de stand op 7-1 zette in mijn voordeel. Tegen een uur of 6 weer teruggevaren om ’s avonds weer terug te komen. Na het eten revancheerde mijn vader zich en ving hij de een na de andere met als hoogtepunt een gul van 65 cm. De  vis was duidelijk actiever dan in de middag, en de pilkers werden gulzig gepakt. Ook slepend nog een paar makrelen gevangen wat het dagtotaal op een kleine 30 vissen zette. De eerste dag was een prima eerste dag om mee te beginnen.

Havferie Juli 2013 15Dinsdag was een beduidend mindere dag omdat er een wind van zo’n 13 M/s stond. Ondanks de wind toch uitgevaren en wat stekken uit de wind gezocht.  We vingen vandaag vooral koolvis, makreel en pollak omdat we werpend met lichte pilkers wat eilanden bestookten waar deze vis vooral zwom. De mooiste van vandaag was een pollak van 58 die een mooie strijd op de hengel van mijn vader gaf. Na deze vangsten viel het redelijk dood, waarna we besloten om naar huis te gaan en morgen weer vol aan de bak te gaan. De boot is trouwens fantastisch, en zeer zeewaardig waardoor je met een veilig gevoel gaat vissen. Wij hadden wel ten alle tijden onze reddingsvesten aan omdat je het noodlot niet moet tarten.

Woensdag was een mooie zonnige dag, maar nog steeds met veel wind. Vandaag zijn we aan de onderkant van stek 10 wezen vissen richting de vaargeul omdat we hier uit de wind lagen. Op wat kleintjes na switchte ik naar een Paternoster waarmee ik toch nog een paar leuke makrelen wist te verschalken van rond de 40 cm. Wel kreeg m’n vader nog een harde aanbeet, maar hij verspeelde deze vis helaas. Eind van de middag weer richting huis gegaan, en s’avonds niet meer uitgevaren omdat de wind nog meer aantrok.

Havferie Juli 2013 4Donderdag weer een nieuwe dag met nieuwe kansen. Omdat de wind ietsje afnam toch maar weer naar stek 10 gevaren en daar werpend gevist. We vingen ontzettend veel (kleine) koolvis, pollak en makreel met als mooie uitschieter een pollak van 76cm voor mijn vader. De dril was spectaculair, en na een mooi gevecht de vis weer terug gezet. Helaas waren de golven vandaag weer dusdanig hoog, dat wij niet goed de stekken verder op zee konden bevissen. Door de golven drift je gewoon veel te snel, en zit je gewoon niet comfortabel in de boot. Overigens hebben we geen moment van zeeziekte gehad wat ook niet de oorzaak was om niet de open zee op te gaan. Toch hebben we overdag een kleine 51 vissen bij elkaar gehengeld wat ook zeker een leuke sport op licht materiaal is. Toch leken de kansen te keren, en zou vrijdag een betrekkelijk rustige dag worden. ’s Avonds toch nog even uitgevaren om te vissen bij de uitgang van stek 4. Toch alweer gauw een kleine 20 vissen bij elkaar gesprokkeld met als mooiste een roodkleurige gul op mijn hengel.

Vrijdag was de wind eindelijk gaan liggen, en waren de golven een stuk kleiner dan afgelopen dagen. We zijn ’s ochtends gelijk bij stek 4 begonnen waar het een meter of 70 diep was. We waren niet de enigste die van het gunstige weer wilden profiteren, want al gauw lagen er meerdere bootjes op open zee te vissen. Het duurde ook niet lang voordat ik een aanbeet kreeg die gelijk groter voelde dan in de afgelopen dagen. Na een paar minuten kwam er een leuke schelvis bovendrijven die na de foto weer werd teruggezet. Zo nu en dan vingen we een makreel of koolvisje, dus besloten we wat zuidelijker bij en onderwater eiland te gaan vissen. Toen we de pilkers met bijvangers lieten zakken was het dan ook gelijk raak voor mijn vader die na een dril een lom aan de oppervlakte zag drijven. Na te zijn onthaakt zwom de lom weer terug de diepte in. Ook ik kreeg nog een aanbeet, maar verspeelde de vis helaas.

Havferie Juli 2013 9Toen het hier ook rustiger werd, verkast naar stek 3. Ook hier duurde het niet lang voordat mijn vader beet kreeg. De hengel boog flink door en de vis ging aardig tekeer. Toen we de schim boven zagen komen dachten we eerst een kabeljauw, maar vervolgens leek het om een leng van 80cm te gaan. Omdat de vis van grote diepte kwam hebben we deze ook meegenomen om thuis op te eten. Even later kreeg ik op mijn pilker van 100gr ook een harde aanbeet wat resulteerde in nog een schelvis. Hierna volgden nog wat aanbeten voor mijn vader en mij, waarvan ik een enorme dreun op mijn hengel kreeg maar de vis vervolgens helaas verspeelde. Op het einde van de middag kwam er vanuit zee mist opzetten waardoor we besloten om maar terug te varen. In de haven de Leng gefileerd en thuis tot kibbeling gemaakt wat zeer goed smaakte! ’s Avonds bleek de zeemist ontzettend dik, dus konden we helaas niet uitvaren op een spiegelgladde zee. Balen!

Zaterdag nam de wind weer toe waardoor de zee weer helaas te ruig was om lekker te kunnen vissen. Toen hebben we onze stekken maar weer opgezocht om de nodige koolvis pollak en makreel bij elkaar te vissen. Deze keer in de luwte van het eiland Tekslo waar het een waar visfestijn was. Als je in 20 minuten zo’n 25 vissen vangt ben je toch best verwend in vergelijking met de visserij in Nederland. We vingen veel vis maar weer niet echt boven de 40cm. Ook de nog wat diepere stekken geprobeerd met vis en zware pilkers maar geen resultaat. Toen het ’s middags weer stilviel maar teruggevaren, om ’s avond moeders en zusje eens te laten zien hoe wij nou die vis vingen. Tegen de rotswand in de buurt van stek 4 uit de wind gaan liggen, om vervolgens langs de rotsen met lichte pilkers te werpen. Al snel de eerste visjes aan boord waarna ik een zwaardere klap op mijn hengel kreeg. Na een leuke dril kwam er een mooie pollak van 65cm naar boven wat mijn grootste vis van deze trip was. Na de vis goed gezien te laten hebben aan mijn moeder en zusje, deze weer netjes teruggezet. Natuurlijk hadden we veel meer vis mee kunnen nemen dan de leng van 80cm, maar we hadden simpelweg geen ruimte om de vis mee naar huis te nemen waardoor er vooral ‘catch and release’ van kracht was. Omdat beide vrouwen het koud kregen zijn we maar weer richting de haven gevaren om ’s avonds lekker op de bank uit te zakken.

Havferie Juli 2013 18Omdat zondag alweer onze laatste dag was en ’s ochtends de wind zwak leek te zijn, hebben we besloten om 05:00 ons bed uit te gaan om het nog een keer op open zee te proberen. Na veel goede moed bleek sloeg dit om in teleurstelling nadat we het fjord uitvoeren. De golven waren nog steeds even hoog als de afgelopen dagen, zo niet hoger. Een halfuur en een paar vissen later besloten we toch maar naar het fjord terug te gaan omdat mijn vader en ik toch een beetje last van zeeziekte begonnen te krijgen. Ook stuiterde je de hele boot door vanwege de hoge golven dus hadden we helaas geen andere keuze. Na het nog te hebben geprobeerd bij stek 5 toch maar weer terug gegaan richting bed omdat de vis ook niet actief was. ’s Middags voor het laatst nog was stekken afgevist met wat pollak een koolvis, en daarna voor de laatste keer terug gevaren. ’s Avonds hebben we de boot een laatste grondige schoonmaakbeurt gegeven samen met de hengels en andere spullen en vervolgens de auto weer ingepakt voor de terugreis op maandag. Op de terugreis hadden we deze keer wel de nieuwe boot die zijn allereerste vaart beleefde wat feestelijk werd gevierd. Na een vlekkeloze vaart zijn we in een keer vanaf Hirthals naar huis gereden.

Voor ons was deze week een ontzettend leuke en geslaagde week ondanks de harde wind. We hebben per persoon toch gauw een kleine 100 vissen gevangen, dat waar we in het begin alleen al van konden fantaseren. Helaas hebben we niet veel ‘grote’ vis van boven de 70cm gevangen omdat we gewoon niet bij alle stekken zoals Hillagrunnane konden komen. Wel hebben we een beetje ervaring gekregen hoe het zeevissen in z’n werk gaat, waardoor wij in de toekomst ook nog zeker een keer in Noorwegen terug willen komen.

Niet alleen het vissen was top, maar ook alle faciliteiten en het huisje waren uitstekend geregeld. Daarom kunnen wij ook gerust zeggen dat dit de eerste keer met Cordes Travel was, en ook zeker niet de laatste!

Groetjes,
Rob & Martyn de Looper

Accommodatie: Havferie >>>

Havferie Juli 2013 13 Havferie Juli 2013 12 Havferie Juli 2013 11 Havferie Juli 2013 9 Havferie Juli 2013 19 Havferie Juli 2013 16 Havferie Juli 2013 8

Havferie Juli 2013 Havferie Juli 2013 23 Havferie Juli 2013 22 Havferie Juli 2013 21 Havferie Juli 2013 20 Havferie Juli 2013 15 Havferie Juli 2013 14

Havferie Juli 2013 10 Havferie Juli 2013 7 Havferie Juli 2013 5 Havferie Juli 2013 4 Havferie Juli 2013 3 Havferie Juli 2013 2

Havferie Juli 2013 18 Havferie Juli 2013 17 Havferie Juli 2013 6 Havferie Juli 2013 1