Visreis naar Efjord 2017 Jan

Visreis Efjord - 5Visreis naar Efjord Augustus 2017

Maandag 31 Juli was onze  reisdag naar EFJORD. Deze accommodatie ligt aan de binnenkant  van de Lofoten. Volgens velen zijn de Lofoten het mooiste gedeelte van Noorwegen. Mijn vismaat Stefan is nog nooit in Noorwegen geweest. Dus dit wordt zijn eerste keer. Zelf heb ik al in Noorwegen bij Hellesoy en Nappstraumen gevist en ben ik ook een keer naar IJsland (Sudavik) geweest. Natuurlijk altijd met Cordes Travel, het reisbureau dat van het begin tot het eind een goede service bied. Om maar een paar voorbeelden te noemen: De eerste keer dat ik naar Noorwegen ging hebben  Raffie en Linda bij ons thuis een cursus “vissen in Noorwegen”gegeven. Later nog een visles bij hun thuis gehad, de Cordes Traveldag, het gratis vispakket, altijd telefonisch bereikbaar, gewoon te veel om op te noemen.

Deze keer zochten wij een visvakantie voor 2 pers, die niet al te duur was, mijn vismaat Stefan moest al het vismateriaal nog aanschaffen namelijk. En we wilde graag zo hoog/noordelijk mogelijk in Noorwegen. Daar is de vangkans van een meterkabeljauw en een heilbot gewoon groter. Natuurlijk waren we weer is wat aan de late kant met boeken, dus na 2 of 3 keer mis gegrepen te hebben bij andere accommodaties zijn we uiteindelijk bij Efjord beland. En daar hebben we zeker geen spijt van gehad. Mooie huisjes, goede boten, prachtige natuur en je kan er 99% van de dagen vissen. Volgens huiseigenaar Reidar heeft hij maar maximaal 3 a 4 echte uitvalsdagen op een jaarbasis in Efjord

Visreis Efjord - 41Op maandag 31 Juli van Amsterdam naar Oslo gevlogen en vandaar uit weer door naar Evenes. Op  Schiphol nog wat bagage moeten verdelen, aangezien men onze handbagagetassen te zwaar vond. Dit was even zweten omdat we nu met meerdere lagen kleding over elkaar door de Douane moesten. Maar na een halve liter koffie van de Starbucks waren we dat al weer snel vergeten. Op de luchthaven van Oslo verliep alles gelukkig ook goed met de nieuwe bagage afhandeling “Doministic Travel” bij transfers.

Bij Evenes hadden we alweer het geluk dat alle koffers heel aankwamen. Alleen was men de sleutel van onze huurauto even kwijt. Na veel heen en weer praten is ons een erg mooie Ford Mondeo toebedeeld. Op het moment dat wij naar buiten liepen werd de sleutel van wat eigenlijk “onze” huurauto zou zijn , een Mercedes A-klasse, op de balie gegooid. Ons hoor je zeker niet klagen met deze Ford Mondeo stationwagen, zeker met al die koffers , hengelkokers en de boodschappen die we onderweg in Balangen gekocht hebben. De route naar EFJORD van zon 3,5 uur rijden is waanzinnig mooi, achter elke bocht wacht weer een super mooi uitzicht. Vanaf 2018 zal die route een 50 minuten korter worden. Men is namelijk een grote brug aan het bouwen over het fjord zodat je een stuk kan afsnijden. Ook onderweg nog een eland gespot, dat was me tot op heden nog nooit gelukt.

In de supermarkt in Balangen wachtte ons echter een wat minder aangename verassing. Wij konden geen bier meer kopen. Het was na 8 uur  s’avonds en dan mag er blijkbaar geen bier verkocht worden in de supermarkt in Noorwegen. Gelukkig bood Reidar ons de volgende dag  aan om wat biertjes te gaan halen. Een super oplossing zo.

Visreis Efjord - 24Onze eerste visdag. Om 9 uur afgesproken met de Reidar voor de uitleg van de boot. De 115pk sterke en 7 meter lange kajuitboot ziet er uit als de ideale vismachine. En dat heeft zij bewezen ook de rest van de visweek. De kaartplotter/fishfinder werd nog op Nederlands gezet door Reidar, toch een stukje makkelijker. Verder werd het advies geven om maximaal maar 4200 rpm te varen, anders werd de Honda buitenboordmotor wel heel erg dorstig.

Om 10 uur weggevaren  en gelijk de open zee op gevaren aangezien er nu nog weinig wind was. Om 2 uur begon het vreselijk te regenen en steeds harder te waaien. Toen hebben we maar besloten om terug te varen, de tocht was wat onstuimig maar de boot gaf geen krimp. Tijdens die paar uurtje op zee toch nog 5 soorten vis gevangen, we hadden koolvis, leng, lom, makreel en kabeljauw. Het waren nog geen grote vissen maar toch een goed begin.

Onze tweede visdag is er eentje om in te lijsten. De hele dag weinig wind (1m/s) en in de middag de zon er ook nog bij. Hierdoor konden we heel veel en ook de verre en diepere visstekken bezoeken. Met als resultaat mooie kabeljauw tot aan 90 cm.  En Stefan heeft zijn eerste heilbot ooit van 80 cm gevangen aan de gratis Penn Warfare hengel en reel uit het Sportvis-pakket die we van Cordes Travel kregen, met als aas de 295 gr Cutbait Green Glow. Verder hebben we nog een grote vis (heilbot) gehaakt op diep water maar na 10 minuten drillen schoot helaas de haak los.

Visreis Efjord - 13De derde visdag wat eerder weggevaren in verband met de harde wind ‘s middags. Veel stekken bezocht. De vis had vandaag niet heel veel bijtlust. We hebben een aantal lommen gevangen en wat kabeljauw. De grootste is kabeljauw was vandaag 1 meter lang. Gevangen op mijn favoriete shad, een witte sandeel 150 gr en aan mijn mooiste hengel, de Penn Regiment Heavy Pilk 100-150gr. Toen de wind opstak zijn we naar het huisje gevaren. S’avonds toen de wind weer ging liggen hebben we nog een paar uur in het fjord gevist met de lichte hengel. Gevist met een spinstokje 10-40 g, een pilkertje en een Penn Sargus 4000 molen erop hebben we ons uiterst vermaakt met de vangst van diverse koolvissen en kleine kabeljauw. De klapper van de avond was een  kabeljauw van 70 cm op de (te lichte?) spinstok.

Op onze vierde visdag hadden we s’morgens  geen heel bijzondere vangsten. Wel wat kabeljauw tot 70 cm, lommen en  veel kleine koolvis. Wat wel heel erg gaaf was dat we een tweetal zeearenden gevoerd hebben. We zagen er twee vliegen. Snel wat koolvisjes gevangen. Dood gemaakt en in het water gegooid. De zeearenden kwamen de koolvis halen naast de boot en een presteerde het zelfs om een dode lom mee te nemen en op de kant op te eten. Erg bijzonder om te zien zo. Om 8 uur s’avonds nog even de boot gestart en 2 uurtjes gevist op de stekken in het fjord. En wat denk je? Vismaat Stefan verbeterd zijn record kabeljauw op stek 5 dat is nog geen 10 min varen van het kamp. Zijn record kabeljauw is nu 95 cm

Visreis Efjord - 17De vijfde visdag super mooi weer, 22 graden en bijna windstil. De ideale omstandigheden zou je zeggen. Maar daar dachten de vissen anders over. Veel stekjes, bezocht. Hier en daar wat kabeljauw, koolvis, lom en leng gevangen. Uiteindelijk rondom eiland Bekkenes in het Tysfjord beland. Daar zagen we wat grote makrelen jagen. Aan een pilkertje (met enkele haak en  zonder voorslag) al snel wat grote makrelen gevangen met de spinhengel. Daarna haakte ik een koolvisje en die werd weer gepakt door een meterplus kabeljauw. De Shimano Alivo spinhengel 10-40 met een Penn Sargus 4000 en een 15/100 lijn ging krom tot in het handvat. Maar uiteindelijk gaf de kabeljauw zich gewonnen. Wat een bizar vis verhaal weer. En ja ik weet dat je niet te licht kan vissen, je loopt dan risico dat je een keer afgestraft wordt als er zich een grote vis meld, maar ik neem dat risico.

Alweer bij de laatste visuurtjes aanbeland, al snel wat kabeljauwen kunnen vangen in het fjord. Daarna op een stekje (h3),  vlakbij het eiland Baroya zagen we wat makrelen op de dieptemeter. Snel een paar gevangen en weer verder de zee op. De wind was op dat moment tegen de stroom in dus we kregen zelfs de grote shads bijna niet aan de grond. Gelukkig had nog wat bonken lood, Havfiskebomen en Sleppes onder in mijn vistas, dus met een makreelfiletje eraan en laten zakken die handel. Al snel werden er lommen gevangen, die krengen zitten ook echt overal lijkt het wel. Maar als ik denk weer eens zo’n lom naar boven te draaien blijkt er tot mijn verbazing een zeewolf aan te zitten. Daarmee komt er een eind aan onze fantastische mooi visvakantie

Visreis Efjord - 27We hebben deze week 9 vissoorten gevangen:
1. Heilbot (80 cm)
2. Kabeljauw (grootste 107 cm)
3. Lom
4. Leng
5. Roodbaars
6. Pollak
7. Koolvis
8. Makreel
9. Zeewolf

Ons beste kunstaas was deze week:
1. Savage Gear sandeel 150 g kleur: Lemon Back
2. Savage Gear Cutbaits 295 gr kleur: Tequila Sunrise en Green Glow
3. Orange/gele en grijze Sanger pilkers 100gr
4. Fiiish Black Minow 160 shad Ofshore 60gr kleur:Kaki
5. Westin Slim Jim kleur: Vomit Ammo

Deze keer voor het eerst met de Black minow shad in het fjord gevist. En dat is erg goed bevallen. Doorat de haak in de shad verstopt zit haak je bijna geen koolvisjes/pollaken vals. Je laat de shad zo door de scholen koolvisjes zakken en daarna kun je ook best fel jiggen zonder de koolvisjes vals te haken. Ze zijn wel erg duur maar je verspeelt ze bijna niet.

En dan ben je zo weer toe aan de vervelendste dag van de visvakantie, namelijk de terugreisdag. Maar ook dat is goed gekomen. Zeker als je terug kunt kijken op zo’n mooie visvakantie. Nu is het wel zo dat wij heel veel geluk hadden met het mooie weer. Nu ik klaar ben met dit reisverslag typen, en misschien nog een filmpje ga maken van mijn gopro beelden, begint weer het vooruitkijken en voorbereiden voor de volgende trip, Augustus 2018 naar Havoysund hebben we nu al zin en uiteraard wéér via Cordes Travel.

Groetjes Jan de Bruin

Visreis Efjord - 1 Visreis Efjord - 2 Visreis Efjord - 3 Visreis Efjord - 4 Visreis Efjord - 5 Visreis Efjord - 6 Visreis Efjord - 7

Visreis Efjord - 8 Visreis Efjord - 9 Visreis Efjord - 10 Visreis Efjord - 11 Visreis Efjord - 12 Visreis Efjord - 13 Visreis Efjord - 14

Visreis Efjord - 15 Visreis Efjord - 16 Visreis Efjord - 17 Visreis Efjord - 18 Visreis Efjord - 19 Visreis Efjord - 20 Visreis Efjord - 21

Visreis Efjord - 22 Visreis Efjord - 23 Visreis Efjord - 24 Visreis Efjord - 25 Visreis Efjord - 26 Visreis Efjord - 27 Visreis Efjord - 28

Visreis Efjord - 29 Visreis Efjord - 30 Visreis Efjord - 31 Visreis Efjord - 32 Visreis Efjord - 33 Visreis Efjord - 34 Visreis Efjord - 35

Visreis Efjord - 36 Visreis Efjord - 37 Visreis Efjord - 38 Visreis Efjord - 39 Visreis Efjord - 40 Visreis Efjord - 41

Visreis Efjord - 42 Visreis Efjord - 43 Visreis Efjord - 44 Visreis Efjord - 45 Visreis Efjord - 46 Visreis Efjord -