Visreis naar Bolga 2015 Nanno

Visreis naar Bolga

Bolga-Team Cordes-2015 14--Visreis naar Bolga 1 tm 11 Juni 2015
Nanno, Robért en Peter

Het is 30 Mei 2015, eindelijk is het weer zover. Samen met Robèrt en Peter 10 dagen vissen op het eiland Bolga in het zuiden van noord Noorwegen. Na 2 dagen rijden door achtereenvolgens Duitsland, Denemarken, en Zweden aangekomen op de Saltsraumen Camping in Noorwegen vlakbij Bodo. Geweldig om deze maalstroom op z`n sterkst te zien bij volle maan. Zeker een aanrader om je reis zo te plannen dat je dit spektakel kunt gaan zien als je deze kant op komt. De volgende dag nog een kleine 100 km rijden naar Ornes om vandaar de boot naar Bolga te nemen. Weg nr. 17 ook wel de kustrijksweg genoemd is adembenemend mooi!! Ook hier geldt, neem er de tijd voor, want het is echt jammer als je hier te snel doorheen racet. Na  een stuk of 6 elanden, 2 vossen en een kleine 2 uur varen om 12 uur aangekomen op Bolga. Huisje en bootoverdracht was zo gepiept. Magne onze noorse huiseigenaar was erg vriendelijk en behulpzaam. Spullen opruimen en hup de boot in, de zee op!

Bolga-Team Cordes-2015 34 1Het was vrij ruistig, dus naar open zee en aangekomen op ‘onze’ favoriete stekken was het meteen weer bingo met mooie grote, dikke, vette koolvissen en kabeljauw. Beide dik over de meter en Peter stelt gelijk z’n koolvis record wat hoger naar wat later blijkt (meetlint vergeten) een vis van 15 kilo en 123 cm lang. Wat een power hebben deze vissen toch. 4 koolvissen van 110 tot 123 cm meegenomen en wat kabeljauw wat het niet overleefde. De duitsers en polen keken hun ogen weer uit in de fileerhal, helemaal toen we vertelde dat we de rest allemaal weer terug hadden gezet. Jan, Berry en Nick, 3 Hollanders die ik ook al op onze Cordes Traveldag ontmoet had, zijn hun laatste dag nog met ons meegevaren naar open zee. We hadden mooi weer met veel grote vis. “114 cm koolvis” werd al snel geroepen vanaf hun boot. Dat zijn toch mooie afsluiters van een mooie visvakantie.

Bolga-Team Cordes-2015 51 1

De dagen erna was de wind weer eens spelbreker. Niet naar open zee dus. Dan maar vissen tussen de scheren rondom Bolga. Ook daar kun je leuke kabeljauw, schelvis en natuurlijk heilbot vangen. Robért ving er 2 heilbotten van 70, en 90 cm. Aan de Penn Regiment Popping Spin 160 gr. heb je hier ook nog leuke sport aan. Ik had al aangegeven dat de heilbot aasde, want tijdens het binnendraaien van mijn Sandeel werd deze tot aan de boot achtervolgd door een heilbot van ik schat zo’n anderhalf meter. Jammer genoeg wilde hij mijn aas niet nemen. Dan schrik je toch, maar ben je wel gelijk zeer scherp aan het vissen. Robért en Peter hadden het ook gezien en visten beide met een Cutbait Herring. Peter vangt daarmee nog een 90 cm heilbot. Die van plusminus anderhalf meter hebben we helaas niet meer gezien. Ondertussen is het vrijdag, de tijd gaat snel, veel wind, die ‘s avonds zou gaan liggen, en ‘s nachts nog minder zou worden. Keuze gauw gemaakt; ‘s nachts vissen! (voordeel van Juni). Toch nog veel wind op open zee, en bij het eerste plateau niet echt veel succes.

Bolga-Team Cordes-2015 2 1Op naar de volgende dus, want de keuze is hier reuze. Na wat leuke meter kabeljauw wordt mijn Sandeel 150 gr. gegrepen door iets groots. De Penn TRQ Nano Spin 30-80 gr. staat tot in het handvat krom! Heilbot!! De slip van mijn Penn Conflict maakt overuren en ik heb even niets in te brengen. De vis duikt naar beneden, wat een power, geconcentreerd blijven en rustig. Na een minuut of 5 kan ik beginnen de vis van 45 meter naar boven te halen. Mijn hengel kraakt enorm, maar wat zijn die hengels van Penn toch sterk ! Langzaam maar zeker komt de heilbot boven. Het is een behoorlijke grote, maar als Robért hem wil gaffen denkt deze platvis er toch anders over en duikt weer de diepte in. De 2e keer kan Robért hem  wel goed gaffen en ben ik superblij met een heilbot van 126 cm lang en 25 kilo ! Deze heilbot heeft het helaas niet overleefd, dus is hij netjes door Robért gefileerd. 13 kilo filet van 1 vis. Ja dan heb je de vriezer zo vol. Toch jammer om elk jaar weer veel Duitse en Oost Europese groepen veel te kleine visjes zien fileren. Die nemen echt alles mee. Jammer. De Noorse douane mag wat ons betreft 10X strenger zijn! Afijn zaterdag lekker slapen, filmpje kijken op de mediaplayer van Peter, en ‘s avonds om 10 uur weer vissen want het zou die nacht rustiger zijn dan overdag.

Bolga-Team Cordes-2015 21 1Die nacht tussen de buitenste scheren gelegen want er stond toch nog een behoorlijke bries op open zee. Mooie kabeljauw, schelvis en 2 heilbotjes waren ons deel. Weer achtervolgde een heilbot mijn zojuist gehaakte kleine gul. Toen ik hem bijna bij de boot had, schoot deze er ineens overheen richting Peter die voorop de boot viste. Ik stond gelijk stijf van de adrenaline en waarschuwde de jongens dat de heilbot weer aasde. Had het nog niet gezegd of Peter had er al 1 gehaakt aan zijn Cutbait. Een mooie heilbot van zo’n dikke 90 cm. Robért pakte die nacht ook nog een van dezelfde maat die hem een mooie sport gaf aan zijn Regiment Popping Spin tot 160 gr. We hadden hem groter verwacht, maar ook de wat kleinere heilbot kan je behoorlijk wat sport bieden. Ondanks de hoge golven toch nog een leuke nacht beleefd tussen de scheren, waar je ook mooie vissen kunt vangen.

Bolga-Team Cordes-2015 77 1De zondag niet gevist i.v.m. de wind en dus een stuk of 6 films gekeken. Verder besloten om samen met Robért de berg te gaan beklimmen. Het was best redelijk weer alleen veel te veel wind. Ik had in 2014 met André Werner al zo’n 1/3 van deze berg beklommen met echt slecht weer, dus er stond nog een rekening open. Na zo’n anderhalf a 2 uur konden Robért en ik ons niet alleen de eerste Nederlanders noemen die ooit op Bolga visten, maar ook de eerste 2 Hollanders die op de top van Bolga Tinden stonden. Voor iemand met hoogtevrees (Robért) vind ik dat helemaal een prestatie. Chappeau!! Je wordt er wel flink voor beloond, want zowel onderweg als op de top is het uitzicht fenomenaal op alle scheren rondom Bolga. Maar ook zeker op de bergen aan de Noorse ‘Helgeland’ kust en de Svartisen gletsjer. De Zeearenden cirkelen over je hoofd, en dan valt zo’n uitvalsdag zonder vis heel erg mee.

Bolga-Team Cordes-2015 59 1De maandag zou het weer beter zijn, maar toch nog wel onstuimig. Om half 9 ‘s morgens vertrokken toen het rustig was. Op open zee stond toch nog een behoorlijke deining, en de trip duurt dan toch al gauw zo’n half uur langer dan normaal. Blij dat wij onder deze omstandigheden toch altijd kunnen beschikken over een geweldige kapitein genaamd Robért Huizinga, top gevaren deze week! Een man met zoveel ervaring geeft toch ook een veilig gevoel met zo’n onstuimige zee. Ik denk dat we de laatste dag wel zo’n 30 grote meter plus koolvissen hebben gevangen. Prachtige sport blijft dat toch. De Penn Regiment series stonden weer tot in het handvat krom, en de Penn Conflict en Spinfisher molens maakten weer overuren. De Penn molens;  Slammers, Battle, Conflict en Spinfisher zijn toch echt wel van grote klasse. Nog nooit hebben deze molens mij de afgelopen jaren in de steek gelaten. De HT100 slip is en blijft super! Enfin, na de koolvissen besloten we toch op de terugweg nog even het plateau aan te doen waar ik eerder de 126 cm heilbot gevangen had. Toch nog even kijken of de heilbot nog honger had. Het begon nu toch wel behoorlijk te waaien en af en toe wat te regenen, dus besloten we een paar driftjes te doen en het dan voor gezien te houden. Ik had al besloten om met mijn 30LB TRQ Boat te gaan vissen mochten we nog op de heilbot gaan. Krijg je er een echte grote jongen op, dan heb je toch net even iets meer in te brengen.

Bolga-Team Cordes-2015 49 1Doordat het toch behoorlijk begon te waaien, en de drift er lekker in zat besloot ik eens geen Cutbait te pakken, maar het eens met de Storm Wide Eye Shad te gaan proberen. Deze witte lichtgevende verzie is zo’n 400 gr. zwaar en kon ik dus wat makkelijker op de bodem houden mocht ik dat willen. Dit heeft mij zeker geen windeieren gelegd, daar ik na een drift of 2, 3 er een behoorlijke aanbeet op kreeg. Wat een massa!! Een behoorlijke vis had mijn Storm Shad gegrepen! Kabeljauw? Heilbot? Al vrij snel vermoede ik dat het om een grote kabeljauw zou gaan. Vermoede, want dat is nou ook het leuke aan vissen, wat komt er boven? Je zit er toch nog wel eens naast, en hoe groot zou hij zijn??  Het bleek een hele mooie kabeljauw te zijn van 121 cm, en naar later bleek 14 KG. De kilo’s vielen wat tegen, maar voor mij een prachtige vis. Tja dat was het dan alweer, na 8 volle visdagen gaan we weer naar ons eigen kleine tropische kikkerlandje. Het zouden eigenlijk 10 dagen zijn, maar de laatste 2 dagen zou het gaan stormen op Bolga, en was vissen uit den boze. Daarom er maar voor gekozen om 2 dagen eerder huiswaarts te keren.

IMG_3870De materialen die wij gebruikten waren achtereenvolgens, allemaal van Penn, wij vissen met niets anders !
Regiment Popping Spin 80-160 gr.
Regiment Inshore SeaSpin 50-100gr.
Regiment Heavy Pilk 100-160 gr.
TRQ 30lb Boat. TRQ Spin 30-80gr.

Conflict 5000 molen
Spinfisher V 5500 en 6500 molens
Battle II 5000, Sargus II 5000, Slammer 460, 560 molens

Onze gevlochten lijnen:
Spiderwire code Red 0.25mm.
Spiderwire Ultracast Invisibraid 0.20mm.
Berkley Whiplash Crystal 0.17mm

Rest mij alleen nog de mensen te bedanken die dit alles weer mogelijk hebben gemaakt. Natuurlijk Cordes Travel! Raffie en Linda bedankt voor een weer perfect geregelde vakantie naar het mooie noord Noorwegen. zoals al jaren weer perfect geregeld!! Robèrt en Peter bedankt voor weer een geweldige visvakantie met prachtige vissen. And last butt not least mijn lieve vrouw Jennifer,die hoogzwanger alleen thuis bleef, en het die 2 week echt niet makkelijk heeft gehad. Bedankt schat!!!!

Ok thats it. Volgend jaar is alweer geboekt, en dan gaat de reis naar de mooiste eilandengroep die Noorwegen heeft namelijk de LOFOTEN!!
Jawel we gaan naar A RORBUER, één van Cordes Travels topbestemmingen. We zijn alweer aan het aftellen.

Groet,
Nanno

Bolga-Team Cordes-2015 8 1 Bolga-Team Cordes-2015 7 1 Bolga-Team Cordes-2015 9 1 Bolga-Team Cordes-2015 10 1 Bolga-Team Cordes-2015 11 1 Bolga-Team Cordes-2015 12 1 Bolga-Team Cordes-2015 14 1

Bolga-Team Cordes-2015 13 1 Bolga-Team Cordes-2015 15 1 Bolga-Team Cordes-2015 16 1 Bolga-Team Cordes-2015 17 1 Bolga-Team Cordes-2015 18 1 Bolga-Team Cordes-2015 19 1 Bolga-Team Cordes-2015 20 1

Bolga-Team Cordes-2015 77 1 Bolga-Team Cordes-2015 78 1 Bolga-Team Cordes-2015 69 1 Bolga-Team Cordes-2015 68 1 Bolga-Team Cordes-2015 70 1 Bolga-Team Cordes-2015 59 1 Bolga-Team Cordes-2015 60 1

Bolga-Team Cordes-2015 61 1 Bolga-Team Cordes-2015 62 1 Bolga-Team Cordes-2015 63 1 Bolga-Team Cordes-2015 44 1 Bolga-Team Cordes-2015 45 1 Bolga-Team Cordes-2015 47 1 Bolga-Team Cordes-2015 40 1

Bolga-Team Cordes-2015 76 1 Bolga-Team Cordes-2015 75 1 Bolga-Team Cordes-2015 74 1 Bolga-Team Cordes-2015 1 1 Bolga-Team Cordes-2015 2 1 Bolga-Team Cordes-2015 5 1 Bolga-Team Cordes-2015 23 1

Bolga-Team Cordes-2015 3 1 Bolga-Team Cordes-2015 6 1 Bolga-Team Cordes-2015 4 1 Bolga-Team Cordes-2015 21 1 Bolga-Team Cordes-2015 22 1 Bolga-Team Cordes-2015 24 1 Bolga-Team Cordes-2015 26 1

Bolga-Team Cordes-2015 28 1 Bolga-Team Cordes-2015 29 1 Bolga-Team Cordes-2015 34 1 Bolga-Team Cordes-2015 33 1 Bolga-Team Cordes-2015 42 1 Bolga-Team Cordes-2015 30 1 Bolga-Team Cordes-2015 31 1

Bolga-Team Cordes-2015 43 1 Bolga-Team Cordes-2015 46 1 Bolga-Team Cordes-2015 39 1 Bolga-Team Cordes-2015 35 1 Bolga-Team Cordes-2015 36 1 Bolga-Team Cordes-2015 37 1 Bolga-Team Cordes-2015 38 1

Bolga-Team Cordes-2015 25 1 Bolga-Team Cordes-2015 41 1 Bolga-Team Cordes-2015 51 1 Bolga-Team Cordes-2015 52 1 Bolga-Team Cordes-2015 53 1 Bolga-Team Cordes-2015 32 1 Bolga-Team Cordes-2015 48 1

Bolga-Team Cordes-2015 49 1 Bolga-Team Cordes-2015 56 1 Bolga-Team Cordes-2015 57 1 Bolga-Team Cordes-2015 54 1 Bolga-Team Cordes-2015 55 1 Bolga-Team Cordes-2015 58 1 Bolga-Team Cordes-2015 64 1

Bolga-Team Cordes-2015 50 1 Bolga-Team Cordes-2015 65 1 Bolga-Team Cordes-2015 66 1 Bolga-Team Cordes-2015 90 1 Bolga-Team Cordes-2015 14-- Bolga-Team Cordes-2015 88 1 Bolga-Team Cordes-2015 85 1

Bolga-Team Cordes-2015 83 1 Bolga-Team Cordes-2015 84 1 Bolga-Team Cordes-2015 87 1 Bolga-Team Cordes-2015 89 1 Bolga-Team Cordes-2015 82 1 IMG_3867 IMG_3870

Bolga-Team Cordes-2015 80 1 Bolga-Team Cordes-2015 79 1 Bolga-Team Cordes-2015 72 1 Bolga-Team Cordes-2015 71 1 Bolga-Team Cordes-2015 73 1