Visreis Havoysund 2017 Bas en Daniel

Visreis Havoysund juni 2017

Bas Heilbot - 113 juni vertrokken Daniel en ik naar Havoysund noord Noorwegen (71 graden Noord). Zo ver zijn we nog nooit geweest, dus best een beetje spannend wel. We landden s avonds in Oslo om na een overnachting in een hotel nabij het vliegveld de volgende ochtend door te vliegen naar Alta. Vanaf Alta nog 3.5 uur met de bus.

14 juni om een circa 15.00 kwamen we aan in Havoysund. Na instructies en uitleg van de gidsen, zijn we gelijk lekker gaan vissen. Het zonnetje scheen dus dat was een perfecte start. Beetje oefenen met de boot (Mooie stabiele boot 150 pk). Net iets buiten de haven hebben we gevist en eigenlijk gelijk leuk gevangen ook (middelgrote kabeljauw 60-80 cm en wat zeewolven) De volgende dag zouden we meteen al de gratis visgids aan boord krijgen, dus dat beloofde veel goeds.

15 juni eerst ontbijten in het hotel om 7.00 uur (dat zit bij de reis in). Erg gezellig ook om verhalen uit te wisselen met de vissers en de gidsen. Vervolgens zijn we circa 8.00 uur uit de haven vertrokken. Het weer was wat minder dus gingen vissen aan de oostkant op heilbot samen met de gids. We gingen met een boot of 5 die kant op. Daniel ving vrij snel een heilbot van 90cm en de visgids had een flinke aanbeet, maar helaas onder het opdraaien verspeeld. Dat was zeker ook een heilbot. Voor de rest viel de vangst die dag wat tegen en dat gold ook voor de andere boten. Voornamelijk zeewolven en kleine kabeljauw.

16 juni in de namiddag /avond /nacht hebben we gevist nabij Rolvsoya op 1,5 uur varen. Een van de gidsen was bereid ons daarheen te varen aangezien hij zelf ook graag daar wilde vissen. Dat kwam voor ons wel goed uit want zelf durfden we dat niet aan om zo’n eind weg te gaan. Vrij snel ving de gids een heilbot van 83 cm, echter voor de rest hebben die sessie helaas weinig gevangen. Er was weinig drift en het zou lang duren voordat het weer hoog water zou worden.

Bas Heilbot - 217 juni zijn we weer zelf op pad gegaan (zonder gids). Niet ver van de haven hebben we op verscheidene stekken gevist (15 minuten van de haven) en uiteindelijk op 70 meter diepte ongeveer ons top stekje gevonden. Het was prachtig weer en veel kabeljauw gevangen om de koelboxen te vullen . Ik heb daar ook mijn droomvis gevangen een heilbot van 130 cm (circa 30 kg, zie foto) op een kleine koolvis! Een geweldige ervaring. Mijn vakantie was in ieder geval geslaagd.

18 juni de volgende dag uiteraard weer naar de zelfde stekken gevaren. De wind was gedraaid, dus de vangst was minder maar dat kon de pret niet drukken uiteraard. Vis genoeg om je niet te vervelen. Dat is ook het leuke van vissen, iedere dag is anders.

19 juni zou er een groep richting de Noordkaap gaan (circa 1 uur varen) gericht op heilbot. Sebastiaan een van de gidsen vertelde dat daar enorme heilbotten zitten. Je moet niet verwachten dat je heel veel vangt, maar als je er een vangt dan zijn ze enorm. Sowieso is het gaaf om de Noordkaap te zien en eventueel daar een vis te vangen, dus uiteraard waren wij van de partij. Sebastiaan vond het leuk met ons mee te gaan, immers wij zaten maar met z’n 2 en op de boot dus ook voor hem mogelijkheden om te vissen (een win-win situatie dus). Ik dacht dat 130 cm groot was, maar ik ving er uiteindelijk een van 170 cm (circa 70kg) op mijn Penn 5000 molentje die ik 2 jaar daarvoor had gekregen (Sportvispakket) bij het boeken van een visreis bij Cordes Travel. Daniel en ik waren zo’n beetje de enige die visten met een molen  haha, de rest met een reel. Ik had ook wel beetje geluk, want ik had hem na 20/30 minuten boven. Desondanks was ik aardig uitgeput. Uiteindelijk zijn er op die stek met het hele clubje 5 van zulke monsters omhoog gehaald (150-180cm ). Daniel ving nog een kleine heilbot  van 67 cm .

20 juni de laatste visdag zijn we weer zelf gaan vissen en hebben wederom leuk gevangen. Beetje vroeg gestopt en onze eigen gevangen zeewolf opgegeten en daarna lekker aan het bier gegaan.

De volgende dag woensdag 21 juni 7.00 uur vertrek en voldaan weer naar huis!!!

Meer informatie over Havoysund >>>

Kortom een geweldige ervaring !
Oh ja onder de foto’s nog een filmpje vd visgids met mijn 170cm heilbot.